Waar mee rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Waar mee rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:52

Ik krijg soms commetaar op stal..omdat ze zeggen dat ik me paard teveel inpak..

Ik rij met Peesbeschermers/strijklappen of Bandages.
-Springschoenen.
-Bontje omdat de ruitersport zaak dat heeft gezegt..omdat mijn paard gevoellig in de rug is.
- Washandje onder de neus riem,achter zeide van het hoofd,omdat dan er geen velletjes en alles tussen komt..

Omdat ik ze zeggen dat ik van mijn paard een "Mietje" maak wil ik graag weten van de bokkers,waarmee jullie je paard mee inpakken voor het rijden..zodat ik kan zien of ik me paard echt teveel inpak

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:53

Ik pak mijn verzorgpony nergens mee in, maar ik vind absoluut niet dat jij het overdreven doet hoor.
Vind het nergens op slaan wat ze bij jou op stal zeggen. Vind het alleen maar goed dat je zo om je paardje denkt!

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:55

ik rij gewoon met zadel en daar een dekje onder een een hoofdstel meer niet

__Joyce

Re: Waar mee rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:57

Ik rij met bandages of peesje en strijkjes en met een bontje onder het zadel! Ik vind het absoluut niet zo dat jij je paard heel erg inpakt!

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:57

Dit vind ik : Bandages ben ik zelf niet zo voor...Strijklappen en peesje alleen als het nodig is. (als je paard bijv, aantikt en strijkt.) óf met buitenrit en springen. Als een deskundige je het bontje jeeft aangeraden zou ik die blijven gebruiken. En die washandjes vind ik ook goed

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:59

Zomer:
- zadel
- hoofdstel
-dun dekje
- vliegenfrontriem
- peesbeschermers

Winter;
- met uitstappen wollen uitrijdeken
- als ze erg zweet zweetdeken
- eventueel bucas regendeken
-zadel
-dik pad
-hoofdstel
-peesbeschermers

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:00

Als ik ga springen met peesbeschermers, verdere bescherming alleen als ik merk dat het nodig is, of als er een verhoogd risico is om iets op te lopen..
Maar als jij het vooral fijn vind dat je paard zo goed "ingepakt" is zou ik het vooral zo blijven doen, zover ik weet kan het geen kwaad en het blijft jouw paard

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:01

Ik vind inderdaad dat je vrij veel inpakt, maar ik vind het niet verkeerd hoor. Een bontje is voor het paard fijn of heeft geen effect, in beide gevallen is het voor het paard geen last (tenzij door het bontje het zadel niet goed meer ligt), washandjes zijn alleen maar prima en zal het paard geen last van hebben, dus als jij je er goed bij voelt, waarom niet? Lekker laten kletsen die mensen.
Het enige wat je zou kunnen zeggen is de peesbeschermers/strijklappen waarvan wel wordt gezegd dat een paardenbeen er te warm onder wordt tijdens het rijden. Maar goed, het gaat hier niet om de discussie van het wel of geen bandages, en veel gebruiken ze dus die zou ik niet als overdreven ingepakt willen beschouwen. Ook springschoenen kunnen op zoch geen kwaad, al lijken die mij wel wat overdreven. Tenzij je paard gauw zich tegen de hoefballen trapt.
Gewoon doen wat je zelf het beste lijkt dus!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:13

mijn paard gaat rondom in de beschermers, ook springschoenen in de training omdat hij zichzelf nog wel eens aantikt op de ballen bij moeilijkere oefeningen.. Verder heb ik ook stukje onder de kin omdat ik een aansnoerneusriem heb en dit fijner vind.. Gebruik het al jaren, tegenwoordig kan je die dingen zelfs zo in de winkel kopen..Sommige paarden hebben nou eenmaal meer nodig dan de andere..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:14

Vierkant in de bandages, peesjes + strijklappen en af en toe springschoenen eronder. En natuurlijk het bontje onder het zadel.
Wij pakken zo'n beetje hetzelfde in geloof ik.

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:19

Opzich vind ik het niet inpakken..Maar omdat het zo word genoemd tsja..net zo als Ymke zegt..sommige paarden hebben het nodig..ik hoor vaak genoeg dat hij met zijn achterbenen tegen zijn voorbenen aan komt..en je paard zou maar een misstap maken..het is voor mij moeilijk om zonder bescherming te rijden..en ja dat bontje heb ik liever niet..maar om dat het beter voor me paard is..ja dan doe je het toch

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:27

opzich vind ik wel dat jij je paard in pakt maarja dat moet je zelf weten, tis jou verantwoordelijkheid dus
Mijn verzorgpony krijgt alleen een zadel/hoofdstel en natuurlijk dekje + gelpad eronder op en verder niets.
Alleen bij speciale wedstrijden krijgt ze wel eens bandages om

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:45

Ik vind het wel meevallen hoe je je paard 'inpakt'.
Zelf rijd ik vierkant met bandages of peesbeschermers en strijklappen. Een bontje heb ik alleen onder mijn springzadel. En springschoenen gebruik ik ook alleen met springen of buitenrijden!

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:05

ik ga altijd rijden met peesjes en kappen. Ook heb ik een bontje onder mijn zadel liggen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:11

Ik vind het nog wel mee vallen. Als je paard het nodig heeft zou ik het gewoon zo laten. Ik vind het anders worden als je ook nog bont over de neus en achter de oren deed, OVER je zadel en kroonrandbeschermers.
Ik rijd zelf ook met peesbeschermers en strijklappen of bandages. Onder het zadel en dekje heb ik een gelpad liggen. Een tijdje had ik bij mn ene paard ook een bontje onder zn kin omdat ie het kapot had van de neus riem.

Dus NEE ik vind het niet overdreven!

bieby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:47

hey ik rij gewoon met iets speciaals maar als je paard een washandje en peesbeschermers en zo nodige heeft dan rij je ze daar nu eenmaal mee! niets aantrekken van wat een ander zegt!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:06

Vindt het ook niet overdreven. Heb mijn paard altijd rondom in de bandages en mijn merrie ook altijd springschoenen om omdat ze zich weleens op de hoefballen trapt. Mijn jonge paard ook rondom in bandages of peesbeschermers maar meestal geen springschoenen.
Ik gebruik altijd een gelpad. Heb zelfs eens maanden lang gereden met allemaal bontjes om het hoofdstel omdat het paard allergisch was voor de lederolie waarmee ik hadt gevet

Kellyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:05

Ik vind helemaal niet dat je je paard inpakt!
Je bent er juist zuinig op!
Ik rijd meestal gewoon met dekje,zadel en hoofdstel maar ook met peesjes en soms met dressuur met me bandages erbij

tollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:40

Ik heb nog nooit gehoord van dat washandje aan de achterzijde!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:45

Ik rij alleen met een hoofdstel een zadel en sjabrak. Altijd buiten en nooit meer nodig gehad.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:54

Hoofdstel, zadel, schabrak, gelpad, peesbeschermers of bandages en springschoenen.

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:02

ik vind ook niet dat je haar teveel in pakt hoor! ik rijd met hoofdstel, chabrakje, zadel, soms bandages

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:48

Ik vind eigenlijk wel dat je hem behoorlijk inpakt. Beenbescherming kan ik tot op zekere hoogte nog wel inkomen al kunnen paarden prima op hun eigen benen lopen zonder extra ondersteuning.

Met dingen als " een gevoelige rug " denk ik altijd eerst proberen de oorzaak te achterhalen en dan pas gaan werken met "lapmiddelen".

Washandje had ik nog niet eerder gehoord, wel hetzelfde idee maar dan met een stukkie onderlap. Lijkt me bij een goed passend hoofdstel ook niet nodig.

Ja ik vind over het algemeen en niet perse voor jou persoonlijk dat we echt "trutjes" van onze paarden maken. Solly

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:54

Ik vind het overdreven ingepakt mijn paard rijd ik met:

zadel en een dekje (geen bontje)
hoofdstel
soms peesbeschermers (als we gaan springen o.i.d.)

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:04

Die gevoelige rug.... pak alsjeblieft de oorzaak aan en niet komen met lapmiddelen. Kijk eerst eens naar het zadel en het paard. Ik heb een beetje het idee dat ze graag aan je willen verdienen in de ruitersportzaak en dat dit redelijk lukt met telkens niet de problemen aan te pakken maar met lapmiddelen te komen. Vaak ben je uiteindelijk goedkoper uit om het goed aan te pakken dan dit soort inzet. Laat er eens naar kijken door een echte zadelmaker in plaats van de ruitersportzaak en laat hem of haar ook echt naar je paard kijken.