ervaring elastische singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

helga

ervaring elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:36

hoi hoi,
Ik heb een leren singel met aan 1 kant een elastisch deel. nu twijfel ik wel eens of dit goed is voor mijn paard.

hoe zijn jullie ervaringen met deze singels?

Kaia

Re: ervaring elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:18

Hoi!
Ik heb ook een leren singel met aan 1 stuk elastiek! Ik vind het juist prettig voor mijn pony. Mijn pony kan namelijk nogal narrig (heel narrig ) zijn met aansingelen en blaast zich helemaal op. Als ik hem aansingel met de elastische singel heeft hij nog een beetje ruimte omdat het iets uitrekt! Mijn pony is nu een stuk minder narrig!

Je moet er wel op letten dat je hem niet maar blijft aantrekken ..want dat gaat wel een stukkie makkelijlker!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:25

Ik vind het ook prettig. Ik heb het stuk met elastiek rechts zitten, dus met aansingelen merk ik er niets van. Maar toch heb ik het idee dat het prettiger is voor het paard.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:26

Kaia schreef:
Hoi!
Ik heb ook een leren singel met aan 1 stuk elastiek! Ik vind het juist prettig voor mijn pony.
Mijn pony kan namelijk nogal narrig (heel narrig ) zijn met aansingelen en blaast zich helemaal op.
Als ik hem aansingel met de elastische singel heeft hij nog een beetje ruimte omdat het iets uitrekt! Mijn pony is nu een stuk minder narrig!

Je moet er wel op letten dat je hem niet maar blijft aantrekken ..want dat gaat wel een stukkie makkelijlker!

De singel geeft verlichting maar het probleem wat je aangeeft heeft 9 van de 10 keer het zadel als oorzaak.....
Een goed passend zadel hoeft niet strak te worden gesingeld, sterker het is ook niet goed!
Een elastische singel is dus eigenlijk overbodig

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:41

ik vind het niet zo fijn omdat ik dan bang ben dat ik hem veel te strak trek... omdat het aansingelen zo makkelijk gaat...

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:53

harnessmaker schreef:
Kaia schreef:
Hoi!
Ik heb ook een leren singel met aan 1 stuk elastiek! Ik vind het juist prettig voor mijn pony.
Mijn pony kan namelijk nogal narrig (heel narrig ) zijn met aansingelen en blaast zich helemaal op.
Als ik hem aansingel met de elastische singel heeft hij nog een beetje ruimte omdat het iets uitrekt! Mijn pony is nu een stuk minder narrig!

De singel geeft verlichting maar het probleem wat je aangeeft heeft 9 van de 10 keer het zadel als oorzaak.....
Een goed passend zadel hoeft niet strak te worden gesingeld, sterker het is ook niet goed!
Een elastische singel is dus eigenlijk overbodig

Dat is zeker waar! Ik weet ook dat mijn pony voordat ik haar kocht een niet goed passend zadel op had waardoor ze inderdad narrig met aansingelen is geworden!(zadel drukte dan namelijk op verkeerde plek) Nu heb ik haar sinds 2 weekjes en heb ik ook een nieuw passend zadel voor haar. Maar...ook al past het zadel goed de pony vind het opzadelen dan toch zeker niet gelijk helemaal fijn! Dus het helpt wel degelijk omdat deze singel het niet gelijk boem vasstrekt!
En je hoeft inderdaad niet zo strak aan te singelen maar dat gebeurt vaak wel met een elastische singel ..daar waarschuwde ik ook voor

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:56

Ook ik heb een narrige pony. Dit was hij al bij zijn vorige eigenaresse. Ik heb een ander zadel, maardit heeft niet geholpen.

Ik ben toen ook met zo en elastische singel begonnen en merk dat hij een stuk minder narrig is erdoor. Zo probeer ik het voor hem toch zo prettig mogelijk te maken.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:08

Een paard kan met zo'n elastische singel veel beter in en uit ademen.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:34

het paard van een vriendin van mij heeft een koliekoperatie achter de rug, en nu dus een heel groot litteken op z'n buik.
de elastische singel geeft dat wat meer ruimte cq. minder druk erop, en het paard reageert daar veel prettiger op.
ook voor niet-geopereerde paarden lijkt het me fijner: meer plek voor ademen, spieren aan- en ontspannen, noem maar op!

poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:37

Vind het zelf hele fijne singels, makkelijk met aansingelen. alleen wel oppassen dat je ze niet te strak aansnoert, dat gaat namelijk wel makkelijk met zo'n elastische singel

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:38

Ik ben er geen fan van, omdat je de singel veel sneller te strak trekt.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:39

Citaat:
Een paard kan met zo'n elastische singel veel beter in en uit ademen.

inderdaad, ik rijd endurance en daar worden deze singels ook veel gebruikt. maar je zadel moet ook goed passen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:40

Ik vind het ook een prettig idee.

Maar ik doe hem wel expres rechts.
Dan singel je niet strakker aan, want dat lijkt me idd niet de bedoeling.

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 00:19

Ik heb er 1 gehad en die was na een week geknapt.
*dat lag aan DIE singel zelf hoor.

Maar ik vind hem ook fijn, je paard kan beter ademen enzo.

loezke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 00:28

Ik ben er persoonlijk niet zon voorstander van, omdat ik het idee heb dat elastiek altijd terug trekt. Lijkt mij dat er dan altijd druk op staat ofzo. Doe zelf maar eens een gewone riem een beetje strak om, of een met een stuk elastiek erin, dan voel je toch wel verschil denk ik.
Ik heb er op stage ook wel mee gewerkt, en moet zeggen dat ik jullie helemaal gelijk geef in het makkelijker aansingelen. Alleen zal ik er zelf geen kopen.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 00:43

Sorry hoor, maar waar zeuren een paar(d) mensen, kids, figuren, paardenmensen over ?
GEVOEL !! ??

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:30

Lies_Beuker schreef:
Sorry hoor, maar waar zeuren een paar(d) mensen, kids, figuren, paardenmensen over ?
GEVOEL !! ??

Dit snap ik niet...

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:48

een singel met elastiek is makkelijk met aansingelen maar mijn ervaring is dat hij altijd na het rijden weer te los zit, zelf heb ik er nu dus een zonder.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:55

bedankt voor jullie reacties, ik wissel de elastische kant vaak om. voor mijn gevoel trek je hem makkelijk te strak.
maar dat gevoel hebben jullie dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:56

Lies_Beuker schreef:
GEVOEL !! ??

ja, verklaar u eens nader?

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:58

Het is makkelijk met aansingelen, maar ik heb het gevoel dat mijn singel die eerder 1.05m nu zo'n beetje 1.20m is omdat dat ding zo uitrekt.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:46

Ik heb een singel met aan 1 kant elastiek, ik vind hem erg fijn
En met dat te strak aansingelen, daar houd je toch rekening mee? tenminste ik wel, ik singel niet (al te) strak aan. Dan is zo'n singel alleen maar handig

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:40

Ik heb ook een singel met elastiek, aan beide kanten.
Afbeelding
Ik vind het een fijne singel. Door reuma kan ik moeilijk aansingelen, maar met deze is het geen enkel probleem. De singel is nu ruim 2 jaar oud, maar het elastiek is nog prima.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:22

Mijn merrie had zadeldwang, ook ontstaan door een slecht passend zadel. Ze spant zich nog steeds wel wat op met aansingelen, maar het echte omhoogkomen is eraf, en dat heeft ook met de elastische singel te maken. Bij haar vind ik het heel prettig, voor het andere paard zonder 'gebruiksaanwijzing' heb ik een gewone singel.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:04

Erg fijne singels!!