dubbel probleem rug paard/rug ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

dubbel probleem rug paard/rug ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:37

Ik zou graag jullie advies/mening willen horen.

Mijn man heeft een paard met een vrij moeilijke maat. Momenteel rijdt hij zijn paard met een Kentaur 18,5" en met boommaat 4 (dressuur).
Zadel ligt perfect op de rug van het paard maar is bagger voor de rug van mijn man.
Hij heeft een bulging disc wat zoveel wil zeggen als een uitstulping onderin zijn rug die op een zenuw drukt.
Nu heeft hij hier met die Kentaur (zeker met lichtrijden) heeeeeel erg veel last (pijn) van.
Zit hij zonder zadel dan gaat het goed...maar je kunt immers niet altijd zonder zadel rijden nietwaar?
Zelf heb ik een Barefoot (boomloos) maar ook dat wil niet.
Er werd ons Hulsebos aangeraden maar ben eens ff aan het zoeken geweest maar het waren meer negatieve als positieve verhalen.

Wat zou nog meer een optie voor man kunnen zijn???

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:52

Ik heb zelf 2 hernia's onder in de rug en een whiplash in mijn nek. Ik kan op een dressuurzadel helemaal niet zitten. Welk merk dan ook. Veel te pijnlijk. Ik kan zelf heel fijn rijden op een Merovech VZH. Sinds kort heb ik van een kennis een Kieffer Garmisch over genomen. En dat zit ook prima. Maar dus wel VZH

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:59

Ik heb hetzelfde als jouw man, maar dan bovenin mijn rug. Ik kan ook op veel zadels heel slecht zitten, vooral als ik in een houding gedwongen wordt, dat is echt pijnlijk. Net zoals jouw man heb ik zonder zadel geen last.

Bij mij was de oplossing een dressuurzadel met een niet al te diepe en vrije zit. Een zadel met diepe zit is echt funest voor mijn rug.
Ik heb hiervoor een Euroriding en een County zadel gehad, bij beide kreeg meer last van mijn rug. Nu heb ik een Stübben Tristan en dat is een heel stuk comfortabeler.
Wat ook erg fijn zit is mijn springzadel, dat heeft uiteraard helemaal een vlakke zit.
Een kennis van mij met ook veel rugklachten (hernia) rijdt ook met een Stübben, maar dan met een Siegfried II (veelzijdigheid). Zij heeft er 1 zonder kniewrong, met compleet gladde zweetbladen dus waardoor ze zo vrij mogelijk zit. Dat zadel is ook heel vlak.
En wat ik zelf ook erg prettig vond zitten was een ijslanderzadel.

chipie17

Re: dubbel probleem rug paard/rug ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:38

www. kerry-sharp.nl dit is een pysiotherapeut die zadels aan kan passen op zowel het paard als de ruiter! Past ook dan alleen voor die combinatie, maar dat is wel het beste. Hij kan een hoop dingen wegwerken omdat hij natuurlijk ook pysiotherapeut is. De zadels liggen wel in de hogere prijsklasse, maar kunnen altijd aangepast worden en dus jullie hele leven meegaan en steeds aangepast worden.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:37

Zelf heb ik ook rugklachten, pijn in de onderrug al is het medisch nog niet uitgewezen wat het precies is (op scan, rontgen en mri was niks duidelijks te vinden).

Zelf rij ik met een stubben maestoso die net een jaar oud is. Mijn zadelmaker (kootstra groningen) is bekend met mijn rugklachten en heeft het zadel in die zin passend kunnen maken op de rug van mijn paard (lang en weke rug) en voor mij, zodat ik goed zit.

100% pijn vrij rijden kan ik helaas niet, maar ik kan niet zeggen dat ik nadien meer pijn heb.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:55

IK heb slijtage op m'n wervels van m'n onderrug door een blokkade. Ik rij op een hulsebos! Ik wil niks anders meer, kan er super opzitten. Stap met veel minder pijn af dan van welk ander zadel dan ook.. Ik hoor ook negatieve dingen over hulsebos, maar ook heel veel positieve, en die mening deel ik

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 23:07

thanks voor jullie reacties!!
We nemen het allemaal mee in onze speurtocht....wat best moeilijk is!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 01:50

stubbens zijn wel lekker idd , weinig wrong

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:07

nickyu schreef:

Dat is maar net wat je persoonlijk graag wilt, ik heb dus extra wrong, aanlaten maken door kootstra. Ook achter zit een extra wrong onder het zweetblad. Dat is het voordeel van een echte zadelmaker, hij kan vrijwel voor 100% aan je eisen voldoen wat niet ten nadele van je paard is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:17

RUBYWHITE schreef:
nickyu schreef:

Dat is maar net wat je persoonlijk graag wilt, ik heb dus extra wrong, aanlaten maken door kootstra. Ook achter zit een extra wrong onder het zweetblad. Dat is het voordeel van een echte zadelmaker, hij kan vrijwel voor 100% aan je eisen voldoen wat niet ten nadele van je paard is.

Precies. Zo heb ik door dezelfde zadelmaker als Rubywhite een springwrong op een vzh zadel laten zetten. En heb ik bij mijn nieuwe maestoso een extra wrong achter het bovenbeen. Ik hou niet van dikke wrongen, maar heb nu dus 2 kleintjes.
Het zadel is ook aangepast aan de rug van mijn paard (zal binnenkort weer bijgevuld moeten worden, want het begint achter wat minder te liggen).
Ik denk dat een goede zadelmaker veel zal kunnen doen om een zadel aan jou en je paard aan te passen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 00:52

het naddel van veel wrong is dat je in een bepaalde positie gedwongen word
en met mijn hernia/reuma combi wil ik graag af en toe net ff anders zitten (les op een goede dag zit je net ff anders dan op een slechte dag) dan zou je dus je zadel aan moeten pasen op een slecht dag zit

zelfde voor een diepe zit , vind het heerlijk op een dag waar ik weinig last heb maar op een dag dat je je bekken niet graag kanteld of wat ever is dit weer echt een ramp (voor mij dan )

heb trouwens de spaans van mijn vriendin uitgeprobeerd
die zit idd als een huis , heerlijk de extra steun in de rug
maar een andere dan 1 houding is erg lastig , (ik hou het wel op mijn niergordel voor de extra rug steun ook minder kans dat het erin schiet tijdens het rijden met alle gevolgen van dien )

rubywhit , bestaan vzh zadels waar di standaard opzit

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:15

Citaat:
rubywhit , bestaan vzh zadels waar di standaard opzit

hoe bedoel je?

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:30

Even een opmerking voor de zijlijn: Ik hoor niemand over het gegeven of ze al eens contact hebben gehad met een goede ergotherapeut met kennis over de klachten en weet waar je in de zit ondersteund moet worden. (Laat staan of je evenwel misschien niet beter kunt stoppen, hoe erg dit dan ook is.......)

Ik hoor alleen iemand roepen over een "Pysiotherapeut" Kerry sharp; ik mag aannemen een fysiotherapeut. Maar die weet geloof ik, als het goed is alleen iets over......... juist ja fysiotherapie. (Daarnaast staat deze man op andere forum onderdelen nogal ter discussie.)

Mijn advies is dan ook om met dergelijke klachten eens eerst contact te zoeken bij een goede ergotherapeut (vanuit bijvoorbeeld je ziektekosten verzekeraar of huisarts) vervolgens deze gegevens te koppelen met een persoon die je absoluut maatwerk kan leveren en dan een voor jouw passende boom te zoeken of maken waarop een voor jouw passend zadel gemaakt kan worden.

Misschien een iets duurdere oplossing maar wel een degelijke specifiek op jou problemen. Een ieder heeft zo zijn eigen klachten en wat voor de een een oplossing is kan juist voor de ander een ramp zijn. Ook misschien handig om over na te denken.... Lekker zitten is niet altijd goed zitten....

succes en ik ben heel nieuwsgierig of mensen dergelijke acties hebben ondernomen zodat ze elkaar hiermee echt kunnen verder helpen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:52

Er word in dit topic niet gevraagd over fysio ervaringen e.d. , dus daar begin ik ook niet over...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:58

precies...men zoekt specifiek naar een "oplossing" voor een zadel, niet een telefoonnummer voor een fysio

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:09

Ik ook niet aangaande fysio.... juist niet! Ik bedoel mensen die een weg hebben bewandeld via een medisch advies in plaats van het zelf vaak ook zo moeizame "zoek het zelf maar uit circuit". Daarom noemde ik ook een een ergotherapeut of soorgelijke bewegingsdeskundige die met een zadelmaker of soortgelijke samen een zadel hebben weten samen te stellen specifiek op de klachten van jou. Dus ik dacht dat je dus dan een oplossing specifiek voor een zadel kreeg. Maar was goed bedoeld niet om iemand te kwetsen.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:00

Ja ik heb deze weg bewandeld maar dan als zadelmaker.
In overleg met fysio heb ik nu voor 3 mensen hun zadel zo aangepast dat ze nu zonder rug en bekken klachten kunnen rijden.
Zij het met beperkingen wat duur betreft.

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:39

RUBYWHITE schreef:
precies...men zoekt specifiek naar een "oplossing" voor een zadel, niet een telefoonnummer voor een fysio

een goeie fysio heeft mijn man....ook ééntje die regelmatig op een rug van een paard zit.
Het probleem wat mijn heeft is niet op te lossen....moet je mee leren leven...het is niet operabel.

Het enige wat wij willen is een goed zadel voor beide ruggen met behulp van een echte deskundige....maar da's moeilijk zoeken

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:41

#Ymke# schreef:
Er word in dit topic niet gevraagd over fysio ervaringen e.d. , dus daar begin ik ook niet over...

maar het mag wel hoor

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:48

Micha schreef:
Even een opmerking voor de zijlijn: Ik hoor niemand over het gegeven of ze al eens contact hebben gehad met een goede ergotherapeut met kennis over de klachten en weet waar je in de zit ondersteund moet worden. (Laat staan of je evenwel misschien niet beter kunt stoppen, hoe erg dit dan ook is.......)

Ik hoor alleen iemand roepen over een "Pysiotherapeut" Kerry sharp; ik mag aannemen een fysiotherapeut. Maar die weet geloof ik, als het goed is alleen iets over......... juist ja fysiotherapie. (Daarnaast staat deze man op andere forum onderdelen nogal ter discussie.)

Mijn advies is dan ook om met dergelijke klachten eens eerst contact te zoeken bij een goede ergotherapeut (vanuit bijvoorbeeld je ziektekosten verzekeraar of huisarts) vervolgens deze gegevens te koppelen met een persoon die je absoluut maatwerk kan leveren en dan een voor jouw passende boom te zoeken of maken waarop een voor jouw passend zadel gemaakt kan worden.

Misschien een iets duurdere oplossing maar wel een degelijke specifiek op jou problemen. Een ieder heeft zo zijn eigen klachten en wat voor de een een oplossing is kan juist voor de ander een ramp zijn. Ook misschien handig om over na te denken.... Lekker zitten is niet altijd goed zitten....

succes en ik ben heel nieuwsgierig of mensen dergelijke acties hebben ondernomen zodat ze elkaar hiermee echt kunnen verder helpen.

wil graag iets meer horen over jullie therapie.
Wij lopen al jaren tegen een muur....na herhaaldelijk verzoek zijn ooit een keer foto's gemaakt en een scan...niks te zien.
Moesten bijna voor de helsdeuren de verwijzing halen voor mijn mans huidige fysio....dat is gewoon een goeie in zijn behandelingen.
Voor de rest weten we niet hoe verder!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:19

stijve spieren die tegen een zenuw aandrukken geeft de zelfde klachten / symptonen en is niet aan te tonen op foto

heeft hij verder nog meer klachten? (vermoeidheid ? oid noem maar een zijweg)

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 00:56

nickyu schreef:
stijve spieren die tegen een zenuw aandrukken geeft de zelfde klachten / symptonen en is niet aan te tonen op foto

heeft hij verder nog meer klachten? (vermoeidheid ? oid noem maar een zijweg)

pijn die uitstraalt naar beide benen...met name het linkerbeen.
Zelfs al 2x gehad dat hij geen gevoel meer had in links...spuit van de HA erin.
Hij heeft 24/7 pijn...de ene dag meer dan de andere

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:01

iig zenuw beklemming dus
kan een kleine hernia zijn maar kan dus ook door een stijve spier komen of een onsteking in de zenuw (heb al de drie al gehad en voelt echt bijna het zelfde ,,)

het is geen spit ? het gebeurd wanneer (de verergering) ? zomaar met stil zitten of juist mt bewegen of allebei ? werkt warme douche pijn verzachtend ? heeft die al een keer pijnstillers geprobeerd zoja welke ? ook met onstekings remmers ? staat si gewricht goed ?

rug oefeningen (met name de uitrek oefeningen) werkt dat verbeterend ? (zo ja bijna zeker hernia of stijve spier geen ontsteking)

holle of bolle rug wat is lekkerder of geen van beide ?

stukje stappen te paard gewoon rustig 10 minuten stappen wertkt dat verbeterend ?

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:18

djuno schreef:
RUBYWHITE schreef:

een goeie fysio heeft mijn man....ook ééntje die regelmatig op een rug van een paard zit.
Het probleem wat mijn heeft is niet op te lossen....moet je mee leren leven...het is niet operabel.

Het enige wat wij willen is een goed zadel voor beide ruggen met behulp van een echte deskundige....maar da's moeilijk zoeken

Ik heb een pb gestuurd met enige toelichting, daarnaast wil ik wel eens individueel met geintresseerden kijken naar de mogelijkheden om een zadel op maat te laten maken ondanks de beperkingen. Heb je hiervoor echt intresse kun je contact met me opnemen. (zit naruurlijk ook zijn prijs aan!!) er kan namelijk heel veel bij een zadel dat vanaf de boom geheel op maat van het paard en de ruiter wordt gemaakt.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:35

Ik heb een hele tijd geleden met een ergotherapeut naar mijn rijden gekeken. Ik denk ook niet dat het verlkeerd is.