waarom aansnoerneusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

waarom aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 23:23

Zoals de titel al zegt: ik heb nog steeds niet begrepen wat het nut van aansnoerneusriemen is. Is het nu werkelijk de bedoeling dat je die aansnoert?
Ik heb altijd geleerd dat er twee vingers tussen neusriem en neusbeen moet passen...

ikke

Re: waarom aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:34

Jawel, maar als je 'm flink aansnoert, dan kan ie z'n bek niet meer open en dan camoefleer je dus je gebrek aan rijkunst op een mooie manier......

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:36

Omdat die breder is en daardoor stabieler ligt.
Niet-aansnoerneusriemen zijn vaak te smal en worden naar beneden getrokken als je de sperriem vast maakt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:41

Ik vind ze mooier, ook omdat ze dikker zijn. Tsja, en dat aansnoeren... Zwepen zijn toch ook gemene dingen?? Tis maar net hoe je ze gebruikt.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:10

Aangezien je bij een stang en trens hoofdstel geen sperriem heb, is het belangrijk dat de nesuriem alleen zorgt dat het paard zijn mond dicht houdt. Toch? In mijn ervaring worden er bij de s&t hoofdstellen, de neusriemen inderdaad flink aangesnoerd, tja moet ook wel.

Tja en verder zijn aansnoerneusriemen inderdaad stabieler en worden niet naar beneden getrokken door de sperriem als je die aan je trens hoofdstel hebt.

En het oogt vaak mooier

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:29

Ik denk dat het woord ' aansnoer' een negatieve lading heeft.

Want eigenlijk geeft het alleen maar weer het systeem waarmee de neusriem verbonden is. Via het ijzeren ringetje haal je de lus van de neusriem erdoor heen, op deze manier zou je de neusriem aan kunnen snoeren.

Maar aangezien we allemaal hebben geleerd om 2 vingers tussen de neus en de riem te kunnensteken, neem ik aan dat we dat ook allemaal doen, dus wordt er niets aangesnoerd. Snappie ?

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:04

Maar Skitter, als je paard zijn mond opent tijdens het rijden doe je iets rijtechnisch toch niet goed!? Zou erg dom zijn als je dan het gevolg en niet de oorzaak bestrijdt door dan maar een hoofdstel met aansnoerneusriem te gebruiken.

Ikzelf vind aansnoerneusriemen gewoon mooier.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:07

Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan wat nu eigenlijk het nut is van een aansnoerneusriem, ik heb er zelf wel één gehad.
Ik vond het toen mooi, maar het is niet zo dat ik hem strak aansnoerde, hij zat dan ook niet strak
Overigens vind ik het nog steeds wel mooi bij mijn paard, maar helaas past ze hem niet meer.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:17

Ik heb ook allemaal hoofdstellen met aansnoerneusriemen, maar aansnoeren doe ik niet echt. Mn paard doet soms z'n mond wel open als protest (hij houd er niet van om te werken ) maar waarom zou ik dan zn mond moeten dichtsnoeren? Ik gebruik ze omdat ik het mooier vind staan

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:02

ikke schreef:
Jawel, maar als je 'm flink aansnoert, dan kan ie z'n bek niet meer open en dan camoefleer je dus je gebrek aan rijkunst op een mooie manier......

Als dat jou achterliggende gedachten is hoop ik voor je paard dat jij niet zo`n neusriem hebt

Ik rij ook met aansnoer neusriemen, omdat ik het mooier en fijner vind. En nee, er zit gewoon ruimte tussen en mijn paard kan ademhalen...mijn rijkunsten camoefleer ik wel met mooie setjes

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:07

Ik heb net stinds gister een aansnoerneusriem, maar het was eigenlijk nog niet in me opgekomen om het aan te snoeren Ik gebruik hem gewoon als een normale gecombineerde neusriem (volgens het welbekende twee vingers truukje)

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:41

Ik denk dat er net zoveel mensen zijn die hun gewone neusriem veel te strak doen, dan met een aansnoerneusriem.

Ik heb zelf aansnoerneusriemen aan beide hoofdstellen. Ik vind het veel mooier om te zien. Ik houd absoluut niet van smalle neusriemen.

De opmerking hierboven dat je bij een S&T hoofdstel de neusriem wel strak aan moet trekken, dat is natuurlijk volkomen onzin... je paard hoort zijn mond dicht te houden, omdat hij geen reden heeft om hem open te doen!

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:58

PriscaZ schreef:
De opmerking hierboven dat je bij een S&T hoofdstel de neusriem wel strak aan moet trekken, dat is natuurlijk volkomen onzin... je paard hoort zijn mond dicht te houden, omdat hij geen reden heeft om hem open te doen!

Onzin?
Denk dat er veel s&t ruiters en amazones nogal niet mee eens met jou zullen zijn
Tuurlijk hoeft je paard het niet te doen, maar sommigen doen dat gewoon. Ze hebben een mond vol ijzer, het komt bij een s&t juist vaker voor dan bij een trens, juist door hun mond vol ijzer.
Tja er wordt niet op gewacht of ze het gaan doen of niet, ze krijgen gewoon geen kans voor, aansnoeren die handel!

Daar zit je niet op te wachten als je in de ring rijdt iig!

In mijn ervaring worden de s&t (aansnoer)neusriemen (helaas?) flink aangetrokken, en ik ga ervanuit dat het niet was om rijkunstgebrek te verbergen..als je geen rijkunst heb krijg je ook niet zomaar een paard waar niemand verder overweg mee kon in het PSG, ook nog eens met het klassieke manier van rijden, dus geen LDR of Rollkur e.d.

Toch??

(Als je het nog snapt... krijg nu vast hele bokt over me heen maar ach, kom maar op )

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 00:39

om het nog erger te maken...
waarom is er eigenlijk een sperriem nodig? ik zou een mooie brede engelse neusriem eigenlijk wel genoeg vinden maar die zie je maar zelden...

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:48

Ik rij met aansnoerneusriemen omdat ze zo fijn liggen en omdat ik ze mooi vind, ik doe ze net strak genoeg om te voorkomen dat ze schuiven.

Overigens ken ik wel gevallen van sperren die niets met rijtechnische fouten te maken hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:10

Bitch schreef:
Ik denk dat het woord ' aansnoer' een negatieve lading heeft.

Want eigenlijk geeft het alleen maar weer het systeem waarmee de neusriem verbonden is. Via het ijzeren ringetje haal je de lus van de neusriem erdoor heen, op deze manier zou je de neusriem aan kunnen snoeren.

Maar aangezien we allemaal hebben geleerd om 2 vingers tussen de neus en de riem te kunnensteken, neem ik aan dat we dat ook allemaal doen, dus wordt er niets aangesnoerd. Snappie ?

2 vingers kunnen er bij mij echt niet tussen, nog niet bijna. En toch zit mijn neusriem niet strak.

Als ik er 2 vingers tussen zou kunnen steken zou die veel te los zitten.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:44

Bij mij kunnen er ook geen 2 vingers tussen. Maar ik trek het echt niet superstrak aan. Wat me wel opvalt bij een aantal bekende ruiters. Ik heb er wel eens een aantal geholpen. Dan heb je het paard klaar, trekken zij de neusriem nog eens een keer aan. Dan kan je er ECHT geen vinger meer tussen krijgen (laat staan weer fatsoenlijk los krijgen) En die rijden in de hoge (dressuur)klasses mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:53

mijn neusriem gaat heel makkelijk weer los.

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:03

beantsje schreef:
om het nog erger te maken...
waarom is er eigenlijk een sperriem nodig? ik zou een mooie brede engelse neusriem eigenlijk wel genoeg vinden maar die zie je maar zelden...

Ik geef maar eerlijk toe... Mijn vorige pony en de pony die ik nu heb leggen hun tong over het bit als ik geen sperriempje heb.
Als ze dat doen kan ik gewoon niks meer beginnen met dressuur, dan kan ik hulpen geven tot ik een ons weeg De sperriem zit niet super strak, alleen strak genoeg om te zorgen dat mn pony zn tong niet over het bit legt.
Buitenrijden doe ik wel vaak met touwhalster of neusriemloos.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:15

Als je je aansnoerneusriem niet strak genoeg doet dan trekt de sperriem alsnog je neusriem omlaag. Dat is mijn ervaring. En mijn paard doet nog al graag haar mond open, dus ik doe hem (met tegen zin) best wel strak. Maar dat is ten voordeel voor mij want anders heb ik geen armen meer over.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:26

In Duitsland worden ze Zweedse neusriemen genoemd. Klinkt veel vriendelijker

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:29

Bij mij kunnen er met gemak 2 vingers tussen
Bij aansnoer, bij een gewone, bij de sperriem, bij S&T, altijd
anders zit hij veels te strak.

Maar ik zie wel meer mensen hun paard aansingelen op de neus...

Ik vind zelf een aansnoer mooier omdat die meestal breder zijn.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:38

Ook bij mij kunnen er met gemak 2 vingers tussen of zelfs 3, mijn sperriem zit eigenlijk ook veels te los, maar hij doet zijn mond niet open, dus waarom zou ik ze strak aantrekken?

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:51

ik heb een aansnoerneusriem omdat ik het mooier vind. Bij mij zit hij niet strak, er passen met gemak 2 vingers tussen, en mijn sperriem heb ik dan ook erg los. zo blijft alles mooi liggen en mijn paard loopt er goed mee

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:07

dat aansnoeren vind ik er meestal juist erg ondiervriendelijk uitzien, in plaats van wel.. sommige paarden zetten dan meteen van die zielige oogjes op. En ook ik zou niet met een leren riem om mijn neus willen lopen, die mijn mond dichthoud terwijnl mijn hoofd naar beneden getrokken word..