Ik heb een bijna 3 jarige haflinger die volgende jaar beleerd mag worden.
Momenteel heeft hij al een leder bit en een ijzeren voorgevormd bit in zijn mond gehad waarvan het ijzeren een veel rustiger paard gaf tijdens grondwerk.
Hij komt van een “edel gebouwde afstamming” en heeft eerder een arabieren hoofdje dan een echte haflinger geblokt hoofd.
Zijn mond is vrij smal en hij krijgt meer ruimte met een 14mm bit wat hij mooi draagt en is veel onrustiger met een 16mm bit.
Nu de vraag..
Ik heb mijn oog laten vallen op de inno sense flexi bit 15mm van Trust.
Maar die dingen zijn duur om “te testen”..
En ook een jong paard en een bit fitter vind ik nog niet samen gaan tot je effectief gaat rijden en je weet van ok.. er is stabiliteit genoeg in de mond om te merken van ja deze wel en deze niet.
Ik zoek een zacht flexibel bit om te starten in longeren en grondwerk..
Maar de kenners onder jullie die reeds een trust flexi soft bit geprobeerd hebben.. is het het geld waard? Of zijn er nog alternatieven die zowel dun zijn! (Zn mond moet wel dicht kunnen) en flexibel genoeg?
Bit dat ik opt oog heb

Haflinger met huidig BR anatomisch voorgevormd 14mm bit en acavallo bitschijven (die hij maar niets vind, hij is veel rustiger in de mond zonder)

Ik zou dat dus niet zo snel aanraden om mee te beginnen. Als hij goed reageert op een leren bitje waarom ga je daar dan niet mee verder? Of bitloos? Dat geeft ook minder problemen met voedselbeloningen