nieuwe strijklappen (Norton Pro / BR / ...)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

nieuwe strijklappen (Norton Pro / BR / ...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:20

hey
Sinds een tijdje zijn er nieuwe strijklappen te koop van oa Norton (de Pro serie) en BR. Het gaat om deze:
Afbeelding
(foto: Kerkchaert)

Nu weet ik dat ze op de nationale wedstrijden al niet meer toegelaten zijn, en ook de landelijke wedstrijden durven ze er al eens moeilijk om doen.
Hoe zit dat bij jullie, mogen jullie ze nog gebruiken en weet iemand toevallig of het opgenomen is in het reglement?
Ik vind het nl zeer mooie beschermers, en het zijn de enige die echt goed passen bij mijn nieuw paard. Ze heeft nl een bult op de achterkant van haar achterbeen, waardoor een gewone strijklap te laag komt te hangen..
xxx

loulou

Re: nieuwe strijklappen (Norton Pro / BR / ...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:39

waarom zijn ze niet meer toegestaan als ik vragen mag?
wat is er zo anders aan?

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:40

Je bedoelt toegestaan bij het losrijden?

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:46

Bij de dressuur mag je geen beenbescherming gebruiken (misschien met DA-verklaring wel?) in de wedstrijdring.
Bij het losrijden wel

Ik heb ook gewoon peesjes en kogelbeschermers om met losrijden

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:59

ik bedoel bij het springen...
Weet zelf ook wel dat het niet mag bij dressuur

Maar er zijn er ook in hetzelfde model maar in leder, en daar hebben enkele professionels (ga geen namen noemen, ken ze persoonlijk) lood in gestoken, zodat ze hoger gaan heffen vanachter om te springen.

Vandaag op de jumping waren er nochtans vele paarden die ze aanhadden, maar wil het risico niet nemen als ik ze koop, dat ik ze daarna niet meer kan gebruiken op wedstrijd... Heb nl al 3 sets voor training.
xxx

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:30

Wij gebruiken ze oo knog steeds voor de pony van me zusje hoor ook op grotere wedstrijden

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:32

KimS schreef:

Maar er zijn er ook in hetzelfde model maar in leder, en daar hebben enkele professionels (ga geen namen noemen, ken ze persoonlijk) lood in gestoken, zodat ze hoger gaan heffen vanachter om te springen.

Vandaag op de jumping waren er nochtans vele paarden die ze aanhadden, maar wil het risico niet nemen als ik ze koop, dat ik ze daarna niet meer kan gebruiken op wedstrijd... Heb nl al 3 sets voor training.
xxx

ik snap je punt, wij doen dit met gewone springschoenen (bij gangen wedstrijden voor ijslander mag je max belasting van 300 gr per been extra hebben geloof ik, pin me niet op de gr vast!!).
het werkt dus inderdaad erg goed, alleen mijns inziens kon dit ook gewoon bij de "oude modellen" waarom zijn deze dan wel toegestaan?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 12:30

Da's een goeie vraag. Ik weet het zelf ook niet. Daarom vraag ik het of het op andere wedstrijden enzo ook al verboden is..
Alleszins in de cyclus van de jonge paarden mag het niet meer. Daar hangen elke keer papieren op met een verbodsteken hiervan..

Maar blijkbaar is het in Nederland nog wel toegestaan.
Ik zal dan wel even zoeken naar de reglementen hier. Ik wil die set beenbeschermers wel heel graag omdat dat de enige zijn die deftig passen om mijn paard haar achterbeen.
xxx

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:27

Dacht dat dat alleen met de hoge strijklappen achter was... niet met deze. Zou gewoon een mailtje sturen, dan kan je het daar navragen, foto erbij, dan weet je het zeker...

(ik heb deze set trouwens te koop Dus als je interesse hebt...)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:55

ja dat ga ik wel eens doen.
Kan nog niet meteen zo'n set kopen. Over drie weken ben ik jarig, en bij ons op stal is het gewoonte een cadeautje te kopen. Voor de pensionhoudster hadden we een setje, voor een andere pensiongaste een set beenbeschermers, dus ik hoop op deze set
Zal wel zien
xxx

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:24

Ik heb deze set net 2e hands gekocht, maar wat is er dan mee dat je ze niet op wedstrijden mag hebben? Het zijn toch gewoon peesbeschermers en hogere strijklappen? Er zitten toch geen extra gewichten in?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:43

Het lijkt mij, dat wanneer je de voering los tornt van het plastic, dat je daar tussen lood kan stoppen...maar dat is mijn perceptie..

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:20

Bitch schreef:
Het lijkt mij, dat wanneer je de voering los tornt van het plastic, dat je daar tussen lood kan stoppen...maar dat is mijn perceptie..

Ja, maar dat kan je ook met gewone strijklappen doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:36

misschien bedoelen ze expliciet deze soort, die je dus ook van BR, HH, Eskadron, Kieffer en ga zo maar door hebt..

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:34

Wat mij verteld is bij een springwedstrijd is dat je deze behoorlijk strak kunt aantrekken en ze dan de achterbenen hoger optillen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 00:13

Net om deze redenen zou het dus idd kunnen dat ze het niet meer toelaten. Alleszins op de nationale wedstrijden jonge paarden zijn ze niet meer toegelaten.
Ik ga ze wellicht toch nog kopen, ze zitten perfect om haar achterbeen, die anderen niet. Mag ik ze niet meer gebruiken op wedstrijd, dan hou ik ze gewoon voor op training.
xxx

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:05

KimS schreef:

Huh? Hebben die lui bij jullie een gaatje in hun kop???
In de dressuur is het redelijk overdreven om bescherming te gebruiken, maar bij het springen, zeker in de hogere klassen, heeft bescherming zijn nut wel bewezen, dacht ik zo......

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:38

Het is inderdaad wat stalleke zegt. Als je hoge strijklappen strak vast doet, krijgt het paard tijdens de sprong extra druk op de pezen waardoor de achterbenen extra ingetrokken worden.

Met gewone stijklappen zie je het overigens ook vaak gebeuren dat ze voor ze de ring in gaan nog even extra aangesnoerd (of verwisseld) worden..

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:17

ik heb ze ook van BR en vind ze echt super fijn!

heb ze nog niet op wedstrijden gebruikt, maar lijkt mij dat je ze gewoon mag gebruiken hoor....
ben niet zo bekend met het springen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:12

ikke schreef:
KimS schreef:

Huh? Hebben die lui bij jullie een gaatje in hun kop???
In de dressuur is het redelijk overdreven om bescherming te gebruiken, maar bij het springen, zeker in de hogere klassen, heeft bescherming zijn nut wel bewezen, dacht ik zo......

Mag ik vragen wat je bedoelt met deze reactie?
xxx

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:46

Ik weet het ook niet, maar als bescherming lijkt het me niet overbodig. Misschien dat ze beter soort staakproeven kunnen gaan doen ipv verbieden.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:50

Ik heb ze ook, maar dan van Lamicell (Norton en BR hebben ze daarvan nagemaakt) en ze zijn heel goed...
Waarschijnlijk was die reden van het strak aantrekken de juiste...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 07:36

Kun je geen contact opnemen met de VLP of KBRSF of dergelijke? Zij zullen zeker wel een antwoord weten te geven (denk ik ).

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 12:04

eigenlijk wel een goed idee
Zal dat eens doen
xxx

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:08

Ik vind het raar dat ze ze gaan verbieden. Je mag ook wel met gewone bandages springen en daar kunnen ze ook van alles onderstoppen, nog makkelijker als bij strijklappen. En er zijn genoeg mensen die bandages en strijklappen flink strak aanhalen. Dan zouden ze er op moeten gaan controleren, maar ja wie wil nou zoiets?