unamie schreef:verbreden kan een optie zijn tenzij je het wel door de juiste persoon laan doen
bij mij heeft van triest het gedaan en dat is heel goed bevallen
momenteel ligt mijn zadel uit elkaar omdat er lucht in gebouwd word maar er zitten (nog) geen scheurtjes in de boom, dat kan ik nu zo zien/voelen
@Micha
bomen gaan ook scheuren als ze verkeerd gevuld zijn, of de boom te klein is, dan komt de boom onder spanning te staan en krijg je scheurtjes
Helemaal mee eens aangaande de schade die ook kan ontstaan door een te kleine en zelfs een te grote boom. Ben het niet met je eens dat je het zo kunt zien of voelen; een boom wordt bij het maken onder spanning gebracht zodanig dat het het aankan. Ga je nadien zaken wijzigen in de boom (dus veranderingen in spanning) heeft dit effect vroeg of laat. Haarscheurjes zie je niet direct maar treden wel op en schade hierdoor ontstaat ineens (Breng eens een tak van een dode boom onder constante te grote spanning gaat ook even goed en dan breekt ie opeens.)
Citaat:
de meeste paarden hebben boom-maat 32-33-34 en de meeste zadel zijn 29-30-31 dus moet je al die zadels dan maar wegggooien

Nee en ja dit betekent dus feitelijk dat ze niet goed zijn aangemeten (met daarnaast soms een visie verschil, maar dat terzijde). Zoals ik al zo vaak roep (en met mij meerdere) zou het ideaal zijn als eerst een paard wordt opgemeten (en de ruiter) en dat dan pas een zadel gemaakt zou worden. Maar uit kostenaspect is het ook natuurlijk logisch dat er gewoon zadels in standaard maten gemaakt worden. Vaak zie je echter dat (om een grotere winstmarge te genereren) als de handelaar (verkoper) een grote hoeveelheid zadels inkoopt. (kwantum kortingen) deze moeten ze aan de man zien te brengen en dan ontstaat er een wrikpunt. Dan worden maten vaak niet zo nauw genomen want ze moeten eerst hun voorraad kwijt. (daarom werk ik niet op voorraad en zonder tussenhandel daar ik accoord moet gaan met een veel kleinere winstmarge en zo blijft het prijstechnisch toch een zeer goed zadel wat kan inspelen op de individuele wensen)
Citaat:
fleur de lys zadels kunnen misschien prima zadels zijn
maar wat als je paard breder is geworden? zadel weer weggooien en weer een bredere kopen, dat zou een duur grapje worden
Nee, als je paard is uitgegroeid (aangaande skelet) moet de boommaat niet meer veranderen als hij intensief in het werk staat of omgekeerd. (let wel: uitzonderingen zullen er natuurlijk altijd zijn
) de aanpassingen moeten in princiepe volstaan met het aanpassen van de kussens.
Citaat:
wie garandeerd me dat zo'n fleur de lys zadel perfect past, dat mijn paard er goed onder loopt, en dat ik er zelf goed in kan zitten?
én dat het op de juiste manier aangemeten word
Ik
, maar daar zit nu ook net de moeilijkheid, in Nederland heb je niet zo iets als een arbitrage commisie etc die onafhankelijk kan bepalen of de verkopende partij of klant gelijk heeft. Iedereen kan zadels verkopen en ieder kan roepen dat hij of zij zadelmaker is enz. Ik ben het natuurlijk met je eens dat dat moeilijk is. In mijn geval is het nog moeilijker daar ik je alleen een aantal demo's kan tonen waarbij ik je erbij moet vertellen dat ze niet optimaal kunnen liggen want het zadel dat je koopt moet nog helemaal van a tot z gemaakt worden. Ik moet het hierbij hebben van positieve referenties. Daarnaast is het zo dat je bij mij niet het hele bedrag ineens betaald dus je hebt enig middel om pressie uit te oefenen indien je niet tevreden bent. Ik ben ook een mens en fouten maken kan natuurlijk maar het enige dat ik je kan garanderen is dat ik mijn uiterste best doe om mijn klanten tevreden te stellen. Dan is er nog een ander voordeel aangaande aanmeten daar mijn aannames en maatvoeringen gecontrolleerd worden in Frankrijk door degene die het zadel uiteindelijk bouwt (de echte zadelmaker dus
). Maar ik ben het met je eens het hangt heel erg sterk samen met een groot stuk vertrouwen. Daarnaast kan ik je eventueel melden dat je rustig naar frankrijk mag en degene die evetueel jouw zadel bouwt op de voet volgt aangaande jouw eventuele zadel.
Citaat:
hetzelfde probleem zie je bij hulsebos en daaleman
er zijn aardig wat mensen die die ik ken die zo'n zadel hebben laten maken en die daar helemáál niet tevreden over zijn...
ze zitten met zadel van 1800 euro (of meer)..en die ze niet meer kwijt kunnen...
het is immers op maat gemaakt en niemand wil zo'n zadel meer kopen..alleen voor heel weinig geld.
alleen vreemd dat de 2e hand markt in deze zadels toch wel erg goed loopt. Daarnaast kunnen dergelijke zadels voor zeer realistische prijzen (in ons geval dan) verbouwd worden of we geven er een goede inruil prijs voor terug en laten een nieuw zadel leveren. Daarbij is het ook nog zo dat het zadel aangemeten kan worden aan de ruiter (tenzij standaardmaten gewenst zijn) hierbij moet je denken aan de lengte van de zweetbladen, gewenste diepte van de zit enz. enz.
Citaat:
een wintec vind ik ook een goede optie
zijn prima zadels ,makkelijk breder te maken, en ook weer makkelijk te verkopen als het zadel niet bevalt
Hier hoor je mij ook geen commentaar op geven, het is absoluut een goede oplossing (en zeker voor zijn prijs) maar hierbij geld natuurlijk ook je wensen zijn beperkter in te vullen aangaande de ruiter, dan nog de discussie aangaande de kwaliteit van de gebruikte materialen (lees in de trand van levensduur) dit is natuurlijk een keuze die je zelf maakt en daar is natuurlijk ieder mens vrij in.maar een wintec moet je natuurlijk ook door een goede zadelpasser/ maker laten aanmeten aangaande boommaat en vullen van de kussens.
Verder ben ik blij met je reacties want soms voel ik me als alleen roepende in de woestijn. Iedereen hoor ik hier blaten over hun zadel die naar eigen zeggen op elk paard past e.d. Dan is er nog de categorie die meent dat als een zadel niet direct ligt op een paard dat het zadel niet past......... eh kussens aanpassen naar het paard is naar mijn visie een basis bij verkoop van een zadel. Gevolg is dat een merk niet past terwijl het gewoon aan het aanmeten ligt. Ik kan dan ook je kanttekeningen enorm waarderen (ik zou willen dat al mijn klanten zo scherp zouden reageren als jij hier
).