Wie gebruikt er een bontje/gelpad onder zadel, en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Wie gebruikt er een bontje/gelpad onder zadel, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 17:00

Wie gebruikt er hier een bontje (of gelpad en dergelijke) onder het zadel en waarom?
Gebruiken jullie het voor het 'mooie' uitzicht of gebruiken jullie het doelbewust? Bij ons in de manège is het nl. de nieuwe trend om bontjes onder je zadel te doen (voor alle duidelijkheid: ik doe hier niet aan mee) Alleen heb ik het idee dat de meeste paarden het niet eens nodig hebben. Ik zie hier ook vaak mensen die een bontje onder een nieuw zadel doen..
Dus bij deze: wanneer gebruiken jullie een bontje?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-06 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

none

Re: Bontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:17

Ik heb ook een onderlegger onder het zadel liggen (of is dit dubbelop? Clown ) Zo'n een van schuim.
Het gaat hier om een verzorgpaard, en deze onderlegeer heeft er altijd onder gelegen. Hij is best gevoelig en daarom laat ik hem er maar onder.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:17

Als je een goed passend zadel hebt is het onzin om er een bontje onder te doen, dit zorgt er alleen maar voor dat je zadel slechter ligt.
Ikzelf doe ook niet mee aan de bontjes rage...

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:13

door een bontje onder je zadel te plaatsen word de binnekant van je zadel krapper en vaak zorgt een bontje er dus voor dat je zadel juist te krap voor je paard word
soms kan een bontje wel een uitkomst zijn bij bv bultjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:19

Bontje van lamsvel , als drukverdeler. Alhoewel bij een goed passend zadel deze nog geen eens nodig hoort te zijn, maar ik vind het wel chique & ik doe er de paardenrug niets mee, zover ik weet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:48

Ik wil ook een bontje, maar ook alleen zodat het zadel wat beter licht. Het moet even langs de zadelmaker (moet hier en daar worden opgevuld) en dan kan ik met een bontje het toch even wat beter laten liggen.. helaas voor mij gaat het om een vzpaardje.. Nagelbijten / Gniffelen en kan ik dus niet 1,2,3 wat kopen Clown

Jol1

Re: Wie gebruikt er een bontje/gelpad onder zadel, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:50

Wij hebben een paard met artrose en die snel rugklachten heeft. Het zadel (Wintec) wat we nu hebben ligt redelijk, maar voor onze arabier valt het niet mee een goed zadel te vinden. Ook verandert ze 's zomers enigszins van vorm. We hebben nu een Mattes bontsjabrak gekocht. Eentje met bij de zweetbladen gewone stof met een bontrand voor de sier. Op de rug is wel bont en bij de ruggegraat is er een strook vrij. Deze sjabrak gebruiken we zonder onderlegger dus het bont gelijk op de rug. Het resultaat is super. Het paard loopt veel fijner met de sjabrak en het zadel ligt ook nog eens beter. Wij zijn er dus erg tevreden over.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:05

ik heb laatst ook zo'n schapenbont-sjabrakje gekocht. Ik vond het ook zo'n modeverschijnsel; opeens rijdt iedereen met zo'n bontje. Maar nu doe ik er zelf ook aan mee. Het is alleen bittere noodzaak omdat het zadel niet goed past. Binnenkort komt de zadelmaker kijken, maar tot dan is het bontje een tijdelijke oplossing. Nu kan ik mijn paard rijden zonder dat ze pijn heeft en dat haar schoft open schuurt. Maar ik moet toegeven dat ik het eigenlijk heel sjiek vindt staan, zo'n zwart dekje met een ooie witte bontrand.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:51

Mijn zadel past perfect met mijn bontje,op mijn huidig paard,vorig paard was wat breder Clown
Maar ook Ik denk dat het fijner is voor de rug van het paard,zoals bv ik spring,en wanneer ik bv 'ongelukkig' terecht kom in het zadel denk ik dat dit dan zachter is,ook voor de druk heb ik horen zeggen dat dit beter is.
Ik doe niet mee aan de rage ik heb het gewoon gekocht omdat ik het nodig had. Knipoog

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:55

Momenteel rijd ik met een oud plat bontje dat meer funcieerd als zacht sjabrakje omdta ie zo plat is geworden! :d IK heb hem onder mijn sjabrakje dus op de rug. Op wedstrijden en in de wintermaanden rijd ik met een lamsvel onderlegger. Die ligt dus onder het zadel en daaronder de sjabrak, niet blood op de rug. Ik doe het omdat ik het mooi vind, en volgens de zadelmaker kan het in mijn geval niet zoveel kwaad. Gelpad gebruik ik niet aangezien ik daar veel negatrieve verhalen over heb gehoord.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:07

Miirthe schreef:
Bontje van lamsvel , als drukverdeler. Alhoewel bij een goed passend zadel deze nog geen eens nodig hoort te zijn, maar ik vind het wel chique & ik doe er de paardenrug niets mee, zover ik weet.

Zelfde verhaal hier, daarbij vangt het echt de schokken extra op, want ik kan in de trainingen een stuk makkelijker doorzitten, en dat is natuurlijk hardstikke gunstig Knipoog

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:11

Ik heb een bontje, eerst had ik m gekocht voor de mooi. Maar toen bleek haar zadel niet goed te liggen en was t maar goed ook dat die er onder lag, daardoor was haar rug iets minder verkloot.
Nu heb ik een ander zadel, maar van de osteopaat moet mn bontje eronder laten. Dus nu is het niet echt meer voor de mooi. Want als t slecht zou zijn had ik m er zo afgehaald.

LeO_nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:22

bontje, omdat hij druk plekjes had
maar da's nu over Ja

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:26

Ik gebruik een bontje, omdat ze een soort schuurplekjes kreeg.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:29

ik doe er ook 1tje onder semir z'n zadel, omdat het zadel dan toch nog beter ligt, en dan heb ik geen shabrakje meer nodig....

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:34

Ik had altijd een bontje, maar ik merkte dat ze zonder veel beter loopt omdat je inderdaad doormiddel van een bontje je zadel volstopt van onderen waardoor hij dus iets krapper wordt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:40

Ik gebruik een bontje als schokabsorbeerder. Zadel past goed, is al meerdere keren nagekeken door goede zadelmaker. Maar met bontje loopt hij op de lange duur lekkerder dan zonder. Dus voor mij een reden om met bontje te rijden.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:46

ik heb een bontje & een gelpad, het bontje gebruik ik op wedstrijd en mn gelpad ligt eronder tijdens het trainen.
de pony waar ik op rij(manegepony, maar ik rij met haar landelijk met de ponyclub), heeft gewoon een gelpad nodig, ze heeft een gevoelige rug.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:48

Ik gebruik al jaren een gelpad. M'n vorige paard had altijd last van haar rug, het zadel lag goed, maar 't bleek dat het shabrak, tijdens het zweten niet meer overal een gelijke druk gaf. (en ja tijdens een endurance rit zijn die dingen heel nat) Dus gaf m'n veearts de tip om een gelpad te gebruiken. Deze zorgt altijd dat de druk optimaal is. Sindsdien heb ik m'n paardje met plezier kunnen rijden zonder dat ze hevige rugpijn had.

Ook bij m'n draakje gebruik ik een gelpad. Heb wel eens naar een bontje gekeken, maar het het idee dat wol na enige tijd inzakt. Hangt de ruiter scheef, dan zal het bontje aan de ene kant ook inzakken en gaat je zadel dus scheef liggen. Heb er verder geen ervaring mee, maar dat is de reden dat ik destijds weer een gelpad gekocht heb ipv een bontje.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:50

Shiirley schreef:
de pony waar ik op rij(manegepony, maar ik rij met haar landelijk met de ponyclub), heeft gewoon een gelpad nodig, ze heeft een gevoelige rug.

Hoe leg je zo'n gelpad onder het zadel dan? Eerst de pad op de rug, zadel + sjabrak erop? Gaat het niet schuiven dan, als je het sjabrak in de kamer trekt of het zadel toch nog iets verder naar achteren wilt trekken?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:51

Marije_jiplover schreef:
Ik gebruik een bontje als schokabsorbeerder. Zadel past goed, is al meerdere keren nagekeken door goede zadelmaker. Maar met bontje loopt hij op de lange duur lekkerder dan zonder. Dus voor mij een reden om met bontje te rijden.

m.a.w. Koop een bontje en je krijgt een superpaard Knipoog

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:55

ik heb een een bontje van lamsvel. Ik had hem gekocht omdat me vorige pony snel rugklachten had. en bij me nieuwe pony heb ik hem alleen omdat ik het wel mooi vind staan en het zonde vind om hem in de kast te leggen. goeie smoes ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:11

Psydoxy schreef:
Marije_jiplover schreef:

m.a.w. Koop een bontje en je krijgt een superpaard Knipoog

Volgens mij staat dat er niet. Maar ik heb het ook weer een tijdje zonder geprobeerd. Zadel past absoluut goed, schuift niet, klappert niet, maar toch ging hij weer meer vasthouden in de rug, na een week of twee-drie. Nadat ik het bontje erweer tussen had gelegd, merkte ik na ongeveer een week dat hij weer meer ging ontspannen in de rug. Misschien is het wel toeval, maar ik heb zelf het idee dat het door het bontje komt. De haflinger heb ik ook met bontje gereden, maar merkte daar eigenlijk geen verschil, behalve dat hij altijd erge jeuk had na het rijden achter het zadel (bontje gebruik ik op het dekje, maar achterrand steekt net anderhalve cm uit achter het dekje). Omdat ik er met rijden geen verschil in merkte en hij dus kennelijk jeuk kreeg van het bontje, heb ik hem er bij hem weer tussenuit gehaald.

@ psydoxy: volgens onze zadelmaker was er in samenwerking met deurne en bit een test gedaan waaruit bleek dat bontjes beter schokabsorberend werken dan gelpads. Vandaar dat wij destijds over zijn gegaan op bontjes, omdat we toen ook al merkten dat paard met gelpad beter liep dan zonder.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:12

hafgirl15 schreef:
Momenteel rijd ik met een oud plat bontje dat meer funcieerd als zacht sjabrakje omdta ie zo plat is geworden! :d IK heb hem onder mijn sjabrakje dus op de rug. Op wedstrijden en in de wintermaanden rijd ik met een lamsvel onderlegger. Die ligt dus onder het zadel en daaronder de sjabrak, niet blood op de rug. Ik doe het omdat ik het mooi vind, en volgens de zadelmaker kan het in mijn geval niet zoveel kwaad. Gelpad gebruik ik niet aangezien ik daar veel negatrieve verhalen over heb gehoord.

Welke negatieve ervaringen heb je dan gehoord van een gelpad?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:39

Ik rij alleen nim met een bontje (onder het shabrak)
Hij heeft op de een of andere manier een heel gevoelige huid en heeft gauw last van schuurplekjes van de (schone/hele!) shabrakken