Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RicardoOpa schreef:Wat bedoel je precies met het vernauwen ven het zadel?
poppekontje schreef:Ik zou niet met een bontje rijden als het niet nodig is.
sissie schreef:poppekontje schreef:Ik zou niet met een bontje rijden als het niet nodig is.
Tsja, ze is gewoon heel gevoelig op haar rug. En ik dacht dus dat ik met zo'n bontje wel wat schokken kon verminderen
Ik zou in elk geval wel voor echte wol gaan inderdaad.
sissie schreef:Tsja, ze is gewoon heel gevoelig op haar rug. En ik dacht dus dat ik met zo'n bontje wel wat schokken kon verminderen
Ik zou in elk geval wel voor echte wol gaan inderdaad.
Alane schreef:een bontje vernauwt/verkleind niets meer of minder dan een gemiddeld zadeldekje.... en daar hoor je niemand over
Alane schreef:een bontje vernauwt/verkleind niets meer of minder dan een gemiddeld zadeldekje.... en daar hoor je niemand over
AikePeer schreef:Alane schreef:een bontje vernauwt/verkleind niets meer of minder dan een gemiddeld zadeldekje.... en daar hoor je niemand over
daar ben ik het absoluut niet mee eens!
ten eerste is een bontje veel dikker en meestal rijdt je niet alleen met een bontje eronder maar ook nog met een dekje.
Dubbelop dus!
Een dekje gebruik je tegen het schuren van je zadel bij zweten.
Ik had eerst ook een bontje maar heb het vrij snel weer verkocht omdat mij door een professionele zadelmaker idd verteld is het liefst zo'n dun mogelijk dekje.
Omdat mijn paard een gevoelige rug heeft heb ik mijn zadel op maat laten maken met een anky pad eronder die ik altijd gebuik.
AikePeer schreef:Omdat mijn paard een gevoelige rug heeft heb ik mijn zadel op maat laten maken met een anky pad eronder die ik altijd gebuik.
Micha schreef:Volgens mij moeten bij grotendeels van al deze problemen waarvoor functioneel pads, dekjes, bontjes enz. worden ingezet gekeken worden of het zadel wel goed ligt. Laat staan of het zadel wel past op de rug van het paard. Een goede zadelmaker kan veel van dit paardenleed verhelpen danwel je veel geld besparen op dergelijke lap en noodmiddelen.
Marijuhhhhh schreef:Ik heb um ook. Mensen zeggen wel dat mijn zadel wat hoog ligt, maar als ik gereden heb zie je de drukplekken van het zadel nog wel op mijn pony's rug.
Ludora schreef:Je zegt dat je zadel goed ligt, dus als je er nu een bondje onder doet ga je aan de ligging klooien, en dat lijkt mij zonde en niet de bedoeling. Dus laat gewoon een zadelmaker (wellicht Harnessmaker @ bokt) eens naar je pony's rug en zadel kijken.
Ludora schreef:Ik weet niet waar Nijlen ligt maar Harnessmaker komt op lokatie. Ik hoor veel positiefs over hem, mss de moeite waard om te vragen...
Maar echt als jou zadel goed is zou ik echt er niet zo iets onder gooien, de kans dat je de pasvorm slechter maakt is zo groot. Mss gaat het dan van kwaad tot erger !!