Zadels met brede boom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

Zadels met brede boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:51

Ik heb op dit moment een Kieffer zadel, maar de boom zou te smal zijn voor de rug van mijn paard.
Ze loopt vanwege mijn zadel nu dus met rugklachten, opvullen gaat niet meer (daarmee zou sowieso de ruimte nog smaller worden)

Ik moet nu dus opzoek naar een zadel met beetje redelijk brede boom, zijn er toevallig zadels die dit van zich zelf hebben?

*Zit nu wel even te twijfelen of dat stuk ook wel de boom heet?
Is dus aan de onderkant van het zadel waar de ruggenwervel invalt zeg maar

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:14

Ik heb een Klimke dressuur te koop met een brede boom. Het stuk bij de ruggegraat is breed en de kussens zijn ook breed. Heeft altijd op Friezen gelegen en pastte perfect. Behalve op mijn net gekochte eigen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:58

Je kunt ookk gewoon je kieffer zadel laten verbreden. Kost ook wat minder dan een nieuw zadel.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:11

Ja mijn zadel was helaas niet meer echt te verbreden...
Maar heb daarom wel een heel nieuw gekregen

De nieuwste van kieffer, was een van de breedste, helaas is Mickey nog kreupel, dus hoop dat ik het snel eens kan uitproberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:14

Ik heb een prestige op een ronde fjordenrug liggen, wel op maat laten maken.

Ik kan je alleen wel aanraden, mocht je iets op maat laten maken, die het dan bij Daaleman, prima service, en ze zitten in Nederland.
Ik ben bij afwijkingen gebonden aan de importeur en die weer naar Italie, en geloof mij, die zijn daar niet snel

Over Daaleman heb ik btw zelden wat slechts vernomen, in tegenstelling tot de andere nederlandse zadelmaker....

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:06

cornelie schreef:
Je kunt ookk gewoon je kieffer zadel laten verbreden. Kost ook wat minder dan een nieuw zadel.

Ja leuk idee...... maar ik zie er de gevolgen dagelijks van. Heel eerlijk dit is eigenlijk nooit een oplossing en misplaatste zuinigheid. Dat je er een zadel mee sloopt is nog daar aan toe maar je sloopt er ook de rug van je paard meestal mee.

Tevens zou ik je ook een zadel op maat kunnen leveren van Fleur de lys (moet je wel rekening houden met een levertijd van ongeveer 6 tot 8 weken) Mocht je intresse hebben kun je me rustig een pm sturen om contact op te nemen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:38

Misschien is er de mogelijkheid om de boom te laten verbreden?
Volgens mij moet dit kunnen bij Kieffer.
In ieder geval succes met de zoektocht!

Micha, ik lees net na mijn berichtje pas jouw berichtje over het verbreden van de boom.
Waarom als ik vragen mag zou dit zo slecht zijn dan, voor de paardenrug?
Je laat hem toch juist verbreden omdat hij niet goed lag, of om hem goed te laten liggen op de rug van je paard?
Ik ben namelijk ook van plan als het nodig is mijn zadel te laten verbreden

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 15:42

Zoals ik al had geschreven, we hebben iemand laten komen met veel verstand van zadels, en we hebben bij hem de nieuwe kieffer gekocht, en idd wat een verschil met mijn oude kieffer...

Hij kon het wel gaan verbreden, maar het zou niet echt veel breder maar gaan worden, en daar hadden we helaas niks aan.
Dus hebben we het nieuwe zadel gekocht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:35

Marchador schreef:

Micha, ik lees net na mijn berichtje pas jouw berichtje over het verbreden van de boom.
Je laat hem toch juist verbreden omdat hij niet goed lag, of om hem goed te laten liggen op de rug van je paard?

Het schijnt, althans ooit hier eens verteld door harnessmaker, dat het verbreden van een boom, bij de meeste zadelmakers tussen de bankschroef gebeurt, met een flinke hamer. Iets waar een boom van een zadel nu niet echt blijer van wordt. De échte zadelmakers doen het zoals het hoort, alleen dat zit een aardig kostenplaatje aan vast.

Zie het als een schoen maat 38, die krijg je met aanpassingen ook nooit maat 43.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:19

Ik heb de isabell werth van Wintec op mijn haflinger liggen, en die past heel goed.
Zijn kwalitatief ook er fijne zadels.
Succes ermee.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:20

Bitch bedankt.
Eigenlijk wel heel logisch ja.
Mocht het bij mij zo zijn dat mijn zadel te klein is, dan denk ik er toch maar over na voor ik hem laat verbreden.

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:25

Helemaal mee eens wat bitch hiervoor al vermelde, Daarnaast is het ook vaak nog zo dat indien het wel "optisch" goed gebeurd er zoveel spanning op de boom komt (bij "klassieke" opbouw) dat de schade later ontstaat door bijvoorbeeld scheuren in de gelamineerde houtlaagjes, bandijzer dat niet meer goed onder spanning ligt etc. etc.

dan is er ook nog het verhaal van verwarmen van polyester/ kunstof bomen om de maat groter te maken maar vaak gaat er hierdoor de vorm uit of keert het naar verloop van tijd weer in de oude vorm. Daarnaast zijn de duurdere of betere zadels vaak nog voorzien van een "klassiekere boom" van hout en bandstaal. Hopelijk geeft dit enige aanvulling.... daarnaast denk ik dat Harnessmaker je er nog wel veel meer ellende over kan vertellen.

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:01

Micha schreef:
Helemaal mee eens wat bitch hiervoor al vermelde, Daarnaast is het ook vaak nog zo dat indien het wel "optisch" goed gebeurd er zoveel spanning op de boom komt (bij "klassieke" opbouw) dat de schade later ontstaat door bijvoorbeeld scheuren in de gelamineerde houtlaagjes, bandijzer dat niet meer goed onder spanning ligt etc. etc.

dan is er ook nog het verhaal van verwarmen van polyester/ kunstof bomen om de maat groter te maken maar vaak gaat er hierdoor de vorm uit of keert het naar verloop van tijd weer in de oude vorm. Daarnaast zijn de duurdere of betere zadels vaak nog voorzien van een "klassiekere boom" van hout en bandstaal. Hopelijk geeft dit enige aanvulling.... daarnaast denk ik dat Harnessmaker je er nog wel veel meer ellende over kan vertellen.

wat bedoel je in het laaste stukje met een ''klassiekere boom" van hout en bandstaal?zijn deze wel op een goede manier te verbreden?

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:12

nee, evenmin zijn deze beter te verbreden zie voorgaande alinea. Ik wilde hier mee angeven dat je veelal bij duurdere zadels deze opbouw hebt en dat je dan ook niet in overweging moet nemen deze boom te verbreden. Er wordt vaak als argument gebruikt dat het met een duurder of beter zadel wel kan......... alsjeblieft doe het niet. Vaak is het ook nog zo dat als je je zadel verkoopt en een goede vergelijkbare (2e hands) weer koopt met de juiste boommaat je niet veel meer betaald dan dat je aan je boom laat knoeien. (heb ik het niet over de bijkomende kosten voor alle bijkomende ellende!!)

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:25

In een kieffer kan een kunststof boom zitten, door plaatselijke verhitting is het daardoor mogelijk de boom te verbreden/versmallen echter een klein beetje geen boommaten tegelijk. Mijn zeer brede fjord heeft een Wintec Isabell Werth Cair met de witte boom.

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:51

Bitch schreef:
Marchador schreef:

Het schijnt, althans ooit hier eens verteld door harnessmaker, dat het verbreden van een boom, bij de meeste zadelmakers tussen de bankschroef gebeurt, met een flinke hamer. Iets waar een boom van een zadel nu niet echt blijer van wordt. De échte zadelmakers doen het zoals het hoort, alleen dat zit een aardig kostenplaatje aan vast.

Zie het als een schoen maat 38, die krijg je met aanpassingen ook nooit maat 43.

Er zit misschien wel wat in,alleen heeft van triest uit meppel mijn zadel ook meerdere maten verbreed en die is ook echt een stuk breder geworden en gebleven(tot nu toe)
Verder laat ik me zadel regelmatig controleren dus ik ben beniewd of het scheurtjes gaat krijgen zoals mischa aangeeft
laten we hopen van niet
een andere zadel is bijna niet aan te komen aangezien mijn paard niet tegen een verende boom kan niet tegen een diepe zit/boom kan,niet tegen boomloos ect(door wrijving krijgt ze bobbeltjes en witte haren)
en mijn kn is en bruin en zit gewedlig dus vraag me af of dit soort zadels nog nieuw te koop zijn (die hier ook allemaal aan voldoen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:59

Ja, maar Taffy, nu noem je ook wel ff een zadelmaker op, he

Denk dat jij met een gerust hart op je zadel kan stappen.

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:51

Bitch schreef:
Ja, maar Taffy, nu noem je ook wel ff een zadelmaker op, he

Denk dat jij met een gerust hart op je zadel kan stappen.

ik heb wel het idee dat hij weet wat ie doet
maar als ik dan micha hoor ga ik toch twijfelen..
maargoed laat hem gewoon regelmatig controleren en dan zien we het wel

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:11

Misschien een idee om eens contact op te nemen met harnessmaker hier op het forum en ook eens vragen wat zijn oordeel is. (toch een vakman bij uitstek.)

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:13

@ taffy: lijkt mij wel een uitdaging om een zadel voor te laten maken.

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:16

Micha schreef:
Misschien een idee om eens contact op te nemen met harnessmaker hier op het forum en ook eens vragen wat zijn oordeel is. (toch een vakman bij uitstek.)

harnasmaker is al een paar keer bij ons geweest(gister nog) en vertelde ook dat je eigenlijk niet meer dan een boommaat zou moeten verbreden

maar aangezien mijn e-pony ontzettend rond en breed is komen we altijd boven de standaard boommaten uit en was verbreden een oplossing

dit is trouwens al het 3e zadel wat ik heb laten verbreden bij van triest

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:31

kijk... da's info.... daarnaast zal patrick ook hebben aangegeven dat als je meer uitgeeft dan gemiddeld een dergelijk zadel wel mogelijk is om te maken. Ik durf daarnaast te wedden dat Patrick ook verteld heeft over de risico's aangaande verbreden.

p.s. al 3 zadels moeten verbreden voor een pony??

unamie

Re: Zadels met brede boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:55

verbreden kan een optie zijn tenzij je het wel door de juiste persoon laan doen
bij mij heeft van triest het gedaan en dat is heel goed bevallen
momenteel ligt mijn zadel uit elkaar omdat er lucht in gebouwd word maar er zitten (nog) geen scheurtjes in de boom, dat kan ik nu zo zien/voelen

@Micha
bomen gaan ook scheuren als ze verkeerd gevuld zijn, of de boom te klein is, dan komt de boom onder spanning te staan en krijg je scheurtjes

de meeste paarden hebben boom-maat 32-33-34 en de meeste zadel zijn 29-30-31 dus moet je al die zadels dan maar wegggooien

fleur de lys zadels kunnen misschien prima zadels zijn
maar wat als je paard breder is geworden? zadel weer weggooien en weer een bredere kopen, dat zou een duur grapje worden
wie garandeerd me dat zo'n fleur de lys zadel perfect past, dat mijn paard er goed onder loopt, en dat ik er zelf goed in kan zitten?
én dat het op de juiste manier aangemeten word

hetzelfde probleem zie je bij hulsebos en daaleman
er zijn aardig wat mensen die die ik ken die zo'n zadel hebben laten maken en die daar helemáál niet tevreden over zijn...
ze zitten met zadel van 1800 euro (of meer)..en die ze niet meer kwijt kunnen...
het is immers op maat gemaakt en niemand wil zo'n zadel meer kopen..alleen voor heel weinig geld

een wintec vind ik ook een goede optie
zijn prima zadels ,makkelijk breder te maken, en ook weer makkelijk te verkopen als het zadel niet bevalt

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:17

Micha schreef:
kijk... da's info.... daarnaast zal patrick ook hebben aangegeven dat als je meer uitgeeft dan gemiddeld een dergelijk zadel wel mogelijk is om te maken. Ik durf daarnaast te wedden dat Patrick ook verteld heeft over de risico's aangaande verbreden.

p.s. al 3 zadels moeten verbreden voor een pony??

klopt,toen ze drie was had ze boommaat 36.5, toen kwam haar schoft er wat meer uit en kreeg ze boomaat 34.5 maar aangezien ik het tweede verbrede zadel niet lekker vond zitten en zij er bobbels van kreeg (diepe zit) overgegaan op het derde zadel(met vlakke zit/boom) die wel heel goed bevalt
patrick heeft me idd verteld over fleur de lys zadels maar aangezien ik geen ervaring heb met het zadel en als ze maar iets veranderd het niet meer past en het moeilijk te verkopen is houd ik het bij m'n huidige zadel,tot nu toe lijkt deze haar wel te bevallen
ze heeft ook geen weggevallen schoftspieren,en misschien wil ik in dit zadel ook flair laten bouwen..
als ik over dit zadel niet tevreden was zou z'n fleur de lys zadel misschien wel een oplossing zijn geweest

Micha

Re: Zadels met brede boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:31

unamie schreef:
verbreden kan een optie zijn tenzij je het wel door de juiste persoon laan doen
bij mij heeft van triest het gedaan en dat is heel goed bevallen
momenteel ligt mijn zadel uit elkaar omdat er lucht in gebouwd word maar er zitten (nog) geen scheurtjes in de boom, dat kan ik nu zo zien/voelen

@Micha

bomen gaan ook scheuren als ze verkeerd gevuld zijn, of de boom te klein is, dan komt de boom onder spanning te staan en krijg je scheurtjes

Helemaal mee eens aangaande de schade die ook kan ontstaan door een te kleine en zelfs een te grote boom. Ben het niet met je eens dat je het zo kunt zien of voelen; een boom wordt bij het maken onder spanning gebracht zodanig dat het het aankan. Ga je nadien zaken wijzigen in de boom (dus veranderingen in spanning) heeft dit effect vroeg of laat. Haarscheurjes zie je niet direct maar treden wel op en schade hierdoor ontstaat ineens (Breng eens een tak van een dode boom onder constante te grote spanning gaat ook even goed en dan breekt ie opeens.)

Citaat:
de meeste paarden hebben boom-maat 32-33-34 en de meeste zadel zijn 29-30-31 dus moet je al die zadels dan maar wegggooien

Nee en ja dit betekent dus feitelijk dat ze niet goed zijn aangemeten (met daarnaast soms een visie verschil, maar dat terzijde). Zoals ik al zo vaak roep (en met mij meerdere) zou het ideaal zijn als eerst een paard wordt opgemeten (en de ruiter) en dat dan pas een zadel gemaakt zou worden. Maar uit kostenaspect is het ook natuurlijk logisch dat er gewoon zadels in standaard maten gemaakt worden. Vaak zie je echter dat (om een grotere winstmarge te genereren) als de handelaar (verkoper) een grote hoeveelheid zadels inkoopt. (kwantum kortingen) deze moeten ze aan de man zien te brengen en dan ontstaat er een wrikpunt. Dan worden maten vaak niet zo nauw genomen want ze moeten eerst hun voorraad kwijt. (daarom werk ik niet op voorraad en zonder tussenhandel daar ik accoord moet gaan met een veel kleinere winstmarge en zo blijft het prijstechnisch toch een zeer goed zadel wat kan inspelen op de individuele wensen)

Citaat:
fleur de lys zadels kunnen misschien prima zadels zijn
maar wat als je paard breder is geworden? zadel weer weggooien en weer een bredere kopen, dat zou een duur grapje worden

Nee, als je paard is uitgegroeid (aangaande skelet) moet de boommaat niet meer veranderen als hij intensief in het werk staat of omgekeerd. (let wel: uitzonderingen zullen er natuurlijk altijd zijn ) de aanpassingen moeten in princiepe volstaan met het aanpassen van de kussens.
Citaat:
wie garandeerd me dat zo'n fleur de lys zadel perfect past, dat mijn paard er goed onder loopt, en dat ik er zelf goed in kan zitten?
én dat het op de juiste manier aangemeten word

Ik , maar daar zit nu ook net de moeilijkheid, in Nederland heb je niet zo iets als een arbitrage commisie etc die onafhankelijk kan bepalen of de verkopende partij of klant gelijk heeft. Iedereen kan zadels verkopen en ieder kan roepen dat hij of zij zadelmaker is enz. Ik ben het natuurlijk met je eens dat dat moeilijk is. In mijn geval is het nog moeilijker daar ik je alleen een aantal demo's kan tonen waarbij ik je erbij moet vertellen dat ze niet optimaal kunnen liggen want het zadel dat je koopt moet nog helemaal van a tot z gemaakt worden. Ik moet het hierbij hebben van positieve referenties. Daarnaast is het zo dat je bij mij niet het hele bedrag ineens betaald dus je hebt enig middel om pressie uit te oefenen indien je niet tevreden bent. Ik ben ook een mens en fouten maken kan natuurlijk maar het enige dat ik je kan garanderen is dat ik mijn uiterste best doe om mijn klanten tevreden te stellen. Dan is er nog een ander voordeel aangaande aanmeten daar mijn aannames en maatvoeringen gecontrolleerd worden in Frankrijk door degene die het zadel uiteindelijk bouwt (de echte zadelmaker dus ). Maar ik ben het met je eens het hangt heel erg sterk samen met een groot stuk vertrouwen. Daarnaast kan ik je eventueel melden dat je rustig naar frankrijk mag en degene die evetueel jouw zadel bouwt op de voet volgt aangaande jouw eventuele zadel.

Citaat:
hetzelfde probleem zie je bij hulsebos en daaleman
er zijn aardig wat mensen die die ik ken die zo'n zadel hebben laten maken en die daar helemáál niet tevreden over zijn...
ze zitten met zadel van 1800 euro (of meer)..en die ze niet meer kwijt kunnen...
het is immers op maat gemaakt en niemand wil zo'n zadel meer kopen..alleen voor heel weinig geld.

alleen vreemd dat de 2e hand markt in deze zadels toch wel erg goed loopt. Daarnaast kunnen dergelijke zadels voor zeer realistische prijzen (in ons geval dan) verbouwd worden of we geven er een goede inruil prijs voor terug en laten een nieuw zadel leveren. Daarbij is het ook nog zo dat het zadel aangemeten kan worden aan de ruiter (tenzij standaardmaten gewenst zijn) hierbij moet je denken aan de lengte van de zweetbladen, gewenste diepte van de zit enz. enz.

Citaat:
een wintec vind ik ook een goede optie
zijn prima zadels ,makkelijk breder te maken, en ook weer makkelijk te verkopen als het zadel niet bevalt

Hier hoor je mij ook geen commentaar op geven, het is absoluut een goede oplossing (en zeker voor zijn prijs) maar hierbij geld natuurlijk ook je wensen zijn beperkter in te vullen aangaande de ruiter, dan nog de discussie aangaande de kwaliteit van de gebruikte materialen (lees in de trand van levensduur) dit is natuurlijk een keuze die je zelf maakt en daar is natuurlijk ieder mens vrij in.maar een wintec moet je natuurlijk ook door een goede zadelpasser/ maker laten aanmeten aangaande boommaat en vullen van de kussens.

Verder ben ik blij met je reacties want soms voel ik me als alleen roepende in de woestijn. Iedereen hoor ik hier blaten over hun zadel die naar eigen zeggen op elk paard past e.d. Dan is er nog de categorie die meent dat als een zadel niet direct ligt op een paard dat het zadel niet past......... eh kussens aanpassen naar het paard is naar mijn visie een basis bij verkoop van een zadel. Gevolg is dat een merk niet past terwijl het gewoon aan het aanmeten ligt. Ik kan dan ook je kanttekeningen enorm waarderen (ik zou willen dat al mijn klanten zo scherp zouden reageren als jij hier ).