2 nieuwe stubben zadels, bulten op ruggegraat!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montecito

2 nieuwe stubben zadels, bulten op ruggegraat!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:37

Hoe kan dit nu dan weer??? Koop ik 2 zadels, gloednieuw op "maat"gemaakt, krijgt mijn paard bulten op en rondom de ruggegraat. Stubben is alweer langsgeweest, maar die vind dat ik harder moet aansingelen zodat het stabiel blijft liggen.(hij schoof iets in mijn ogen maar volgens hem ligt hij perfect)

Wat moet ik nu doen, want ik heb mijn andere zadels ingeruild op deze 2!!! Kent iemand dit fenomeen???

Help, want ik weet me even geen raad meer!! Alle opmerkingen die ik maak worden net zo snel weer ontkrachtigd(door de stubben man)!!!

Groetjes Marloes

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:40

krijgt hij die bulten ook door andere zadels?? zo niet.... dan passen de stubben zadels niet goed... ook hoort een zadel niet erg te schuiven of te klapperen!
veel succes....

harnessmaker

Re: 2 nieuwe stubben zadels, bulten op ruggegraat!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:41

argumenten zoals?
Ben benieuwd.....kom er later op terug

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:43

Ja bij zijn oude, maar die was te smal, deze hebben een 2 maat bredere boom!!! Het hele rugprobleem gedoe begon met die bulten!!! Ik probeer al vanalles, maar ik moet doorrijden!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:44

Bulten? Hoe ziet dat eruit en waar? Denk erom dat het geen drukkingen zijn, kan heel naar worden. Heb je niet iemand in je omgeving, instructrice oid, die je ook even kan laten kijken of het recht ligt en de ruggengraat vrij? Heb je er een goed passend dekje onder? Leg je het er op de goede plaats op(niet te ver naar voren?) Heeft je paard een erg hoge schoft? Of juist niet?
Als je er niet tevreden over bent zou ik toch 'doorzeuren'. Ik neem aan dat het een lieve duit gekost heeft dus dan is een beetje service, evt in de vorm van uitleg, wel op zijn plaats. Is het wel een zadelmaker of gewoon iemand die een nieuw zadel op je paard legt?

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:47

Nou bijvoorbeeld dat de vulling te dicht tegen de ruggegraat ligt, dat de schoft niet geheel vrijligt aan de zijkant(voering van zadel komt tegen zijkant schoft etc.) Hij klapperde in het begin heel erg en schoof naar voren(dit kwam door mijn zwakke aansingelen) nu minder omdat het strakker wordt aangesingeld nu. Toen de stubben man er was bleef hij idd liggen en geen bulten, nu heb ik er weer mee gereden en ja hoor weer die bulten(heel iets verschoven). Wat moet ik dan nu nog???

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:49

Ik ben volgende week in de buurt en zou je zadels graag zien, ben wel benieuwd eigenlijk

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:50

Die bulten zijn bobbeltjes op en tussen en aan de zijkant van de ruggegraat die wel weer wegtrekken!! De volgende dag zie je niet meer!!! Die man is de expert van stubben, ik heb gevraagd of er dan ook een zadelmaker mee kwam, maar hij wist precies hoe het moest liggen zeiden ze!!(hij had wel een redelijk goed verhaal!!)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:51

Als je strak moet aansingelen om ervoor te zorgen dat je zadel blijft liggen zit jij scheef, of je zadel past gewoon weg niet. Een zadel dat echt past heeft nl als de ruiter in evenwicht zit geen singel nodig om op zijn plaats te blijven.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:54

Bultjes bij m'n paard geven mij ook jeuk zeg maar , dus ik zou er echt even iemand anders naar laten kijken ,
bevredig de nieuwsgierigheid van Harnessmaker zou ik zeggen

Ik heb een paar keer een klant met hetzelfde verhaal gehad , 2 keer iemand waarbij het paard bij allerlei op maat gemaakte en aangepaste zadels nog steeds bultjes had , maar bij een Barefoot niet.... de reden is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Vandaar even een postje hier , ben benieuwd of er een reden voor komt bovendrijven

Het is toch geen allergie voor je dekje ofzo he , dat er nog zeepresten inzitten ofzo
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-06-06 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:54

Harnessmaker, wanneer ben je hier dan ??? Ik heb weleens een topic over je gelezen , maar ik vind het opzich belachelijk dat ik niet van de expertise van stubben uit kan gaan. Is toch gek, die man zei trouwens dat ik het zadel op een bepaalde plek moest leggen en stevig moest aansingelen zodat het niet verschoof, als hij dan weer bulten kreeg moest ik contact opnemen!! Wat zou je kunnen zien dan en wat denk je als je dit verhaal hoort (leest)

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:04

Ik vind het maar een wazig verhaal als ik het zo mag zeggen.
Begin volgende week ben ik in de buurt.
Misschien dat ik straks nog op bokt kom maar ga nu eerst mijn avond eten nuttigen....

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 23:08

Ik ga zo mijn bed in, morgen weer vroeg op !!! Ik check morgen dit topic weer!!! Is ook wazig, kan niet duidelijker zijn, want dan wist ik precies wat er mis is !!!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:11

Heb je de man niet goed uitgehoord verder , wat nu precies de bulten zou veroorzaken...? Dat zou ik dan minimaal willen weten....pas als je de kennis hebt dat je weet wat het precies veroorzaakt , weet je ook de juiste oplossing.

Anders is stevig vastsnoeren zomaar een gok..... singel je echt heel los aan normaal gesproken of wilde de man dat je paard bijkans blauw aanliep ?

Zijn de kussens ook niet bobbelig ofzo...?

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:02

Volgens mij hoort een zadel niet alleen goed te liggen als je je paard in tweeën moet singelen....

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:59

Nee daarom. Maar sommige mensen singelen echt heel erg los aan , dat je na het werk gewoon tussen singel en paard door kan kijken dus het is al de vraag of de man wil dat je echt bizar aansingeld of dat hij alleen maar normaal stevig wil aansingelen.

Maar dan nog mag het geen bulten geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:10

Ik vind stubben hard, heeft je paard een gevoelige dunne huid?

Heb je al eens een dik, zacht sjabrak geprobeerd? Met bondje ook bulten?

Ik heb mijn zadel zo dat er nog 1 gaatje aangesingeld kan worden. Ik singel nl nooit na als ik er op zit. Zadel schuift niet en mijn paard hoef ik idd niet in tweeen te singelen. Mijn paard heeft dunne huid, is zo kapot, kaal of bultje vanwege knelling/drukking. Zijn de bultjes hard of zacht? Hard zou talgbultje kunnen zijn, maar die zijn niet na 1 dag weg.

Balder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:35

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Hulsebos zadel. Na het rijden zaten er bulten op zijn ruggegraat en naast zijn schoft. Dat kwam volgens Hulsebos omdat mijn paard zeer gevoelig was en mij met lichtrijden op het linkerbeen gooide, dus zijn voorbenen ongelijk belastte. Een van die bulten zit er nog steeds licht, ongeveer 2 wervels achter de schoft en wordt tijdens het rijden soms weer groter. Mijn paard heeft altijd zijn rug heel erg weggedrukt, imo mede door het slecht passende zadel ( welke ik dus ook op maat had laten maken) Nu rijd ik met een Barefoot London, ook dit ligt nog niet perfect maar hij begint wel meer te ontspannen en er zijn ook dagen dat er geen reactie is.

Mijn advies: laat je niet te snel ompraten en laat er ook andere zadelmakers naar kijken. Voor je het weet heeft je paard een blijvende blessure.

Groetjes,

Karina

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:39

Ik zit nu op mijn werk, maar die bulten zijn niet hard, maar ja zacht/soft en indrukbaar, lijkt wel een soort van zacht weefsel of vocht, ik heb geen idee!! Misschien dat als Harnessmaker komt hij een oplossing heeft !!! Misschien dat ik met iemand achter mij stubben zover krijg het zadel aan te passen !!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:10

russel schreef:
Ik vind stubben hard, heeft je paard een gevoelige dunne huid?

om zelf op te zitten zijn ze idd niet heel zacht. maar dat ze aan de onderkant hard zouden zijn is onzin! ligt gewoon aan de vulling die erin zit.
ik vind het ook een heel raar verhaal... is het toevallig die man uit geesteren? die heeft mijn stubben ook vern**kt. had hem daar heen gebracht om te laten vullen, krijg ik hem terug met allemaal bobbels en klonten erin!
sinds harnessmaker is geweest ligt hij super en mijn paard laat haar rug ook weer fijn los.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:11

Ik denk dat de bulten die je bedoelt blaren zijn, net zoals mensen kunnen paarden ook blaren krijgen, deze zijn dus gewoon met vocht gevult.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:56

Als ik mijn stubben zadel maar half aansingel kan ik er nog een parcours mee springen. Is me al een keer overkomen en toen ik de ring uitkwam na een foutloos parcours werd ik er op gewezen dat je tussen de singel en de buik door kon kijken. Niets van gemerkt. Dus zo kan een zadel ook liggen. Hoef je niet extra aan te singelen.

Dit zadel is ook op maat gemaakt.

Lijkt mij dus dat er met jouw zadel iets niet goed is.

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:03

Harnessmaker, nog zin om langs te komen ???? Ik werk alleen wel overdag, dus zou evt. een halve dag vrij moeten nemen van mijn werk. Of kan ik om een afspraak te maken beter pben???

Ik ben benieuwd hoe ik dit goed krijg, maar het loopt vast wel los!!!

Dank jullie wel voor alle reacties,

Groetjes Marloes

romandour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:06

welk model heb je dan??

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:06

Nee was echt van de fabriek!!! Ik voelde ook bultjes in de vulling, maar dat was normaal volgens hem, want wol was nooit helemaal vlak, achja, misschien is dit wel erg negatief over stubben, maar ik vind het nog steeds top zadels!!! Nu nog passend op mijn paard en het is helemaal af _/-o_ !!! Maar eerst maar es kijken!!