Ik ben een beetje aan het rond kijken.Voor een wat duurder kwaliteit merkzadel. Ik vind het heel belangrijk aan een zadel dat hij een makkelijke pasvorm heeft en op veel paarden aangepast kan worden door de zadelmaker. Een stevige iets zachte zit met voldoende kniewrong.
Kn hoorde ik inderdaad van een heleboel mensen. Gister even opgezeten in de ruitersportzaak. Is toch wel heel anders dan als hij op een paard ligt. Maar die vond ik niet zo zitten.
Euroriding! Mijn zadel is dan wel niet super duur, maar erg fijn! Ik heb de Euroriding Jade, er zit veel kniewrong op en zit heerlijk! Alle Euroriding zadels zitten trouwens heerlijk.
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Precies, geen zadel is zo slijtvast als de stubben. En de pasvorm is ook nog eens super. Een goede zadelmaker kan zo'n zadel eigenlijk altijd passend maken op je paard.
En wil je iets goedkoper: Zaldi. Rond de 900 euro.
De WOW zadels. Die kunnen echt op ieder paard pas gemaakt worden, echt ideaal en nog eens goed voor de rug ook. Ze zijn alleen niet mooi, maar daar zie je niks meer van als je erop zit. Voor meer info: www.zadelmakerijboer.nl
Ik heb net een nieuwe rossner. Ik vind hem heel erg fijn, een heel stuk fijner dan de meeste kieffers, die kieffer zadels liggen mij gewoon echt niet. ik vind het stijfzittende rotdingen
Kwalitatief zijn de zadels vanaf een bepaalde prijsklasse allemaal wel goed, ik denk aan Passier, KN, Hulsebos, Prestige, Stubben, KN, County... de vraag is: wat past er op je paard? Meestal blijven er dan nog maar een paar types over en dan kun je gaan kiezen wat voor jou het fijnste zit. En dat is heel persoonlijk. Ik rij bijv. graag op Passier en heb een hekel aan Stubben. Voor iemand anders is dat precies omgekeerd. Gewoon laten passen dus!
Prijsverschillen zitten vaak in de kwaliteitsverschillen maar er zit ook veel verschil in de naam. Zo zijn er in de confectie zadels genoeg zadels te vinden die in kwaliteit/ prijs verhouding enorme verschillen hebben. Voor de gebruiker is dit vaak niet te zien op het eerste oog. Je ziet als koper bijvoorbeeld nooit de boom van je zadel. Net hierin zitten vaak enorme verschillen in prijs. Dan is er nog de het verschil in kwaliteit van het leer die soms heel erg groot kan zijn (wijze van looien/ waar en hoe uit de huid gesneden enz enz.) Deze verschillen kun je als koper en gebruiker over het algemeen echt niet zien, alleen in het gebruik in de loop der jaren kom je hier achter.
Dan nog het enorme verschil in service en aftersales en kennis van de zadelverkoper. Ook bij confectie zadels moet het zadel op het paard aangemeten worden en dit moet de vakman kunnen uitvoeren. Belangrijkste is dat de boom past op de vorm van het paard. De kussens worden dan op maat van het paard door de zadelverkoper gemaakt en hier gaat het dan ook vaak mis. Ik lees hier ook vaak gegevens dat een bepaald merk niet ligt op een paard alleen denk ik dat het veel meer een kwestie is van het vakmanschap van de zadelverkoper om het zadel passend te maken in de kussens. (het levert veel meer op om een zadel te verkopen dan aan te meten en tijd is geld....)
Samenvattend wil ik dus eigenlijk stellen dat indien je een goed zadel wilt hebben je je een aantal dingen moet stellen vooraf. Het meest belangrijke is dat je je breed orienteert op de technische kant van een zadel en contact zoekt met een echte zadelmaker (en ja... als je goed zoekt zijn ze er nog wel in Nederland zelfs hier op het bokt forum). Bedenk dan wat je mooi aan een zadel vind en wat jij lekker vind zitten enz.. en maak zo stapsgewijs een selectie en kom zo tot jouw ideale prijs/ kwaliteit verhouding. Heb je dan een zadel in beeld neem dan contact op met een zadelmaker en laat dan een dergelijk confectie zadel aanmeten voor jou paard. M.a.w. laat de zadelverkoper leveren wat jij vraagt en niet andersom dat jij koopt wat de zadelverkoper toevallig in voorraad heeft op de grootste winstmarge op heeft.
Daarnaast heb je dan nog het echte maatwerk, hierin geeft jij als koper aan wat je exact wilt hebben en wordt het zadel helemaal voor jou en/of je paard(en) gemaakt met als doel een zo optimale mogelijke zit van een zadel op de rug van het paard en voor de bouw van de ruiter. Veelal zijn dit dan ook de wat duurdere zadels maar vaak valt dit naar verhouding nog best mee (ik lever bijv. een dergelijk concept al vanaf 1650,- euro all in!) Hierbij koop je dan naast een zadel ook een stuk service en kwaliteit aangaande maatvoering/ onderhoud enz..
Ik hoop dat dit enige onderbouwing geeft in de zoek naar een passend zadel en de term duurder merk.