Fijne regendekens voor kieskeurige senior :+

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Notch

Fijne regendekens voor kieskeurige senior :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 22:06

Wat zijn op dit moment echt fijne regendekens?

Mijn jonge :+ senior (18) heeft altijd al wat moeite gehad met het najaar, en zodoende staat ze als enige van de kudde vanaf oktober onder een deken (worden 24/7 buiten gehouden). Haar huidige Amigo deken is inmiddels 10 jaar oud en valt van ellende echt uit elkaar. Tijd voor een vervanger!

Ze heeft vitiligo (progressief pigmentverlies) en verliest op de schurende delen (vooral schoft en borst) in veel rapper tempo pigment. Nu is dat puur esthetisch, maar voor mij als eigenaar vooral een reden om uit te kijken naar manieren het zoveel mogelijk te beperken zodat het schuren beperkt blijft. Een halve hals lijkt helpend.

Ze heeft ooit een Weatherbeeta gehad maar die draaide op haar behoorlijk snel.
Onder de Nika dekens voelde ze altijd klam.
Het is een pre als het deken als een halve hals heeft of een losse hals bestelbaar is.
Écht goed waterdicht aangezien ze ook met extreme regenval het liefst op open veld blijft staan.

Leuke tips zijn welkom!

Kimberley_

Re: Fijne regendekens voor kieskeurige senior :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 22:27

Bucas! Veel varianten kan een hals op.
Ik heb zelf de smartex die is volgens mij tot 0 graden en goed waterdicht. En een bucas die onder 0 gaat ook goed waterdicht.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 22:33

Als amigo goed zit zou ik bij horseware blijven.
Vooral oudere paarden waar de schoft er vaak meer uit gaat komen zou ik zeker niet naar bucas gaan, en als amigo werkt, dan zou ik gewoon niet gaan zoeken en daar geld aan kwijt zijn maar gewoon terug kopen wat werkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 22:41

Daar dacht ik ook gelijk aan en bij Amigo kun je losse hals voor de deken erbij bestellen.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 23:09

Nu ze wat ouder wordt komt haar schoft echt al wat hoger te liggen, en de Amigo veroorzaakt daardoor witte plekken. Ik hoop daarom iets te vinden wat haar wellicht wat meer schoftruimte kan brengen. Anders ligt Amigo inderdaad voor de hand, fijne dekens verder.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 04:40

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 05:31

Bucas Smartex.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 05:42

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:26

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:50

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:16

Volgens mij zijn de Amigo's altijd 600 Denier en als je paard altijd buiten staat dan is een Amigo niet heel lang echt waterdicht.
Beter ga je dan voor een zo hoog mogelijk Denier getal.
Zelf ben ik voorstander van dekens met een nylon binnenvoering omdat die niet schuren.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:19

DubbelFun schreef:
Volgens mij zijn de Amigo's altijd 600 Denier en als je paard altijd buiten staat dan is een Amigo niet heel lang echt waterdicht.
Zelf ben ik voorstander van dekens met een nylon binnenvoering omdat die niet schuren.

Amigo heeft ook 1200D, daar heb ik er meerdere van voor mijn paard.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:23

C_arola schreef:
DubbelFun schreef:

Precies. Dat is de Amigo Bravo, hier ook een hele verzameling :D

Heb een beetje het idee dat de rhino serie minder wordt en de bravo een beetje de vervanger. De amigo Hero serie zou ik zeker niet aanraden, die is idd 600D en ik vind hem ook niet goed genoeg.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:28

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:33

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:43

DubbelFun schreef:

Je hebt ook amigos van 1200 denier
https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-wug-lite.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:59

Mijn dekens stammen als van járen terug. toen had je van Horseware 2 lijnen; de Amigo's = de goedkoope lijn met 600 Denier en de duurdere Rhino's met 1200 Denier. Die waren aanzienlijk steviger en beter waterdicht.
De Amigo's deed ik hooguit 3 jaar mee voor ze niet waterdicht meer waren, de Rhino heb ik al véle jaren.
Nadeel van de Rhino is dat die deken erg zwaar is en zelfs met 0 gram eigenlijk te warm voor een zomerbuitje. Vandaar een Amigo erbij.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 09:03

Oh wauw bedankt voor jullie reacties tot dusver! Ik zag zelf echt door de bomen het bos niet meer.

Ik heb vroeger de hero plus ook wel gehad voor 1 van mijn paarden, ligt me bij dat die bij extreme regenval toch wat inlekte.

De rambo's zijn prachtig maar voor nu eigenlijk iets boven budget. Al is het niet onoverkomelijk.
De rhino ga ik ook eens naar kijken.

De Kentucky ken ik nog niet. Hoe zijn die qua waterdichtheid? Getapete naden of uit 1 geheel net zoals de horseware dekens?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:19

kamsel schreef:
C_arola schreef:

Precies. Dat is de Amigo Bravo, hier ook een hele verzameling :D

Heb een beetje het idee dat de rhino serie minder wordt en de bravo een beetje de vervanger. De amigo Hero serie zou ik zeker niet aanraden, die is idd 600D en ik vind hem ook niet goed genoeg.

De Hero heb ik daarom 15 jaar geleden niet gekocht om deze reden. Werd toen al afgeraden aan mij wanneer je ook een deken met hevige regenval wilt gebruiken. De Amigo/Horseware gebruik ik 15 jaar met volle tevredenheid.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:33

DubbelFun schreef:
Mijn dekens stammen als van járen terug. toen had je van Horseware 2 lijnen; de Amigo's = de goedkoope lijn met 600 Denier en de duurdere Rhino's met 1200 Denier. Die waren aanzienlijk steviger en beter waterdicht.
De Amigo's deed ik hooguit 3 jaar mee voor ze niet waterdicht meer waren, de Rhino heb ik al véle jaren.
Nadeel van de Rhino is dat die deken erg zwaar is en zelfs met 0 gram eigenlijk te warm voor een zomerbuitje. Vandaar een Amigo erbij.

Exact hetzelfde hier. :j Amigo voor regen op warme dagen, de Rhino wug voor rotweer.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:34

De regendeken Harry's Horse Thor High Neck 300 grams had ik altijd voor mijn oude Arabische merries met hoge schoft. Daarmee stonden ze hele winters buiten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:21

Ik ben enorme fan van Horseware, ook voor mijn oudere paarden. De Wug past ook goed op mijn voormalige oudjes met hoge schoft.

Heb je al eens een borst/schoft slinkie geprobeerd voor onder het deken?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:25

Ik heb al 5 jaar een hero en die houdt het ook in een storm. Nog steeds.
Zelf heb ik geen goede ervaringen met haar met rhino en bucas, de pasvorm is echt anders. Met de bucas was ze al direct ontzettend boos en de rhino heeft ze de eerste nacht al zelf uitgetrokken en over het hek gemieterd :+ gelukkig was die tweedehands

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:33

Ik heb voor mijn 24 jarige een QHP.
Was eigenlijk positief verrast. Kan een losse hals op.
Bij de schoft valt hij net wat verder naar voren. Daardoor ook geen kale plekken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:27

Mijn eerste haf paste heel goed in Horseware, vanwege zijn 24/7 buitenleven had ik alleen maar Rambo dekens )met liner systeem) voor hem.
Die gingen jaren mee zonder te gaan lekker en die waren ook al waren ze al 5 jaar oud, ook hufterproof voor de tanden van mijn jonkie toen die erbij kwam.

Jonkie heeft een andere bouw en die past dus helemaal niet lekker in de Rambo dekens.
Ik heb 1 Wug 0grams van een stalgenoot gekregen, die krijgt hij op bij aanhoudende regen als het idd nog aan de warme kant is.

Verder heeft deze een bouw die perfect past in de Weatherbeeta dekens.
Geen idee of er verschil in pasvorm zit in de verschillende lijnen van Weatherbeeta, ook nu weer gekozen voor de meest degelijke (en helaas duurste) dekens, al zijn deze bij vergelijkbare sterkte als Rambo toch nog wel goedkoper, dus het scheelt alsnog iets.

Beide paarden hebben geen Bucas bouw. Die liggen gewoon niet lekker op hem. De oudste kreeg bovendien ontiegelijk jeuk van die fleecevoering van dat stay dry systeem, die verdroeg alleen dekens met een gladde voering. Juist dat stay dry van Bucas was de reden dat ik die toch geprobeerd heb, maar die heb ik vrij snel weer verkocht.

TS geeft aan dat ze Weatherbeeta heeft geprobeerd en dat die draait.
Ik weet dus niet of dat voor alle dekens voor Weatherbeeta geldt.
Ik vind de dekens met een wat kortere split aan de voorkant ipv de langere splitten op de schouders fijner liggen.

Dus wellicht valt daar ook nog winst in te behalen, maar dan kom je daar wel ook in het duurdere segment dekens terecht (de stevigere van 1800 Denier).