Vragen over lederen rijlaarzen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_piggy

Vragen over lederen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:02

Ik heb een aantal vragen over lederen rijlaarzen.
Ik heb zelf wel een paar, maar die zijn 2e-hands en nogal kapot aan het gaan. Ook zijn ze denk ik verkeerd onderhouden want de bovenste laag laat los.

- Wat kost een paar nieuwe goede laarzen?
- Waar kan ik die het beste halen?
- Welk merk is goed?
- Heeft iemand misshcien goede/slechte ervaringen met bijv. een merk, een zaak o.i.d.
- Hoe kan je die laarzen het beste onderhouden?
- Waar kunnen ze wel/niet tegen?
- Wat zijn de voor- en nadelen van lederen rijlaarzen (zelf heb ik de ervaring dat ik niet goed voel of ik mijn pony nou aan zit te drijven of niet, maar dat kan ook komen doordat mijn laarzen te hard zijn)

Eventueel andere tips zijn natuurlijk welkom!!

Alvast bedankt!!
Anke

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:44

Petrie laarzen zijn kwalitatief erg goed. Maar meningen verschillen hier over. Goed onderhouden invetten en trekkers erin doen als je ze niet aan hebt. Anders zakken ze in. Er is hier al een keer een topic over geweest, moet je even zoeken

Yoshimi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:49

ijslanderfan schreef:
...Goed onderhouden
invetten
en trekkers erin doen als je ze niet aan hebt...

Dat moet je dus juist niet doen. Gewoon leervet lost de lijmlaag op die de 2 lagen leer bij elkaar houdt.
Het beste kan je ze na het rijden afnemen met een vochtige doek en eens in de zoveel tijd poetsen met goede schoenpoets.

_Jennifer_

Re: Vragen over lederen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:51

miss_piggy schreef:
Ik heb een aantal vragen over lederen rijlaarzen.
Ik heb zelf wel een paar, maar die zijn 2e-hands en nogal kapot aan het gaan. Ook zijn ze denk ik verkeerd onderhouden want de bovenste laag laat los.

- Wat kost een paar nieuwe goede laarzen?
- Waar kan ik die het beste halen?
- Welk merk is goed?
- Heeft iemand misshcien goede/slechte ervaringen met bijv. een merk, een zaak o.i.d.
- Hoe kan je die laarzen het beste onderhouden?
- Waar kunnen ze wel/niet tegen?
- Wat zijn de voor- en nadelen van lederen rijlaarzen (zelf heb ik de ervaring dat ik niet goed voel of ik mijn pony nou aan zit te drijven of niet, maar dat kan ook komen doordat mijn laarzen te hard zijn)

Eventueel andere tips zijn natuurlijk welkom!!

Alvast bedankt!!
Anke

- Als je echt goede wilt, zeker wel tussen de €250,- en meer
- Ruitersportzaak, waar je ze kunt passen, eventueel je voet afmeten, en jou verder kunnen helpen met de laarzen, keuze en ev. op maat laten maken
- dat verschilt per persoon, volgensmij zijn Petrie, Cavallo en Königs een van de betere .. Heb zelf Cavallo's en zijn erg stevig,.
- heb enkel de Cavallo's, zijn mijn eerste leren alarzen en heb ze pas 3 weken
- http://www.cavallo-online.de/design/ind ... ge=1&id=35
- teveel water, blubber etc (als je ze goed invet en onderhoud worden ze iets meer waterdicht en blijven ze mooier), of als je ze laat drogen bij de verwarming in de zon
- In het begin kunnen ze pijn doen. Jouw probleem heb ik ook, het word nu wel minder.
Voordelen vind ik dat ze zich aan je voet vormen, dat je ze op maat kan laten maken, in verschillende uitvoeringen hebt (rits, veters, kleurtjes etc) en ik vind ze mooier.

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:56

En het is ook erg fijn in de winter en zomer. Minder erge zweetvoeten. In rubberen laarzen zit je echt te soppen!
Lederen laarzen zijn idd wel prijzig maar je kan er echt jaren en jaren mee vooruit. Als jou budget onder de 250 ligt is het misschien een verstandig plan om even op internet te kijken voor 2e hands laarzen. Doet het inlopen ook minder zeer.

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:59

Juultj schreef:
En het is ook erg fijn in de winter en zomer. Minder erge zweetvoeten. In rubberen laarzen zit je echt te soppen!
Lederen laarzen zijn idd wel prijzig maar je kan er echt jaren en jaren mee vooruit. Als jou budget onder de 250 ligt is het misschien een verstandig plan om even op internet te kijken voor 2e hands laarzen. Doet het inlopen ook minder zeer.

Ja, idd! Bij ons hebben ze ook wel van 200, alleen de verkoopster zei dat daar een speciale coating opzat, als daar een gat inkomt ofzo, dat heel die verf er dan afbladderd.

Verder als je een wat bredere voet (of de normale, weet ik veel, ik pas ze niet ) ku je misschien ook mountain horses doen, die zijn volgensmij ook iets van 200/250 euro .. ze zijn alleen wat minder 'elegant' (ik vind ze wel stoer hoor ) en je mag er volgensmij niet mee wedstrijd rijden (volgensmij de sportive rider wel stond erbij, maar weet niet zeker)

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:02

ik heb die van mountain horse sportive rider, heb ze nu een half jaar, en ben er nog steeds heel blij mee, kosten 210.- maar hebben wel een fijn voetbed, en vormen idd ook heel erg naar mijn voet/kuit.
en @ jennietje, je mag er wedstrijden mee rijden, die ik ook, nooit wat over gehoord.
(en er zit een jaar garantie op, dus mocht die binnen die tijd gaan bladeren of iets, dan wordt t of gerepareerd of je krijgt nieuwe, winkel waar ik ze gehaald heb zeiden ze dat die fabrikant super service leverde)

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:02

Jennietje: Over die coating laag en die verf hé. Heb je het over de Petrie Perfect? Ik ben ook net gisteren even ingelicht, als de coating laag gaat loslaten dan krijg je de laarzen vergoed (bij de Petries wel, bij andere weet ik het niet)

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:04

Juultj schreef:
Jennietje: Over die coating laag en die verf hé. Heb je het over de Petrie Perfect? Ik ben ook net gisteren even ingelicht, als de coating laag gaat loslaten dan krijg je de laarzen vergoed (bij de Petries wel, bij andere weet ik het niet)

geen idee! Want toen ik zei zo van: "er zijn er ook van 200" begon ze ook opeens over coating enzo.. Toen zei ik: "ik bedoel de mountain horses" Ze dacht dus dat ik die 'met coating' bedoelde, dus ik weet niet welke het zijn!

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:59

Ik heb vrij normale voeten geloof ik Tsja.. Ik wil wel als ik laarzen koop, meteen echt hele goede, dus gerust boven de 250,-. Ik had inderdaad ook gehoord dat invetten niet goed is.
Hoe hard moeten ze ongeveer zijn?? (Mijn schacht is nu ongeveer te vergelelijken met een baksteen, en de neus met een normale zadelflap) beetje vaag..

Wat is zo'n beetje het duurste?? Of in ieder geval een goede, dure??

xx
Anke

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:13

miss_piggy schreef:
Ik heb vrij normale voeten geloof ik Tsja.. Ik wil wel als ik laarzen koop, meteen echt hele goede, dus gerust boven de 250,-. Ik had inderdaad ook gehoord dat invetten niet goed is.
Hoe hard moeten ze ongeveer zijn?? (Mijn schacht is nu ongeveer te vergelelijken met een baksteen, en de neus met een normale zadelflap) beetje vaag..

Wat is zo'n beetje het duurste?? Of in ieder geval een goede, dure??

xx
Anke

de deurste die ik gezien heb is van königs, die was 550 euro .. mijnes zijn van cavallo en waren met 100 + 20% korting 220 euro .. normaal kosten ze 375 euro.
verder vind ik de mooiste laarzen königs, cavallo en anky .. Derby's vind ik niet zo heel erg mooi. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Oke, dan stop ik maar gouw met mijn laarzen elke keer na gebruik invetten want ik wil natuurlijk nog lang ervan genieten.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:17

Heel erg bedankt allemaal

Nog een vraagje... wat is eigenlijk het verschil tussen rund- en kalfsleder (ja, dat het van een ander beest komt haha.. maar dat bedoel ik niet)

xx
Anke

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:19

miss_piggy schreef:

Nog een vraagje... wat is eigenlijk het verschil tussen rund- en kalfsleder (ja, dat het van een ander beest komt haha.. maar dat bedoel ik niet)

xx
Anke

alletwee van koeien ben ik ook wel benieuwd naar!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:33

Yoshimi schreef:
ijslanderfan schreef:
...Goed onderhouden
invetten
en trekkers erin doen als je ze niet aan hebt...

Dat moet je dus juist niet doen. Gewoon leervet lost de lijmlaag op die de 2 lagen leer bij elkaar houdt.
Het beste kan je ze na het rijden afnemen met een vochtige doek en eens in de zoveel tijd poetsen met goede schoenpoets.

Met invetten bedoelde ik ook schoenpoets

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:34

miss_piggy schreef:

xx
Anke

Kalfsleer is soepeler.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:35

Jennietje schreef:

Haha foutje!! BLOND!

Is het ene misschien ook duurder??

xx
Anke

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:37

miss_piggy schreef:
Jennietje schreef:

Haha foutje!! BLOND!

Is het ene misschien ook duurder??

xx
Anke

weet ik niet! mijnes zijn van rundleder, ik heb deze:

http://www.cavallo-online.de/design/getpic.icom?id=702

MODELL "WELTMEISTER"
30900
Ideale allroundlaars van sterk rundsleer. Lichte dressuurboog. Verstevigde achterriem. Comfort-voetbed. Niet-slippende, waterbestendige ribbelzool, Goodyear genaaid.

Jark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:40

Ik heb mijn laarzen op maat laten maken bij een schoenmaker in Noord brabant. Deze man maakt verschillende paardrijlaarzen en dansschoenen op maat.

Ik heb ze nu bijna 3 jaar en nog steeds pico bello. Ze passen in het begin gelijk goed, met +/- een kleine week last van mijn benen. (valt dus reuze mee voor leren laarzen.)
Ze kosten maar 80 euro d8 ik.

Jark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:41

ps. kwaliteit is net zo goed als die 'dure' rijlaarzen in de winkel

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:48

Juultj schreef:

Uiteraard geeft Petrie een goede garantie op haar laarzen. Bij de aankoop word je als het goed is uitgelegd wat het verschil is tussen de gecoate (permair leer bij Petrie) of volnerf rundleer laarzen. Als klant kun je dan zelf kiezen of je laarzen koopt rond de € 200,00 of liever € 100,00 meer uitgeeft en volnerf laarzen hebt die ook nog goodyear gestikt zijn.

Wanneer de coating-laag beschadigd of na korte tijd loslaat, krijg je in de meeste gevallen nieuwe laarzen van Petrie. Niet na een jaar lang gebruiken...

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:05

Ik ga er inmiddels ook wel vanuit dat ik een flink bedrag moet neertellen, maar goede en passende laarzen vind ik dan wel een MUST. Voor zoveel geld, wil ik niet na een half jaar lelijke en afgetrapte laarzen. Vandaar ook mijn vragen over het onderhoud . Weet nou trouwens niemand het verschil tussen rundleer en kalfsleer?

xx
Anke

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:52

Zoals je zelf ook al aangeeft, zit het verschil in het beestje...

Rundleer is gemaakt van de huid van een koe. Die is ouder en heeft dus een taaier/dikker vel. Kalfsleer is gemaakt van een jongere huid en soepel.

Zacht/soepel e.d. geven meer comfort en zijn gladder wat structuur betreft (makkelijker heel erg glimmend op te poetsen). Nadelen zijn verhoogde kwetsbaarheid en dus snellere slijtage.

Rundleer hebt je dus in 2 soorten: volnerf (alleen gekleurd) en gecoat (geverfd en behandeld met een "plastic" laagje).

Takkel

Re: Vragen over lederen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:53

Voor kwalitatief goede lederen rijlaarzen betaal je zo 200 a 300 euro. Je kan het beste naar een erkende ruitersportzaak gaan. Daar hebben ze meestal heel wat maten in de winkel. Ik ben zelf naar Horsepower geweest in Heino.

Ze hebben mijn benen helemaal opgemeten en ik heb zeker 12 paar aangehad om te kijken wat de juiste maat was. Vervolgens (toen bleek dat mijn maat niet standaard bestaat) hebben ze ze op maat gemaakt.

Ik heb ze van het merk Petrie, inmiddels mijn tweede paar, en ze bevallen prima. Ik heb zelf het model Anky. De dressuurboog (zijkant laars) is daar wat hoger van, en ik vind dat mooier staan. Let erop dat je ze wel hoog genoeg koopt. Leren laarzen zakken namelijk altijd wat in waardoor ze lager worden. Om dit enigszins te voorkomen kan je er laarzenspanners indoen terwijl je ze niet aan hebt.
Daarnaast moet je ze ook niet te smal kopen. Denk eraan dat als het warm is, of 's avonds je benen altijd wat dikker zijn. En knellende laarzen is echt geen pretje.

Ik ondferhoudt ze met de cleaner van Petrie. Op een doekje doen en de laars ermee schoonmaken. Daarna smeer ik wat schoensmeer (Kiwi) erop en dat laat ik intrekken. Dit borstel ik weer uit zodat ze gaan glimmen. Daarna smeer ik er wat spul op van Petrie waardoor ze echt gaan glanzen. Dit laat ik ook intrekken en dit kan je eerst met een borstel uitpoetsen, en vervolgens met een panty zodat ze echt gaan glimmen.

Ik loop verder zo min mogelijk om te voorkomen dat de zolen erg snel slijten. Je moet ook oppassen dat je niet teveel door modder en water loopt. In de stal moet je ook uitkijken. Urine is de pest voor de zolen en het leer. Je hebt rubberen overschoentjes die je over je laarzen heen kan doen.

Het nadeel van leren laarzen is dat je ze moet inlopen.... (al kan je beter zo snel mogelijk ermee gaan rijden zodat ze op de goede manier naar je been gaan staan).

De voordelen zijn:
- Beter contact met je paard
- meer steun rond je enkels
- mooier

Kalfsleder is idd zachter en soepeler dan rundleder. Daarom is kalfsleder ook duurder.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:55

Maakt de slijtage echt veel verschil?

(Ik laat me even goed inlichten )

xx
Anke

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:56

er zijn ook al talloze andere topics over leren laarzen, misschien dat je daar ook nog wat vindt!? Staat bij de faq