Bittenvraag: meer controle in parcours bij overenthousiaste welsh pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yaira

Bittenvraag: meer controle in parcours bij overenthousiaste welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 23:35

Hoi allemaal,

Mijn dochter (10 jaar) rijdt FNRS-springwedstrijden op de manege met haar Welsh pony (grote B-pony). Tijdens het dressuren loopt hij heel fijn op een enkelgebroken watertrens. Maar tijdens het springen wordt hij zó enthousiast...

Een paar meter voor de sprong neemt de pony de controle over, springt aan in galop, vliegt over de hindernis en blijft daarna in een snelle galop doorgaan. Pas in een bocht lukt het soms om hem terug te krijgen. Als ze een lijntje moet springen (bijv. 3 hindernissen), vliegt hij er in volle vaart doorheen.

Het is echt een fijne pony met veel plezier in zijn werk, maar mijn dochter heeft in het parcours gewoon nét wat te weinig te vertellen.Het is niet zo dat hij zijn hoofd omhoog gooit,hij maakt zich vooral lang en sterk. Een martingaal heeft dus weinig meerwaarde denk ik.

Ik zoek dus eigenlihk een vriendelijk bit dat:

iets meer controle en remvermogen geeft bij het springen,

geschikt is voor een jonge ruiter (10 jaar),

en op wedstrijden toegestaan is.

Hij loopt verder netjes aan de hulpen en is niet gevoelig in de mond.

Alle ervaringen en suggesties zijn welkom!

koend

Re: Bittenvraag: meer controle in parcours bij overenthousiaste welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 06:49

De argeloze ponyouder steekt er een passoa in.

Degene met meer ervaring laat het trensje zitten en gaat aan de slag met pony en ruiter. Massa's springoefeningen rijden op tempocontrole en vertrouwen tussen en op de hindernissen. Reken maar dat het véél tijd zal vragen. Ik denk dat er veel individuele lessen zullen nodig zijn. Geef je vaak zelf les aan je kind?

De pony neemt de controle over omdat hij heeft geleerd dat dit voor hem de veiligste manier van springen is. En nu moet je die oude gewoonte afleren, niet gemakkelijk, maar het kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 06:52

Ik wilde net hetzelfde schrijven als Koend..een scherper bit is niet de oplossing. Wel dressuurmatige springles!

Heeft ze les?

Het begint namelijk met leren herkennen wanneer ze de controle kwijt raakt en dan controle terug te leren krijgen door iets anders te gaan doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:01

Lesnemen..oefenen..korte stukken..tempowisselingen... Terugrijden tussen de sprongen..

Dit gaat tijd kosten...geen bit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:02

Ik ga mee met de rest, dit is prima op te lossen zonder bitwisseling, het kost alleen tijd en zweet. :+

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:05

Zou deze link werken?

https://web.archive.org/web/20170518085 ... aadjes.nl/

Dit was/is écht een héél waardevolle site.
Er is een onderdeeltje
" rebnnen voor en op de sprong"
En ook eentje
" rennen na de sprong"
Met de volledige en correcte uitleg.
Als je aan de slag wil, staan er massa’s oefeningen.
Je zult alleen de afstanden moeten herrekenen naar een b-pony ( belangrijk! Springen gaat echt over afstanden.)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:14

Eens met de voorgangers. Al zou ik een passoa bitje met de teugels op 1 ringetje naar beneden niet zo dramatisch vinden.

Volgens mij mag alles , als je ziet , waar die kleintjes mee rondrijden , echt niet zuinig :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:21

Je zegt zelf al in de wending daarna komt hij terug.
Daar zit dus de sleutel.

Als het goed is krijgt ze ook les in een parcours.
Zodat je ze niet alle 10 achter elkaar hoeft te nemen.
En dan word er geleerd als hij te fel gaat worden een volte te rijden tot er weer een normale galop is en een nette overgang naar draf gereden kan worden.

En dan pas weer opnieuw een sprong.

De pony gaat zo leren dat hij de rust moet bewaren.

Ook in een springles thuis word zo geoefend.
Controle, dressuur tussen de sprongen door.
Saai misschien voor een kind dat ook graag springt, maar wel de weg die het leerzaamste is en waar ze altijd wat aan heeft. Ook met een opvolger.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:22

Eens met de voorgangers, dit zit hem vooral in het rijtechnische. Wij hebben ook zo'n pony gehad, vanalles geprobeerd, maar een bit is echt niet de oplossing. Een scherper bit werkt misschien tijdelijk, maar ze hebben zo door dat ze daar ook doorheen kunnen lopen, als het rijtechnische stukje nog niet opgelost is. Voor kinderen is een parcoursje rijden, zeker met een wat pittigere pony, echt niet zo simpel. Het kost tijd en veel lessen om dat goed te leren. Het liefst priveles van een goede instructeur, zodat ze echt het stukje wat zij nodig heeft, die controle houden in lijntjes, gericht kan trainen.

Bij ons op stal is er vaak oefenspringen met begeleiding van de instructeur, dat is echt heel waardevol en leerzaam.

Een martingaal/borsttuig zou ik trouwens wel doen; als ze zo de overhand nemen doen ze vaak ook het hoofd omhoog, en dan heb je met een martingaal net nog wat neerwaartse inwerking.

Een bit wat je misschien nog wel zou kunnen proberen is zo'n locked trensje. Al denk ik niet dat dat de oplossing zal zijn hoor.

(@Getup: pessoa bit mag op wedstrijd alleen met een verbindingsstukje tussen de grote ring en de eerste ring er onder)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:30

Het hele idee van les is dat je geholpen wordt en dat je er wat van leert.
Dus de eerste vraag die in mij op komt is of ze les krijgt en in welke vorm.

"Helaas" (voor sommige) is dressuur ook de basis voor een goed springparcours

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:31

Op de eerste plaats ben ik het absoluut eens met de opmerking dat de oplossing niet in een scherper bit ligt, maar in goede lessen. Daarnaast vraag ik mij af of er bij de pony al eens een check is gedaan wat betreft het lichaam. Sommige pony's en paarden worden nu eenmaal enthousiast als ze een hindernis zien (en daar is zeker op te trainen), maar een enkeling gaat er ook vandoor op het moment dat het lichaam in een bepaalde houding komt dat een pijnprikkel geeft.

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 09:59

palousa_boy schreef:
Het hele idee van les is dat je geholpen wordt en dat je er wat van leert.
Dus de eerste vraag die in mij op komt is of ze les krijgt en in welke vorm.

Ja ze krijgt zeker les! Ze heeft elke week privé les thuis. Dat is vooral dressuurmatig, maar in de aanloop naar een springwedstrijd oefent de instructrice met haar op controle tussen de sprongen. En thuis gaat dat eigenlijk heel goed. Ze rijdt ook wekelijks in de ponyclubles. Dat is ook vooral dressuurmatig met af en toe een keer een sprongetje.

Dan heeft ze ook nog 1x in de week springles op de manege in een groepje van 5 kinderen, en dan lukt het ook om controle te houden.

Maar op de een of andere manier weet die pony wanneer het een wedstrijd is ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:05

Doet de pony het ook al met losspringen op het losrijterrein?

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 10:18

koend schreef:
Geef je vaak zelf les aan je kind?

Nee, ze neemt van mij niet zo veel aan :+ We raken er beiden gefrustreerd van, dus ben ermee gestopt haha. Tuurlijk roep ik wel eens een tip of aanwijzing, maar het echte lesgeven laat ik aan de instructeurs over ;)

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 10:20

Bellatrix schreef:
Doet de pony het ook al met losspringen op het losrijterrein?

Nee, het is altijd wel een vlugge pony die erg aantrekt oo de sprong, maar niet zoals in het parcours waarin ie het gewoon helemaal overneemt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:22

Dus er is wel controle op dat moment? Apart dat dat dan zo'n verschil maakt met de echte ring...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:24

Die pony's ken ik ook. Ze bestaan echt.
TS, ik zou met deze vraag niet een online forum raadplegen, maar de instructrice van je kind. Wij kennen de pony niet, het kind niet, de situatie niet.
De dochter heeft les, dit is een typische les-vraag. Succes.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:27

Als alles zo goed gaat buiten de echte wedstrijd om kan het stukje spanning wellicht een rol spelen. Spanning bij je dochter voor de wedstrijd en/of spanning bij de pony op onbekend terrein. Soms zijn die kleine veranderingen net genoeg dat er wat meer adrenaline bij komt kijken of een paard anders reageert omdat het voelt dat de ruiter toch anders erop zit.

Heb altijd geleerd dat een paard die op het hout aantrekt goud waard zijn, maar controle kunnen behouden ook op wedstrijd is natuurlijk wel belangrijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:37

Een slimme die het spelletje kent snapt dat bij een lijntje de hindernissen gesprongen moeten worden en 'helpt' de ruiter door het klusje te klaren. In een wat andere context, reining wat ook zo lekker voorspelbaar is, leerde ik dat elke stap richting overname door paard betekent dat je wat anders moet doen. En het us ellendig als dat puur op wedstrijd voorkomt. Eigenlijk zou je 'fool m school m' rondjes moeten rijden. Dus afbuigen/volte zodra pown het gas erop zet. Net zo lang tot die normaal over de hindernis gaat, als beloning er dan over en dat bij elke hindernis herhalen. Kost je je punten maar is erg goede les voor de pony

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:40

Dat zou eigenlijk het mooiste zijn ja, daar zat ik ook aan te denken maar dat zie je nooit in de springsport. Maar je zou het eigenlijk gewoon eens moeten doen, desnoods in overleg met de jury? Of zo zoiets niet eens mogen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:47

Bellatrix schreef:
Dus er is wel controle op dat moment? Apart dat dat dan zo'n verschil maakt met de echte ring...

Was met Gibbie ook, die was/is altijd al aan met springen maar op wedstrijd x3. Wat hier goed geholpen heeft is veel op andere locaties springen zoals op wedstrijd (dus 2 hindernissen kiezen om warm te rijden en dan het parcours rijden eventueel met voltes), maar ook om je “verlies” te nemen op wedstrijd en in het parcours een keer een volte te rijden. Dat kost je tijd en punten, maar levert je uiteindelijk wel het gewenste resultaat op. Namelijk dat ze leren dat ook op wedstrijd ze teruggenomen worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:49

Ok, dus jij hebt het wel gewoon gedaan? Zoals we hierboven bespreken? Wel goed. :j

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:52

Ik heb ook zo pony’s geweten die goed sprongen in de les maar zodra ze de bel hoorden als start van bet parcours ( het was toen nog een echte bel, haha) had je een andere pony.
Het waren pony's die vroeger door een ouder kind door het parcours werden gejaagd en dat was wel moeilijk af te leren.
Maar moeilijk gaat ook en je ruitertje leert er heel veel van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:52

Of buiten mededinging starten, dan heb je het probleem van "mag het" (een extra volte) en zo niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:53

rien10 schreef:
Of buiten mededinging starten, dan heb je het probleem van "mag het" (een extra volte) en zo niet.

Dat is natuurlijk ook een optie. :j