Stijgbeugels gezocht met demping in het voetbed zelf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Stijgbeugels gezocht met demping in het voetbed zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:07

Ik heb een chronische blessure aan mijn linkervoet, ter hoogte van de knobbel van mijn grote teen. Er zit vermoedelijk wat artrose in het gewricht, doet regelmatig zeurend tot soms stekend pijn.
Ene helaas is het een punt waar behoorlijk wat druk op komt, tijdens lichtrijden en de verlichte zit.
Een gewoon rubber beugelblokje dempt die druk niet voldoende.

In het bos rijd ik met EZ rides beugels met korf, met een heel diep en breed verend voetbed.
https://goedhard.nl/wp-content/uploads/ ... 1235_0.jpg

Maar voor de dressuur zijn die veel te lomp en geven ze niet genoeg stabiliteit.

Ik reed tot een half jaar geleden met Kavalkade Eole beugels.
https://media.gallop-store.com/catalog/ ... 0219_2.jpg
Deze vond ik super fijn, een net wat dieper voetbed, dat door het foam erin ook wat meer mee veerde en hierbij had ik nagenoeg nooit last van mijn voet tijdens of na het rijden.
Echter, na een jaar of 2,5 niet heel intensief gebruik brak er een onder mijn voet spontaan in tweeën. Gelukkig voelde ik het op de een of andere manier aankomen, dus ik viel niet, maar het was wel even schrikken.

Sindsdien reed ik met mijn reserve beugels, van kunststof, zonder demping, wel met iets dieper voetbed dan normaal.
Maar daarmee kreeg ik tijdens en na het rijden wel weer meer klachten aan mijn voet en zijn mijn knieën en enkel ook net niet helemaal blij, ze veren helemaal nergens en dat merk ik dus.

Ik heb dit probleem twee weken terug voorgelegd aan mijn zadelmaker en ik heb nu een paar Sprenger Flexcites te leen om uit te proberen. Echt superfijn dat ik ze mag testen!
Het systeem van flexibiliteit en demping zorgt voor geen last van knieën en enkels, maar het rubber van de beugelblokjes dempt zelf eigenlijk net te weinig, ik ervaar tijdens het rijden toch een licht ongemak aan de knobbel van mijn grote teen.

Ik heb dus echt een voetbed in de stijgbeugel van foam nodig, denk ik, om het ongemak weg te nemen.

Uiteraard ga ik weer in overleg met mijn zadelmaker, maar voordat ik dat ga doen, ben ik benieuwd of Bokt soms raad weet.

Heeft iemand ervaring met de stijgbeugels van Winderen?
https://www.winderen.com/nl/page/297/stijgbeugels.html
Die lijken wel te hebben wat ik bedoel, maar ik kom er ook niet 100% achter of dat idd is wat ik zoek.

Deze https://www.cwsaddles.nl/lemieux-veilig ... r-balance/ van LeMieux zouden ook een mogelijke optie kunnen zijn, als ik de beschrijving lees, maar ook nu zou ik graag ervarings verhalen horen.

Of heeft iemand nog andere suggesties voor stijgbeugels met een licht verend voetbed?

Kitty_

Re: Stijgbeugels gezocht met demping in het voetbed zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:57

De Acavallo Flexia en Rid'up intense stijgbeugels zijn beide voorzien van een meeverend en breed voetbed. Ik ben zelf groot fan van de Rid'up beugels omdat het tegelijkertijd ook veiligheidsbeugels zijn.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:58

De flex on safe ons :)

Heb de sprenger gehad en heb ook de lemieux maar de flex on vind ik echt de allerfijnste.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:54

Ik weet niet of ze er nog zijn maar ik had hele fijne beugels van GPG met zon veer erin… heeft mij heel erg geholpen toen ik last van mn rug had.
Het enige vervelende was dat de veren die er in zitten om de zoveel tijd braken.. en daar was lastig aan te komen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:26

Met welke jodphurs rij je? Ik heb sinds een paar jaar Ariats en dat maakt bij mij echt ook een enorm verschil voor de demping.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 07:22

Ah, kijk, al een paar suggesties.
@Kitty: heb jij demo modellen van die beugels die je aanraadt?
Die Ris'up lijken me wel interessant.

Die Flex on Safe on zien er ook interessant uit. Eens zien waar ik die in elk geval in het echt zou kunnen bekijken, dit soort producten online bestellen zijn ze me een beetje te duur voor.

GPG heb ik vroeger mee gereden, heerlijk voor mijn knieën inderdaad, maar het voetbed is een gewoon rubberen blokje en dat is voor tegen de bal van mijn voet aan te hard.
En deze beugels waren ook erg zwaar.

Kwa schoeisel, goeie om daar ook aan te denken: ik rijd altijd met een paar Ariat rijlaarzen (in een voetmaat te groot, omdat ze anders te smal zijn voor mijn voeten).
Ik heb met rijlaarzen en rijschoenen altijd het probleem dat die teveel de tenen bij elkaar knijpen in de punt. In het dagelijks leven loop ik op Barefootschoenen, gek genoeg gaat dat helemaal prima zonder demping onder de voet, maar die zijn ook allemaal breed aan de voorkant bij je tenen, zodat die lekker de ruimte hebben.

Voordat ik overstapte op Barefoot schoeisel woonde ik naast het paard in Ariat Tellurides, maar die zijn nu voor mijn voeten veel te smal geworden, mijn tenen hebben echt de ruimte nodig, anders geeft die blessure onder de bal van mijn voet nog meer klachten.
De jodphurs van Ariat heb ik altijd al erg smal gevonden, maar idd, hun voetbedden zijn wel comfortabel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:31

Sprenger bow balance beugels al eens geprobeerd?

En steunzolen voor je blessure?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 06:31

De Sprenger Flexcite waar ik nu mee rijd, is een vergelijkbare beugel als de Bow Balance, die hebben een vergelijkbaar rubber voetbed.
Dat gaat dus geen oplossing worden.

Steunzolen ga ik niet aan beginnen, ik loop sinds 3 jaar in het dagelijks leven juist op minimalistische schoenen, zonder enige vorm van steun en daar zijn mijn voeten juist enorm van verbeterd. Met gewoon lopen heb ik nagenoeg geen last van de blessure.
Bij paardrijden zit er continue druk onder de bal van de voet en daardoor is het oncomfortabel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:56

Heb je niet gewoon een te hoge beugel druk?ik heb amper druk op mn beugels. Tijdens de zitles van rijkunst in beweging leer je juist dat je beugel druk moet zijn alsof er een spons tussen zit. Hij mag er niet tussenuit vallen, maar het water moet erin blijven. Ik zou eens kijken naar een joker lesje bij haar. Misschien lost dit het pijn probleem wel op zonder andere beugels.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:41

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:59

Vriendin van mij heeft deze:

https://agradi.nl/products/compositi-st ... ruin-zwart

Moet altijd heel erg wennen als ik haar paard eens rijd omdat ze echt flink verend zijn. Meer dan mn Freejump air. En ook meer dan mn Acavallo Flexia.

En ook een leuk prijsje om eens te testen of dit werkt voor je lijf.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:01

Ik heb zelf ook de Compositi en ben daar heel tevreden over. Voor mij heeft het mijn heup- en knieklachten a.g.v. heupdysplasie enorm verlicht i.c.m. met de Ariat schoenen.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:08

Ik zit het topic mee te lezen en klik op de agradi link van MyChoice en zie deze 'fantastische" aanbieding dat ze nu ipv Euro 38,99 nu EUR 38,90 zijn, dus ik zou zeggen sla je slag TS!
Op de Winderen site (link in het start topic) staat dat je die beugels onbeperkt een week lang gratis mag testen. Gezien de prijs van deze beugels, is dat ook een fijne mogelijkheid.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:14

Ik zou inderdaad ook de compositi beugels aanraden :j Zorgt voor demping, maar ook dat je weer wat omhoog wordt gelanceerd bij het lichtrijden. Was geen succes bij mijn paard die al heel hoog opgooit, maar schokt dus wel aanzienlijk mee :+

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:52

sas66 schreef:
Ik zit het topic mee te lezen en klik op de agradi link van MyChoice en zie deze 'fantastische" aanbieding dat ze nu ipv Euro 38,99 nu EUR 38,90 zijn, dus ik zou zeggen sla je slag TS!
Op de Winderen site (link in het start topic) staat dat je die beugels onbeperkt een week lang gratis mag testen. Gezien de prijs van deze beugels, is dat ook een fijne mogelijkheid.

Even op de andere kleuren klikken, ze zijn normaal rond de 40 euro.
En een portemonnee vriendelijkere oplossing dan beugels van 300 euro ;)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:58

Haha, ik denk dat de grap is dat Agradi een whopping €0,09 korting geeft. :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 11:01

Hmmm ik heb nu ook beugels van Compositi maar die veren niet noemenswaardig, zijn dat dan toch anderen dan die hierboven in die gigantische aanbieding van 9 ct goedkoper staan vermeld? Want de huidige beugels van Compositi voldoen niet.

Oh, fijn, die testperiode van Winderen had ik nog niet gespot, dat zou dus uiteindelijk ook nog een optie kunnen zijn, alleen blijf je dan wel met verzendkosten zitten.
Weet iemand of er ergens een fysieke ruitersportzaak is die Winderen in hun assortiment heeft zitten?

Voor wat betreft de druk in de beugels: ik zal idd het water uit de spons duwen tijdens het lichtrijden.
Ik ben geen ster ruiter, met sportambities, rijd maar gewoon recreatief.
In mijn jongere jaren was ik een veel betere ruiter, kon ik ook zonder beugels licht rijden en springen enzo, maar daar waag ik me niet meer aan.
Nu is het vooral lol met de knol en ik doe mijn uiterste best om het voor de knol ook leuk te laten zijn.

Ik heb daarom wekelijks les en als mijn lijf even niet wil dan laat ik mijn instructrice rijden en blijf ik zelf op de grond.
En sommige hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een stijgbeugel met wat demping voor het comfort, zijn dan wel zo fijn voor mij en daarmee ook voor mijn paard.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:12

Er zijn verschillende soorten beugels van Compositi. Ik ben overgegaan van de meest simpele Profile beugels naar de Reflex. En merk wel veel verschil. Ik heb een kapotte enkel en kreeg standaard last na een kwartier, soms een halfuur. Vorige keer voelde ik na een halfuur nog niks!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:21

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 19:55

D__S schreef:

Het klinkt interessant, maar vraag me af hoe betrouwbaar de site is, het is wel heel erg slecht vertaald Nederlands...

Bedankt allemaal voor de ideeën en suggesties.

Ik heb mijn zadelmaker gemaild met dat de Sprenger Flexcite die ik nu 3 weken aan het proberen ben, het nog net niet zijn en of ze mee willen denken en of ze een aantal hier genoemde beugels misschien in het assortiment hebben, dat ik nog wat anders kan gaan proberen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:18

Marije_jiplover schreef:
D__S schreef:

Het klinkt interessant, maar vraag me af hoe betrouwbaar de site is, het is wel heel erg slecht vertaald Nederlands...

Bedankt allemaal voor de ideeën en suggesties.

Ik heb mijn zadelmaker gemaild met dat de Sprenger Flexcite die ik nu 3 weken aan het proberen ben, het nog net niet zijn en of ze mee willen denken en of ze een aantal hier genoemde beugels misschien in het assortiment hebben, dat ik nog wat anders kan gaan proberen.

Zowel ik als een vriendin (die in rechtstreeks contact staat met thinline) bestelden hier al en geen problemen gehad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:54

Ik vermoed dat jouw oude kavalkade beugels eigenlijk gewoon compositie beugels zijn geweest? Of anders een kopie?

https://www.mycompositi.com/nl/
Ik heb de ellipse beugels sinds begin dit jaar. En de voetbed beweegt inderdaad echt een beetje.
Maar ik heb geen echte klachten dus kan je niet vertellen of het daar voor helpt.

(En ik mag toch hopen dat mijn beugels niet straks ineens onder mijn voet uit breken -O- ?

Je kunt je met deze beugels in ieder geval lekker uitleven wat kleur betreft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:30

Ik ben fan van de Compositi Reflex beugels

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:22

Wat betreft schoenen kun je ook eens kijken bij heren modellen. Deze zijn over het algemeen breder dan damesmodellen, heb ik gemerkt. Moet je alleen niet te kleine voeten hebben, heren schoenen starten vaak bij grotere maten dan dames.

Wat betreft beugels heb ik geen tips.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:29

scooby09 schreef:
Ik heb Freejumps Air Voor mijn heup en voet klachten
Bij Herman van de Countrymill mocht ik ze testen voor de aanschaf dat was gezien de prijs echt super.

https://www.dochorse.nl/freejump-beugel ... UekKel2ezA

Ik heb deze ook. Zijn fijn. Had altijd last van knieën en enkels, maar hiermee kan ik fijn rijden.