Hackemore

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oomske

Hackemore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 22:06

hejhej,
ik ben iko,
ik rijd zo'n 8 jaar paard,
ik heb een verzorg KWPN
die sinds kort af en toe wat kuren heeft,
ze denkt nog welleens buiten er van door te kunnen gaan
na een elkker stuk galop!
ze rijd dan altijd samen met het andere paard
die een stuk sneller is, maar waar mijn verzorg KWPN
de baas over is, en waarbij ze steeds voorop loopt,
of wil lopen, nou is het aardig gevaarlijk als ze over de weg er van door gaat.
dus moest er een oplossing komen,
nou reeed de eigenaresse met een Hackemore,
en ze bood mij aan om het mij aan te leren,
het was eigenlijk heel simpel,
en bij lichte hulpen reageerde mijn verzorgpaard hier heel
scherp op, maar met losse teugel loopt ze super,
wat vinden jullie van de hackemore?
xxx
iko

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:53

Ik vind je ietwat jong om al met een hackemore te rijden, je beseft het je ws nog niet, maar je kan een paard nog niet zo goed inschatten als je denkt. En dat kan met een hackemore wel eens heel vervelende gevolgen hebben.
Gebruik geen hackemore bij heftige paarden... dat is vragen om ongelukken...

Ik spreek uit ervaring... al was ik wat ouder..

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:55

Nu wil ik ook wel een wat weten over een hackemore, want het leef me fijn er een te hebben voor mijn paardje is gewoon een braaf paardje, maar om nou zomaar zo'n ding te kopen zonder dat ik er iets van afweet

Sanco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:59

love_lucca schreef:
Nu wil ik ook wel een wat weten over een hackemore, want het leef me fijn er een te hebben voor mijn paardje is gewoon een braaf paardje, maar om nou zomaar zo'n ding te kopen zonder dat ik er iets van afweet

ik denk niet dat t dan verstandig is om er een te kopen.,..

ik vind de hackamore bij goed gebruik wel normaal hoor... maar bij verkeerd gebruik is een gebroken trensje al levensgevaarlijk!!

zoals jij het beschrijft lijkt t me wel veiliger want jou paard luisterd dan beter ook met een lang teugeltje... is voor jullie beiden wel prettig... maar je moet t zelf weten ik heb er zelf nog nooit mee gereden .. wil binnenkort wel overstappen op zon 'touwhoofdstel' maar dat wil ik eerst even bekijken

Idle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:03

hey,
een vriendin van me is 9 jaar en rijd met een hackamore. Waarom? omdat haar pony geen tong meer heeft en geen bit in kan. Persoonlijk vind ik dat je met goede begeleiding best met een hackamore kan rijden als het echt nodig is. Nu is iedere pony/paard anders maar met een hackamore moet je vooral geen strakke teugeldruk hebben. meer lossere teugels, je pony loopt ook sneller rond en reageert heel licht op teugelhulpen. Maar je moet er echt wel hulp bij hebben anders kun je het idd verprutsen!

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:07

Oke bedankt voor jullie informatie, ik ben niet de ts he
maar ik weet genoeg dit is niets voor mijn paardje, die wordt daar helemaal hysterisch van,
weten jullie dan wel een ander goed bitloos hoofdstel ?

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:08

een pony zonder tong????
kan ie dan wel praten??

on-topic
ik zit ook te denken aan een hackamore, maar dat zal wel te scherp zijn.
rijd mijn paardje soms op met een halster.
gaat prima,...nou jah, sturen is lastig...

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:10

mexxje schreef:
een pony zonder tong????
kan ie dan wel praten??

on-topic
ik zit ook te denken aan een hackamore, maar dat zal wel te scherp zijn.
rijd mijn paardje soms op met een halster.
gaat prima,...nou jah, sturen is lastig...

Praten *ik neem aan dat dit een grapje is *

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:28

love_lucca schreef:

Praten *ik neem aan dat dit een grapje is *
Een paard praat toch dmv hinniken

Ik rijd mijn merrie buiten ook met een hackamore, en vind het een ideaal apparaat. Veel vriendelijker dan de pelham die ik hiervoor gebruikte. Mijn merrie reageert heel goed op de hack, maar als ze gaat, dan gaat zo ook met hack. Blijven opletten dus!

Succes ermee!
Ik denk trouwens dat je als 13jarige best met een hack kunt rijden, als je eigenaar van je vz paard je laat zien hoe hij bevestigd moet worden. Ga er eerst eens mee in de bak rijden, en voel hem aan.
Je hebt immers al 8jaar rij-ervaring?

Caroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:00

Ik hou daar absoluut niet van, ik weet dat het wel goed kan zijn voor sommige paarden maar ik zelf zou het nooit gebruiken vooral omdat ik bang dat stel je paard gaat er ineens onverwachts vandoor weet je niet hoe je reactie is, als je dan ineens een harde ruk aan de teugels geeft kan je zo het neus botje breken.

Sanco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:28

love_lucca schreef:
Oke bedankt voor jullie informatie, ik ben niet de ts he
maar ik weet genoeg dit is niets voor mijn paardje, die wordt daar helemaal hysterisch van,
weten jullie dan wel een ander goed bitloos hoofdstel ?

je hebt ook van die touwhoofdstellen... ik ben ff de naam kwijt maar die zijn ook bitloos

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 11:24

hej,
ik rijd acht jaar en heb flinke ervaring met gekke paarden,
waarbij mijn verzorg KWPN, best mee valt,
en ze gaat er niet onverwachts van doro,
maar na een galop is ze gewoon moeilijk te stoppen,
de eigenaar heeft duidelijk uitgelegd hoe het werkt,
en ik heb er een keer mee gereden,
en ze probeerde een sprintje te trekken,
maar de druk op haar neus werkt bij haar goed in,
ik hoefde de teugels maar ietjes aan te nemen en ze ging in draf,
mijn vraag is nu eerder is dit vriendelijker dan een bit,
want met een bit heb ik haar volgens mij alleen maar meer pijn gedaan,
of weten jullie nog een andere oplossing,
tevens is mijn verzorgkwpn een doordrammer, en is ze ook 1x in draf kijhard doorgerend met Hackemore, maar dit vind ik al minder gevaarlijk,
andere keren kreeg ik haar gemakkelijk naar stap!
en een ander touwhoofdstel is bijvoorbeeld de Bosal
xxx
iko

_girl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:31

Idle schreef:
hey,
een vriendin van me is 9 jaar en rijd met een hackamore. Waarom? omdat haar pony geen tong meer heeft en geen bit in kan. Persoonlijk vind ik dat je met goede begeleiding best met een hackamore kan rijden als het echt nodig is. Nu is iedere pony/paard anders maar met een hackamore moet je vooral geen strakke teugeldruk hebben. meer lossere teugels, je pony loopt ook sneller rond en reageert heel licht op teugelhulpen. Maar je moet er echt wel hulp bij hebben anders kun je het idd verprutsen!

zonder tong je vriendin zelf is 9 jaar
mijn broertje is toevallig ook 9 jaar en die zit al 1.5 op paardrijden heel voorzichtig bij de kleintjes maar die kan nog lang niet op een Hackamore rijden hoor
of is het niet toevallig een vriendinnetje

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:24

Oomske schreef:
en een ander touwhoofdstel is bijvoorbeeld de Bosal
xxx
iko

uhm...een bosal is bij langena geen touwhoofstel..
Moet je zeker niet zomaar een keer gaan proberen.
Ik weet niet of je er wel eens 1 van dichtbij bekeken hebt maar het zijn zeker niet de vriendelijkste bitloze optomingen (mits je er heel goed me om kan gaan natuurlijk) hiermee moet je echt leren rijden.
Ik denk dat je het veiligst bezig bent gewoon een touwhalster of een sidepull te proberen. beide zijn niet extreem scherp maar na enige oefening zou je er goed me kunnen rijden.

Akxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:34

Bitch schreef:
Ik vind je ietwat jong om al met een hackemore te rijden, je beseft het je ws nog niet, maar je kan een paard nog niet zo goed inschatten als je denkt. En dat kan met een hackemore wel eens heel vervelende gevolgen hebben.
Gebruik geen hackemore bij heftige paarden... dat is vragen om ongelukken...

Ik spreek uit ervaring... al was ik wat ouder..

Hey bitch, een jong meiske heeft bij lange na niet de kracht die een volwassene heeft om de hefboomwerking zo te laten scharen dat het neusbeen breekt...als dit is wat je bedoelt met "vervelende gevolgen".

Heftige paarden worden prima gecorrigeerd met een hackemore, uiteraard heb je verschillende modellen hackemores. De mechanische exemplaren worden nagenoeg niet veel meer verkocht. Hier breek/kneus je erg makkelijk het neusbeen van je paard daar deze eindeloos aangesnoerd kunnen worden en een leek geen inschatting kan maken hoe strak deze aangegespt moet worden.
Als je dan toch een hackemore wil kopen(ik ben ook erg koppig geweest in mijn jonge jaren) koop dan het goedkoopste model met korte scharen met een leren neusgedeelte die met (nep)bont is onderlegd.

Let wel dat als je eenmaal gewend bent met een hackemore te rijden het moeilijk is aanleuning te vinden als je dressuur wil gaan rijden. En een hackemore is pas toegestaan vanaf het Z springen...nog even met een bitje doorrijden en daarna lekker de hackemore er op, maak het je zelf gerust makkelijk. Maar niet moeilijk...

succes!!

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:56

Ik hoor vaak negatieve verhalen over hackamore.. En toen ik hoorde dat het een paard zn neusbeen kan breken, dacht ik er niet meer zo lichtjes over

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:54

@Akxxx

Ik bedoelde dat niet, ik heb zelf ooit een keer met een hackemore gereden, en toen ging de knol aan de kletter, en ondanks dat ik gigantisch in het zadel aan het zitten was, ontkwam ik er niet aan, vreselijk in de teugels te gaan hangen, met als gevolg dat mijn paard geen lucht meer kreeg, en zich op straat ( zo ver waren we al..) liet vallen.
Ik met mijn kin op de stoeprand terecht ben gekomen, en hier heb ik 2 tanden aan verloren, heb nu 2 bruggen, en krijg binnenkort ( 13 jaar na dato) een brug omdat mijn voortand zo beschadigd is, en dat allemaal omdat ik zo eigenwijs een keer met hackemore wilde rijden....

De neus breken lijkt mij ook sterk, moet je wel heeeeeel erg gaan hangen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:31

madelief88 schreef:
Ik hoor vaak negatieve verhalen over hackamore.. En toen ik hoorde dat het een paard zn neusbeen kan breken, dacht ik er niet meer zo lichtjes over

Bij een goede bevstiging kan dat heus niet zo maar, het neusbotje breken. Ik heb wel eens op een hack een noodstop moeten maken en dus flink hard moeten trekken (dat of onder een auto belanden) enne, niets aan de hand.

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:22

hej,
de bosal is een ander hoofdstel zoals hackamore bedoelde ik,
en ik rijd niet met Bosal,
ik weet niet hoe het kan,
maar mijn hackamore kan de luchtweg van een paard niet afsluiten,
ik ben eerder bang dat de kinketting haar kan gaan snijden,
en ik rijd liever met hackamore dan onder een auto te belanden,
daarnaast rijd ik binnen en met springen met een gewoon hoofdstel hoor
alleen met buitenrijden niet,
weten julie anders nog andere oplossingen?

jasmijn78

Re: Hackemore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:45

Een hackamore is niet voor niets pas vanaf het Z-springen toegestaan. Minder ver gevorderde ruiters/recreatieve ruiters moeten dergelijke optomingen lekker in de kast laten hangen. Als je je paard op een gewone trens, eventueel met een martingaal niet onder controle kan houden moet je jezelf afvragen of je wel in staat bent om verantwoordt buiten te rijden met je paard. Het verkeer wordt steeds drukker en houdt steeds minder rekening met ruiters.

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:50

hej,
ze doet dit niet altijd,
en ik krijg goede begelijding met hackemore,
zelf rijd ik ook niet vaak met hackemore,
alleen als het echt nodig is,
en dit paard is verder lief op de weg,
heb trouwens ook mijn ruiterbewijs!!
alleen kan ze na een galopje in de boomgaard er van door gaan,
en dit is gewoon niet fijn,
en ik kom dan niet uit op een autoweg,
maar een fiets/land weggetje
xxx
iko

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:09

Oomske schreef:
hej,

Dat zeg je maar tegen een koe!

Oomske schreef:
heb trouwens ook mijn ruiterbewijs!!

Dus?

Oomske schreef:
alleen kan ze na een galopje in de boomgaard er van door gaan,
en dit is gewoon niet fijn,
en ik kom dan niet uit op een autoweg,
maar een fiets/land weggetje

Niet meer galloperen in de boomgaard tot je je paard onder controle hebt op een normaal hoofdstel???

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:23

jasmijn78 schreef:
Een hackamore is niet voor niets pas vanaf het Z-springen toegestaan. Minder ver gevorderde ruiters/recreatieve ruiters moeten dergelijke optomingen lekker in de kast laten hangen. Als je je paard op een gewone trens, eventueel met een martingaal niet onder controle kan houden moet je jezelf afvragen of je wel in staat bent om verantwoordt buiten te rijden met je paard. Het verkeer wordt steeds drukker en houdt steeds minder rekening met ruiters.

Ik heb een hackamore zodat mevrouw tijdens een lange rit ongestoord gras kan eten.
Wat is er volgens jou zoooo erg aan een hack dat ik als recreatie ruiter dat ding maar beter in de kast kan houden?
Ik heb niet meer of minder controle dan met een bit, ik gebruik de hack zodat ze niet altijd een bit in haar snuffert hoeft. Ze luistert naar zowel een trens als de hack even goed en ik heb haar nog geen tekenen van protest zien maken als ik met de hack aan kom lopen.

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 12:51

hej,
idd ik gebruik het ook om haar te kunnen laten grazen,
maar daarnaast werkt het buiten ook netjes,
en echt niet door aan de teugels te gaan hangen :@
dat zou ik nooit doen, ik hoef ze namelijk maar iets aan te nemen dan helemaal los, en dan is ze al rustig,
daarom, en ik rijd er alleen maar eens in de zoveel tijd mee,
zodat ze neit altijd met bit hoeft!
xxx
iko

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:56

Zelf is de hackmore erg fijn lijkt maar weet er verder ook niet zo veel over