Hoe laat je je pony opvallen in het donker??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Hoe laat je je pony opvallen in het donker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:24

Hoi!

Ik wandel de laatste tijd veel met mijn pony, ook langs de weg. Wel over een fietspad, maar er loopt een vrij drukke weg naast. Soms komt het voor dat we nog wandelen terwijl het al begint te schemeren.

Automobilisten zien mij en mijn pony dan minder goed, en daarom wil ik reflectiebandages enzo hebben, zodat we in ieder geval zichtbaar zijn. Maar welke manieren zijn er nog meer om je pony op te laten vallen? Het is een shet, dus een gigantische reflectiedeken werkt niet echt. (of juist wel )

Dus dat is ook mn vraag: wat doen jullie om je pony op te laten vallen in het donker? Want het liefst doe ik wel wat meer om dan alleen bandages.

XxXchaXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:27

Je kan ook een soort van knipper lichtjes kopen bij de blokker ofzo.
En een reflectordeken lijk me juist goed, want als een auto er op schijnt zien ze je pony gelijk , ik had zelf ook nog een jasje aan gedaan als ik jou was

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:28

Zouden ze die dekens hebben dan in shet maat? Ik wil zowieso knipperlichtjes om mn armen doen, en een vest is idd ook een idee!

PineApple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:30

ik heb voor mijn verzorg pony zo'n deken en van die dingen voor om zijn benen...zelf draag ik zo'n hesje en ik wil ook nog zo'n lampje voor aan zijn staart....maar ik weet niet of ze die dekens ook in shet maat hebben de mijne is een grote e-er

XxXchaXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:31

mischien en anders doe je een reflector jasje met een deken singel er om heen

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:40

Oh ja! Hahaha dat ziet er vast vet grappig uit, zo'n vestje op haar rug. Nou ideen genoeg in ieder geval.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:17

sorry dat ik het zeg, maar het lijkt me zowiezo veel veiliger om
gewoon op tijd weer terug te zijn op stal met je pony. Zo heb je
ook minder risico's

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:24

maar al heb je weinig tijd , dan begrijp ik het wel. Ik zou
gewoon van die reflecterende bandages of ene heel deken op doen. en michien zelf nog een rood of wit of geel knipper lichtje
op je jas doen ofzo. Je kan het maar beter overdrijven.. want
dat is altijd beter dan niks.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:30

Neem gewoon een oude deken, die je shet pas. Koop reflectieband bij een naaiwinkel of iets dergelijks, naai het op die deken en tadaa.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:44

Paula schreef:
Neem gewoon een oude deken, die je shet pas. Koop reflectieband bij een naaiwinkel of iets dergelijks, naai het op die deken en tadaa.

Ja idd... dat lijkt me een best (Betaalbare) oplossing.

xxJacqyxx

Re: Hoe laat je je pony opvallen in het donker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:37

Ik weet uit eigen ervaring dat lichtjes beter opvallen dan reflecterende banden! Die ziet een automobilist meestal te laat!

Bij de Halfords kun je een reflecterend jasje kopen met lichtjes erin verwerkt! Die lichtjes kun je laten knipperen of "normaal" aandoen.

Kijk even bij een ruitersportzaak naar lampjes die je om je eigen armen en/of benen kunt doen!

Ook kun je bij de Halfords "bandjes met klitteband" kopen die je om je paard z'n benen kunt doen!

1 Ding is zeker: je kunt jezelf beter TEVEEL verlichten, als te WEINIG!

Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:12

Ten eerste moet je domweg aan de wet voldoen. Die schrijft voor dat je voor geel of wit CONSTANT BRANDEND licht en achter rood licht. Wat je ook doet, doe dit in ieder geval, anders kun je bij ongelukken wel eens erg veel problemen krijgen.
Verder kan je je kerstboom niet dol genoeg maken, alles wat ervoor zorgt dat je beter zichtbaar bent is beter dan niks. Bedenk wel dat alle reflectie boven 1,5mtr een stuk minder zichtbaar is voor een automobilist. Gebruik daar liever lampjes. Daarnaast komen "gevaarlijke" auto's altijd van voor of achter. Zo'n reflecterende uitrijdeken is dus niet zo zinvol omdat ie vrijwel niets heeft aan de achter- en voorkant. Reflectie om benen (mens en paard), staart, arm en hoofd is het meest zinvol.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:36

Thanx voor de reacties allemaal, ik heb nu in ieder geval genoeg ideeen! Ik had zelf al bandages bedacht, maar kon echt niet meer dingen bedenken. Maar zo gaat het lukken, ik kijk gewoon even rond wat ik allemaal tegen kom.

Ik weet niet meer wie het zei: maar het is idd het beste om niet in het schemeren of donker bij de weg te komen. Helaas werkt dat niet altijd bij mij, en omdat mijn pony wel gewoon beweging moet, heb ik soms geen andere keus. In het donker ga ik zowieso niet bij de weg, schemeren komt zo nu en dan voor. Daar heb ik nu dus oplossingen voor bedacht, met dank aan jullie!

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:40

In de paardensportwinkel zijn die reflectorstroojes veel duurder, ik zag ze bij de blokker voor €1 heb die maar meegenomen.. In de kwaliteit zal wel wat verschil zitten maar ze zien er in principe wel goed uit

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:42

Geel hesje aan met rood knipperlicht acherop. Aan mijn been nog een rood/wit lampje.
Om de benen van mijn pony van die reflectiedingen met knipperende rode lampjes.

Dat valt wel op

tollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:33

reflectors??

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:17

met reflectors

CindySarina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:35

Ik doe meestal Lichtjes om der benen heen en om der nek heb ik zo reflector ketting (Soort ) en dan doe ik zelf zo jasje aan met reflectie. Zo kunnen ze ons goed zien

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:54

ik heb een reflecterend halster, borsttuig, op mn dekje refelecterende strepen en bandages voor mn paard.
zelf heb ik een vestje, nog een band voor rond mezelf(past overigens ook bij een shet om zn nek), en véél bandjes met (knipper)lichtjes, die ik vaak ook aan mn paard vastmaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:20

OMG --> HAR.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:24

Laat de lichtjes niet knipperen, maar constant branden. Dat staat in de wet. En het is veel prettiger voor de automobilist, de afstand en plaats is beter in te schatten dan bij zo'n knipperend lichtje.

_bloempje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:29

Je hebt verschillende lichtjes en reflecteerende bandjes, ze zijn op veel plekken te koop bij een paardenwikel, maar ok bij een BV een fietsenzaak enz

Bij de paardendrogis verkopen ze ook beenrefelectoren in maat shetlander. ( mischien is dit een idee, ik wil deze mischien zelf ook aanschaffen ).

Ps: Nog even vraagje klopt het dat jij eerst ook op divoza zat.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:03

je kan in veel winkels goedkoop van die fietslichtjes kopen
die zijn heel makkelijk aan elastiek te bevestigen is een goedkope oplossing, maar helaas niet echt uper zichtbaar
ik zou op zoek gaan naar goed zichtbare lampen
een rode en een witte ,
reflectie materiaal
als je reflectieband kan vinden , kun je heel makkelijk met naald en draad alles reflecterend maken wat je maar wil
dkjes,
bandages door band op elastiek te zetten en dta over de bandages heen te doen
jassen , dekens, noem maar op

er s ook leuk reflectie materiaal te krijgen bij de paardendrogist

ook kun je bij de xenos en dergelijke winkels heel vaak reflecterende hesjes kopen , en reflecterende dingetjes voor de hond die je op verschillende manieren ook bij je paard kunt gebruiken en ze zijun ook redelijk el cheapo

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:44

Ik heb reflectiematriaal bij de Blokker gekocht, gele banden voor om de arm en laars. In de ruitersportzaak heb ik brede banden gekocht voor om de benen vant paard met rode knipperlampjes erop. Dan kan als echt donker word ook nog die knipperfietslampjes aan, wit lamp op de frontriem bijv.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:50

zou eerder een lampje met een elastiek maken zodat je hem als mijnwerkers lampje op je eigen cap kan doen
voor een paard zijn lichtjes op de frontriem/lichtjes aan het hoofd uitermate onprettig