Trust innosense

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Trust innosense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 06:58

Hoi allemaal

Ik heb een bijna 3 jarige haflinger die volgende jaar beleerd mag worden.
Momenteel heeft hij al een leder bit en een ijzeren voorgevormd bit in zijn mond gehad waarvan het ijzeren een veel rustiger paard gaf tijdens grondwerk.

Hij komt van een “edel gebouwde afstamming” en heeft eerder een arabieren hoofdje dan een echte haflinger geblokt hoofd.

Zijn mond is vrij smal en hij krijgt meer ruimte met een 14mm bit wat hij mooi draagt en is veel onrustiger met een 16mm bit.

Nu de vraag..
Ik heb mijn oog laten vallen op de inno sense flexi bit 15mm van Trust.

Maar die dingen zijn duur om “te testen”..
En ook een jong paard en een bit fitter vind ik nog niet samen gaan tot je effectief gaat rijden en je weet van ok.. er is stabiliteit genoeg in de mond om te merken van ja deze wel en deze niet.

Ik zoek een zacht flexibel bit om te starten in longeren en grondwerk..

Maar de kenners onder jullie die reeds een trust flexi soft bit geprobeerd hebben.. is het het geld waard? Of zijn er nog alternatieven die zowel dun zijn! (Zn mond moet wel dicht kunnen) en flexibel genoeg?

Bit dat ik opt oog heb

Afbeelding

Haflinger met huidig BR anatomisch voorgevormd 14mm bit en acavallo bitschijven (die hij maar niets vind, hij is veel rustiger in de mond zonder)

Afbeelding

germie

Re: Trust innosense

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 07:27

Ik begin altijd met een enkelgebroken of dubbelgebroken metalen bitje. Dus gewoon rvs is goed. Geen bitringen, maar zeker geen sperriem. Die sperriem komt er daarna ook eigenlijk nooit aan.

In jouw geval zou ik eerst eens kijken hoe je paard reageert op dat metalen bit zonder sperriem en zonder die bitringen. Waarschijnlijk is dat dan goed genoeg om te gaan rijden. Pas als je na enige maanden met rijden nog steeds het idee hebt dat het beter kan zou ik verder zoeken. Zeker nu niet direct.

Maar zonder sperriem is vaak de way to go. Ja, eerst zijn ze wat onrustiger omdat ze de vrijheid hebben. Maar dat mag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 08:35

Gewoon sperriem aandoen en gelijk goed aanleren. Rubber bit ben ik geen voorstander van. Die worden nat en daardoor stroef in de mondhoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 08:43

Rubber word stroef. Dit is geen rubber maar kunststof dus word ook niet stroef.

Maar ik zou daar helemaal (nog) niet mee beginnen.

Waar komt je aversie voor metaal vandaan?
Door de roeptoeters metaal is zielig?
Nou dat zijn meestal de luitjes die hun handen niet stil kunnen houden en een paard daarom extreem reageert.

Je paard laat nu al zien dat metaal geen probleem hoeft te zijn.
Het gaat voornamelijk om de pasvorm.

Te dik is ook niet zacht als het niet past.
Daarom zijn er tegenwoordig ook zoveel 14mm varianten omdat men daar door de jaren heen ook achter is gekomen.

En dan vind het ene paard dubbel gebroken fijn. De ander ongebroken. Dat is een kwestie van proberen.

En waarom bitschijven? Bij een bustrens niet nodig.
Bij een watertrens ook niet als deze breed genoeg is en van fatsoenlijke kwaliteit. Bij te smal dus als de lippen al op die gaatjes zitten of niet fijn afgewerkt dan zijn bitschijven nodig.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 08:53

Wat is het probleem met je huidige bit? En is die ook ongebroken?

De innosense zijn fijne bitten, maar wel voor een specifiek type paard. Namelijk degene die erg gevoelig zijn in de mond en het liefst hele zachte hulpen krijgen. Als dit niet zo is, gaan ze snel hangen en zwaar worden op dit bit. Daarnaast moet je paard wel voldoende speeksel aanmaken, anders kan het zijn dat er brandblaren ontstaan in de mondhoeken als het bit daarnaast ook nog eens veel beweegt.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 08:53

Ik zou gewoon voor een dubbel gebroken bustrens van metaal gaan, zonder bitringen en sperriem. De meeste paarden lopen sowieso veel fijner zonder sperriem.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:03

Mijn zeer sensibele merrie doet het goed op de Trust InnoSense, de 15mm versie met losse ringen en schijven (watertrens). Maar wat hierboven al staat, met een simpel metalen bit is ook niks mis. Een bitfitter kan trouwens wel degelijk helpend zijn als je twijfelt over pasvorm enz.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:22

Wat is er mis met je huidige 14 mm bit.
Haal dan gewoon die schijven eraf die sowieso niet nodig zijn met zo’n D-trens (als ik het goed gezien heb)

Die wie zeggen zonder sperriem snap ik nooit zo goed. Als die eraan zit gebruik hem dan ook gewoon. Die zit er ook niet voor niets op.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 19:28

Merci voor jullie reacties. Ik zal op de vragen proberen te antwoorden.

Ik heb hem eerst geclickertrained op
Bit met een hoofdstel zonder neusriem(foto).
Om een fijne associatie met bit te krijgen.
Zowel het lederen bit (om niet meteen metaal in de mond te hebben voor de aller eerste keer) en daarna met het bit op eerdere foto.

Afbeelding

Hierna heb ik dit ijzeren bit steeds gebruikt maar dan met een micklem multibridel. Dit voor grondwerk te doen(ringetje) maar dan tegelijk het bit in. Zodat hij werk ook aanleerde met een bit in voor langere tijd, ook al werd er niets met het bit zelf gedaan.

Daarna heb ik dit hoofdstel (eerste foto) gekocht (overigens ook weer geretourneerd) waarbij mijn sperriem altijd los is. En zeker op die foto want ik had eigen cob nodig ipv Full.
Ik vind kauwen erg belangrijk, bovendien moet hij in staat zijn beloningen aan te nemen. Dus ik denk niet dat de sperriem het probleem is.

Ik heb geen avertie tegen ijzer. Helemaal niet. Maar ik ben wel altijd zoekende naar “wat zou nog fijner voor hem zijn”.

Mijn excuses voor de mix up tussen kunststof en rubber. Ik bedoelde namelijk kunststof. Ik heb ook een carbon ongebroken bit maar deze is te dik.

Waarom ongebroken. Omdat dit namelijk iets stabieler (zou) liggen in de mond bij longeren. Want tijdens het rijden is het bit nl bijna altijd zo stabiel als een hand.

Bitschijven: waarom? Wel ik was beinvloed door
Een vlog van feline fauve en ik dacht “why not”.
Het kan maar weer - nog zachter aanvoelen - en zodoende toen geprobeerd. Echter vind hij dit maar niets en zijn ze ook weer in de kast gevlogen.

Dit is zowat mijn gedachtegang in al mijn materialen uit probeersels en zodoende kwam ik - weliswaar ook door een insta video op de innosense uit waar bij ik dacht : 1 (zacht & flxibel) + 1 (15 mm verkrijgbaar) = 2.

Maar daarom zoek ik ook eerst ervaringen en meningen bij mensen om daar zelf dingen uit te halen

Waarvoor dus mijn dank aan jullie reacties.

Ps: ik hoop dat we dit gewoon opbouwend kunnen houden. Iedereen heeft een mening en een wijze daarom kunnen we niet alle paarden over dezelfde kam scheren.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:38

Tja ieder paard is anders. Die van mij liep echt niet oké met de trust innosense want als het zachter kan ben ik daar ook voorstander van dus vandaar ook de trust geprobeerd. Heb bij de mijne zelfs even allerlei bitloos geprobeerd maar met bit kan ik juist vriendelijker rijden (is al wel een ouder paard hoor)

Ik denk dat je het heel goed doet door zo het 1 en ander te proberen maar goed is soms ook gewoon goed. Ik heb bij de mijne dus ook wel eens bitfitters en van alles erbij gehad maar daar werd het echt niet altijd beter van.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:42

Ik gebruik de trust wel eens bij mijn pony met rijden, normaal rijden we bitloos. Ze doet het er prima op

Waarom blijf je niet het leren bit gebruiken als je die al gebruikt hebt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:47

Zachter is niet alleen het materiaal.
Maar gewoon goed kijken naar je paard.
Hij laat nu al duidelijk zien wat zijn voorkeur is.
En die is het zachtste :)
En soms kan het je verbazen.

Dat leren bitje ziet er bijvoorbeeld aan de smalle kant uit met de watertrens.
En is vierkant leer wel zo zacht? Geen idee, heb het nooit geprobeerd maar even hardop denkend. Ik weet dat het moet vormen. Maar toch.

Mocht hij veel kauwen zou ik met trust wel opletten.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:51

Ik heb een trust met tongboogje gehad, heel fijn bit voor ons maar mijn paard had hem binnen no time stuk geknaagd -O- Ik zou dat dus niet zo snel aanraden om mee te beginnen. Als hij goed reageert op een leren bitje waarom ga je daar dan niet mee verder? Of bitloos? Dat geeft ook minder problemen met voedselbeloningen :)

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 21:41

Om eerlijk te zijn gebruik ik het lederbit niet meer omdat hij daar indd veel op knaagde maar ook omdat het echt veel onderhoud vraagt om soepel te blijven en ik weet van mezelf dat ik daar niet altijd genoeg tijd voor heb. Dan worden ze wel hard en dus minder prettig voor de paarden

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:44

Bedoel je gewoon normaal longeren op een cirkel? Als je dat stabieler wilt maken, zou ik eerder kijken naar een kneveltrens. Dan verdeel je druk beter over de wangen/zijkant hoofd

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:26

Mijn 9 jarige merrie (met een slecht gebit) reageert super goed op een Trust InnoSense (met full cheek) heb zoveel bitten geprobeerd… en dit is de enige waar ik zie dat ze geen last heeft.

Aangezien jouw paard nog jong is denk ik dat een ander bitje prima volstaat en de innosense niet perse noodzakelijk is.

Ik heb ook nog een jonge merrie van 3,5 jaar en bij haar gebruik ik een trust dubbel gebroken D trens en zij neemt haar bit ook zonder probleem aan en reageert er positief op.

Ik vind ze het geld zeker waard omdat ik bij mijn 9-jarige ontzettend heb zitten zoeken tot frustratie aan toe en die van Trust is echt een succes.

Je kan eventueel ook via Vinted zoeken naar een Trust bit om deze te “proberen”.

En inderdaad zoals eerder benoemd: sperriem eraf laten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 02:01

Ik heb een trust innocence gekocht na een bitfitter sessie. Paard liep er meteen mee weg, leer ook uitgeprobeerd en die vond ze ook beduidend beter, maar vond ik teveel onderhoud. Rij er nu een jaar of 5 mee en nogsteeds tevreden. Ben nog wel eens terug gegaan naar ijzer maar ze wil hem het liefst niet eens aannemen.

Appelbitje vind ze ook oke en die van winderen die oranje is ze ook tevreden over. Ze heeft een enorme hekel aan metaal, al bij het indoen dus vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar alternatieven.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 07:11

Bij mijn paard met een gevoelig mondje werkte de InnoSense totaal niet. Paard liep er absoluut niet fijn mee. Gauw weer weggedaan.

De enige tip die ik wél wil geven, is op zo’n jonge leeftijd juist niet teveel gaan rommelen met verschillende bitten. Ik zou een kneveltrens pakken en het daar maar gewoon eens bij houden.

In de basis moet elk paard met elk bit zijn rondje kunnen lopen. Dat zoeken naar het beste bit voor jullie kan nu toch nog niet. Dat komt wel als je er ook daadwerkelijk een fatsoenlijk rondje mee kan rijden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 07:31

Als hij veel knaagde op het leren bit dan zou ik er rekening mee houden dat de trust het niet overleeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:12

En dus zoals ik al zei en anderen hier ook, zonder sperriem. Ik heb eigenlijk maar bij heel weinig paarden een sperriem nodig gehad. Meestal vinden ze zonder toch echt fijner.

Ik ben nog nooit, bij geen enkel paard met een rubber of leren bit begonnen. Altijd gewoon een rvs trensje. En dan vaak wat iemand heeft liggen. En meestal blijft dat dan prima, ook met inrijden. Een kneveltrens zou je nog kunnen overwegen. Die zijn op Ali voor een 18 euro te koop. Hoef je niet meteen de hoofdprijs uit te geven.

En mocht je in het noorden wonen, ik heb denk ik wel 50 soorten bitten. Hoe ik daar allemaal aan kom? Heel divers, gekregen, in bulk opgekocht, enz. En zijn hier in een ton gegaan op zolder zo van kan altijd weer van pas komen. Alle maatjes 11.5 en 12.5 heb ik bijna allemaal verkocht, want ik rij en reed alleen maar paarden die 13.5 nodig hebben (heb nog paar 14.5 liggen). Dus als een 13.5 nodig is, dan ben je welkom om daar eens in te neuzen en wat te proberen.
Dat wisselt van aurigan KK bitten tot 'roestige sweet iron' tot rvs, bustrens, watertrens, ongebroken met en zonder tongboog, enkel/dubbel gebroken, waterford, correctiebitten, inclusief diverse stang en trens setjes (nu zal je daar nog niet aan toe zijn). Zit overigens geen trust bit tussen.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 12:33

Kneveltrens heb ik ook, slechts 1 x ingehad. Maar was meteen een no-go.
Ook van BR, ook voorgevormd maar 16mm

Vandaar deze niet meer gebruikt.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:22

Als je paard nu al veel knaagt zou ik zeker geen Trust Innosense gebruiken.

Ik had de Innosense Flexi soft en die was binnen no time kapot omdat mijn paard er ook echt op aan het bijten ging. In het begin lijkt het niet heel erg, maar de sporen die ze erop achterlaten zijn vrij scherp en dus ontzettend oncomfortabel of zelfs pijnlijk in de mond. Zonde van je geld en de mond van je paard.

Er hangt nu een dubbel gebroken kneveltrens van Stübben in die ze erg prettig vindt. Wat merkte je aan jouw paard dat de kneveltrens niet fijn was?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 15:20

Mijn merrie loopt ook top op het trust innossense bitje wat jij bedoeld. Echter ondertussen ookal 2x kapot gebeten. Ik ga een Winderen bitje proberen. Die kunnen ze blijkbaar niet kapot bijten. Zelfs een hond zou hem niet kapot bijten.

Aangezien die van jou ook flink kauwt, misschien meteen die overweging maken. Alleen ook erg prijzige bitjes helaas.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 15:28

Als je paard het bit omhoog trekt en er graag op knabbelt loop je het risico dat ze binnen de kortste keren kapot zijn.
Als je paard alleen kauwt op mijn tanden, dus een gewone (af)kauw beweging maakt gebeurt er waarschijnlijk niks mee. Ik heb tenminste al 3 jaar hetzelfde Trust bit er in hangen zonder beschadiging.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 15:29

Ik rij al ruim 2 jaar met dit bit, nog geen enkele schade op. Echter kreeg zij dit bit pas toen ze goed bevestigd was en heeft ze dit juist gekregen omdat ze niet kauwt (maar kwijlt op metaal).