Tips voor wassen van een shabrak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Tips voor wassen van een shabrak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:47

Hoe wassen jullie een shabrak? Ja heel makkelijk in een wasmachine.
Maar dan zit je met de haren, is niet zo gezond voor de wasmachine.
Hoe haal je die er het makkelijkste vanaf?
Ik vind het altijd zo'n crime om het te doen en ben eigenlijk op zoek naar een makkelijke oplossing waardoor mijn wasmachine ook zijn normale leven kan leiden.

Iemand met goede tips????

ZesiramJarig

Re: Tips voor wassen van een shabrak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:49

Eerst met een rubberen borstel de ergste haren eraf borstelen en daarna in de wasmachine met een oude kussensloop eromheen.

Roxxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:52

Ik heb een cat & dog stofzuiger van Miele en deze trek ik over me sjabrakken heen voordat ik ze in de was gooi (hoeven dan bijna de was niet meer in haha). Werkt perfect.

Daarvoor deed ik het met een rubberborstel inderdaad (die van de blokker vind ik erg prettig gebruik ik ook in de auto voor hondenharen) En ook daarvan werd mijn wasmaschine gelukkiger als waarneer ik het er zo ingooide!

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:53

Rubberborstel...

Hmm inderdaad misschien ook even met de stofzuiger er overheen (die is al wat ouder dus als die overlijdt is het nog niet zo heel erg)

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:55

gewoon een rubberen borstel.. en dan in de wasmachine.

sos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:57

Hoi
Het beste kun je meeste haren van je dekje afborstelen, dan komen deze haren al niet in de machine. Vervolgens kun het beste na enkel wasbeurten de machine even reinigen door het kraantje onder in de machine even open te zetten (met een opvangbak eronder).
Groetjes

Stacy S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:53

op stal borstel ik de ergste haren eraf en thuis ga ik er ook nog met je stofzuiger overheen.. vooral het zand is heel slecht voor de wasmachiene... die van ons is al eens stuk gegaan tijdens het wassen van paardenzooi... ik heb er maar geen verband tussen getrokken.. m'n vader was wel erg pissig..

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 13:02

Geloof ik graag Stacy.

Eerst gaf ik mijn shabrakken altijd aan mams, maar nu ik op mezelf zit moet ik e wel zelf gaan wassen. Maar ik ga op zoek naar een rubberen borstel en daarna worden we nog vriendjes met de stofzuiger. Dan nog een oude kussensloop en dan moet het toch lukken dacht ik????

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:09

Als je je schabrakken wast, en het zijn nog vrij nieuwe, kan je voor kleurbehoud het beste een beetje azijn toevoegen bij de was.
Dat houdt de kleur langer mooi.

Verder de haren...... zal altijd wel een probleem geven in de wasmachine. Haal na het wassen van je dekjes het filter leeg, onderaan je wasmachine, dat scheelt ook een hoop ellende.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:12

Azijn? Ruik je dan niet elke keer als je paard heeft gezweet een zure lucht?

Ik moet er van mijn moeder ook eerst met de stofzuiger overheen. Het werkt wel, maar in de rui tijdens het voorjaar kost het veel tijd...

stef_sweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:21

eehj..
je kan de haren ook met da brede plakband deraf halen.. doe iick ook altijd.. helpt vet goed

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:23

Ik haal de ergste haren eraf. Dan wassen en na het wassen even de trommel leeg laten spoelen. En dan zijn ze allemaal weg.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 13:26

Super al die tips die ik krijg. Ik ga er zeker gebruik van maken.
En natuurlijk zijn meer tips altijd nog welkom

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:42

Madelen schreef:
Azijn? Ruik je dan niet elke keer als je paard heeft gezweet een zure lucht?

Ik moet er van mijn moeder ook eerst met de stofzuiger overheen. Het werkt wel, maar in de rui tijdens het voorjaar kost het veel tijd...

neehoor, je doet er namelijk ook nog gewoon wasmiddel bij.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:20

Ik haal ook altijd de haren eraf. Van pads gaat dat heel makkelijk, voor dekjes gebruik ik altijd een borstel.

Mijn moeder is ook nogal zuinig op haar wasmachine dus ik zorg altijd dat ze bijna helemaal haarvrij zijn.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:28

Ik zet af en toe de hogedruk spuit er op.
Die blaast de haren er af en je was machiene blijft schoon.

Toch moet je wel uitkijken dat je niet te lang op plek spuitof met een te harde straal spuit anders heb je bij vooral oudere dekje kans dat die scheurd.

Dat heb ik teminste 1 keer gehad bij een super oud dekje. Voor de rest nooit problemen mee gehad en een prima oplossing.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:13

Solide schreef:
Maar ik ga op zoek naar een rubberen borstel en daarna worden we nog vriendjes met de stofzuiger. Dan nog een oude kussensloop en dan moet het toch lukken dacht ik????

Ik gebruik altijd gewoon mijn rubberen roskam om de haren te verwijderen. Doe hetzelfde als bij een paard: draaiende bewegingen. De haren in je dekje vallen er met bosjes uit. Ook de haren die in de stof zitten komen zo weer los.
Filter schoonmaken doe ik trouwens toch altijd na het wassen van dekens, dekjes etc. Hoe goed ik ook van tevoren schoonmaak, haren vind je altijd terug.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:15

Ik heb een speciale borstel aan de stofzuiger die rond draait en alle haren bijna eruit trekt. Ook ideaal als je een hond in je auto vervoert.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:17

Ik haal met de stofzuiger de meeste haren eraf.
En verder heeft dan de wasmachine pech

Afkloppen hij doet het al bijna 10 jaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:19

Citaat:
Als je je schabrakken wast, en het zijn nog vrij nieuwe, kan je voor kleurbehoud het beste een beetje azijn toevoegen bij de was.
Dat houdt de kleur langer mooi.

klopt

En wil je er zeker van zijn dat ze niet krimpen en ook voor behoud van de kleur, de eerste paar keer helemaal koud wassen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:40

Ik heb een heel ritueel voordat ik dekjes ga wassen Ik vind vooral de haren die achter blijven in de wasmachine en bljven plakken op je kleding bij volgende wasbeurten zeer irritiant

Op stal borstel ik de dekjes af, dan de stofzuiger er over heen, dan laat ik ze nog een dagje buiten hangen, vervolgens pluk ik de laatste haren er nog met de hand/kledingborstel af en dan gaan ze in een oude kussensloop. Daarna laat ik de wasmachine nog een keer een spoelprogramma draaien.

Er blijven wel altijd haren achter op de dekjes, maar die zijn dan wel schoon

Suprice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:43

Het helpt ook goed als je het dekje op de grond legt en dan met een bezem eroverheen veegt.. Dan gaan er ook heel veel halen vanaf..

halleluyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:44

Ik borstel de dekjes op stal af met een gewone harde borstel, bijna alle haren gaan er dan af..

Dat van een scheutje azijn wist ik niet! Goede tip!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:14

Ik gebruik om af te borstelen ook meestal een rubber ros of ander rubber borstel, daarmee krijg je het beste de haren eraf.
De eerste ergste haren doe ik ook wel eens even met de bezem!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:09

ik breng hem weg; kost me 2,50. daar riskeer ik mijn goeie wasmachine niet voor!