Bij m'n nieuwe paard kreeg ik een zadel wat eigenlijk niet paste, omdat Sancho een vrij rechte rug heeft klapperde dit zadel van achteren, wat resulteerde in paard wat contant onder me weg probeerde te rennen.
Omdat ik graag zeker een goed passend zadel wilde hebben ben ik met hem naar een ruitersport (na goede ervaringen) gegaan en kwam daar uit op een bijna nieuw zadel. Dit lag echter wat boven mijn budget, maar omdat ik wist dat dit zadel ook paste op mijn andere haf (en ik dan het zadel wat ik al had kon verkopen) heb ik dit gepakt. Ik heb het zadel niet super kunnen uitproberen (wat stappen op de harde naast een drukke weg), maar twee verkoopsters (waarvan ook aangenomen kan worden dat ze verstand hebben van zadels) wisten me te overtuigen dat dit zadel heel mooi lag en goed paste.
Na een week rijden kreeg ik steeds dat het zadel naar links zakte op beide paarden (terwijl ik bij m'n ene haf nooit problemen heb gehad met het andere zadel). Dus ik weer opgebeld naar de ruitersportzaak dat het zadel scheef was en ik kon het zadel terugbrengen, zouden zij het (uiteraard kostenloos) opvullen. Daar werd het zadel aangepakt(door natuurlijk weer heel iemand anders) en als ik niets had gezegd wat er mis was, hadden ze het gewoon lukraak opgevuld..
Daarna weer beginnen rijden. Het was gelukkig al een stuk minder, maar het neigde nog wat naar links. Ik kon natuurlijk de ruitersportzaak weer opbellen, maar dan bestond dus ook de kans dat ik nog tig keer op en neer kon rijden wat bij elke keer op 150 km uitkomt!
Dus toen heb ik een officiele zadelmaker laten komen die het zadel op beide paarden heeft aangemeten (ik denk dan ben ik tenminste van het hele gedoe af). Volgens hem lag het zadel gewoon te instabiel op Sancho en heeft er een hoop uitgehaald (wat er bij de ruitersportzaak dus in was gegaan!) Hij zei dat het ook aan mij lag dat het zadel links lag. Hij kon o.a. aan de stijgbeugelriemen zien dat ik meer op links zat en adviseerde me de riemen om te wisselen en er voortaan natuurlijk goed op te letten dat ik recht zat. Omdat bij hem bekend was dat er bij dit merk zadel wel vaker scheve bomen voorkomen heeft hij nog even naar de boom gekeken en geconstateerd dat deze wel ietsje scheef was, maar niet zodanig dat het consequenties had bij mijn rijden...
Vanaf dat moment ben ik me er constant bewust van tijdens het rijden dat ik op beide zitbeenknobbels gelijk etc. moet zitten en heb er bij mijn ene haflinger (waar ik eerst nooit last mee had gehad) geen last meer van het zadel.
Bij Sancho ging het hierna ook een stuk beter, maar de zadelmaker zei ook dat het bij hem eerder naar links (of rechts) zakte omdat hij gewoon een rug heeft waarop het zadel niet superstabiel ligt.
Nu is het een tijdje redelijk goed gegaan met het zadel, Sancho ontspande zichtbaar beter in de rug en ik bleef werken aan een gelijke zit. Maar toch ging bij het minste of geringste het zadel wat schuiven, had ik het gevoel dat ik steeds moest compenseren naar rechts (een moe gevoel in m'n rechterbeen).
Ik bedacht me ook dat Sancho wel eens scheef kon lopen en probeerde hem eens zo te rijden dat het zadel zonder inspanning van mij recht op de rug bleef liggen. En dit lukt aardig, maar het resulteerde in een paard wat helemaal vastgereden is (en kon ik weer van vooraf aan beginnen...).
Tijdens de les heb ik hem weer wat losgereden (waarbij ik dus weer dacht dat hij scheef liep) en keek m'n instructrice en zei dat hij eigenlijk goed recht op 4 benen liep (nu ontspande hij ook weer)....en toch had ik weer het gevoel dat ik naar rechts moest compenseren met mijn been...
Gisteren lag ik het zadel eens los op hem en dat zag er zo uit:
De twee rode lijnen zijn exact evenwijdig aan elkaar. Het paard staat met op 4 benen, maar toch ietsje scheef aangezien hij achterom kijkt, daarom zijn het ook twee lijnen
Hier lijkt het zadel recht te liggen aan de bovenste lijn te zien, maar de onderste zegt toch andere dingen
Niet zo'n superduidelijke foto, maar dit is dus een willekeurig ander zadel.
Ik snap het dus niet helemaal meer, waar zit nu de kink in de kabel, bij mij, bij Sancho of bij het zadel????