Zadel op in trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monkey

Zadel op in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 13:30

Wie van jullie legt alvast thuis het zadel erop als je naar les gaat of gaat vrij rijden in de manege. En hoe lang moeten jullie dan rijden met de trailer?

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:31

Ik snap je vraag niet. Wil je thuis opzadelen halster over t hoofdstel en dan de trailer in? Volgens mij is je zadel dan snel beschadigt en is het voor de pony niet comfortalbel.

goudvisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:32

een vriendin deed het soms wel, de wedstrijden waren nooit verder weg dan 20 min. rijden

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:33

Waarom zou je dat idd doen? Zoveel werk is het toch niet om je paard op te zadelen als hij de trailer uit is op de manege. Grote kans dat je zadel beschadigd raakt en dat is zonde lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 30-03-06 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:34

Bijna alle mensen die ik ken van de club doen het. Maar ik denk dat het eigenlijk niet zo goed is voor de paarden.

mondi

Re: Zadel op in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:36

Als ik naar les ga met de trailer doe ik alvast het zadel op, het is erg donker op het terrein en anders sta je zo te klooien. Het is wel 3 minuten rijden .
Paard staat braaf in de trailer anders zou ik het niet doen. Hoofdstel doe ik daar pas in.

En als ik verder weg ga doe ik het niet.

Lijkt me onzin dat een paard er last van heeft. Als je hem thuis opzadelt laat je hem toch ook wel even staan als je nog iets moet doen?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:39

Wij doen het ook altijd, bij de binnenmanege in de winter is weinig ruimte op binnen op te zadelen, en het is dik 5 minuten rijden naar de binnenbak. Zodra we daar zijn, halen we de paarden ook van de trailer.

En voor het buitenseizoen doen we hetzelfde wat de clublessen betreft, dan is het 10 minuten rijden.

Ze gaan compleet getuigd de trailer in, zweetdeken erover en er gebeurt niets met het zadel. Dus ook het hoofdstel gaat al in, halster erover, teugels bij het halster en/of keelriem in doen.

Onze paarden lopen ook altijd netjes de 2 paard trailer in.
Zodra ze netjes de trailer in-en uitlopen , leren ze bij ons gezadeld de trailer in te gaan.

Maar dit doen we alleen maar als ze bij aankomst meteen uit de trailer gehaald worden.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:40

Ik doe het zadel altijd al op, maar daar wel een (zweet)deken overheen. het is ongeveer een kwartier rijden. Mijn vader komt uit zijn werk, en hij haalt het maar net, dus het moet wel zo. Zadel is nog nooit beschadigd en het gaat altijd goed.
Hoofdstel doe ik wel daar is, behalve als mijn vasder heel laat is, dan doe ik het endurance-hoofdstel in en daar kan het bit makkelijk uit worden geklikt (zie foto). Dan kan ik hem gewoon daaraan vastzetten, zonder bit, of met, want er zit een apart ringetje aan.

kus
anke

Afbeelding

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:45

Als ik naar het bos ging zadelde ik Dennis wel eens thuis op. Een jonge hengst op vreemd terein met andere paarden opzadelen lukte wel, maar echt goed voor onze rust was het niet. Het was dan nog geen 5 minuten rijden, dus dat viel wel mee.

Nu mijn jonge hengstje wat ouder en beheerster geworden is zadel ik hem thuis niet meer op maar gewoon waar we gaan rijden.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 13:54

Ik wilde inderdaad het zadel op doen en het hoofdstel pas op het terrein. En inderdaad en zweetdeken over het zadel. Die van mij loopt ook altijd braaf de trailer op en af. Haal hem er ook direct uit als ik er ben.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:59

Rijden in een trailer en gewoon in de poetsplaats is niet bepaald hetzelfde. Je moet maar eens op handen en knieen ineen rijdende trailer zitten met een kilo graan ofzo op je rug. en een paar km zonder je zal snel verschil voelen geef mij dan maar zonder.

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:07

Ik heb het 1x gedaan, maar vond het niet zo handig. Vind het ook een beetje stom staan. net alsof je zelf gaat skieeen en skies maar vast in de auto aanhebt.

Valentinow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:12

JA kan het wel doen maar best is in de trailer zonder zadel en opzadelen i de trailer als je daar bent!!!

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:12

Ik doe het niet, heb je al eens aan het volgende gedacht:

STEL dat je onverhoopt betrokken raakt bij een ongeluk en je trailer kantelt....
dan kan een zadel op de rug echt wel heel vervelende blessures tot gevolg hebben!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:26

Ik deed het met mijn vorige altijd wel naar wedstrijden en les, aangezien ze op vreemd terrein altijd lastig te zadelen was. Wel singel losser dan bij het ridjen en zadelhoes en zweetdeken over het zadel. hoofstel pas daar in en terug zonder zadel. Heb een 1.5 paard trailer, dus ze staan wel ruimer dan op een 2 paards. Nu zadel ik op oop locatie, maar deze is ook heel makkelijk

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:27

Als je paard zijn evenwicht verliest en tegen de kant op botst, heb je kans dat de boom breekt, door de druk van 1 kant en verder geen mogelijkheid om te bewegen kan het makkelijk knappen/scheuren..

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:18

Ik neem mijn paard bijna altijd kant en klaar mee. Er is nog nooit iets met mijn zadel gebeurt. Ik heb er altijd een deken over.

Een boom die breekt als het paard tegen de zijkant van de trailer stoot? Ik vind dat wat ver gezocht, hoe vreemd moet je paard dan wel niet doen??

Carolien007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:22

Ik doe het ook nooit en zou het zelf ook nooit doen.

Een aantal bij mij op les doen het wel, ze hebben er dan meestal een deken overheen of een zadelhoes over.

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:25

ik doe mijn zadel in de zomer altijd gewoon thuis op voor ik naar de les ga want dan ga ik wandelent en in de winter zadel ik mijn pony in de manege op , dat doet iedereen bij ons bij de pony club niemand zadelt zijn pony thuis al ik zou het zelf ook echt nooit doen want dan hou je al snel geen zadel meer over..

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:27

Ik zou het niet zo gauw doen, als er wat gebeurt vergeef je jezelf nooit.

WELSHCOBFAN: Woon jij vlakbij de Pfaffs? Dat is nu erg populair hier in NL.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:30

Ik zadel mijn paard ook weleens thuis op, wanneer ik in de buurt moet rijden. Maar doe de singel altijd wel losser, zodat hij wel heerlijk adem kan halen.
Daarnaast hou ik mijn zadelhoes over mijn zadel heen, en daarover gewoon mijn winterdeken(op dit moment dus), zomers doe ik alleen maar een zweetdeken erover heen.
Heb nog nooit problemen gehad, en voor mijn paard is dit rustiger dan opzadelen in een donkere trailer (in de winter-maanden). Meestal doe ik ook zijn hoofdstel soms al in, en het halster eroverheen. Ideaal. Geen getop in een donkere trailer....
Dit doe ik echt alleen als ik in de buurt rijd in de bak (ong. 15 min)
Als het verder is dan zadel ik hem gewoon op plek van bestemming in de trailer op.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:36

Manon schreef:
Ik heb het 1x gedaan, maar vond het niet zo handig. Vind het ook een beetje stom staan. net alsof je zelf gaat skieeen en skies maar vast in de auto aanhebt.

*ziet het helemaal voor zich*

Ik doe nooit het zadel op in de trailer, Thok heeft de gewoonte om tegen te hangen in de bochten en dus met haar hele gewicht tegen het tussenschot of de zijkant aan te hangen (bang dat de trailer omvalt ) En met zadel lijkt me dan niet echt prettig . Ze is al nerveus genoeg in de trailer. En dan moet er ook weer een deken over het zadel heen waardoor Thok het veel te warm krijgt (IJslander met heel veel vacht) nee, ik vind het net zo makkelijk gewoon bij aankomst op te zadelen.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:36

lijkt me idd geen goed idee

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:45

Mijn paard gaat altijd "naakt" (met een zweetdeken, halster en peesbeschermers) de trailer op. Ik zadel hem dan op op plaats van bestemming. Vind het gewoon gemakelijk en veilig .

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:07

ik vind het ronduit BELACHELIJK en erg LUI om thuis alvast te zadel en in de trailer te proppen.

Buiten de genoemde beschadigingen aan je spullen wat ik je eigen fout vindt als je dit doet en de belasting voor je paard vind ik ook de risico's te groot om dit te doen.

Wat als je paard ergens aan blijft hangen met eruit lopen, wat als hij valt ( oh nee...dat doet ie nooit.....)

En zeg nu zelf: hoeveel tijd kost zadelen nu echt???? Een paar minuutjes !!!

Schaam jullie !!

Ik baal ook als ik in de hoosbuien sta te zadelen en met een natte reet moet rijden maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt gezadeld te vervoeren !
Geen 5 minuutjes en zeker geen lange tijd !!