stevig halster en touw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_WenDy

stevig halster en touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:32

Paard trekt zo het halster en of touw kapot, nou het touw nog niet eens maar wel de musketonhaak, heb ik al een andere musketonhaak gekocht maar nu breekt de ring weer.

Heeft iemand hiet ervaring mee en welk touw en of halster is stevig.......

ladigo14

Re: stevig halster en touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:12

als die de ringen breekt kan je ze ook gewoon met stroo touwtjes weer aan elkaar knuppen.
dat trekt die mischein niet zo snel kapot.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:08

Je hebt van die standaart nylon halsters die zijn maar iets van 5,- ben alleen het merk even kwijt, die zijn het beste uit de test gekomen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:13

LovesSaartje schreef:
Je hebt van die standaart nylon halsters die zijn maar iets van 5,- ben alleen het merk even kwijt, die zijn het beste uit de test gekomen

pfif ofzo geloof ik Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:20

Een touwhalster is heel erg stevig en volgens mij met geen mogelijkheid te breken, maar je mag je paard er niet mee vastzetten want er kunnen ook ongelukken gebeuren doordat ze niet los komen.
Touwhalsters werken ook wat sterker in doordat het dunner is dan een halster, en dus zullen ze er meestal niet zo hard aan trekken.
Maar weet je ook waaróm je paard zo trekt? Is het niet op te lossen door het af te leren? Want hij/zij kan zich ook flink bezeren door zo'n gedrag!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:21

Aan elastiek zetten of het touw alleen door de spijlen of ring halen, paarden die hangen trekken desnoods de bouten uit de muur...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:53

Ik zou idd ook eerst kijken waarom mijn paard steeds hangt, en m niet echt vast zetten..... Als ie je gewoon in de maling neemt, en dus weet dat ie zo los komt, zou je er met een bezem er achter kunnen staan (of imand anders), als ie gaat hangen met de bezem (de haren) een duw tegen zn kont geven. Meestal schrikken ze daar wel van, en stopt het snel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 01:50

ik zou het hangprobleem oplossen. mijn paard heeft het ook een tijd gedaan, ik nam geen sterker halster, want ze kunnen de nek erop breken, en als ze niet wegkunnen blijven ze alleen maar langer hangen. bij mijn paard is het nu over, alleen vorige week stond mijn fiets te dichbij, en daar trok meneer eens flink aan. fiets valt om, paard schrikt en trekt zich los. ik heb een ketting, omdat hij touwen losmaakt of opeet, met een stukje touw eraan, wat kan knappen als hij wel hangt. aan de ene kant leren sommige paarden zichzelf aan om te hangen als ze los kunnen komen daarmee, maar zo vastzetten dat het niet stuk kan is erg gevaarlijk voor je paard.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:11

Bedankt voor alle reacties.
Ze hangt aan het touw omdat ze het ineens in haar hoofd haalt, en weet dat ze los kan komen.
Ik ga haar inderdaad niet meer vast zetten, want ze ging van de week weer hangen, halster knapte niet touw knapte niet en de knoop liet wel opeens los.....met als gevolg dat ze tijdens het stijgeren achterover viel......gelukkig geen ernstige verwondingen.

Ze heeft ook de neiging om tijdens het opzadelen te gaan liggen. dit heeft ze al 3 jaar niet meer gedaan, gelukkig ,maar soms zie je haar denken......geef dan een waarschuwing en dan is het over!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:22

Ik los dit eenvoudig op door een touw als deze op de foto te gebruiken, breekt ie dan vervang je ze makkelijk.
Afbeelding
Liever een touw wat makkelijk breekt dan een paard dat zn nek kapot trekt door een halster en touw die het maar niet wil begeven. Maar das mijn idee erover. Wil je echt een touw en halster wat niet, nooit breekt dan raad ik je het volgende halster aan, een be nice halster. Op de manege hebben we deze halster en ik heb er nog nooit een weten breken (zowel touw als halster niet).
Afbeelding
Ze kosten wel iets meer dan een gemiddeld halster (rond de 36€) en zijn eventueel via internet te bestellen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:32

aan het be nice halster mag een paard helemaal niet vastgezet worden. met je dikgedrukte tekst kan ik het alleen maar eens zijn. er kan grote schade door ontstaan aan de atlaswervel, met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-06 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:01

merrieveulen schreef:

aan het be nice halster mag een paard helemaal niet vastgezet worden. met je dikgedrukte tekst kan ik het alleen maar eens zijn. er kan grote schade door ontstaan aan de atlaswervel, met alle gevolgen van dien.

Ik heb het halster zelf niet hoor, ik kan dus alleen maar zeggen wat ik gezien heb. Idd en ik denk dat veel mensen zich er niet van bewust zijn wat voor schade er kan worden aangericht. Trouwens het beste vind ik als je een paard gewoon op een plaats leert stilstaan, mijn pony kon het vroeger en hoefde niet vastgebonden te worden. Was ideaal. Of gewoon in de box opzadelen maar ja dan heb je nog het trailerprobleem.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 17:24

bedankt voor de tip met het touw, idd liever dat er iets knapt dan dat er helemaal niets knapt!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:34

Liedje schreef:
LovesSaartje schreef:

pfif ofzo geloof ik Lachen

klopt de pfiff waren het sterkste
wat een goed idee is om als die de ring vh touw kapot heeft getrokken daar een karabijn sluiting er op te zetten , die heb je in verschillende diktes (sterktes)
let er dan wel op dat je veilige knoop hebt aan de andere kant dat als die gaat hangen die wel makkelijk los gemaakt ka worden

sterkste touw zijn volgens mij die hele dikke katoenen ,
die zie ik echt nog niet kapot getrokken worden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:13

nickyu schreef:

klopt de pfiff waren het sterkste
wat een goed idee is om als die de ring vh touw kapot heeft getrokken daar een karabijn sluiting er op te zetten , die heb je in verschillende diktes (sterktes)
let er dan wel op dat je veilige knoop hebt aan de andere kant dat als die gaat hangen die wel makkelijk los gemaakt ka worden

sterkste touw zijn volgens mij die hele dikke katoenen ,
die zie ik echt nog niet kapot getrokken worden

Ik snap niet hoe je in die paar seconden dat je paard begint hangen, erbij komt om dat touw los te krijgen. Ik gebruik ook die veiligheidsknoop, maar als ze echt hangen, zit daar zo'n kracht op dat je die niet altijd overkrijgt. En daarbij is riskeer mij ook niet direct onder of naast een paard dat als een gek staat te trekken en daarbij nog eens met zn hoofd gaat slaan om los te komen. Niet alle paarden laten het bij trekken alleen. Dus ik blijf gaan voor touw wat breekt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:56

@ Zitake

Kan je mij misschien vertellen hoe zo'n touw heet?Best interessant
Reden: Onnodige quote verwijderd (foto's quoten is niet toegestaan).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:59

Armaris schreef:
@ Zitake

Kan je mij misschien vertellen hoe zo'n touw heet?Best interessant

hmm in het frans heet het longe americaine, ze zijn goed lang en makkelijk te vervangen. eigelijk is het gewoon een touw denk ik. Br heeft ook van die touwen (ik heb er iig eentje gekocht van de ponycollectie en die was ook zo)
Reden: Wederom onnodige quote verwijderd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:46

zitake schreef:
merrieveulen schreef:

Ik heb het halster zelf niet hoor, ik kan dus alleen maar zeggen wat ik gezien heb. Idd en ik denk dat veel mensen zich er niet van bewust zijn wat voor schade er kan worden aangericht. Trouwens het beste vind ik als je een paard gewoon op een plaats leert stilstaan, mijn pony kon het vroeger en hoefde niet vastgebonden te worden. Was ideaal. Of gewoon in de box opzadelen maar ja dan heb je nog het trailerprobleem.

hihi, zo is de mijne ook. alleen vaak duurt het hem te lang, en dan gaat hij kijken of er ergens nog wat te knabbelen valt.

wat ook goed helpt tegen het GAAN hangen, dus eigenlijk het voorkomen van het hangen, is je paard in een loopgang zetten, en aan twee zijkanten vast ipv alleen aan de voorkant.

verder vind ik die gevlochten nylon touwen supermooi! ik heb er nog geen, maar het staat zeker nog op het lijstje, als ik ze ooit in de juiste kleur tegenkom...

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:08

Idd de veiligheidsknoop werkte laatst ook niet bij mij en dan is een paniekhaak ipv een musketonhaak ideaal!
Maar na alles wat ik hier lees en zelf mee maak is mijn conclusie; touw laten knappen, zonde maar wel zo veilig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:18

jeftah schreef:
Idd de veiligheidsknoop werkte laatst ook niet bij mij en dan is een paniekhaak ipv een musketonhaak ideaal!
Maar na alles wat ik hier lees en zelf mee maak is mijn conclusie; touw laten knappen, zonde maar wel zo veilig!

inderdaad. maar ik haat paniekhaken zowiezo, die gebruik ik dus helemaal niet. een veiligheidsknoop trekt zó strak aan wanneer er 500-600 kilo paard aan hangt, dat je hem niet meer los krijgt, zelfs al is het paard gestopt met hangen. de knoop wordt gewoon té strak aangetrokken. (bij de meeste touwen, niet bij allemaal) gelukkig doet mijn paard het niet meer, ik zette hem dus aan een ketting met een stukje touw. zo hield ik de ketting heel, en een stukje touw kost niets, hihi!

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:49

zitake schreef:
Ik los dit eenvoudig op door een touw als deze op de foto te gebruiken, breekt ie dan vervang je ze makkelijk.
Afbeelding
Liever een touw wat makkelijk breekt dan een paard dat zn nek kapot trekt door een halster en touw die het maar niet wil begeven. Maar das mijn idee erover. Wil je echt een touw en halster wat niet, nooit breekt dan raad ik je het volgende halster aan, een be nice halster. Op de manege hebben we deze halster en ik heb er nog nooit een weten breken (zowel touw als halster niet).
Afbeelding
Ze kosten wel iets meer dan een gemiddeld halster (rond de 36€) en zijn eventueel via internet te bestellen.

waar koop je deze touwen dan????

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:52

ik heb nu nog een topic geopend want deze dame steigert ook tijdens de buitenritten, gewoon omdat ze het leuk vindt
viewtopic.php?f=8&t=627380&hilit=
alle tips zijn welkom.....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:23

humm weet niet hoe jullie dan die knoop maken maar heb al meermaals meegemaakt dat ik het lostrekken moest en niet in de buurt vd safty clip kon komen , 1 ruk en de knoop was er uit ..

zitake dat zijn echt rot touwen om mee vast te zetten , die trekken idd vast een veilige paarden knoop valt daar niet mee te maken
ze zijn wel in leuke kleurtjes te verkrijgen en slijten haast niet , persoonlijk viind ik het ondingen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:47

MI is de enige manier om een paard het hangen af te leren ervoor te zorgen dat ze niet kunnen gaan hangen.
Moet je je paard toch onverhoopt aanbinden dan dusdanig dat er iets kapot knapt (halster of touw) dan je paard iets breekt mocht het gaan hangen.

En 2 touwen in een gangpad kan ook eindigen met 2 kapotte touwen en een gehavend hoofd.

Beloon braaf gedrag en negeer verkeerd gedrag en corrigeer op het moment met bijvoorbeeld een klap voor de billen met vlakke hand.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:06

jeftah schreef:
zitake schreef:
Afbeelding
Afbeelding

waar koop je deze touwen dan????

ik heb er eentje gehaald in lille (ligt in noord-frankrijk maar ik woon er ook niet ver vanaf), maar br heeft ze ook (horses forever ofzo lijn), en anders staan ze in de ukal catalogus.