voor alle Z ruiters (en hoger) met welk zadel rijden jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cavaletti

voor alle Z ruiters (en hoger) met welk zadel rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 09:27

Ik ben erg benieuwd met welk merk / type zadel Z dressuur ruiters en hoger geklasserde ruiters rijden.
Zelf rij ik met een Prestige Top Dressage en het zadel bevalt me goed.

Dus let op alleen ruiters die Z dressuur en hoger rijden. graag jullie voorkeur voor zadels.

Noukie

Re: voor alle Z ruiters (en hoger) met welk zadel rijden jul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:40

mijn instructeur (ZZ-zwaar) rijdt op KN, mn vorige werkgever (Z tot grand prix niveau) op wintec Isabelle Werth.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:59

ik vind het maar een rare vraag....netalsof als je weet waar een Z ruiter mee ridjt en jij daar ook mee gaat rijden dat je dan beter gaat rijden ofzo.Het is zo verschillend,per paard en ruiter wat goed ligt en iemand fijn vind zitten dat daar geen touw aan vast te knopen is

Als je weet met welk plee papier anky v grunsven haar kont afveegt,ga je dat dan ook snel kopen... :(:)

Ik rijd btw met een Euroriding Luxor,maja ik mag "pas" M1 starten

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:12

mijn instructrice rijd op een aangepast Hulsebos zadel!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 11:04

QueJira schreef:
ik vind het maar een rare vraag....netalsof als je weet waar een Z ruiter mee ridjt en jij daar ook mee gaat rijden dat je dan beter gaat rijden ofzo.Het is zo verschillend,per paard en ruiter wat goed ligt en iemand fijn vind zitten dat daar geen touw aan vast te knopen is

Als je weet met welk plee papier anky v grunsven haar kont afveegt,ga je dat dan ook snel kopen...
:(:)

Ik rijd btw met een Euroriding Luxor,maja ik mag "pas" M1 starten

nou zo raar is het niet, je komt vaak op hoger niveau erachter waar je zadel in tekort komt, zo heb ik tot de Z1 op een kieffer aachen veelzijdigheid richting dressuur gereden, tot ik echt beperkingen ten opzichte van mijn beenligging en de schoudervrijheid kreeg bij de hogere niveau`s en zo zijn er meer voorbeelden.

ik heb verschillende zadels geprobeerd en het is toch echt zo dat je erachter komt welk zadel beperkingen voor jou en je paard heeft, bijv inzake schoudervrijheid, beenligging,zit enz.
Dus ik ben het niet met je stelling eens,
in de M1 hoef je nog niet DE oefeningen te doen waar je veel verschil merkt tussen zadels bij de bewegingen van het paard, en dan praat ik niet over de persoonlijke voorkeur van merk qua lekker zitten natuurlijk.

Dus vandaar ook mijn vraag alleen Z ruiters en hoger want die weten waar ik over praat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:11

SVP vanaf nu geen discussie over de achtergrond van de vraag, maar de vraag op zich beantwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:37

cavaletti schreef:
Ik ben erg benieuwd met welk merk / type zadel Z dressuur ruiters en hoger geklasserde ruiters rijden.
Zelf rij ik met een Prestige Top Dressage en het zadel bevalt me goed.

Dus let op alleen ruiters die Z dressuur en hoger rijden. graag jullie voorkeur voor zadels.

Hey, die heb ik ook!
Fijn idee dat ik qua zadel al klaar ben om Z te starten

Met mijn hoogbejaarde fjordje

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:07

Bij ons lopen de meeste Z-ers met een KN.

Edit: En de B-ers ook.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:08

Ik heb een KN symfonie liggen op mijn paard nu (ben ik nog geen B mee) en datzelfde zadel lag ook super op mijn pony (Z2 mee gestart). Het is het oude model en dat vind ik een hemel op aarde.

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:30

Ik ben verslaafd aan de KN Symfonie, het liefst zo oud mogelijk(bouwjaar 1996 of ouder).
Ik heb er nu drie en ik ben van plan om mijn collectie nog wat uit te breiden... (zie onderschrift)

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 08:30

Het is inderdaad erg typisch maar ik ken ook een aantal professionele ruiters die met KN rijden, vandaar ook mijn vraag met welk zadel Z ruiters en hoger rijden.

ZO heb je toch een beetje een opinie peiling van wat mensen fijn vinden want je kunt er wel vanuit gaan dat de ruiters meerder zadels hebben geprobeerd voordat ze tot hun huidige zadel zijn gekomen.

Dus graag zoveel mogelijk reacties. ben erg benieuwd

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:37

Mijn zadelmaker was juist niet zo weg van KN en zodoende zijn we op een Stubben Maestoso uitgekomen. Maar ja, ik rij met dit zadel nog helemaal niets met mijn 3-jarige. Hele lange zweetbladen, je moet echt je been flink lang maken. Zadel dwingt je niet, en zit goed.

Verder rij ik nog een L-paard met een Zaldi New Kent. Heel ander zadel dan de maestoso. Je kunt hier met kortere beugels op rijden als je wilt (ik spring ook, en moest eerst erg wennen aan een dressuurzadel, daarom wel fijn als je ook een keer de beugels richting een vzhlengte kunt doen), maar je krijgt op zich meer steun. Je knie komt echt tegen die (hele) dikke wrong aan.

Ik ken iemand die rijdt Z dressuur met een Stubben zadel (model weet ik zo niet)

Maar behalve pasvorm op het paard moet je ook naar je zelf kijken, wat vind je prettig? En wat ik zelf heel belangrijk vind is dat het zadel duurzaam is. Ik rij in regen, zadel zit geregeld onder de modder als het weer erg slecht is. Ook hier moet een zadel vind ik tegen kunnen en nog minstens 30 jaar meegaan.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:44

Ook KN, wordt een beetje saai.....
maar wel met extra lange zweetbladen...

En ik rij met één zadel alle paarden.....
Behalve met aanrijden gebruik ik een ander....

Dus...voor mij geldt ook....heeft er iemand nog een oude KN over???

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:46

Ik heb een Euroriding Diamant (fijn) gehad en sinds 1,5 jaar een Hulsebos. Vind het voor mijzelf een fijn zadel alleen ligt ie nu al niet goed meer op mijn paard (en dat is geen kwestie van ff opvullen helaas). Maar voor de billen is het een heerlijk zadel! Je zit er behoorlijk opgesloten in maar je zit niet 'stug'.

Op mijn jonge paard heb ik nu een Stubben liggen. Dat is echt een heel ander zadel als dat ik gewend ben. Een smalle en ondiepe zit en veel minder kniewrong. Maar als je er even aan gewend ben zit ie ook best lekker. Vooral voor je benen.

Ik heb ook KN geprobeerd bij het passen maar die vond ik zo hard...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:53

Ik denk dat bij de keuze van een type zadel naar het paard gekeken moet worden en niet naar welk zadel jantje of pietje heeft die nou eenmaal grandprix rijd! Een bepaald type zadel kan het ene paard belemmeren in zijn beweging en een ander paard juist weer meer vrijheid geven......Dus of je nou Grandprix rijd of B, je moet er ten alle tijden voor zorgen dat je een zadel hebt wat jouw paard past en niet belemmert in zijn beweging/ruggebruik! En niet omdat Anky toevallig ook zo een zadel heeft!!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:15

Bij ons is bij de 'hogere' ruiters de Passier GG zeer populair.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:44

Ik heb een kieffer Wien Proffesionel II, op zich een fijn zadel, maar ten eerste te groot voor mij en ten tweede zou ik graag eens een zadel proberen met een diepere/ meer gesloten zit.

afwasborstel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:54

Ik heb met 2 paardjes Z gereden op een Pfiff dressuurzadel niks bijzonders en zeker niet erg prijzig maar een super fijn zadeltje! Momenteel rijd ik op een op maat gemaakte Hulsebosch en dit heeft toch mijn voorkeur. Zit heerlijk en ligt perfect op het paard wat ik nu rij.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:20

Mijn voorkeur gaat uit naar Passier GG zadels. Zelf heb ik mijn paard tot in het Z gereden met een Kieffer Lech, maar Passier zit voor mij beter.
Toch denk ik ook dat het afhankelijk is van je eigen bouw: lange of korte of dikke bovenbenen, het heeft er allemaal mee te maken.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:22

Ik rijd op Passier GG. Vind dat echt topzadels, heb ook de hoofdstellen er van .
Ik rijd een ander Z paard voor een klant op t nieuwste Anky zadel. Vind ik ook een super zadel!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:27

Ik heb een Euroriding Luxor.
Hiervoor altijd op een KN gereden, maar die boom is wat te smal voor mijn paard. (zelfs de breedste )
Mijn eigen houding is trouwens sinds ik op de Luxor rij verbeterd, ik kan er veel fijner op zitten en doordat ik meer opgesloten zit dan in mijn KN, kan ik de rare sprongen en schrikbewegingen makkelijker opvangen.

Rapiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:40

Ik rijd op een Hulsebosch. Dit zadel bevalt super, alleen moet ie best vaak weer even aangepast worden op mijn paarden.

Interessant topic!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:42

Ik heb een County Competitor, super zadel!
Hele fijne opgesloten, diepe zit en fijne kniewrongen

Heb van de week op verschillende Hulsebos zadels gereden, en die vond ik ook super fijn. Had alleen af en toe het idee (door die hele zachte dikke zit) dat ik het contact met mijn paard iets te veel verloor.

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:46

Natuurlijk is het een kwestie van de bouw van zowel jezelf als het paard op wat voor zadel je het prettigst zit, maar het is wel intressant te weten dat er echt gewoon verschil zit in hoe de hulpen voor jezelf en je paard overkomen, en de een lukt dat met een Kn , de andere met een passier, dus gewoon per persoon en paard verschillend.
Wat ik juist probeer duidelijk te maken met dit toppic is dat er geen ANKY op je zadel hoeft te staan om er Z en hoger mee te rijden, maar juist dat het voor iedereen verschillend is.

Barrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:48

Ik rijd nu op een KN Tango. Als eerste reed ik mijn paard met een Ainsley (deze had ik nog van mijn pony en paste gewoon goed op mijn paard), maar dit beviel toch niet zo qua zit. Toen heb ik een Passier Lenox gekocht. Hier was ik echt super tevreden mee, maar dit zadel was helaas gestolen. Ik heb toen een andere Lenox gekocht, maar deze paste toch niet zo goed als die oude Lenox. Toen kwam ik bij de KN Tango uit en vind dit een fijn zadel.