Paddle ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Paddle ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 11:36

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van een paddle?!
It's not a pad, it's not a saddle, it's a paddle!

Van oa signum, jc cloud.
Nog meer merken die een paddle in het assortiment hebben?

Melzazu

Re: Paddle ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:44

Ik had er nog nooit van gehoord. Even gegoogled en daarom volg ik. Ziet er erg fijn uit. Die mag je zeker niet op wedstrijd of wel? Weet jij dat toevallig?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:46

Volgens mij was daar laatst ook een topic over geopend met positieve reacties

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:54

Ik heb er eentje van Edix, ik vind hem echt heel fijn, zit heerlijk!

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 05:41

Maartje_M schreef:
Ik heb er eentje van Edix, ik vind hem echt heel fijn, zit heerlijk!

Is dat wel een paddle?
Ik zie bij Edix alleen barebackpads.

De signum en jc cloud hebben een verstelbaar kopijzer met goede beugelophanging. Verstelbare kussens.
Daarom ook kruising tussen boomzadel en barebackpad = een paddle.

Filmpjes beschrijving.
https://shop.signum-sattelservice.de/an ... tingsystem

Voor mijn paard de oplossing, waarbij alles naar voren schuift met een boomzadel.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 06:22

Ik heb er ook 1 tijdelijk gehad voor jonge paard. Erg makkelijk omdat je het kopijzer zelf met een sleutel kunt verstellen. En het zit op zich heerlijk en is super licht, maar je zit wel breed. Dit zadel had wel fijne wrongen en echt een lepel, dus is echt wel een zadel.
Maar nu mijn toch weer een leren zadel dressuurzadel met een smallere zit, dat vind ik toch prettiger.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:38

Ja, Edix heeft de Union, dat is een paddle. Daar kunnen beugels aan. Deze heeft wel een smallere twist dus zit vergelijkbaar met een dressuurzadel

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 17:03

Maartje_M schreef:
Ja, Edix heeft de Union, dat is een paddle. Daar kunnen beugels aan. Deze heeft wel een smallere twist dus zit vergelijkbaar met een dressuurzadel

Dus een geraamte voor je beugelophanging ivm druk?
Anders is het geen paddle. Maar een pad met beugels eraan, wat naar mijn mening niet zou mogen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 17:19

Ja er zit een frame in waar de beugels aan hangen. Pad met beugels ben ik ook echt niet voor

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 09:18

De union van edix heeft echt een “boom” erin zitten dus is geen vormloos ding zonder structuur.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:48

Voor zij die de signum (gehad) hebben, moet je deze gebruiken met een schapenwollen pad/dekje eronder? Ik heb voor mijn jonkie nu een edix union om in te rijden. Maar ik vind dat hij wel enorm bovenop zijn rug ligt, en hij is al best hoog :+ Bij edix zeggen ze namelijk wel dat je er echt een pad onder moet hebben voor de drukverdeling. Bij Signum zie ik dat dan weer helemaal niet en krijg ik ook niet het idee dat ze er zo bovenop liggen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:57

Sorry voor de dubbelpost maar ik akn mijn bericht niet meer bewerken. Ik kreeg van signum een erg snel antwoord dat er geen wollen pad/dekje nodig is een gewoon simpel dekje volstaat. Dat vind ik zelf erg fijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:02

Als ik beide zadels / pads zo bekijk dan lijkt het alsof de Signum Paddle behoorlijk dikke kussens heeft, als je daar ook nog een pad met inlages onder zou leggen dan wordt het wel extreem....snap dus wel dat ze dat niet adviseren.

Ik vind het wel een heel gaaf ding, doet een heel klein beetje denken aan de stoffen Wintecs van vroeger en die zaten heerlijk. Tof dat het dan wel 'boomloos' is in de lengterichting zodat het zich goed aan de ronding van de rug aan kan passen +:)+ En erg fijn dat verstelbare kopijzer om te voorkomen dat het ding strak trekt over de schoft +:)+

De beugelophanging daar doen ze wel erg mysterieus over.... ik zag een filmpje waar er werd gezegd dat het 1 geheel is met het verstelbare kopijzer en alleen maar boven de schoft loopt.

Persoonlijk ben ik er absoluut geen fan van om de stijgbeugeldruk bovenop de schoft te plaatsen maar het is wel gebruikelijk bij boomzadels dat voor die 'oplossing' gekozen wordt dus tja. De omschrijving doet me denken aan de 'oplossing' waar Christ mee kwam voor hun Fellsättel:

Afbeelding

....daar heb ik beleefd voor bedankt....want ik wilde nu juist niet de stijgbeugeldruk op de schoft := Maar een goede padding maakt hier wel het verschil natuurlijk :j

Bij Edix zie ik eigenlijk ook niets over hoe zij het dan doen, klinkt alsof er gewoon met drukverdelende laagjes wordt gewerkt zoals standaard bij boomloos / flexibel, zonder verder een 'boom-structuur'...?

Maargoed over boomloos / flexibel en vanaf welk punt een drukverdelende laag / structuur nu precies een 'flexibele boom' genoemd 'mag' worden valt te twisten natuurlijk. Barefoot noemt de zadels ook niet meer 'boomloos' maar 'flexibel' sinds de drukverdelende VPS-structuur er in zit.

Bij Edix lijken op de foto's de kussens een stukje dunner dan bij de Paddle dus ik kan me voorstellen dat je daar dan toch sneller een pad met inlages bij nodig hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:31

Overigens...een pad met inlages nodig hebben lijkt voor veel mensen een minpunt, maar in mijn ervaring is het qua pasvorm en zichzelf-aanpassend-vermogen van een zadel, juist een pluspunt :j

Een zadel met dikke kussens is vaak vormvaster / wat meer rigide dan een zadel waarbij de kussens over 2 laagjes zijn verdeeld en deze laagjes over elkaar heen kunnen bewegen.

Neem als voorbeeld een dicht pak printpapier. Dit is niet of nauwelijks buigbaar. Haal je echter de verpakking er af (en dit is meestal slechts dun papier of plastic) zodat de blaadjes ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, dan is het ineens super soepel :j

Dan heb je nog dat de zadelkussens vaak afneembaar zijn en je er wat mee kan spelen qua plaatsing vanwege de klittenband bevestiging. Ook dat lijkt heel leuk maar in de praktijk lijkt het toch wel een bijna onmogelijke rotklus om die kussens ècht netjes symmetrisch op de juiste plaats te plakken. Gemiddeld gezien plakt de doorsnee gebruiker de kussens vaak scheef :=

En dan heb je dus dikke kussens, met een mooie geul voor de ruggengraatvrijheid, en dan ga je daar een dekje onder doen dat vaak alsnog strak trekt of je stopt dat kussenkanaal voor een deel weer dicht met de rugbies van dat dekje....

Al met al is het recht onder het zadel bevestigen van een pad met inlages, die bovendien efficiënter werkt, dan makkelijker.

Het is wel echt super dat boomzadelmerken inmiddels toch ook wel beseffen dat soepelere zadels zo gek nog niet zijn, en meer mensen zich daardoor toch gaan verdiepen in wat er zoal te koop is en dat is best veel tegenwoordig en dat is voor de paarden alleen maar fijn *\o/*

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:49

Vokgens hoe ik het kon zien waren de kussens van de signum een stuk dikker en zachter/soepeler. Als ik bij mijn edix de kussens eraf wilde halen moest ik dus al wat moeite doen om de kussens te buigen. Bij de signums lijkt dat niet.
Ik begrijp alleen niet goed waarom ze bij boomloze zadels altijd sorzken over dekjes die strek trekken, terwijl je daar bij gewone zadels niemand over hoort.

De pad met inlages is bij de edix wel nodig om hem passend te maken omdat de voorkant gewoon flexibel is, terwijl je met de signum de voorkant moet aanpassen met een sleutel. Bij de mijne begon de edix een beetje naar voren te liggen eens gebruikt, dus dat moet je dan oplossen met die inlages. Als de voorkant nu wel gewoon in een bepaalde maat blijft zal dat minder nodig zijn lijkt me

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:57

Er zijn wel meer zwakke punten bij boomzadels waar je bijna niemand over hoort....ik denk omdat dat is 'wat we gewend zijn' en mensen zijn over het algemeen kritischer op iets nieuws dan op hetgene dat ze al gebruiken.

Ja die verstelbare voorkant is echt super gaaf bij de Paddle en het onderdeel dat hem zo interessant maakt imo :j
Je kan met een verwisselbaar kopijzer of verwisselbare pommel of iets natuurlijk net zo goed de boel netjes op maat maken.
Maar zo'n draai systeem is leuker O:)

Wel jammer als het kapot gaat maargoed alles kan kapot...

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:02

pmarena schreef:
Er zijn wel meer zwakke punten bij boomzadels waar je bijna niemand over hoort....ik denk omdat dat is 'wat we gewend zijn' en mensen zijn over het algemeen kritischer op iets nieuws dan op hetgene dat ze al gebruiken.

Ja die verstelbare voorkant is echt super gaaf bij de Paddle en het onderdeel dat hem zo interessant maakt imo :j
Je kan met een verwisselbaar kopijzer of verwisselbare pommel of iets natuurlijk net zo goed de boel netjes op maat maken.
Maar zo'n draai systeem is leuker O:)

Wel jammer als het kapot gaat maargoed alles kan kapot...

Daar heb je gelijk in.
Ik heb zelf een deuber zadel, heeft ook een traploos verstelbaar kopijzer en ik ben daar echt wel meer fan van dan van de verwisselbare kopijzers. Voor mij zou de signum uiteindelijk vooral zijn als dressuurzadel omdat ik met mijn deuber geen dressuurwedstrijden mag starten.
Maar ik vind het wel fijn dat je de kleinste aanpassingen kan maken, en dat ik er zelf aan kan sleutelen. Dat heb ik door de jaren wel een beetje geleerd

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

Over het drukverdelingssysteem. Die total contact saddles zie je ook steeds meer. Lijkt mij een beetje hetzelfde qua ruimte waaronder de druk dan gedragen wordt.
Ik heb wel zoiets van, in theorie zo groot mogelijke opp voor druk verdelen. Maar blijkbaar lopen er toch echt een berg paarden erg goed onder. Ik ben nog geen enkele slechte review tegengekomen, dat is toch maf?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

Waidida schreef:
Over het drukverdelingssysteem. Die total contact saddles zie je ook steeds meer. Lijkt mij een beetje hetzelfde qua ruimte waaronder de druk dan gedragen wordt.
Ik heb wel zoiets van, in theorie zo groot mogelijke opp voor druk verdelen. Maar blijkbaar lopen er toch echt een berg paarden erg goed onder. Ik ben nog geen enkele slechte review tegengekomen, dat is toch maf?

Mijn paarden lopen er heerlijk vrij onder. Ik maak wel gebruik van een pad met inlages, dat is wel een must.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Ik las al even mee hier omdat ik boomloze opties reuze interessant vindt en de Paddle nog niet kende, maar haak toch even in op bovenstaande.

Ik heb sinds kort een TCS en ben er weg van. Met de juiste padding eronder (in mijn geval een halfpad van Edix met extra inlages) heb ik een hele mooie ruggengraat vrijheid en ik heb mijn hand tussen mijn dekje en TCS in gepropt toen ik erop zat en ben toen in de beugels gaan staan. Voelde daar nauwelijks iets van op mijn hand. Echt een heel maf systeem, maar ben er wel blij mee. Heb gewoon een prachtig verstelbaar boomzadel, maar gezien mijn pony echt wel ouder wordt nu met bijpassend een iets meer inzakkende rug, is het boomzadel nu opeens op de grens van te lang. Die kussens vormen natuurlijk niet mee. Zodoende toch de gok gewaagd voor een TCS en vraag me af of ik überhaupt ooit nog terug zou willen naar een boomzadel.

Sinds ik die TCS gebruik, nu een paar weken, lijkt de rug van mijn paard trouwens weer beter in bespiering te komen dan dat het was met het boomzadel. En deze paste als het goed is wel echt goed. Liet deze regelmatig controleren en was er zelf ook heel kritisch op na vervelende ervaringen in het verleden waarbij zadelpassers me slechte zadels hadden aangesmeerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Daarom, het staat of valt uiteindelijk met welke padding heb je er onder.
De druk moet goed gepositioneerd, voldoende uitgevlakt worden over een minder kwetsbaar gebied.
En degelijke, schokdempende materialen schelen gewoon een heleboel :j

En zo heel nieuw is het allemaal niet meer, het is toch al een goede 20 jaar aan de gang dat 'boomloos' populair begon te worden in onze regionen :)

Alleen het is natuurlijk wel de vraag van hoe werkt een ander systeem dan weer, hoeveel compacter kan je gaan, en waar wil je gaan zitten op het spectrum van volkomen soepel naar helemaal vormvast :)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Ik vind het alleszins heel interessant, ik kom vanuit een omgeving waar enkel de klassieke zadels de norm zijn. Ik word ook dikwijls raar aangekeken als ik weer met iets speciaal aankom :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Oh zo begint het op de meeste plekken :D

Er is 1 'mafketel' die raar aangekeken wordt met 'wat heeft hij / zij nou weer voor iets raars'.
En op een gegeven moment is er een toch wel nieuwsgierige durfal die dat rare zadelding toch wel eens wil proberen.
Vaak als ze zelf met zadelproblemen zitten :)) En dan is het van oeps dit voelt verrassend fijn joh!

En op een gegeven moment wordt het dan hip in de omgeving :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:45

Haha ja dat heb ik vaak ook inderdaad. Ben zelf altijd degene die met gekke dingen aan komt zetten. :+

Net zoals die Christ Premium Plus die verassend stevig was met beugels eraan (iets wat in Duitsland veel gedaan wordt). Was voor mij uiteindelijk meer een safety feature zodat ik iets meer stevigheid had toen ik in de winter aqua training moest doen in het ijswater. Wilde er niet graag af glijden. Maar verbaasde me echt over de stevigheid van die ophanging in combinatie met een boomloze pad eronder. En zo dus ook met die TCS. Vind het altijd reuze interessant als iets anders of nieuw is.

Voor iedereen die de Paddle al heeft geprobeerd: vinden jullie de wrongen dwingend?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

Ja ik vond de Christ Fellsättel ook prima te doen met een hele degelijke pad met hele degelijke inlages onder de standaard beugelophanging. Of had ik die er nou zelf op gemaakt, nu weet ik het niet meer met mijn snotterige kop :=

Alleen dat losse kopijzer ding met beugelriemhaken die je er bij kon kopen, dat zag ik echt niet zitten :n