Ikzelf heb een Haflinger, een geval apart in elk opzicht, die een duidelijke en uitermate makkelijke schoft heeft voor een Haflinger.

Een schoft waar in iedergeval van alles op past, van dressuur tot quarterhorse westernzadels.

Ikzelf heb de intresse in spaanse zadels, met de voorkeur naar het Vaguera zadel, omdat deze word aangeprezen als zowel comfortabel voor ruiter als paard. Een mevrouw die zelf een andalusier had met Vaquera zadel, vertelde mij dat mijn haf een goede schoft ervoor had.
Mijn vraag is dan voor het Vaquera zadel; wat is over het algemeen de ervaring met deze zadels? Zitten ze inderdaad heerlijk? Is het mogelijk er gewoon mee te rijden, of zit je echt vast aan de Doma Vaquera stijl?
Sites zijn heel goed in aanprijzen van hun zadels, maar ik wil eerder wat échte informatie, als er tenminste een site is met informatie over vaquera zadels. (ik vond alleen winkels)

Het volgende zadel was de Alta Escuela, letterlijk vertaald Hoge School. Oftewel het zadel voor het hoge school rijden. Ook dit zadel word als comfortabel aangeprezen voor uiter en paard, omdat het de schouders vrijhoud en het gewicht goed verdeeld. Omdat mijn haf veel op de voorhand loopt en stijf is in de schouders leek het mij een goede keus om meer het gewicht van de schouder af te brengen.
Ook hier is de vraag of iemand ervaring heeft met deze zadels. Eén vraag is dan ook of ze alleen maar passen op barokke paarden.

Als laatste het barefoot zadel (ik zag al dat al wat mensen hier barefoot rijden...) ik vond het principe dat het boomloos id, en dus precies past, een intressant idee. Alleen heb ik zoiets van; je zit op een kussentje, en niets meer. Heeft het nog een beetje de vorm van een zadel? Of is het echt een dekentje? Heb je nog steun?
Als het paard eens gek doet, verlies je dan niet teveel zit op dit zadel?
En tja, zit ik nog eigenlijk ergens op, of is het in principe zonder-zadel-rijden? >;)
Misschien heeft iemand, of meerdere personen, ervaring met deze zadels, ikzelf ben één en al oor. _/-o_