zadels met luchtkussens beter voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pilou

zadels met luchtkussens beter voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 12:06

Is dat nou echt zo, of is het gewoon weer wat nieuws? Ik hoorde laatste dat het slecht was (teminste de zadels die je zelf kan afstellen) maar nu sprak ik iemand die een DK (Danny Kroetsch) zadel heeft en die zei dat haar paard veel beter/losser ging bewegen door dit zadel.

Het schijnt dus veel beter te zijn dan de gewone wolgevulde kussen, maar is dat nou echt zo?? Ik bedoel 3500 euro voor een maatgemaakt DK zadel is toch veel geld? Maarja als het echt zo goed voor de rug is?? Daarnaast hebben deze kunnen veel ruimte tussen de kussens, wel iets van 7 cm. Maar dat zou betekenen dat al onze standaard zadels verkeerd zijn en de paarden last van hun rug hebben omdat ze te smal zijn??

Wie weet het? Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:12

Ik ken 2 mensen met zo'n zadel en ze zijn er alle 2 nooit tevreden over geweest.
Bij de een hadden ze de kussens verkeerdom gemonteerd, bij de andere was zo slecht opgemeten dat het paard er steeds slechter van ging lopen.
Vraag me af wat andere voor ervaringen met deze zadels hebben.

pilou

Re: zadels met luchtkussens beter voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 13:03

tja ik dus ook Tineke Bartels. heeft ze ook.

Maarja ik ken ook iemand die hem voor oud vuil in de kast heeft liggen, nooit goed gelegen/gezeten en nu past ze er zelf ook niet meer in haha zonde he!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:13

Ik heb een wintec met cair. Ik vind het een goed zadel. Alleen past hij niet meer op mijn paard. Dat heeft niks met de kussens te maken, de maat is gewoon niet goed.
Hij is overigens te koop

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:47

Ja absoluut. Maar dan wel goed passend. Helaas heben veel eigenaren van een zadel met flair zelf ermee zitten p**len wat de ligging niet ten goede kwam. Helaas geeft men dan de luchtkussens de schuld....
Mits goed passend echt perfect!!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:51

Precies, je moet de zadelmaker erbij hebben om het goed af te stellen. Dat is meteen ook een groot nadeel van het systeem. Het inbouwen van het flair systeem is op zich ook prijzig.
Maar het is zonder meer prettig voor het paard mits, alles klopt en goed aangemeten is.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:54

tjaaa k ken 3 mensen die een DK zadel hebben, en de zijn er alle 3 lovend over.

Hij was een tijdje terug ook op HC simonshaven voor een clnic, hoe die dan alles verteld krijg je echt een schuldgevoel als je nog je een gewoon zadel op je paard leg

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:56

Mijn bijrijdpaard heeft een Bates dressuurzadel met luchtkussens. Ik voel geen verschil met een gewoon opgevuld dressuurzadel. Het zou beter zijn voor de rug ivm betere drukverdeling. Of het waar is, weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:58

harnessmaker schreef:
Ja absoluut. Maar dan wel goed passend. Helaas heben veel eigenaren van een zadel met flair zelf ermee zitten p**len wat de ligging niet ten goede kwam. Helaas geeft men dan de luchtkussens de schuld....
Mits goed passend echt perfect!!

Ik heb er al een poos over lopen denken om het in mijn kieffer vzh in te laten bouwen.Volgens mijn zadelmaker ideaal.maar is dat echt zo.ik vond de prijs eigenlijk best meevallen om het in te laten bouwen.En hun zouden hem dan idd goed komen leggen.Maar verder moet je er dan afblijven begrijp ik.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:58

Ik vind het grote nadeel dat lucht extreem hard is. Het vormt zich dan wel mooi maar ik zou het nooit op mijn paard leggen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:16

Wat is er hard aan lucht? Ik heb een barnsby zadel met luchtgevulde kussens en ik wil nooit meer anders. Mijn paard loopt er erg prettig onder en ik vind het heerlijk zacht zitten. Wat ookk nog weleens wil gebeuren is dat men die kussens knetterhard oppompt maar dat is ook niet de bedoeling. Ookk de fysio is er zeer goed over te spreken, de spieren ontwikkelen zich mooi.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:32

De cair kussens van mijn wintec waren absoluut niet hard. Ze waren zachter dan de meeste wolgevulde kussens

Hilde_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:47

Mijn moeder heeft ook een Barnsby op lucht. Heel fijn zadel! Alleen zit het af en toe strak op de schoft, dan moet ie dus weer bij gevuld worden.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:24

Anouar15 schreef:
De cair kussens van mijn wintec waren absoluut niet hard. Ze waren zachter dan de meeste wolgevulde kussens

Is dat als je zo voelt of als je ze voelt als je op het zadel zit? Dan druk je namelijk de kussens in en krijg je volgens mij altijd een hard kussen.

illy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:39

ik heb laatst bij het zadel passen ook een paar versies met lucht erin geprobeerd, nou mijn paard reageerde daar echt heel goed op!
normaal tijdens het opzadelen staat hij altijd te klieren, bijten aan de stang waaraan die vaststaat, zijn buik uitzetten. Toen we een Bates zadel op zijn rug legde deed hij helemaal niks, hij stond er helemaal relaxed bij.
Ook tijdens het rijden werden zijn gangen ineens ruimer! Terwijl hij altijd best kort loopt.

Maar er zit verschil in de 2 systemen die op dit moment op de markt zijn. De Cair versie van Wintec en Bates, die hoeft niet opgepompt te worden. En de Flair versie die je kan inbouwen, die moet wel opgepompt worden.

Ik ben in ieder geval helemaal weg van de Cair versie!

groetjes Ilse

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:46

Katja schreef:
Anouar15 schreef:

Is dat als je zo voelt of als je ze voelt als je op het zadel zit? Dan druk je namelijk de kussens in en krijg je volgens mij altijd een hard kussen.

Dat kan ik niet meer voor je kijken. Ik heb het zadel niet meer.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:51

Anouar15 schreef:
Ik heb een wintec met cair. Ik vind het een goed zadel. Alleen past hij niet meer op mijn paard. Dat heeft niks met de kussens te maken, de maat is gewoon niet goed.
Hij is overigens te koop

Kun je dat niet oplossen met een andere boom?

En issie nog te koop?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:53

Hij is al verkocht.
Hij paste gewoon echt niet. Ook niet met een andere boom. De vorm paste niet bij de rug van mijn paard.
Ik rij nu boomloos

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:34

Nog even inhakend op deze post. Flair en Cair zijn van dezelfde ontwikkelaars. Flair (het eerste systeem) is aanpasbaar, cair is een gesloten kussen en dus niet aanpasbaar. Met Cair is het echter wel mogelijk je zadeel te laten "vullen".
Dit vullen is niet het cairkussen zelf maar een soort van foam of vilten inzet.Zo behoud je wel de goede werking voor de spieren.
Ik heb dit systeem geintroduceerd in nederland en heb er zeer goede resultaten mee bereikt.
Ik ben echter de laatste jaren ook zadels met flair tegen gekomen die hard waren opgepompt als zijnde een autoband. Als het goed is gedaan kan je de boom voelen als je je zadel vastpakt. Als je gaat zitten verdeeld de druk zich gelijkmatig door het kussendeel. Vergelijk het maar met een half gevulde ballon. Met een vinger druk je door tot op de tafel mt een hele platte hand lukt dat niet zoner dat de ballon uitdijt. De flair kussens zitten opgesloten waardoor het zijn vorm behoud.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:09

Op mijn werk hebben we 2 bates zadels,het zijn echt geweldig fijne zadels! De paarden lopen er super op! Ik geloof direct dat het beter is voor de rug.Ze zijn heel licht,absoluut niet hard{wol is harder} en heel soepel zacht leer.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:12

Ik heb een wintec met cair voor het springen en met springen loopt ze veel beter dan met dresuur, maar ben bang dat dat niet aan het zadel ligt maar aan mijn pony's liefde voor springen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:51

luchtkussens zijn ideaal voor paarden die scheef/ongekijk gespierd zijn bij de schoft/rug
met flair kunnen de spieren weer helemaal terug komen
ik heb jaren gereden met zowel het flair als het cair systeem

het cair stelt eigenlijk niet veel voor (2 dunne met luchtgevulde zakjes)
maar het is wel zachter dan wol en paarden lopen er fijn onder

ik heb trouwens nog een bijna splinter nieuw zaldi dressuurzadel 17 inch te koop met een flair systeem

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:25

Hoe duur? en heb je een foto?

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:54

Elisa2 schreef:
Hoe duur? en heb je een foto?

ik heb je een pb gestuurd

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:45

Leuk deze verhalen maar nu ff het grote nadeel: Hebben jullie wel een gezien hoe enorm veel lucht uitzet als het warm wordt?? Dat is waarschijnlijk ook de opmerking over dat iemand het zadel hard vond. De kussens zijn bij het opzadelen vrij zacht maar als ze warm worden zijn ze beton hard.

Daarnaast is het afstellen echt een kunst om toch tijdens het uitzetten een beetje redelijke drukverdeling te hebben. Dat terwijl veel van deze zadels verkocht worden onder het mom dat ze zo ongeveer op elk paard passen en anders wel "ff" af te stellen zijn (soortgelijk als verstelbare bomen).

Zelf producenten van deze zadels zijn er niet altijd even gelukkig over. Ze produceren ze veelal uit concurentie overweging en om zo zadel massaal te kunnen produceren en laten verkopen door handelaren in plaats van vakmensen. Maar het keert tegen ze ondertussen.

Er zijn ook andere opties, maar die worden niet graag door de handel aangeboden daar ze te arbeidsintensief zijn tijdens het aanmeten en daarnaast geen onderhoud behoeven. Kussens van speciale schuimsoorten bedoel ik hier... Deze zijn veel vormvaster en kunnen exact gemaakt worden naar druk en gewicht door te werken met meerdere stijfheden. Daartegenover staat de levertijd van meestal een goede acht weken.

Kortom bedenk je je goed als je aan luchtkussens begint. Ze worden eigenlijk massaal aangeboden om een onderscheidend vermogen te hebben ten opzichte van de concurent zonder veel extra kosten. In het verleden is dit ook al eens een hipe geweest (in buitenland) maar verdewwen ook weer van het toneel.... en dit was veelal van de zelfde producenten. En waarom produceren zijn daarnaast ook veelal klassieke kussens??