Hulp gevraagd bij uitzoeken nieuw zadel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantalvant

Hulp gevraagd bij uitzoeken nieuw zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:41

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw dressuurzadel en momenteel heb ik 4 zadels thuis liggen die ik mag proberen. (KN Allegro, en Kentaur 3 verschillende typen)
Wat is jullie ervaring met het uitzoeken van een nieuw zadel, moet je direct het gevoel hebben dat dit HÉT zadel is, of hebben jullie eerst moeten wennen. Ik heb inmiddels alle 4 de zadels geprobeerd en ik ben echt radeloos! Bij 3 zadels moest ik de eerste 5 minuten echt heel erg wennen, terwijl ik dat bij het 4e zadel weer niet had. Het 4e zadel (Kentaur Penelope) zat meteen lekker, alleen met draven vond ik het dan weer erg tegenvallen! (kon niet stilzitten)
De KN zat ook niet verkeerd, alleen vond ik 'm vrij hard en de voorkant is erg hoog! (was m'n kruis niet zo blij mee... )
Zo had elk zadel dus wel iets, ik vraag me dan ook af of het niet gewoon aan mij ligt en dat ik dus gewoon even moet wennen. (ben een Kieffer Munchen vzh gewend).
Wat zouden jullie doen? Ook nog andere merken proberen (met het risico dat ik het straks helemáál niet meer weet), of ervan uitgaan dat het ook een kwestie van wennen is....
Wat is jullie ervaring daarin?

Gr. Chantal

#Ymke#

Re: Hulp gevraagd bij uitzoeken nieuw zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:00

Ik denk dat je qua zit wel meteen zoiets moet hebben van "ja, dit zit goed" . Dat je dan nog niet helemaal stil zit of nog niet helemaal zit zoals je zou willen kan omdat je dan nog wat moet wennen... Bij mijn nieuwe zadel had ik meteen zoiets van ja, dit zit lekker. Maar toen kon ik m'n benen nog niet echt lekker kwijt.. Pas na 2-3 keer rijden had ik m'n goeie zit gevonden..

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:05

Ik zou als ik jou was toch nog even verder kijken.
Het zijn toch een hoop die je wegbrengt.
KN zat lekker op mijn 1e paard maar niet op haar opvolger.
Heb nu een Euroriding Diamant waar ik zo heerlijk op kon wegrijden.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:08

Heel merkwaardig dat je de KN als hard ervaart als je een Kieffer gewend bent...
Heb je daar nieuwe zadels te passen?

Het is leuk als het onder jouw bipsje past, maar passen alle 4 de zadels wel even goed op je paard?
Kwa merk gaat mijn voorkeur voor KN altijd boven Kentaur uit - die 2 merken zijn niet te vergelijken. Dat is als het vergelijk tussen een BMW 3-serie en een Fiat Croma. Kentaurs hebben geen inruilwaarde, de KN is zeer waardevast.

chantalvant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:13

Zadels zijn nieuw en passen alle 4 op mijn paard. Qua merk ga ik ook liever voor de KN, maar als een ander merk beter zit, wordt het toch dat andere merk.... Ik twijfel echt... ik heb zoiets van: als van de 4 zadels geen één ECHT geweldig zit, dan moet dat toch haast aan mij liggen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:40

neejoh, ligt niet aan jou, je hebt zoveel zadels op de markt, je hebt misschien nu éénhonderdste geprobeerd

En, het is een hele berg geld, je mag er voorlopig meedoen ( jaar of 20) dus zoek gewoon iets wat je goed zit, je kan het maar een keer uitgeven.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:28

haha bij mij ging het allemaal iets anders Ik wilde een op maat gemaakt zadel van Kootstra, dus werd het een Stubben. Ik had al 3 jaar op een Stubben gereden en die vond ik best hard zitten. Maarja mijn paard moest een goed passend zadel, dus ging ik toch naar Kootstra. Ik heb 1 zadel gepast en dat werd hem. Ben er nu heel erg blij mee, en dit zadel zit heerlijk

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:34

Grijzeerd: ik heb geen idee waar je zit, maar voor het geld van een nieuwe KN kan je bij Daaleman ook een zadel kompleet op maat gemaakt krijgen voor zowel jijzelf als voor je paard.
Die Kentaurs moet je niet eens overwegen, en KN moet je passen, dat zijn hele typische zadels.
bij Daaleman kan je dus alle kanten op.
Zo zijn er meer leveranciers, maar Daaleman heeft daarnaast ook een heel betrouwbare reputatie, dus aanrader.

Eefiesvenna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:42

KN's zijn naar mijn ervaring juist heel makkelijk passende zadels, bij ons op stal hebben we ze allemaal. Ik heb voor mijn fjord ook een gewone boommaat en die past ook op een kwpner met normale schoft.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:32

De KN lijkt me fijner.
Die wil ik ook, twijfel alleen over de boommaat op Diana; medium of breed ?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:21

Mijn ervaring

Bij mijn allereerste zadel keek ik naar de tak van de sport die ik wilde gaan beoefenen, daarbij overlegd met de vrouw van de ruitershop die aan kwam zetten met een hele stapel zadels. Nou kies daar maar wat uit
Ik heb met wat zadels op mijn pony gereden en degene die er bij mij uitsprong, die werd het. Het zadel zat heerlijk, lag goed op mijn pony en het zadel had een mooie bruine kleur.
Mijn 2de zadel werd op aanraden van de winkel een wintec pro cair. Ik heb dit zadel en nog een ander zadel geprobeerd. Waaruit deze kwam als fijnste. Dit werd toen mijn zadel.
Het andere zadel voor mijn paardje heb ik niet zelf gekocht. Mijn broer leste bij iemand die dit zadel te koop had, het zadel paste goed op het paard van mijn broer en zat voor hem ook erg lekker.

chantalvant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:50

Dees schreef:
Die Kentaurs moet je niet eens overwegen, en KN moet je passen, dat zijn hele typische zadels.

Waarom zou ik een Kentaur niet moeten overwegen en wat is er zo specifiek aan een KN zadel?

Mijn besluit op dit moment is om in elk geval geen van de 4 zadels te kopen die ik nu heb geprobeerd. Ook ga ik zeker nog meer zadels proberen en als ik er echt niet uit mocht komen kan ik nog altijd mijn huidige zadel op laten vullen. (schuift wat naar achter)
Maar ik hoor altijd van iedereen dat een dressuurzadel zo lekker moet zitten, dus dat wil ik toch wel eens ervaren!

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:08

ik ben super tevreden over mijn Kentaur. Past goed op mijn paard en ik zit er heerlijk op.
En hij is nog eens leuk geprijsd voor goede kwaliteit.
Ik vraag me ook af waarom Dees zegt dat je een kentaur niet moet overwegen

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:12

Is een KN symfonie niet wat voor je?
mijn KN zit super zacht en ze hebben over het algemeen ook een goede pasvorm (vooral het oudere type)
als het zadel aan de voorkant te hoog ligt kan dit komen doordat de boom toch wat te krap is
een zadel wat achterover ligt zal nooit lekker zitten voor de ruiter omdat het niet in balans ligt waardoor je niet op de juiste plek zit
succes met het zoeken van een zadel in elk geval

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:41

Kentaur is een B-merk. Zadel zal voor de eerste gebruiker best leuk zijn, maar het heeft 0 komma 0 inruilwaarde.
De KN is echt een veel betere koop.

Dat het je moet passen - daarmee bedoel ik, KN gaat maar tot en met maat 17,5 inch. Ze maken geen 18 inch.

maar Grijzerd, je hebt helemaal gelijk als je gaat voor een ander zadel als deze 4 je niet pasten
KN staat bekend als een superzacht zadel, maar je kan zadels van betere merken zo laten aanpassen dat ze je echt super zullen laten zitten. Net Stubben en Kieffer blijven hard om op te zitten, maar daar zweren sommigen ook bij.
Ikzelf rijd met een Fryso-zadel, en die heb ik 'lekker zacht' laten maken op het zitvlak. Als ik er weer eens opstap, dan heb ik echt een gevoel van 'thuis'. Dat gun ik jou ook!

ineke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:56

Ik heb een KN symfonie op mijn paard liggen, super zadel, ziet er veel mensen mee rijden. KN heeftvolgens mij inderdaad een vrij gemakkelijke pasvorm. Probeer anders eens andere modellen van KN.

Ik heb ook een Kieffer gehad, eveneens een fijn zadel maar lang zo fijn niet als een KN.

Dees: volgens mij is mijn KN toch echt 18 inch :S

Over de Fryso zadels hoor ik inderdaad ook veel goede verhalen. In mijn les rijden 3 mensen met een Fryso, zowel kwpners als friezen

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 23:03

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een A-merk, maar dan moet het natuurlijk wel lekker zitten! De KN Allegro was bij het lichtrijden niet vriendelijk voor mijn kruis
De KN Symfonie of Tango heb ik niet geprobeerd, wat zijn de verschillen tussen de verschillende typen? (ook ten opzichte van de Allegro)

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 00:00

ineke_ schreef:
[naam verwijderd]: volgens mij is mijn KN toch echt 18 inch :S

dat bestaat niet.
KN maakt ze echt niet, nooit gedaan ook.
De plattere KN's passen wel onder een kleiner vallende 18 inch bips, en aldus verkoopt Divoza cs. ze graag als 18 inch, maar echt, bij KN maken ze geen 18 inch.

Geen idee meer waar ik aan die wetenschap ben gekomen....

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:09

kn maakt de zitting in cm
43 en 45 cm
als je dat omrekent zit je op 16,9 inch en 17,7 inch. ze maken dus geen 18 inch.

chantalvant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 07:45

Ik zoek een zadel van 17,5 inch, mijn paard is 1.68 en vrij rond. Zelf ben ik normaal gebouwd. KN zou dus zeker geschikt zijn. Niemand die mij uit kan leggen wat het verschil is tussen de verschillende typen?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:35

Tussen Kentaur en KN is het vooral een groot verschil in kwaliteit van gebruikte materialen en kwaliteit van montage. De KN zal echt vele malen langer goed blijven en mooi blijven. KN is een kwaliteitszadel. Kentaur is voor de minder veeleisende gebruiker.

Tussen de types van Kentaur.. geen idee.
Maar welk type je ook neemt, je moet dat type nemen dat bij jou past en bij je paard past. ER is niet zoiets als een standaard type.
Kom je er echt niet zelfstandig uit, dan moet je een zadelpasservice laten komen. Dan weet je na zo'n bezoek veel meer. Wat jij wilt, is niet te doen via internet. Je moet het namelijk zelf voelen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:41

Als geen van de zadels je nu bevalt, terug ermee en andere zadels proberen. Waarom laat je de ruitershop niet langskomen met hun collectie, dan weet je gelijk wat er goed op je paard past en wat voor jou het fijnste zadel is. Blijf je zitten met een keuze van twee of drie merken dan laat je ze er om en om nog eens opleggen, net zo lang tot je eruit bent;

Om op je vraag terug te komen: ja, ik heb altijd gelijk gevoeld: deze zit lekker en deze niet.

ineke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:48

Barco schreef:
kn maakt de zitting in cm
43 en 45 cm
als je dat omrekent zit je op 16,9 inch en 17,7 inch. ze maken dus geen 18 inch.

nou ja dan zal ik de 45 cm wel hebben whatever t ligt goed het zit goed dus neit echt boeiend hoeveel inch heet zadel dan is

maar zoals al eerder is gezegd, kies een zadel dat je paard en jou beiden past ! of je daar nou 1 dag of 3 maand om zoekt, het is het waard, want dan ben je voor een hele tijd weer klaar. vergelijk het een beetje met schoenen kopen. als de schoen niet lekker zit en je koopt ze toch krijg je spijt en loop je er niet graag op

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:06

grijzerd schreef:
Ik zoek een zadel van 17,5 inch, mijn paard is 1.68 en vrij rond. Zelf ben ik normaal gebouwd. KN zou dus zeker geschikt zijn. Niemand die mij uit kan leggen wat het verschil is tussen de verschillende typen?

het verschil tussen de KN symfonie en de KN allegro is volgens mij dat de allegro meer een gewdongen zit heeft
In de symfonie zit je heel ongewdongen en heb je een natuurlijkere houding (vind ik persoonlijk)

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:37

de allegro is iets dieper qua zit, maar echt gedwongen kan ik hem niet noemen hoor. de wrong is ook iets anders van vorm bij de allegro.