nut van sperriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viv1982

nut van sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:43

Tja, zoals in het onderwerp al te lezen is vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van een sperriem is (in vergelijking met slechts een hoge neusriem)

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:09

Het houdt zijn bit beter op zijn plek en voorkomt dat het paard met de mond open loopt (als ze dat doen)
Ik zelf heb ze altijd niet zo strak.. dus meer ervoor dat het bit op z'n plek blijft liggen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:15

Ik heb eens ergens gelezen dat een sperriem helemaal niet prettig is voor een paard, maar ik weet niet meer waar en ook niet meer wat de preciese reden was.
Als iemand het weet

DubbelFun

Re: nut van sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:12

Een sperriem is om er voor te zorgen dat een paard zijn mond niet kan opendoen, want hieraan kun je zien dat een ruiterhand niet zo zachtjes is. En dat willen we niet zien natuurlijk

Verder zijn een hoop bitten te dik voor een paardenmond en kan hij dus onmogelijk zijn kiezen prettig op elkaar houden.
Neem dan ook nog eens een stevig aangesnoerde sperriem en misschien kun je je dan bedenken hoeveel last een paard hiervan heeft.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:52

Ik heb het net toevallig nog gevraagt in de ruiterzaak
En die vrouw zei dat het er ook voor was, dat het paard zijn tong minder makkelijk over het bit kan krijgen ..
Mijn paard loopt makkelijk met de mond open (doet ze ook met longeren en dergelijke, dus niet door een harde hand !!) en daarom heb ik er een sperriempje aanzitten, zodat ze haar tong niet over het bit kan doen, en we allebei problemen krijgen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:34

Je kunt je beter afvragen waarom het paard de tong over het bit doet en of het bit niet te laag hangt. Tong over het bit is bijna altijd het gevolg van slechte teugelvoering/ruiterhanden dus.
De sperriem kan de ademhaling belemmeren als hij te strak zit. Er is geen nut. Als je wilt dat het bit beter op zijn plaats gehouden wordt, kun je het beste kiezen voor dit type neusriem,
Afbeelding
al houd natuurlijk in de eerste plaats gelijke druk op beide teugels, zoals het hoort, het bit op zijn plaats.
Het enige waar de sperriem werkelijk voor kan dienen, als je hem zo gebrukt dat het paard er geen last van heeft, is sier.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:38

Ik heb hem altijd losjes hangen gewoon omdat het bij mijn hoofdstel zat en omdat ik dat lusje zo'n raar gezicht vind met niks eraan
Maar ik denk dat het als je hem strakker doet dat het idd er voor is dat het paard zijn mond moeilijk open doet.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:41

die van mij hangt er voor de sier aan.. hahaha.
ik hem hem totaal niet strak, ook niet nodig.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:42

Mij is vertelt dat het is om het bit stiller te laten liggen.
Die van mij zit ook niet strak. Iemand op de manege zei zo: "Als die van mij gaat hangen, gaan er 2 gaatjes bij "
Dat vind ik dus niet kunnen
Iemand die Z rijdt hoeft dus helemaal niet veel van paarden af te weten, blijk maar weer

KirstenFranc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:42

ik rij vaak gewoon zonder sperriem maar als hij erop zit dan heb ik hem altijd losjes zitten. heb niet echt het idee dat ze er last van heeft Maar het liefst rij ik natuurlijk zonder neusriem :p

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:50

Laatst had ik les en was ik onderweg ergens het sperriempje kwijtgeraakt, nou ik heb degelijk verschil gemerkt. Hij reageerde erg gevoelig op mijn teugelhulpen....

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:54

Het zijn ondingen, martelwerktuigen. De meeste paarden vinden een bit al niet prettig, er wordt aan getrokken en het doet zeer in de mond. Met zo'n sperriem kan een paard niet eens reageren op pijn. Nou ja, waar zijn we allemaal mee bezig Waarom doet een paard zijn tong over het bit? Waarom doet ie zijn mond open? Niet om ons te pesten hoor.

Ik haalde de sperriem meestal weg, soms de neusriem ook. Nu ik bitloos rijd heb ik wel een neusriem want je moet ergens de teugels aan kunnen bevestigen.
Maar die strakke riempjes overal bevielen me helemaal niet, en mijn paard nog minder. Zonder kan het ook wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:10

VSW --> HAR.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:13

Soxje schreef:
Het zijn ondingen, martelwerktuigen. De meeste paarden vinden een bit al niet prettig, er wordt aan getrokken en het doet zeer in de mond. Met zo'n sperriem kan een paard niet eens reageren op pijn. Nou ja, waar zijn we allemaal mee bezig Waarom doet een paard zijn tong over het bit? Waarom doet ie zijn mond open? Niet om ons te pesten hoor.

Ik haalde de sperriem meestal weg, soms de neusriem ook. Nu ik bitloos rijd heb ik wel een neusriem want je moet ergens de teugels aan kunnen bevestigen.
Maar die strakke riempjes overal bevielen me helemaal niet, en mijn paard nog minder. Zonder kan het ook wel!

Dit vind ik echt heeel erg overdreven! Als het martelwerktuigen zijn waarom rijd iedereen er dan mee en waarom zijn ze toegestaan op wedstrijden?? Als jij normaal rijd en een normaal bit erin hebt is er helemaal niks mis met een sperriem... Mijn paard kan zijn mond gewoon nog opendoen, dus ligt er ook maar net aan hoe je m gebruikt!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:43

Ik merkte ook wel degelijk verschil toen ik mijn sperriem kwijt was.
ik ben het met Sydney2005 eens.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:46

mijn vorige pony deed haar mond altijd open dus dar was het wel nodig. ookal is het wel zielig! maar mijn paard rijd ik soms met sperriem en soms zonder. merk geen verschil

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:52

ik heb em er af gehaald! mijn paard gaat in verzet zosnel ik em vastdoe dus ze zal er wel degelijk last van hebben denk ik zo! en dan doe ik zoon riempje gewoon slap vast...

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:56

Je kan ook gewoon een hoofdtsel nemen met een lage neusriem.

maar sperriem is ervoor dat het paard zijn mond niet open kan doen en/ of zijn tong over het bit doet.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:01

Sorry hoor.. Maar heel veel mensen reageren nu wel zo fel van tis slecht dit en dat. Maar als dat zo is waarom rijd de meerderheid er dan mee ?? Sorry dat ik het zeg hoor maar als ik mijn pony zonder rijd. merk ik geen verschil alleen dat hij slechter reageert.. En okej hij kan zijn mond niet open doen maar hij kan nog wel op het bit knauwen. Dus ik zie het probleem niet

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:05

Relien schreef:
Sorry hoor.. Maar heel veel mensen reageren nu wel zo fel van tis slecht dit en dat. Maar als dat zo is waarom rijd de meerderheid er dan mee ?? Sorry dat ik het zeg hoor maar als ik mijn pony zonder rijd. merk ik geen verschil alleen dat hij slechter reageert.. En okej hij kan zijn mond niet open doen maar hij kan nog wel op het bit knauwen. Dus ik zie het probleem niet

Daar ben ik met je eens, ik zelf ben voorstander lage neusriem en gebruik die ook.
Maar weet ook dat je tegenwordig moeilijk te krijgen zijn (teminste bij mij in de buurt0

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:08

meisje schreef:

maar sperriem is ervoor dat het paard zijn mond niet open kan doen en/ of zijn tong over het bit doet.

Sorry?
Da's wel heel zielig.
Die van mij kan nog gewoon zijn mond open doen hoor.
Ik weet niet hoe strak jij dat ding doet...

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:10

Miriano schreef:
meisje schreef:

Sorry?
Da's wel heel zielig.
Die van mij kan nog gewoon zijn mond open doen hoor.
Ik weet niet hoe strak jij dat ding doet...

Mijn paard mag van mij zijn mond open doen als ze dat zou willen, vertel alleen waar de sperriem voor is.

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:16

ik denk dat het ook meer voor de sier is en om het bit op zn plaats te houden. De neusriem is meer voor dat de mond dichtblijft. Ik heb een tijdje zonder neus (en sperriem) gereden en hij dee zn mond heel ver open... Ook gewoon als ik aan het halsstrekken of iets dergelijks was dus heb ik hem er weer op gedaan.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:20

@Meisje: Dan gebruik ik mijn sperriem zeker verkeerd!

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:47

Nu ben ik wel even heel erg geschrokken van dit topic

Als er op HAW iemand zonder sperriem rijdt wordt er regelmatig gevraagd waarom die sperriem er niet aanhangt
en hier krijgen we zo'n anti-sperriemreactie

Een sperriem is toch helemaal geen marteltuig Mijn paard kan zelf nog een wortel eten met zijn sperriem eraan.
Het is voor een paard een stuk prettiger in sommige gevallen MET sperriem, als je bedenkt dat het bit veel stiller ligt dan.

@Soxje : Als een paard pijn heeft zal hij wel reageren hoor, sperriempje of niet. Dan zal hij waarschijnlijk gaan tegenduwen of protesteren.