Help! Continu singelwond..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sann__

Help! Continu singelwond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 14:25

Mijn merrie krijgt om de haverklap een singelwond (alleen rechterkant) in de plooien van haar oksel/elleboog (?).
Natuurlijk laat ik deze altijd eerst volledig genezen voordat ik een nieuw soort singel gebruik.

Ik rijd met een westernzadel en heb nu al zoveel singels geprobeerd. Recht, anatomisch, koord-singel (Alpaca), neopreen en nu eentje waar bont omheen zit en die speciaal deze “elleboogvrijheid” zou moeten geven.

Ze is een kruising Haflinger x Paint en heeft momenteel een (te) bolle buik. Hierdoor ligt de singelplek waarschijnlijk te ver naar voren. Maar ik kan natuurlijk vooral die buik eraf trainen als ik kan rijden; en dat gaat nu steeds niet.

Ik trek iedere keer nadat ik heb aangesingeld de voorbenen nog even naar voren, maar dit helpt dus ook niet.

Ik ben echt even radeloos. Heeft iemand tips/adviezen?

troi

Re: Help! Continu singelwond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:47

Heeft je zadel wel een passende singelplek? Vaak kan je meerdere posities kiezen. Dat al geprobeerd?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:50

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:52

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:56

Ja, ik wilde net schrijven dat een bondje om de singel kan helpen en rechtrichten zodat ze minder als een banaantje loopt en daardoor minder snel tegen de singel komt.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 17:05

is het niet toevallig een schimmeltje dat steeds opengaat dat hoef je aan de buitenkant niet te zien

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 17:06

Probeer een van een ongewassen schapenwol een plak te maken en dat rond de singel te doen. Helpt tegen blaren (is ook een soort brandwondje) en ik deed dat bij mijn singel bij de merrie en toen was het over. Dus echte pure ongewassen wol gebruiken..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 17:53

Dat voorbeen naar voren trekken zou de oorzaak kunnen zijn.
Dat er juist te veel vel aan de voorkant komt wat kan wrijven

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 18:27

troi schreef:
Heeft je zadel wel een passende singelplek? Vaak kan je meerdere posities kiezen. Dat al geprobeerd?

Hoe doe ik dat? Nog nooit van gehoord.

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 18:29

Elisa2 schreef:
Ja, ik wilde net schrijven dat een bondje om de singel kan helpen en rechtrichten zodat ze minder als een banaantje loopt en daardoor minder snel tegen de singel komt.

Ja, er zit nu al een bontje van echt lamswol omheen maar dat helpt dus helaas niet. En we rijden vooral buiten, dus rechtuit. Maar bedankt voor je reactie!

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 18:31

Kidde schreef:
Met ons dressuurzadel hadden we hier ook last van. De Edix crescent hielp hier goed. Ze hebben er ook een westernversie van zag ik: https://www.edixsaddles.com/product/edi ... h-western/

Dit model is speciaal voor paarden met een bollere buik

Ga er naar kijken! Dankjewel!

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 18:32

Kimberley_ schreef:
Ik had hetzelfde probleem alleen dan links.
Ik heb inmiddels deze https://agradi.nl/products/werner-chris ... in-naturel en een maatje groter genomen

Bedankt, ook naar deze ga ik even kijken! De prijs wel waard dus..? Ik heb ondertussen echt al een fortuin aan singels uitgegeven.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:46

Sann__ schreef:
Kimberley_ schreef:
Ik had hetzelfde probleem alleen dan links.
Ik heb inmiddels deze https://agradi.nl/products/werner-chris ... in-naturel en een maatje groter genomen

Bedankt, ook naar deze ga ik even kijken! De prijs wel waard dus..? Ik heb ondertussen echt al een fortuin aan singels uitgegeven.

Ja echt fijne singel.
En weet je zeker dat je singel niet een maatje tekort is? Dit was bij mij achteraf wel het geval.

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:00

Afbeelding

Ik heb even een foto toegevoegd, beste foto die ik heb nu van deze huidige singel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:11

Sann__ schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, er zit nu al een bontje van echt lamswol omheen maar dat helpt dus helaas niet. En we rijden vooral buiten, dus rechtuit. Maar bedankt voor je reactie!

Rechtuit is niet hetzelfde als rechtgericht! Ze kunnen prima heel scheef lopen rechtuit..denk echt dat het de moeite waard is om je te verdiepen in rechtrichten.

Jammer dat het bontje niet helpt, op de foto lijkt het zadel en de singel wel vrij ver naar voren te liggen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:35

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:37

mnkortleve schreef:
Vreselijk is dat, van bont werd het hier alleen maar erger.
Ik heb een singel gekocht met memoryfoam, anatomish.
Zonder elastik
Bij kramer vandaan.
Stuk langer dan wat jij heb.

https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... Anatomical

Die heb ik hier ook al liggen, alleen daarbij ging de gesp schuiven. Schoof over het memoryfoam heen tijdens het rijden en zat dan dus op de huid..

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:41

Vervelend dat het ondanks het gebruik van verschillende soorten singels toch steeds weer terugkomt. Hier heb ik weleens een stuk uit een oude singel geknipt zodat het wondje vrij lag en we toch konden rijden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:46

Sann__ schreef:
mnkortleve schreef:
Vreselijk is dat, van bont werd het hier alleen maar erger.
Ik heb een singel gekocht met memoryfoam, anatomish.
Zonder elastik
Bij kramer vandaan.
Stuk langer dan wat jij heb.

https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... Anatomical

Die heb ik hier ook al liggen, alleen daarbij ging de gesp schuiven. Schoof over het memoryfoam heen tijdens het rijden en zat dan dus op de huid..

Ook al wel eens geprobeerd om hem om te draaien?

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 21:05

mnkortleve schreef:
Ook al wel eens geprobeerd om hem om te draaien?

Dus met de rechte kant richting de voorbenen bedoel je? Nee, maar dan gaat de “werking” toch verloren of..?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:06

Kan je van iemand een maatje groter proberen?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:57

Je zou nog een zo plat mogelijke singel kunnen proberen. Kijk ook even kritisch of je zadel echt niet, ook niet een beetje, naar voren schuift.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 07:48

Op de foto zie ik een singel die aan de voorkant richting paardenbuik gekanteld is en aan de achterkant zelfs van de buik af lijkt te staan, waarbij de gesp richt8ng buik staat en de buik mogelijk aanraakt. Kan het zijn dat je deze huidige singel verkeerd om eraan hebt? Anders moet je naar een banaan (crescent) model singel, omdat de buik van de pony dat vereist.

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 08:52

dianaw33 schreef:
Op de foto zie ik een singel die aan de voorkant richting paardenbuik gekanteld is en aan de achterkant zelfs van de buik af lijkt te staan, waarbij de gesp richt8ng buik staat en de buik mogelijk aanraakt. Kan het zijn dat je deze huidige singel verkeerd om eraan hebt? Anders moet je naar een banaan (crescent) model singel, omdat de buik van de pony dat vereist.

Het is deze singel:
https://www.rollbackshop.nl/product/erg ... r-release/

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:32

Wat Troi bedoeld:
Als je singel los naar beneden hangt; hangt hij dan op de singelplaats / singelgroeve van je paard? Het lijkt of je singel te ver naar achteren ligt, op de ronding van de buik en tijdens het rijden naar voren kruipt, naar het smallere deel van je paard.
Heb je een andere mogelijkheid om je singel te bevestigen? D.w.z. de singelstoten van je zadel te veranderen zodat je singel op een andere plaats, iets verder naar voren, hangt?

Zoals ik op je foto kijk (ik weet, het is een foto dus kan vertekenen!) zou er een singelstoot, ergens onder die zilveren knop vandaan moeten komen?
Ik heb nul verstand van westernzadels.. maar zit daar niet ergens een mogelijkheid voor bevestiging?
Vanaf de foto lijkt het, of je dan beter op het smallere deel voor de buik uitkomt.
Aangezien meerderen hier aangeven dat het lijkt of het zadel naar voren getrokken wordt, denk ik dat we allemaal dezelfde ingeving hebben. (maar.. het is een foto..).

Nogmaals, ik heb geen verstand van westernzadels, maar ik weet wel dat je een ruitersportzaak aan singels kan kopen, maar als je singelstoten niet redelijkerwijs overeenkomen met de singelgroeve van je paard, ben je zo een hoop geld en sacherijn verder.
De kracht van een singel gaat van gesp naar gesp, recht toe recht aan. Dat is natuurkunde. Je trekt niet in een bochtje. Dus alle anatomische, banaan, maan etc. singels, hebben alleen zin als ze 100% bij de romp van jouw paard aansluiten. Anders krijg je een puntbelasting en werken ze alleen maar averechts.

Ik verwacht eigenlijk dat een westernzadel, waar zoveel uren mee gewerkt wordt, wel goede opties heeft om het in balans op een paard te krijgen? En daarna een passende singel vinden. Maar die heb je dan hopelijk al in je kast liggen.
Lastig hè? Zadels en singels.. Je bent echt niet de enige! Onze suggesties komen niet doordat we er allemaal een zadel op leggen en hosanna wegrijden .. ;)