Wie heeft er ervaring met een myler bit ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plien_nl

Wie heeft er ervaring met een myler bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 21:56

Hoi,

Ik ben voor mijn paard bezig met een myler bit. Dat wil zeggen dat ik informatie heb gevraagt bij de ruitersport winkel en sta op de wachtlijst voor een proefbit om het 2 weken te proberen. Ik heb er al wel wat over gelezen, maar zou graag wat ervaringen van mensen willen horen die met dit bit rijden.

Waarom hebben jullie voor een myler bit gekozen ?
Hoe zijn jullie erachter gekomen welk bit juist voor jou paard was ?
Hoe hebben jullie het paard er aan laten wennen ? Want het schijnt dat het toch ook wel verkeerd kan gaan als je het niet juist doet ?
Kan je zo een bit zelfstandig bij je paard uitproberen ?

Ik hoop dat jullie wat meer kunnen vertellen zodat ik er nog meer over weet voordat ik er aan begin !!

Groetjes Pauline

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:08

Ik ga dit topic even volgen, heb al zoveel goede reacties gehoord over dit bit. Een meisje bij ons op stal heeft ook dit bit, fase nr 1 het schijnt dat je meerdere fases hebt....Haar paard is ontzettend ontspannen gaan lopen, zij wisselt dit bit wel af met een gewoon bitje. Verder rijdt zij ook geen wedstrijden, want het schijnt dat je er niet mee mag rijden, maar ook daarover zijn de meningen verschillend.....

Plien_nl

Re: Wie heeft er ervaring met een myler bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:19

Met sommige bitten mag je wel op wedstrijd. Als er geen sleuven waar je je teugels en bakstukken aan vastmaakt zodat er een hefboomwerking ontstaat. Is mij vertelt teminste bij de paardenwinkel.

Verder ben ik erg benieuwd naar reacties over hoe het paard de eerste paar keer op het bit reageerde ? Of ze erg heftig waren ?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:54

Ik heb een mylers bit en ben erg tevreden.
Ik heb er eerst één op proef genomen op advies van de ruiterportwinkel. Dit beviel erg goed en heb er toen zelf één aangeschaft. na een tijdje ben ik over gegaan op een level 2 (kon het bit ruilen).
De eerste keer ging heel fijn, ik merkte dat mijn pony lekker bezig was met het bit (vanwege het rolletje) ze pakte hem beter aan en reageerde ook veel fijner. Ik heb er zelf één met hefboomwerking, deze mag niet gebruikt worden op wedstrijden.
Mijn pony reageerde er niet heftig op, Ze loopt nog steeds erg fijn met dit bit

Met sommige mylers mag je wel starten, ik denk dat je daarover meer kan vinden op de knhs site?

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:02

Het zou inderdaad wel fijn zijn als je zoiets eerst kunt "lenen", want ik heb begrepen dat die bitten rond de 100 euros kosten....

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:12

Ik heb sinds kort ook een myler.
Ik heb er een tijdje een te leen gehad van een vriendin, en mijn paard loopt er super op. Hij heeft eindelijk zijn mond rustig en stil, en pakt het niet meer vast.
Ik gebruik het gewoon voor buitenrijden, in de bak rijden en met longeren etc.
Ik heb overigens een lvl 1 comfort snaffle met ringen zonder sleuven, daarmee mag je wel op wedstrijd starten.
Het zijn inderdaad dure bitten, maar voor mijn paard een geweldige oplossing.
Je moet wel een stille handhebben want ze zijn vrij dun en kunnen gemeen hard inwerken (ik rijd western stijl dus heb vrijwel altijd losse teugels)

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:20

Ik heb ook al enige tijd de myler, mijn paard had erg veel moeite om haar aanleuning te houden in de galop, dit gaat nu echt stukken beter.
In heb begin heeft ze wel even moeten wennen maar dit was na 2x keer rijden helemaal over.
Nu enkele maanden verder loopt ze er nog steeds goed op, voor mij geen ander bit meer.

eerste keer dat ik het bit in heb gedaan heb ik haar wel even in de stal laten staan met bit, en daarna gereden zonder neusriem zodat ze er goed aan kon wennen. (word ook aangeraden via myler)

Ik heb trouwens wel die met de sleuven hier mag je inderdaad geen officiele wedstrijden mee rijden. (ik rij ook geen officiele wedstrijden)

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:01

Vraagje: Waarom Mylers kiezen ipv K&K? Wat zijn de voordelen?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:05

Ik had een K&K, nu dus een myler. Die K&K bleef hij vastpakken en moeilijk mee doen, tong er overheen gooien etc, en dat is nu allemaal verleden tijd (ben ik erg blij mee)

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:14

De myler van mijn vriendin bevalt juist niet!

Haar pony is western ingereden en ze kreeg deze bit 'meegeleverd' toen ze de pony kocht. Ze wou toch met een ander bit proberen en daar loopt hij veel beter op! (enkel watertrens)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:34

ik heb sinds kort een myler en de eerste x wilde ze alleen haar hoofd vooruit houden
maar nu na 4x gaat ze er prima op.
ik rij western.
mijn bijrijdster rijd dressuur met haar en heeft een K&K dubb conrad en ook dat gaat prima.

mischien dat ik ooit 2 mylers koop,als mijn geldboom wil groeien

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:23

Ik heb er ooit 1 geleend bij de ruitersportzaak. Mijn paard ging er opzich best fijn van lopen, maar als ze even iets te moeilijk vond dan gooide ze bij dit bit de tong er overheen. Het bit hing op goede hoogte enz. Nu ben ik overgegaan op een dubbelgebroken watertrens van K&K en dat bevalt nu ook prima.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:34

Ik rijd western en heb sinds een aantal maanden Mylers.
Ik ben begonnen met een level 2 comfort snaffle (low port).
Na 2 maand ben ik over gestapt op een level 2,3 foward lilted barrel shank snaffle omdat ik met de eerste zo enorm snel vooruit ben gegaan dat ik al snel over kon stappen op een 1 handig bit.

Mijn ervaring met Mylers is dus echt helemaal geweldig!

Ik heb bij te Oregon trail tack store in westerbork heel goed advies gekregen over de keuze van het bit.
Ik heb uitgelegd wat voor een paard ik heb en hoe ze is en aan de hand daarvan hebben ze me tot 2 keer toe het juiste bit meegegeven.

Plien_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:52

Bedankt voor al jullie reacties !!

Ik ben al een stuk wijzer en nog steeds heel erg enthausiast. Binnenkort krijg ik het proefbit voor 2 weken mee, en kan ik het zelf gaan proberen, ben erg benieuwt !! Hebben jullie nog tips waar ik allemaal op moet letten, wat ik wel en juist niet moet doen ? Als ik zo een bit aanschaf en ik wil na een poosje toch een ander bit omdat het zo goed gaat, kan je dat dan ruilen ? Ik dacht dat ik zoiets gehoort had ? Weten jullie dat ? Anders word het wel een duur grapje !! Ik rijd overgens wel dressuur.

Groetjes Pauline

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:25

er was mij verteld om je paard aan het bit te laten wennen.
ik heb haar daarom bij het poetsen al met hoofdstel om vast gezet.
de mijne had een westernsnaffle enkel gebr.
dan is een myler toch even iets heel anders.
ook met rijden niet teveel aan de teugels zitten [doe ik met western toch al niet ]
en pas de 4x met myler vond ik datze er lekker mee liep er is mij ook verteld dat het 2 tot 3 weken [ligt eraan hoevaak je rijd p/w] kan duren tot ze eraan gewend zijn.

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:03

Ik heb gisteren voor het eerst met een mylerbit ( 1e fase) gereden
en ik had er al aardig wat over gelezen en was ook zeer geinteresseerd naar alle positieve ervaring.
Ik ging er dus mee rijden en zoals gewoonlijk lekker het hoofdje in de lucht proberen te steken (staan ook net op een nieuwe stal, dus alles is erg interessant) naar 10 minuten begon ze inderdaad na te geven en na 20minuten was ze echt heel soepel in de mond, ik was echt stomverbaasd!!!! Ze zakte ook lekker naar beneden en dit terwijl we nog maar een paar dagen aan het stappen zijn omdat ze al een paar maanden geblesseerd was, normaal gesproken pakt ze het helemaal niet zo snel op als ze stil staat.

Dus mijn ervaring is heeeeel positief en dat met maar 1 keer rijden.
Ik ga dus ook meteen zo'n bitje bestellen....

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:31

Mooi Myler verhaal Libiris!!

Ik was ook zo verbaasd over de progressie na de eerste keer met mijn 1e myler!

ga zo door!

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:16

Is echt geweldig zo'n goede ervaring, kan ook niet wachten tot het zondag is, want zaterdag koopt een meisje bij ons op stal dat bit, volgens mij ergens in Amerongen....tja is niet echt om de hoek en zij moet er toevallig heen...

Ik moet zeggen dat ik vandaag dus met een gewoon bitje heb gereden en dat viel ook niet echt tegen, was wel veel zwaarder op de hand.

Ik ben strak ook van plan om toch steeds te wisselen met de bitjes, is dat trouwens een goed idee??? Ik had nl vandaag echt het idee dat ze ook wel redelijk op het gewone bitje liep omdat ik gisteren met de myler had gereden...

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:44

Ik wissel gewoon helemaal niet meer...

Nu ik de hele fylosofie achter de myler weet durft ik haast niet meer met een ander bit te rijden.
En waarom zou ik ook, het gaat toch geweldig zo?

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:49

Rijd jij alleen recreatief, want volgens mij mag je er nl geen wedstrijden mee gaan rijden, waarschijnlijk rijd ik ook geen wedstrijden meer, maar je weet maar nooit....en dan is het toch wel fijn als hij nog goed op een gewoon bitje rijdt..

Ik ben echt benieuwd hoe het gaat als ik er een week mee rijd.....ze moeten mij natuurlijk ook niet teveel verwennen...hihi

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 20:20

Ik rijd voorlopig alleen recreatief...
Ik train wel vollop maar dan gewoon puur voor mezelf.

Zover ik weet mag je met de meeste mylers gewoon starten.
Er mogen geen hooks aan de ringen zitten en ik geloof dat er niet meer dan 2 metaalsoorten in verwerkt mogen zitten.
(dit geldt alleen voor de engelse rijstijl)...

Volgens mij mag je met western wel gewoon met alle mylers starten...
Als je dit alles zeker wilt weten zou je even iemand die ze verkoopt moeten raadplegen.

groetjes Angela

Plien_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 21:10

Waarom zou je het blijven afwisselen, met de myler en een gewoon bit,Libiris ? Ik heb nu voor een myler gekozen omdat het gewoon veel prettiger is voor het paard, en ze er dus veel meer tongvrijheid in hebben. En ze daardoor veel fijner gaan lopen omdat het voor hun fijner aanvoelt in de mond ? En als hij dan zo fijn op de myler loopt, waarom zou je hem en jezelf pesten door af en toen met een gewoon bitje te rijden ?? Ik heb er nog geen ervaring mee en wacht nog steeds met smart op het telefoontje dat ik hem mag ophalen om te gaan tesen, maar als mijn paard er fijn op loopt dan blijft de myler eraan hangen. En ga ik er serieus overnadenken om het andere paard ook zo te gaan rijden !!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:31

zo denk ik er ook over Plien_nl...

Normaal gesproken zeggen ze 'if it ain't broken don't fix it'...

maar nu zeg ik 'When you fixed it, don't break it again'...Haha!

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:12

ik wil gaan afwisselen met het bit omdat ik een myler koop met sleuven in de ringen en met dat bit mag je dus geen wedstrijden rijden, mocht het straks inderdaad zo goed gaan met dat bit, dan denk ik dat ik weer de kriebels krijg omte gaan starten en dat moet met een ander bit.......
En verder heb ik ook een ander meisje op mijn paard rijden met wat minder ervaring en stel dat mijn paard en door verkeerd gebruik er ook fel op gaat reageren....ik zou niet willen dat mijn bijrijdster iets overkomt......

Maar voorlopighouden we het hier maar eerst op...als het goed is krijg ik het bit morgen, laat het verder wel weer even weten als ik er weer een tijdje mee rijd.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:56

Wij hebben ook Mylers.
Een bustrens Myler en mijn man heeft er een voor het aangespannen rijden. De paarden lopen er super op, vooral het aangespannen paard. Heel erg ontspannen.