Ik heb op dit moment een ouder model 18 inch Fairfax. Fijn merk, maar ik wil eigenlijk een maatje kleiner. Ik twijfel over de aanschaf van een nieuwe, het is weer een hoop geld. En paard is al 17. Dus ik wil toch ook gaan kijken in het tweedehands gebeuren. Helaas kan maar heel weinig 2e hands Fairfax vinden. Of tegen een prijs dat ik denk dan doe ik er nog wel wat bij en koop een nieuwe..
Dus met welke merken hebben jullie goede ervaringen? Ik zoek iets wat echt lekker zacht zit. (We worden een dagje ouder) Liefst een korte wrong.
Eventuele aanbevelingen voor een seat saver die echt lekker zacht is kan ook een leuke tussenoplossing zijn .
Maar waarom zou je niet voor nieuw gaan als dat te betalen is? Ik heb voor mijn paard op die leeftijd nog een westernzadel gekocht en zelfs een springzadel op maat laten maken (dat kon 6 jaar geleden nog onder de 2000 euro).
Overigens passen de zadels nog steeds, springzadel is maar 1 keer opgevuld. Dus je kunt ook nog echt lang plezier hebben van je materiaal. Natuurlijk moet je ook wat geluk hebben met je paard. Maar hier heb ik vandaag weer een heerlijk rondje lage hindernissen gesprongen met haar op haar 23 jarige leeftijd (ik durf niet zo hoog meer), en 1 keer nam ze zelfs gewoon de in-uitjes in 1 keer, dus een breedte sprong van 3m.
De leeftijd vind ik dus niet direct een argument, of je moet al echt dingen aan je paard gaan merken.
Ik heb verder goede ervaringen met de Winteclite. Heerlijk lichtgewicht. En zit ook nog eens fijn. Wrongen kunnen er af, diverse maten zijn te koop. Ik rij het dressuurzadel geheel zonder wrong.
Welk model fairfax heb je? Dat denkt wat makkelijker mee. Er zijn meerdere zadels met verwisselbaar kopijzer of misschien een makkelijk aan te passen kopijzer zoals Sella.
Nou op dit moment loopt hij als een kievit. Maar zijn leeftijd is al wel te zien aan zijn benen. Hij is bij mij ook met een soort van pre-pensioen. Hij kom het dressuurwerk (ZZ-zwaar) niet meer aan en mag bij gewoon lekker mee naar buiten en basiswerk. Dat is geen probleem op dit moment.
Ik heb een fairfax original. Dus al wat ouder. Het nieuwe type kost 3500 euro. En dat budget is er wel als het moet, maar een goedkopere optie is altijd fijn natuurlijk.
Ik heb een kent en master, mijn paard is met vervroegd pensioen, doe alleen nog wat senioren ritjes om hem soepel te houden en goed tussen de oren. Helaas is hij veranderd, waardoor ik een grotere boommaat nodig heb. Ik heb nu dit zadel aangeschaft. Het zit niet zo lekker als m’n Hulsebos, maar moest wat.
Ik heb al ruim 8 jaar een bates voor mijn pony (de wide variant vanwege zijn bouw) maar ben er echt nog steeds super tevreden over. Had hiervoor een kent en master maar die vond ik zelf minder lekker zitten en was hij uitgegroeid.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 29-03-26 08:07
Johnnydepony schreef:
Ik vind de kent and masters net iets te hard GFS ken ik niet, ga ik me eens in verdiepen
Ik heb deze in het vzh en vind hem lekker zacht.
Ik ben er iig heel blij mee.
moniek21
Geplaatst: 29-03-26 08:08
Ik heb alweer 5 jaar geleden mijn Anatomica Cygnus short roll s-line gekocht.. Ik ben echt verliefd op dat zadel veel steun en super zacht zitten.. veel zachter dan de zadels van stalgenootjes ( Luc gilderic, custom)
Ik heb een zaldi pro funda dressuurzadel. Ze hebben ook zadels die meer gericht zijn op lange ritten en die zitten heerlijk zacht. De zaldi die ik heb zit ook heerlijk. Totaal geen hard zadel. En na 5/6 jaar nog steeds helemaal mooi.
Zijn ook geen dure zadels trouwens.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 29-03-26 09:23
Wow is volledig aanpasbaar. Dat is het meest aanpasbare zadel wat ik ken. Maar, niet goedkoop. Zit wel heel erg lekker.
Ik heb een Arena (goedkope zusje van Bates), nieuw zijn die rond de €1500 geloof ik (ik heb hem tweedehands op de kop getikt voor +-700, was toen als nieuw). Vind het een heel fijn zadel en kwalitatief netjes, mooi zacht leer, de kniewrongen hebben klittenband, dus die kun je zelf verplaatsen of vervangen door een ander model (ik vind halve wrongen fijner, dus heb kleintjes gekocht).
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Hier ook fan van Bates! Heb de artiste en nog nooit zo'n fijn zadel gehad. Gekocht voor 3 jarige en past na 2 jaar nog steeds perfect door aanpasbaarheid. Aanpassingen zijn ook goedkoop en snel te doen dus ben mijn zadel nooit lang kwijt
Fairfax zijn echte fijne zadels. Heb er 2 in 17,5. Wellicht dat komende maand 1 van de 2 weg kan. Gareth en Rebecca model heb. Soms komen ze wel tweedehands beschikbaar. En anders met nieuw behoud het z’n waarde ook wel.
Gizeppie
Geplaatst: 30-03-26 07:45
Johnnydepony schreef:
Ik vind de kent and masters net iets te hard GFS ken ik niet, ga ik me eens in verdiepen
Die ervaring heb ik niet. Het geeft me alleen minder steun als m’n Hulsebos. Het verschilt wel per type welke harder is. De s line met het blok erop is harder dan de mdm versie.