zadeltroubles: zadel scheef/paard scheef of ruiter scheef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

zadeltroubles: zadel scheef/paard scheef of ruiter scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 18:20

Ik zal eerst even het hele verhaal vertellen:
Bij m'n nieuwe paard kreeg ik een zadel wat eigenlijk niet paste, omdat Sancho een vrij rechte rug heeft klapperde dit zadel van achteren, wat resulteerde in paard wat contant onder me weg probeerde te rennen.
Omdat ik graag zeker een goed passend zadel wilde hebben ben ik met hem naar een ruitersport (na goede ervaringen) gegaan en kwam daar uit op een bijna nieuw zadel. Dit lag echter wat boven mijn budget, maar omdat ik wist dat dit zadel ook paste op mijn andere haf (en ik dan het zadel wat ik al had kon verkopen) heb ik dit gepakt. Ik heb het zadel niet super kunnen uitproberen (wat stappen op de harde naast een drukke weg), maar twee verkoopsters (waarvan ook aangenomen kan worden dat ze verstand hebben van zadels) wisten me te overtuigen dat dit zadel heel mooi lag en goed paste.
Na een week rijden kreeg ik steeds dat het zadel naar links zakte op beide paarden (terwijl ik bij m'n ene haf nooit problemen heb gehad met het andere zadel). Dus ik weer opgebeld naar de ruitersportzaak dat het zadel scheef was en ik kon het zadel terugbrengen, zouden zij het (uiteraard kostenloos) opvullen. Daar werd het zadel aangepakt(door natuurlijk weer heel iemand anders) en als ik niets had gezegd wat er mis was, hadden ze het gewoon lukraak opgevuld..
Daarna weer beginnen rijden. Het was gelukkig al een stuk minder, maar het neigde nog wat naar links. Ik kon natuurlijk de ruitersportzaak weer opbellen, maar dan bestond dus ook de kans dat ik nog tig keer op en neer kon rijden wat bij elke keer op 150 km uitkomt!
Dus toen heb ik een officiele zadelmaker laten komen die het zadel op beide paarden heeft aangemeten (ik denk dan ben ik tenminste van het hele gedoe af). Volgens hem lag het zadel gewoon te instabiel op Sancho en heeft er een hoop uitgehaald (wat er bij de ruitersportzaak dus in was gegaan!) Hij zei dat het ook aan mij lag dat het zadel links lag. Hij kon o.a. aan de stijgbeugelriemen zien dat ik meer op links zat en adviseerde me de riemen om te wisselen en er voortaan natuurlijk goed op te letten dat ik recht zat. Omdat bij hem bekend was dat er bij dit merk zadel wel vaker scheve bomen voorkomen heeft hij nog even naar de boom gekeken en geconstateerd dat deze wel ietsje scheef was, maar niet zodanig dat het consequenties had bij mijn rijden...
Vanaf dat moment ben ik me er constant bewust van tijdens het rijden dat ik op beide zitbeenknobbels gelijk etc. moet zitten en heb er bij mijn ene haflinger (waar ik eerst nooit last mee had gehad) geen last meer van het zadel.
Bij Sancho ging het hierna ook een stuk beter, maar de zadelmaker zei ook dat het bij hem eerder naar links (of rechts) zakte omdat hij gewoon een rug heeft waarop het zadel niet superstabiel ligt.
Nu is het een tijdje redelijk goed gegaan met het zadel, Sancho ontspande zichtbaar beter in de rug en ik bleef werken aan een gelijke zit. Maar toch ging bij het minste of geringste het zadel wat schuiven, had ik het gevoel dat ik steeds moest compenseren naar rechts (een moe gevoel in m'n rechterbeen).
Ik bedacht me ook dat Sancho wel eens scheef kon lopen en probeerde hem eens zo te rijden dat het zadel zonder inspanning van mij recht op de rug bleef liggen. En dit lukt aardig, maar het resulteerde in een paard wat helemaal vastgereden is (en kon ik weer van vooraf aan beginnen...).
Tijdens de les heb ik hem weer wat losgereden (waarbij ik dus weer dacht dat hij scheef liep) en keek m'n instructrice en zei dat hij eigenlijk goed recht op 4 benen liep (nu ontspande hij ook weer)....en toch had ik weer het gevoel dat ik naar rechts moest compenseren met mijn been...

Gisteren lag ik het zadel eens los op hem en dat zag er zo uit:
Afbeelding
De twee rode lijnen zijn exact evenwijdig aan elkaar. Het paard staat met op 4 benen, maar toch ietsje scheef aangezien hij achterom kijkt, daarom zijn het ook twee lijnen

Afbeelding
Hier lijkt het zadel recht te liggen aan de bovenste lijn te zien, maar de onderste zegt toch andere dingen

Afbeelding
Niet zo'n superduidelijke foto, maar dit is dus een willekeurig ander zadel.

Ik snap het dus niet helemaal meer, waar zit nu de kink in de kabel, bij mij, bij Sancho of bij het zadel????

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:17

Niemand die mij kan helpen??

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:20

Kan het niet zijn dat het paard aan één kant meer bespiering heeft, waardoor het zadel al iets schever gaat liggen? Maar als jij het gevoel hebt dat je tijdens het rijden moet corrigeren, zal of jij scheef zitten, of het zadel zakt scheef.
Lastig hoor.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 16-03-06 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sara0

Re: zadeltroubles: zadel scheef/paard scheef of ruiter schee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:21

mmm.... ik zou het zo niet weten wat ik hier nu bij moet zeggen/zetten..
misschien een andere zadelmaker er gewoon eens een objectief oordeel over laten geven...?!
wel vervelend!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:27

Als je zadel niet gevuld is naar paard en ruiter kan dit probleem ontstaan. Door een (andere) zadelmaker laten nakijken dus.

ps. voor meer info: mail of in topic

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:31

sara0 schreef:
mmm.... ik zou het zo niet weten wat ik hier nu bij moet zeggen/zetten..
misschien een andere zadelmaker er gewoon eens een objectief oordeel over laten geven...?!
wel vervelend!

wees voorzichtig met de mening van een zadel verkopende zadl maker ...heb ooit een zgan zadel verkocht , naar de mening van mijn in de buurt wonen de zadel maker die er niks bij te winnen of verliezen heeft was er niks mee aan de hand (en geloof me een goede maker !!)
5 maanden later kwam de desbetreffende kjlant dat haar zadelmaker zei dat het zadel scheef was en heeft het direct ingenome (zonder betaling want het zou scheef zijn..) en een ander zadel verkocht
ik heb daardoor nu een negatieve ractie op kapaza terwijl ik voorstelde het zadel naar de fabrikant op te sturen (klant nooit meer gehoord en ruim jaar na dato zo'n reactie ..) wees dus zeker dat je een onafhankelijke GOEDE zadelmaker laat kijken naar je paard naar de vulling etc etc !

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:40

Sinds kort heb ik op mijn pony een boomloos zadel liggen. Misschien is dit ook iets voor jou? www.boomloosrijden.nl

Daar kun je kijken voor meer info.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:55

Suzy schreef:
Niemand die mij kan helpen??

Rob of Lia vragen of ze even willen kijken!!! Dat willen ze vast wel!!!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:17

uhm.. ten 1e een zadelmaker die zegt dat je meer op links rijd omdat je beugel daar meer is uitgerekt een schop verkopen.
je stijgt links op dus bij iedereen istie iets uitgerekt, als je hem niet regelmatig wisselt!

willem is ook scheef, die is rechts altijd minder bespierd en ik merk aan mezelf dat ik ook meer op rechts val als ik niet oplet, maar toch is mijn linkerbeugelriem langer dus die beugelriem zegt niets.

de vulling die weg is uit die kant en de bespiering die anders is, dat zegt wel wat over scheef zitten.
je kan je paard er mee in de weg zitten, daarom is het ook zo belangrijk dat als je je zadel op laat vullen, je de zadelmaker erbij haalt en hij hem op je paard ziet liggen en jou er op ziet rijden!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:06

gekke_koei schreef:
uhm.. ten 1e een zadelmaker die zegt dat je meer op links rijd omdat je beugel daar meer is uitgerekt een schop verkopen.
je stijgt links op dus bij iedereen istie iets uitgerekt, als je hem niet regelmatig wisselt!

willem is ook scheef, die is rechts altijd minder bespierd en ik merk aan mezelf dat ik ook meer op rechts val als ik niet oplet, maar toch is mijn linkerbeugelriem langer dus die beugelriem zegt niets.

de vulling die weg is uit die kant en de bespiering die anders is, dat zegt wel wat over scheef zitten.
je kan je paard er mee in de weg zitten, daarom is het ook zo belangrijk dat als je je zadel op laat vullen, je de zadelmaker erbij haalt en hij hem op je paard ziet liggen en jou er op ziet rijden!

hihi je kent m ook

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:22

Is het niet zo dat zadel aangapast moet worden op zowel het paard als jezelf. Er is geen mens of dier geheel gelijk zowel links als rechts. Ik wil je hier nu geen verkoop verhaal houden maar de zadels die wij verkopen worden eerst aangemeten en dan op ruiter en paard gemaakt. Niets dus standaard.

Indien je nog een jong paard of een paard met een discutabele conditie hebt die zich gaat ontwikkelen kunnen dit soort zaken gebeuren bij een correct aangemeten zadel.

Heb je bijvoorbeeld een scheve houding (denk aan een lengteverschil in je benen) dan moet hiermee rekening gehouden worden in het zadel. evenals ongelijkheden in de bouw van een paard (aanpassen in de kussens etc..)

Bij meer intresse neem gerust contact met me op

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:57

Toch heerlijk dat ik het herken
Ik heb eigelijk hetzelfde probleem. Mn zadel zakt naar rechts (op dit mement maar dat kan ook zo weer wissleen. Mn fjord (dus ook zon dikbil) is best afgevallen en sindsdien begonnen de problemen opnieuw. Ben begonnen met het zadel te laten opvullen. Mijn man heeft nogal goed zicht op wat recht is en die kon idd zien dat het zadel iets scheef was toen. Dat hielp een paar weken. Toen een nieuwe singel gekocht...dat hielp ook prima. Alleen ben ik zo geweest om een singel met elastiek te kopen. Gevolg is nu dat ik echt mega moet aansnoeren opdat het zadel idd blijft liggen daar waar ik wil.

Ik heb ca. 3 maanden heerlijk kunnen rijden en nu begonnen de problemen zomaar weer. Mn instructrice gevraagd en die vond juist dat ik scheef naar links zat (terwijl mn zadel naar rechts zakt). Dat klopt ook wel weer wat want dan zit ik in een knikje als het ware. Ik trek mn rechter schouder namelijk wat op omdat mn fjord op die hand het lekkerst nageeft dus rijd ik hem eigelijk teveel op mn rechterhand.
Verder rijd ze heerlijk over de rus dus ontspant dan zoveel dat ik ook op zo'n bolletje zit..tja hoe hou je daar je zadel op recht...das toch ook eigelijk onhaalbaar
Ook de galop wordt steeds meer ontspannen...daar heb ik dan ook echt een probleem want dat levert in rosrij-fase zonder aangesnoerde singel dus een garantie van een scheef zadel op.

Van de week heb ik 40 min. zonder zadel gereden...dat ging wel redelijk. Het licht bij mij dus deels ook echt aan mezelf.En aan het aansingelen daar let ik nu extra op en ik snoer echt flink aan . Ga denk ik ook maar weer een andere singel halen want mn singelstoten vinden die elastische singel ook maar niks (gaten worden steeds groter).
Verder zit mn fjord rechtsom wat vast, mn instruktrice zegt dus dat ik meer naar rechts moet zitten (en toen liep ie ook echt beter) want doordat ik mn rechterhand teveel vraag trek ik die schouder op waardoor ik mn rug in een kronkel naar links buig (banaan).
Verder weet ik van mezelf dat ik meer met rechts drijf dan met links...ik ben dus erg rechts gefocust....daar ben ik trouwens achtergekomen door een keer simpel met sproren te rijden en dat zie je echt op de rechterspoor meer haar en vet als op de linker .

Ik ben mezelf er heel bewust van dat het deel aan mij en deels aan mn pony licht....samen zijn we op dezelfde kant goed en op de andere beide stijf en stram....we moeten dit dus samen oplossen en dat kan alleen maar door trainen en opletten. Tja ook ik was van de week weer helemaal gefrustreerd... .

Ik heb echt een flink oud zadel (wel een Kieffer en de zadelmaker zei bij het opvullen dat hij het nog een heel mooi zadel vond..ik vind het zelf ook super rijden). Het is nu echt weer recht. En zelf denk ik ook dat het scheelt welk dekje er onder licht. De ene schuift nou eenmaal sneller als de andere.

Succes. Vraag iemand naast de bak te staan aan de lange zijde, rijd een 20 min. zonder zadel en singel goed aan. Trainen en samen werken (waarschijnlijk zijn jullie ook beide aan dezelfde kant los en aan de andere stijver).

vannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:19

dat een zadel iets scheef gaat zakken dat kan heel goed

en paard is bijvoorbeeld rechts gebogen
dat betekent dat zijn rechter kant meer ontwikkelt is als de linker

dus als je je paard op de rechter hand zou rijden met rechter stelling dan zou je zadel naar links moeten liggen (kijk maar een keer op de lange zeide)

rij hem op de rechter kant eens met buitenstelling dan zal je zien dat je zadel weer recht licht

rij veel linksom en vraag je instrucrtice om je paard soepeler te maken op de linker hand(dus ook sterker)

en laat een goede zadelmaker eens kijke naar je zadel www.bestvitzadelservice.nl die komen bij je thuis

groetjes vanja

probeer dit eens gewoon een keer wij hebben veel ervaring met dit zoort problemen

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:40

Het is www.bestfitzadelservice.nl

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn schoftloze rondgeribte paard, het is bij toch een kwestie van mijn paard rechtrichten en zelf rechtzitten, aan alle twee wordt gewerkt en het scheef zakken is al een stuk minder. Wel moet ik heel bewust opletten dat ik op beide beugels/zitbeenbotjes even veel druk heb en mijn paard ook goed recht is. Vaak is het een combinatie van meerdere oorzaken dus, bij de meeste paarden met schoft licht een zadel gewoon veel "vaster" dus merk je het niet zo snel.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:29

Mijns insziens een probleem da vrij makkelijk te verhelpen is....

Voor meer info: harnessmaker@gmail.com of via pm

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:29

Als ik de foto's bekijk lijken zijn rechterbillen minder bespierd dan zijn linker. Het kan bedrog zijn omdat het slechts een deel van de foto is en ik niet kan zien of je paard recht staat.

Maar als je hem vierkant zet (hoofd recht vooruit) zou ik daar ook eens naar kijken (welke bil is meer gespierd). Geeft vaak een goede indicatie voor de algehele bespiering.

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:59

Als jij naar links schuift kan dit komen door jouw of je paard zijn scheefheid.
Als je paard scheef is terwijl je zadel naar links schuift zou je een rechtsgebogen paard moeten hebben (je paard wil dus graag naar rechts kijken en niet graag naar links) draf zou dat op links beter gaan, galop op rechts (dan zou hij niet graag linkergalop moeten doen)

Het langer zijn van de linkerbeugel komt inderdaad meestal door het opstijgen wat bijna altijd aan de linkerkant gebeurd, nieuw beugelriemen dus regelmatig wisselen.
Als jij zelf scheefzit zou je een kunnen proberen om je rechterbeugel een gat langer te maken en je linker een gat korter. Hierdoor kom je weer "rechter" te zitten en kan je makkelijker aan je eigen zit werken

Zadel, zit en de reactie op je paard zijn rug kan je nalaten kijken op een zadel-indruk-dag.
Zie onderschrift....

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:15

Suzy, wat jij aangeeft is een probleem wat vele ruiters hebben met hun zadel. Een probleem wat met een correctie van de vulling zeer eenvoudig en goed te verhelpen is.
Hoe langer je met een slecht passend zadel rijd, hoe slechter de rug van je paard wordt met alle gevolgen vandien.

Bij interesse voor check of correctie: t/m 15 april ben ik in Limburg. Misschien interessant.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:47

Ik zou zeggen rijd eens zonder beugels. Kijk dan eens of je nog scheef zakt. Kijk ook eens in welke gangen het zadel voor je gevoel het meest scheef zit.

Ik ben zelf niet zo van het opvullen en corrigeren door beugels te verlengen/verkorten. Op die manier verhelp je de oorzaak niet. Op de foto vind ik ook dat de rechter heup lager zit dan de linker. Rechtrichten is dan de oplossing. Maar dat is zeker niet makkelijk.

Ga regelamtig voor de spiegel staan en let heel goed op of je je hoofd scheef houd of recht houd. Ik durf bijna te wedden dat als je paardje scheef loopt jij je hoofd ook scheef hebt. Niet dat je daar direct iets aan kan doen maar het geeft wel een indicatie wat betreft de gereden scheefheid.

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:58

oosterhoff schreef:
Ik ben zelf niet zo van het opvullen en corrigeren door beugels te verlengen/verkorten. Op die manier verhelp je de oorzaak niet.

Waarom verhelp je de oorzaak niet met opvullen (dus zadel corrigeren) en beugels veranderen.
Dit helpt mede met het rechtrichten van het paard. Als het paard verhinderd wordt om recht te worden door zadel en/of ruiter kan je oefeningen doen, maar dan loop je toch tegen een aantal dingen aan....

Het is de combinatie van ruiter, paard en zadel die de boel weer op de rit kan zetten als er in een of meer van deze 3-eenheid iets scheef zit.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:06

Mordysh schreef:
oosterhoff schreef:
Ik ben zelf niet zo van het opvullen en corrigeren door beugels te verlengen/verkorten. Op die manier verhelp je de oorzaak niet.

Waarom verhelp je de oorzaak niet met opvullen (dus zadel corrigeren) en beugels veranderen.
Dit helpt mede met het rechtrichten van het paard. Als het paard verhinderd wordt om recht te worden door zadel en/of ruiter kan je oefeningen doen, maar dan loop je toch tegen een aantal dingen aan....

Het is de combinatie van ruiter, paard en zadel die de boel weer op de rit kan zetten als er in een of meer van deze 3-eenheid iets scheef zit.

Laat ik het dan zo zeggen. Je moet altijd een recht zadel hebben!!!! Dus ja als je een scheef zadel hebt dan is het zeker noodzakelijk om hem weer recht te maken.

Stel je paard is aan de linker kant lager dan aan de rechterkant en je laat het zadel aan de linkerkant meer opvullen omdat het dan rechter ligt. op het moment dat je dan die spieren aan de linkerkant gaat trainen dan kunnen die daar niet kwijt. en gaat het zadel aan beide kanten meer drukken.

Opvullen voor rechtrichten vind ik dus niet zo verstandig.

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:19

oosterhoff schreef:
Laat ik het dan zo zeggen. Je moet altijd een recht zadel hebben!!!! Dus ja als je een scheef zadel hebt dan is het zeker noodzakelijk om hem weer recht te maken.

Stel je paard is aan de linker kant lager dan aan de rechterkant en je laat het zadel aan de linkerkant meer opvullen omdat het dan rechter ligt.
op het moment dat je dan die spieren aan de linkerkant gaat trainen dan kunnen die daar niet kwijt
. en gaat het zadel aan beide kanten meer drukken.

juist! En daarom ben je er met 1x opvullen dus niet.
Je zou eigenlijk elk zadel en elk paard meerdere keren per jaar standaard na moeten laten kijken.

Paarden zijn nog in de groei, hebben een blessure gehad, hebben (samen met de ruiter) scheefheid ontwikkeld, noem maar op! Zo is de bespiering constant aan het veranderen en zal je daar (voor je paard zijn rug!) op moeten kunnen reageren!

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:10

ik ben het er helemaal mee eens maar voeren we hier niet een discusie aangaande techniek en vergeten we niet iets essentieels:
Een paard is door de natuur geschapen wezen evenals de mens, als je kijkt naar beiden dan zie je bijvoorbeeld dat velen links niet gelijk zijn ten opzichte van de rechterhelft van basis uit. Ga je van deze basis uit bij het aanmeten (bijvoorbeeld bekkenstand etc) dan zal een zadel ook niet links gelijk aan rechts moeten zijn voor zowel de ruiter alswel het paard. En daar moet een goede zadelmaker of aanmeter op letten.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:13

Micha schreef:
ik ben het er helemaal mee eens maar voeren we hier niet een discusie aangaande techniek en vergeten we niet iets essentieels:
Een paard is door de natuur geschapen wezen evenals de mens, als je kijkt naar beiden dan zie je bijvoorbeeld dat velen links niet gelijk zijn ten opzichte van de rechterhelft van basis uit. Ga je van deze basis uit bij het aanmeten (bijvoorbeeld bekkenstand etc) dan zal een zadel ook niet links gelijk aan rechts moeten zijn voor zowel de ruiter alswel het paard. En daar moet een goede zadelmaker of aanmeter op letten.

Denk dat dat nogal een lastig klusje wordtwant dat gaat om milimeters!! En ook nogeens heel erg kostbaar want met dat het om milimeters gaat zou je dat elke week moeten corrigeren.
Ik heb nog nooit een zadel scheef hoeven laten maken en daar is geen paard slechter van geworden. Je moet je paard zo trainen dat hijaan twee kanten even sterk wordt.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 23:36

dankjulliewel voor alle geinteresseerde reacties

Afgelopen maandag is de zadelmaker nog langsgeweest om het zadel bij te vullen. Het zadel was inmiddels zodanig naar links gaan hangen dat Sancho weer onder me vandaan begon te rennen.
Hij heeft er weer wat opvulling ingedaan en het zadel ligt weer iets beter, maar zeker nog niet voor de volle honderd procent. Aangezien hij de eerste keer na opvullen weer naar links zakte (lijkt me logisch, daar is het zadel al gezakt en gevormd, toch??) heb ik er een bontje extra scheef onder gelegd dat het zadel naar rechts lijkt te liggen en warempel begon het wat in te zakken en te vormen op rechts, maar toen meneer zich weer schrok en 'm ertussenuit peerde was het rechtliggen weer over.
Voor mijn gevoel met rijden heb ik eerder dat ik mijn linkerheup inknik als mijn rechter (dus zou ik zowieso eerder op rechts moeten zitten)....

harnessmaker schreef:
Suzy, wat jij aangeeft is een probleem wat vele ruiters hebben met hun zadel. Een probleem wat met een correctie van de vulling zeer eenvoudig en goed te verhelpen is.
Hoe langer je met een slecht passend zadel rijd, hoe slechter de rug van je paard wordt met alle gevolgen vandien.

Bij interesse voor check of correctie: t/m 15 april ben ik in Limburg. Misschien interessant.

Ik heb momenteel in een zadelmaker geinvesteerd die het klusje ook af mag maken . Mocht dat niet lukken weet ik wat ik doe

oosterhoff schreef:
Ik zou zeggen rijd eens zonder beugels. Kijk dan eens of je nog scheef zakt. Kijk ook eens in welke gangen het zadel voor je gevoel het meest scheef zit.

Ik ben zelf niet zo van het opvullen en corrigeren door beugels te verlengen/verkorten. Op die manier verhelp je de oorzaak niet. Op de foto vind ik ook dat de rechter heup lager zit dan de linker. Rechtrichten is dan de oplossing. Maar dat is zeker niet makkelijk.

Ga regelamtig voor de spiegel staan en let heel goed op of je je hoofd scheef houd of recht houd. Ik durf bijna te wedden dat als je paardje scheef loopt jij je hoofd ook scheef hebt. Niet dat je daar direct iets aan kan doen maar het geeft wel een indicatie wat betreft de gereden scheefheid.

zonder beugels zakt het zadel direct naar links, maar dat zou theoretisch ook mogelijk zijn doordat ik scheef zit.
Ik zal eens proberen of iemand foto's wil maken met rijden
De instructrice is op de hoefslag achter hem gaan staan op het moment dat ik meende te voelen dat hij scheef liep (en ook het zadel naar links zakte) en zij kon wel zien dat hij ietsje scheef liep, maar niet overtuigend of dramatisch veel.

Ik wacht het dus nog even af hoe het zadel nu gaat uitzakken. Volgens de zadelmaker was het zadel trouwens weer naar links gezakt omdat daar altijd wordt opgestapt en het zadel daar dus veel meer inzakt dan op rechts....