Waarom met een myler bit rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Waarom met een myler bit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 10:35

Ik krijg de indruk dat dit de nieuwe hype is, zie er overal topics over staan.
Mensen waarom nemen jullie niet gewoon goed les maar gooien er het ene na het andere bit in.
Je maakt mij niet wijs dat er zoveel paarden zijn die het echt nodig hebben.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:41

Ik had gehoord dat een myler bit heel vriendelijk was en geen notenkraak effect heeft.... Dat lijkt mij een goede reden, en ik denk niet dat mensen dat doen omdat ze slecht rijden.

Ik wissel de laatste tijd ook wel wat van bit, ik heb nog een jong paardje en moet dus even kijken welk bit hem het lekkerste in de mond licht. zo heeft hij bijvoorbeeld dat hij met een bustrens zijn mond niet dicht wil doen (terwijl hij helemaal nog geen aanleuning enz heeft).
Nu rij ik met een dubbelgebroken argentaan, daar loopt hij gewoon lekker op, hij doet zijn mond weer dicht.... Dat heeft volgens mij niets met je rijkunst te maken, gewoon om het je paard zo makkeiljk mogelijk te maken

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 10:46

Een dubbelgebroken bit heeft ook geen notenkraak effect (hier rij ik zelf ook mee) maar de meeste mylers die ik voorbij zie komen vind ik er niet vriendelijk uitzien als je naar de werking van een bit kijkt.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:51

Ze zijn wel 'vriendelijker' ze laten de tong namelijk vrij(er). Mijn paard heeft een scheur in zijn tong en ieder traditioneel bit ligt precies in die scheur, een Myler bit niet.

Ook een dubbelgebroken bit kan harder inwerken dan een Myler. Bij een Myler scharniert niet alleen het middenstuk zoals bij een trensje maar ook de twee 'stangetjes' onderling. Maar een slechte ruiter kan met een Myler meer schade aanrichten dan een goede ruiter met een gewoon trensje. Het bit is zo hard als de hand van de ruiter.

Mylerbitten zijn hardstikke duur dus ik kan niet zo goed geloven dat het een hype is...heeft iedereen geld teveel? Ik heb de goedkoopste en die is al € 70,-. Bovendien zijn ze niet overal verkrijgbaar en dan krijg je dus veel ripoffs.

Trouwens, de uitgebreidere Mylers vind ik redelijk onvriendelijk...

unamie

Re: Waarom met een myler bit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:26

Charos schreef:
Ik krijg de indruk dat dit de nieuwe hype is, zie er overal topics over staan.
Mensen waarom nemen jullie niet gewoon goed les maar gooien er het ene na het andere bit in.
Je maakt mij niet wijs dat er zoveel paarden zijn die het echt nodig hebben.

voordat je je oordeel geeft..heb je er zelf al eens mee gereden ?

mijn paard heeft een dunne gevoelige tong
ook zit haar tongdraaing vrij laag
met een Myler (level 1) loopt ze veel fijner
ik heb meteen al mijn k&k bitten weggedaan

e zijn mensen die alles maar onzin vinden... maar als je ze vraagt hoe de mond van hun paard er van binnen uitziet ...
hebben ze geen flauw idee

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:30

Mijn paard zijn tong is te dik voor zijn onderkaak.. Daardoor wordt met een gewoon enkel of dubbel gebroken bit zijn tong tot paars/zwart toe afgeknelt.

Myler bit is echt een uitkomst hiervoor. Verdiep je er eerst eens goed in voordat je hierover een topic begint. Want het is heus niet zo dat elk paard beter loopt op een myler.

Zelf heb ik ook goed les. En ook mijn instructeur was enthousiast ver myler. Ook heb ik onder goede begeleiding van de mylerman laten we maar even zeggen mijn bit uitgezocht, ben bij hem geweest met Pajero en zo het goede bit aangemeten gekregen.

Dus nee, zomaar erin gegooit is onzin.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:33

Als een paard een probleem heeft in zijn mond kan ik me voorstellen dat je een ander bit koopt wat wel goed ligt.
Maar ik zie ook topics van mijn paard doet dit of dat welk myler bit heb ik nodig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:40

Ik begin ook steeds meer te twijfelen over de aanschaf van zo'n bit.

Ik rij nu op een gebroken watertrens, daar loop hij 'goed' op, zover ik dus kan inschatten.

Ik heb een nogal heftig fjordje, maar na allemaal hekwerken, en ijzerverzamelingen in zijn bekkie te hebben gestopt, rijd ik eindelijk eens op een normaal dubbelgebroken watertrensje.

Wat voor een Mylerbit zou dat kunnen vervangen?
Want de site is engels, en ben te lui omdat allemaal te gaan lezen... ( en we hebben bokt toch )

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:42

Gr00viejjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:45

Sees schreef:
Het bit is zo hard als de hand van de ruiter.

Ja, dat is mooi gezegd!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:46

Helaas zijn veel bitten dan erg hard er zijn veel mensen met harde handen.

@Blazingboots, er zijn zoveel verschillende mylerbitten, geld dit voor allemaal?

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:49

Sees schreef:

Trouwens, de uitgebreidere Mylers vind ik redelijk onvriendelijk...

dat ben ik met je eens...sjeesus wat een hekwerken zijn het..
Maar de comfort snaffles zijn echt geweldig!
Ik geloofde nooit dat een bit zoveel kon veranderen maar ik heb het ondervonden en ik ben echt overtuigd.

Charos...nee dit geld voornamelijk voor de comfort snaffles...

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:53

Als ze zo vriendelijk zijn , waarom hoorde ik dan laatst de uitspraak : Als ik binnenkort weer buitenconcours heb, doe ik wel mijn myler in, dan houd ik hem wat beter........ (hoorde ik laatst iemand zeggen) Werkt die vast scherper in!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:17

Pascha schreef:
Als ze zo vriendelijk zijn , waarom hoorde ik dan laatst de uitspraak : Als ik binnenkort weer buitenconcours heb, doe ik wel mijn myler in, dan houd ik hem wat beter........ (hoorde ik laatst iemand zeggen) Werkt die vast scherper in!

er zijn zoveel verschillende myler bitten. er zullen er heus wel wat zijn die scherper zijn.

ik rijd zelf overgens met een sprenger dynamic

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:48

maar met niet alle Mylers mag je starten.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:01

Pascha schreef:

een myler kun je heel onvriendelijk maken door er een hekwerk aan te hangen zodat het hefboomeffect word vergroot....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:58

Met de 'gewone Myler' (de comfort snaffle, toch?) mag je wel starten, met de rest idd niet.

Charos, ja er zijn idd veel mensen met een harde hand, durf jij echter EERLIJK te beweren dat je nooit een paard in de mond getrokken hebt? Ik rij al mijn hele leven paard en ik ben van de vriendelijke aanpak maar ook ik doe wel eens iets verkeerd.

Als ik zo eens om me heen kijk en hoor, heeft mijn paard redelijk geluk bij mij (al zeg ik het zelf ) maar kijk eens om je heen op stal, hoeveel mensen behandelen hun paard dan echt altijd 100 % correct?

Bij mij op stal zijn ook twee van die jonge meiden die helemaal gek zijn van hun paard, de hele dag vetroetelen, tutten, knuffelen, verzorgen etc die zijn er echt goed voor en gek mee maar als ik ze er dan op zie zitten, plukken ze ook wel eens in de mond, tja...dat moeten ze afleren en dan doen ze in verloop van tijd ook vast wel. Iedereen behandelt zijn of haar paard wel eens onheus.

Maar goed nu weer on-topic, mensen moeten niet denken dat een Myler een wondermiddel is. Je kunt rijden of je kunt het niet (en dan kun je het leren) maar mensen moeten niet denken dat ze kunnen rijden als hun paard mooi naar beneden loopt met een slof maar ze het zonder niet voor elkaar krijgen. Zoals met alles geldt, bezint eer ge begint en zeker in paardenland gaat dit op want je hebt met dieren te maken. Mensen moeten zichzelf niet voor de gek houden, een Myler is voornamelijk bedoeld voor het gerief van het paard en niet voor de mens. Rijtechnische problemen worden vaak niet zo maar opgelost door alleen een ander bit er in te hangen, was het maar zo simpel, dan begon ik een attributenwinkel en dan werd ik stinkend rijk.

Ik heb mijn Myler weloverwogen aangeschaft, zoals Blazing zegt; vanwege de tongvrijheid en ik ben er erg blij mee. Dure maar goede aanschaf. Goeie uitleg trouwens Blazing !

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:17

Dat hoor jij mij niet beweren, want dan zou ik liegen. Maar ik heb er niet ook nog eens een scherp bit in hangen.

Suusjeher

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:44

Nu suggereer je dus dat een Myler bit scherper is dan een ander bit?
Hoe kom je daar dan bij?

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:48

Ik zie een mylerbit ook niet als een scherper bit wat je koopt als je paard niet meer reageert op je trens (of wat dan ook).
Ik zie een mylerbit als een extra stukje welzijn als je paard dit nodig heeft. Je kunt wel een dikke bustrens inhangen, hiermee kun je als ruiter minder schade aanrichten, maar of het comfortabel is voor het paard....
Een mylerbit zal idd wel scherper inwerken, maar als je ermee kunt rijden en je wil je paard een beetje extra comfort geven, waarom niet?

Als je werkelijk waar een scherper bit in wil hangen, zijn er 2000 verschillende ijzerwinkel die je erin kunt hangen...

Ik heb persoonlijk liever een bit waar je heel klein hulpen op kunt geven dan een een bit waar het paard protest op geeft doordat het niet comfortabel in de mond ligt en ik behoorlijk druk moet zetten om het gewenste resultaat te bereiken.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het mylerbit de omvang van een trent begint te worden

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:10

Ik geloof niet dat een Myler bit scherper is dan een gewoon ander bit. juist niet, het is veel soepeler, er zitten speekselgleuven in en alle delen kunnen separaat bewegen. Het is wel dunner dan veel andere bitten, misschien dat mensen daarom denken/vinden dat het scherp inwerkt? Scherp inwerken op welke delen trouwens?

Een hype...? Dat vind ik echt stom, een dekje kopen omdat de kleur in is à-la maar een bit in je paards mond hangen omdat dat stoer is en je vriendinnen het ook hebben?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:28

Ik heb eens op de site gekeken, maar is een myler bit niet een western bit? Waarbij de teugels dus los hangen.
Dan denk ik bij dressuur en zeker een aantal mensen die ik ken die met myler bit rijden *auw*.

Bij goed gebruik zullen dit inderdaad fijne bitten voor een paard zijn maar om gewoon als recreatie/dressuur ruiter mee te rijden. Nee dan ga ik liever voor een dubbelgebroken trensje dan is een foutje van mij minder pijnlijk voor mn paard.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:25

Ik ben al voor de hype met een myler gaan rijden, vorig jaar lente had ik al er al één en een half jaar daarvoor had ik al een d-snaffle van billy alllen. Ik heb tot en met het Z1 met een gewone trens gereden, en ik kan je verzekeren: een myler snaffle maakt veel verschil! Patos heeft altijd al moeite gehad met dikkere bitten, kauwen en ontspannen in de kaak gebeurde alleen met heel veel moeite. Dit bit neemt ze moeiteloos aan, sterker nog, ze hapt het graag in. Ze knabbelt er rustig op, laat eindelijk meteen na opstijgen los in de kaak en is in de wendingen op de pinken te rijden door de preciese inwerking van het bit. Ik mag met S&T gaan rijden, maar doe dat nog steeds niet omdat ik m'n myler niet wil missen.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:26

Oja, voor foto's zie mijn profiel. Of je nu een dubbelgebroken trensje over een tong ragt en langs de mondhoeken haalt, of een Myler, dat maakt geen reet uit. Ooit over nagedacht wat een (veel te) dik bit voor geweld kan aanrichten als daar mee in de mond begint te rommelen?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:43

Myler heeft óók westernbitten, maar de op wedstrijd toegestane bitten zijn echt gewone trensen hoor. Overigens worden in de western in de lagere klassen ook gewone trensjes gebruikt (alleen noemen ze het dan een snaffle = trens) die niet anders zijn dan een 'dressuur'trens.

Ik geloof niet dat een myler zoveel scherper is. Het is in principe gewoon een dubbelgebroken bit wat maar beperkt kan scharen en met een iets ander gevormd en dunner mondstuk. Een dunner bit hoeft niet per sé scherper te zijn, dikker is zachter gaat láng niet altijd op. Veel paarden kunnen met een heel dik bit zelfs hun kaken niet meer op elkaar krijgen. Het is niet voor niets dat de regels voor bitten bij dresuur veranderd zijn. Eerst moest een bit min. 1,5 cm dik zijn, nu is dat 1 cm geworden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een paard veel minder ruimte in de mond heeft dan werd aangenomen.
Een dubbelgebroken bit heeft trouwens wel een notenkrakerwerking. Minder sterk dan een enkelgebroken, maar zeer zeker aanwezig. Bij een myler is dit nog minder, omdat het maar beperkt kan scharen.

Ik heb zelf overigens ook een myler geprobeerd, op aanraden van de tandarts. Mijn paard heeft een hangend rooster, weinig ruimte en een erg dikke tong. Lastig dus om een fijn bit te vinden.
Op enkel- en dubbelgebroken bitten reageert hij niet bepaald fijn, op een enkelgebroken vrijwel panisch, een dubbelgebroken laat hij absoluut niet los. Volgens mij vind hij het bewegen in zijn mond ook vreselijk. Dus de myler geprobeerd. Zelfde verhaal als dubbelgebroken, wel ietsje beter maar niet lekker.
Voor mijn paard was een myler het dus niet, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel paarden wel een fijn bit is.
Ik rijd inmiddels zelf met een scholingsbit (correctiebit maar dan D-trens) en dat bevalt prima, dat accepteert hij goed en is er fijn op te rijden.
Ook een behoorlijk scherpe trens, maar voor mijn paard dus niet. Het is van het paard afhankelijk wat hij als scherp ervaart.