Wat is er zo goed aan een KN zadel (symfonie)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plopperd

Wat is er zo goed aan een KN zadel (symfonie)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:04

Ik heb een nieuw zadel nodig, omdat mijn Ainsley niet meer past op mijn paard. Bij ons op de stal hebben ze een eigen winkel, waar ze ook zadels verkopen. Ze vallen steeds terug op het KN zadel, want dat is HET zadel.
Is het echt zo goed, of proberen ze hem gewoon te verkopen? Zelf ben ik ook wel geinteresseerd in een Anky zadel, maar ik weet niet zeker of er voor ieder paard een goed passend zadel te krijgen is.
Kunnen jullie aangeven waarom ik wel of niet een KN zadel moet kopen, en of jullie weten of er voor ieder paard een Anky zadel te krijgen is?

Groeten

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:34

Ik heb een KN uit '94, waar niet altijd even netjes op gepast is (was 2e zadel op een handelsstal) maar hij is nog super, ziet er supermooi uit en zit nog oerdegelijk in elkaar. Hij zit heerlijk, en past op heel veel paarden. Het is eigenlijk gewoon echt topkwaliteit die zich door de jaren heen al bewezen heeft. Anky is gewoon een nieuwer merk en die moet dat nog gaan doen.

taffy

Re: Wat is er zo goed aan een KN zadel (symfonie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:02

Mijn(bruine) KN Symfonie komt uit 1992 en zit geweldig!!
Zonder dat je gedwongen zit zorgt een kn er toch voor dat je een nette en natuurlijke houding krijgt
En na aanpassing van harnesmaker op bokt ligt hij nu ook erg netjes
De nieuwe kn ben ik niet weg van kwa zit niet en kwa boom ook niet
Een kn die niet in balans op je paard ligt zit trouwens helemaal niet lekker maar dat is met alle zadels

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:13

ik vind KN kwalitatief wel goed, maar qua zit echt helemaal niks.. Soms zie je aan mensen dat ze een typische KN-zit hebben. Voor mij geen KN

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:29

#Ymke# schreef:
ik vind KN kwalitatief wel goed, maar qua zit echt helemaal niks.. Soms zie je aan mensen dat ze een typische KN-zit hebben. Voor mij geen KN

wat versta jij onder een typische KN zit?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:37

kan het niet echt uitleggen, dat moet je zien. Gewoon een bepaalde houding, en 9 vd 10 keer rijden ze idd op KN

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 00:46

Is dit een typische KN-zit?

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik heb al zo'n 30 verschillende KN's onder mijn kont gehad de afgelopen 5 jaar, altijd KN met bouwjaar 1996 of ouder. Ik kan niet meer zonder. De beenligging is voor mij gewoon perfect en de zitting is ongedwongen.
De nieuwere KN Symphonie zadels moet ik nix van hebben. Ik heb er eentje liggen uit 1999, dat ding is zo enorm hard dat ik het vel van mn zitbeenknobbels af rij. Dus als je een KN Symphonie aan wil schaffen, neem dan oud model!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:06

Ik ben ook verslaafd aan KN, maar wel aan het oude model!! Die van mij is inmiddels al 12 jaar oud, maar ik vind mijn zadel zooooo lekker zitten!
Je wordt bij KN niet in een houding gedwongen, en iedereen die ik tot nu toe op mijn zadel heb laten rijden, vinden het heerlijk zitten. Daarbij zijn er een aantal die ook gelijk een KN hebben gekocht.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:10

zoals ik heb vernomen (neit uit eigen ervaring) krijg je juist vaak op een ainsley een gedwongen houding, en is KN veel vrijer daarin

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:21

Als je op zoek gaat naar een nieuw zadel, dan zou ik gewoon iemand laten komen die meerdere merken zadels verkoopt. Dan kan je verschillende merken uitproberen en bepalen welke jou en je paard het beste past. Ik was altijd gek van Prestige, maar deze lag niet goed op mijn nieuwe paard (andere modellen van Prestige ook niet). Ik heb verschillende merken geprobeerd en kwam uiteindelijk uit op een Euroriding Luxor. Deze lag het beste en zat ook goed.

Ik heb toen het Drunens Ruiterhuis laten komen omdat zij de grootste varieteit aan (de betere) merkzadels hadden. Ik had het idee dat ze vrij kundig waren en wisten waar ze over praten. Namen er ook echt de tijd voor.

Kwalitatief gezien ontlopen de meeste merkzadels in de prijsklasse rond 1500,-/1800,- elkaar niet zoveel. Ik heb liever een zadel dat goed past en lekker zit, dan dat ik er perse een van een bepaald merk wil. Je kan wel een Anky zadel willen, maar als die niet goed ligt op je paard ben je ook gauw klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:40

Ik vind de KN Symfonie een superfijn zadel. Je zit niet in een kuipje en er zit ook niet teveel kniewrong op, waardoor je behoorlijk 'vrij' kunt zitten. M.a.w. je wordt niet in een bepaalde houding gedwongen/geforceerd.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:45

Ik rij nu op een KN Allegro die vind ik zelf net iets lekkerder zitten als de symphonie, maar dat is persoonlijk.
Heb zelf ook een Ainsley gehad, maar daarin zat ik nogal opgesloten waardoor ik mijn paard niet goed uit kon zitten. Met een KN ging dat veel beter.

biep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:18

Ik heb sinds 2 weken een KN, wil nooit meer zonder!het ligt ten eerste geweldig op mijn pony, en zit ook nog eens lekker zacht

Heb zoveel zadels op mijn pony gehad, maar alleen Kn lag meteen super.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:36

Ik vind de nieuwe KN zadels helemaal niks. De oude KN zadels zijn daarentegen heerlijk. Helaas heb ik de mijne moeten verkopen en daar is Odie nu sinds 3 dagen de gelukkige eigenaar van.

Vivande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:38

Ik heb ook een KN, wel een nieuwe, maar deze zit ook heerlijk..
ik hoor heel vaak dat ik echt een hele mooie beenligging heb als ik met mn KN rijd .
En het zit ook nog eens superlekker, nee voor mij ook geen ander zadel meer!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:46

Ik heb voor mijn huidige zadel ook een KN gehad, en ik vond het zeker lekker zitten. Helaas was het zadel niet goed, dus toen heb ik een Prestige gekocht, maar die vind ik qua KN-zit er ook best wel op lijken. Flinke wrongen en een diepe zit.

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:48

Bitch schreef:
Ik heb voor mijn huidige zadel ook een KN gehad, en ik vond het zeker lekker zitten. Helaas was het zadel niet goed, dus toen heb ik een Prestige gekocht, maar die vind ik qua KN-zit er ook best wel op lijken. Flinke wrongen en een diepe zit.

welk model KN heb jij gehad?
persoonlijk vind ik de symfonie het fijnst vooral omdat die geen diepe zit + dikke kniewrongen heeft
Laatst bijgewerkt door taffy op 09-05-06 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:49

mijn oude KN (zie verhaal van Odie) past op veel verschillende paarden. daar gaat het toch in eerste instantie om: het moet passen op je paard.
verder moet het jou goed passen->ga eens "proefzitten" bij een winkel waar ze verschillende types verkopen. dan heb je een idee wat jou lekker past.
ik vind de oudere KN's veel fijner dan de nieuwe, maar dat is persoonlijk.
mijn 11 jaar oude KN is trouwens te koop. mocht je belangstelling hebben.....

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:50

Dior schreef:
Ik heb ook een KN, wel een nieuwe, maar deze zit ook heerlijk..
ik hoor heel vaak dat ik echt een hele mooie beenligging heb als ik met mn KN rijd .
En het zit ook nog eens superlekker, nee voor mij ook geen ander zadel meer!

dat hoor ik ook heel vaak, dat mn beenligging zo mooi is .
Jep, ik zweer bij de KN'S .

Heb ook een nieuw model, vorig jaar nieuw gekocht, maar hij zat meteen al superfijn .

Ik vind die bruine KN ook zoooo mooi, maar ik houd het denk ik eerst nog maar even bij mn zwarte .

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:53

ik heb ook een KN en het zit echt heerlijk!! ik heb ook geen slechte zit erop, gewoon goed en dit was ook het zadel wat het beste op mijn pony paste en het zit echt heel lekker ook niet zo hard en je word niet in een zit gedwongen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:43

taffy schreef:
Bitch schreef:

welk model KN heb jij gehad?
persoonlijk vind ik de symfonie het fijnst vooral omdat die geen diepe zit + dikke kniewrongen heeft

Het was, volgens mij, idd de Symfonie, is dat het meest verkochte model? Ik heb het nu over zo'n 10 jaar geleden.
Het 'niet goed' bedoelde ik niet zo zeer de zit, maar het zadel zelf was scheef gemaakt ( maandagmorgenzadel)

ShasadeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:51

Had vroeger ee nKieffer Wien en dat vond ik echt een drama zadel.

Heb nu een KN Symphonie en een KN Allegro en beiden zijn super fijn, (ben zelf ietsje meer fan van de Allegro, maar beiden zijn top). Heb wel de nieuwe modellen (de oude ken ik niet maar hoor wel vaak bij ons op stal dat deze nog fijner waren).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:14

ik ga ook voor het oude model symfonie
heb een na een lange zoektocht KN gevonden uit '94
maar het zadel is nog splinternieuw
super fijn zadel
en nee hij is niet te koop

@ODIE ik hoop dat ik ook een KN zit heb
typische zit ...dat wel

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:12

unamie schreef:

@ODIE ik hoop dat ik ook een KN zit heb
typische zit ...dat wel

Hihi

Wat is er dan zo typisch aan? en waarom hoop je een KN zit te hebben?

poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:16

Dat zijn de lekkerste zadels waar ik ooit op gereden heb! Beenligging is erg goed en het zit als een huis.