Total contact saddle (TCS) ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Total contact saddle (TCS) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 14:36

Ik zie de laatste tijd heel vaak het tcs langskomen. Ik heb zelf een dressuurzadel, maar ook een zoutewelle barebackpad. Mijn paard is op leeftijd en nu we amper nog serieus bezig zijn merk ik dat ze heel fijn loopt op de zoutewelle barebackpad (support).

Echter is het lastige hieraan dat ik niet zelfstandig kan rijden, want mn paard is te groot om zelf op en af te stappen (mede door de hoge rand van de pad)

Nu zie ik steeds vaker het tcs langskomen wat ook wordt gebruikt over goede kwaliteit barebackpads als bijvoorbeeld de crist (waar mijn paard absoluut niet onder wilde lopen trouwens) en het blijft op de 1 of andere manier in mijn gedachten hangen. Ik zag een oud topic maar ik ben toch op zoek naar actuele meningen, zeker omdat ze momenteel echt polulair zijn.het leek me icm de zoutewelle misschien een mooie combi maar daarin ben ik zoekende en een beetje bang voor een miskoop. Dus: wie kan hier meer over vertellen?

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:45

Ik heb er toevallig een paar weken geleden eentje op de kop getikt. Ze zijn vrij controversieel gezien het lijkt op iets wat je normaliter niet zou mogen gebruiken. Maar alle positieve ervaringen deden me toch overstag gaan toen er hier in de buurt eentje tweedehands over te nemen was. Mijn paard loopt er zo fijn mee en het zit geweldig. Stalgenootje van me heeft er ook een en die zegt hetzelfde.

Er is een Facebook groep met allerlei ervaringen en ook een groep waar endurance ruiters hun verhalen delen.

Zelf hier inderdaad ook een senior met artrose waarbij het rijden dus afhankelijk is van hoe hij is. Dat vond ik met een boomzadel erg lastig. Die heb ik overigens gewoon nog. Zit zelf echt nog in de uitprobeer fase, maar ik ben echt heel enthousiast. :j

pluisje88

Re: Total contact saddle (TCS) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 14:54

Dat laatste geldt voor mij precies zo! Al is het hier pssm2 ipv artrose :) heb je lange of korte singel stoten? Welke pad heb je eronder?

Idd in mijn hoofd ook dit moet je niet willen.. maar toch popt hij elke keer weer op in m’n gedachten en ik was een beetje verward dat mijn merrie dus vele malen lekkerder liep onder de barebackpad dan onder m’n dressuurzadel (kent en masters met wow pad, goed passend) terwijl ze voorheen geen stap wilde zetten onder een pad maar alleen met zadel gereden wilde worden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:58

Ik heb de lange singelstoten en dus een dressuursingel. De korte lijken me minder comfortabel voor paard en ruiter gezien de locatie van de gespen.

Als pad heb ik de Edix 8 pocket halfpad met merino onderzijde. Dan een normaal dekje en daarbovenop nu een zelf geknutselde zitting. Die zit echt heerlijk. Maar heb vanmorgen toevallig ook de premium seat besteld omdat ik daar ook veel goeds over las.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 15:06

Ik ben ook fan van dressuursingels alleen mijn merrie wil nog wel eens de ellebogen openhalen op de 1 of andere manier. Haar singel groeve ligt ver naar voren. Dus daarom dacht ik of een lange singel misschien niet beter was. Het liefst zou ik hem boven mijn zoutewelle barebackpad gebruiken. Zou dat kunnen denk je? Die pad is echt heel dik..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:17

Oef geen idee! Hoe dikker de pad hoe meer het soms kan gaan schuiven. Ik wilde het eerst ook in combinatie met mijn Christ of Barefoot barebackpad maar vond het heel vreemd zitten. Dacht toen ook dat het helemaal niks moest zijn (had de TCS van een stalgenoot even kort geleend), maar met de Edix pad was het opeens echt heel fijn.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:31

Hier eentje voor mijn ijslander. Verschillende (boomloze)zadels voor hem maar hij kon soms heel schieterig zijn. Terwijl als ik met barebackpad reed hij veel relaxter was. Om die reden toch een TCS aangeschaft en hij is nog geen enkele keer schieterig geweest. Het is even wennen en wat uitproberen met je padding, beugelriemen ed.
Hier iig erg tevreden er over! Ik heb de korte singelstoten met een super fijne singel van Horsegear die veel ruimte geeft achter de elleboog en schouder.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:38

Ik zie dit heel vaak voorbijkomen op social media. Ik snap niet waarom zou dit wel oké zou zijn en een bareback pad met beugels niet, het komt op hetzelfde neer. Óf het verhaal van puntbelasting op de ruggengraat is achterhaald óf er zijn straks een heleboel paarden die toch last gaan krijgen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:42

Vanillia schreef:
Ik zie dit heel vaak voorbijkomen op social media. Ik snap niet waarom zou dit wel oké zou zijn en een bareback pad met beugels niet, het komt op hetzelfde neer. Óf het verhaal van puntbelasting op de ruggengraat is achterhaald óf er zijn straks een heleboel paarden die toch last gaan krijgen.

+1. Ik zie op social media ook de meningen sterk verschillen.

Dit geeft toch enorme piekbelasting? Het is algemeen bekend dat een barebackpad met beugels niet oké is qua drukverdeling, maar dit wel? Wat is de theorie hierachter?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:44

Dit is echt niet goed voor de rug van je paard. Zoals Vanilla al zegt is dit belasting op één punt op de rug van je paard en dat moet je echt niet willen.

Waarom kun je niet zelfstandig rijden? Het enige wat je nodig bent is iets wat hoog genoeg is om je paard naast te zetten zodat je op kunt stappen (en je paard zo getraind hebben dat je daar kunt opstappen maar dat is eigenlijk standaard training). Zo stap ik ook op, ik rijd ook bijna alleen met bareback pad. Mijn paard is 170, daar kom ik anders ook niet op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:49

prugelpiet schreef:
Vanillia schreef:

Dit geeft toch enorme piekbelasting? Het is algemeen bekend dat een barebackpad met beugels niet oké is qua drukverdeling, maar dit wel? Wat is de theorie hierachter?

Ik heb ooit op youtube een filmpje gezien van een wedstrijdruiter die het geprobeerd heeft, maar na een paar maanden weer geheel over was op een boomzadel. Had toch te veel nadelen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:55

germie schreef:
prugelpiet schreef:

Ik heb ooit op youtube een filmpje gezien van een wedstrijdruiter die het geprobeerd heeft, maar na een paar maanden weer geheel over was op een boomzadel. Had toch te veel nadelen.

Ik denk dat overal wat voor te zeggen is. Ook heeeeel veel rugproblemen ed die ontstaan door boomzadels. Dus wat is dan daadwerkelijk goed? Alleen omdat boomzadels een algemeen iets is lijkt dat minder in het licht te staan dat die ook veel problemen kunnen geven.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:03

Ik begrijp dit “ zadel” ook niet.
Het kan niet anders dan piekbelasting geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:33

Muze schreef:

Dat dus. Een hoge schoft ligt nooit vrij met dit zadel (een lage ook niet).

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:39

germie schreef:
Muze schreef:

Dat dus. Een hoge schoft ligt nooit vrij met dit zadel (een lage ook niet).

Het is ook de bedoeling dat het achter de schoft gelegd word op het platte deel van de rug. Met afdoende padding passend bij je paard.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:41

Ik heb dus van de week dat ding opgehad om te proberen, juist omdat ik zoveel goede verhalen hoor van mensen die er al jaren mee rijden en waarbij de rug van hun paard geweldig blijft. Ik ben ook heel sceptisch, maar ik heb toen ik erop zat mijn hand tussen de TCS en het dekje gewurmd en ben toen in de beugels gaan staan. Voelde wel iets op mijn hand, maar eigenlijk nauwelijks. Vond dat echt heel frappant dat het toch niet zoveel druk lijkt te geven als je op het eerste oog natuurlijk zou aannemen. Snap ook nog steeds niet hoe het kan..

Aan de andere kant 'mag/moet' je inderdaad ook echt niet rijden met barebackpads met beugels. En die goedkope flut dingen snap ik dat helemaal. Maar ik heb dus toen mijn paard geblesseerd stond de Aqua training in het water hier gedaan met mijn Christ barebackpad inclusief beugels omdat mijn paard enorm fris was en ik de kans op in het ijswater vallen mid winter wat kleiner wilde maken. Die Christ is enorm stevig opgebouwd en mijn paard liep er werkelijk geweldig onder. Eerst was het alleen in stap maar uiteindelijk ben ik er toch een paar kleine drafjes mee gaan doen voor mijn zadel terug gecontroleerd was en ook daar leek er geen piekbelasting te zijn. Op een of andere manier verdeelde het toch echt al vrij goed van zichzelf door de opbouw en plaatsing van de beugelophanging.

Goed, net als jullie blijf ik heel sceptisch, maar vind het tevens ook een enorm interessant concept. Juist door de vraag 'hoe zou dit wel kunnen werken?'.

En ik blijf vooral nauw alle endurance ruiters volgen die deze vorm van zadels dus al jarenlang gebruikt. Als er iets belastend is, is dat het wel als je zulke lange up tempo afstanden rijdt..

Oh en inderdaad het ligt nooit op de schoft of ruggengraat in principe want je hoort er wel padding tussen te doen. Moet ook zeggen dat ze vooral voor de dikke cobs ontwikkeld zijn in Engeland die moeite hadden een passend zadel te vinden. Hoe ronder je paard hoe minder padding er nodig is om jezelf van de ruggengraat te liften. Bij veel andere gebruikers met wat minder ronde paarden of juist wat oudere paarden worden hele stevige boomloze pads gebruikt om die ruggegraat vrijheid te bieden en de druk te verdelen.

Maar nogmaals, denk dat het goed is om sceptisch te blijven hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:25

Daphneeeej schreef:
Muze schreef:

Het is ook de bedoeling dat het achter de schoft gelegd word op het platte deel van de rug. Met afdoende padding passend bij je paard.

En dat werkt niet bij een paard met een lange doorlopende schoft.
Oh, ook zulke zadels passen dus niet op elk paard is dan natuurlijk het antwoord. :Y)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:32

Ik meen dat Boomloos in Balans er een drukmeting op heeft losgelaten, waarbij bleek dat de belasting niet groter of kleiner is dan bij een "normaal" zadel. Wel is het dus idd van belang (zoals bij elk tuig) dat het op de juiste plek ligt met de juiste padding.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 10:27

Mrs_Midnight schreef:
Ik meen dat Boomloos in Balans er een drukmeting op heeft losgelaten, waarbij bleek dat de belasting niet groter of kleiner is dan bij een "normaal" zadel. Wel is het dus idd van belang (zoals bij elk tuig) dat het op de juiste plek ligt met de juiste padding.

Dat klopt. En dat is ook de enige reden dat dit mijn aandacht trekt. Oh en de ervaring dat kin paard beduidend beter los laat onder de (het is wel een hele dikke) barebackpad dan onder m’n goed passende zadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:45

En vergeet daarna de houding en zit niet. Veel boomloze zadels zijn ook vormloos en dan zit je meteen dat je zit niet goed is.
Je moet dus gaan uitproberen of je zit goed is met die tcs. Als je dan boomloos wilt, dan zou ik eerder voor een zadel gaan dat je ook recht kan laten zitten en niet dat je naar een stoelzit neigt, want daar moet je bij de tcs echt mee gaan oppassen als je paard een hoge schoft heeft, ook al leg je het er zgn. achter. Je wilt immers je beugelriemophanging wel op de juiste plaats houden. Daar moet je dan echt naar kijken of het bij jou en je paard past. En dat je dus zelf niet met je kont in het diepste punt van de rug komt te zitten zonder dat je dan nog rechtop kunt zitten, want dan is het gegarandeerd dat je een stoelzit ontwikkelt.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:56

Mrs_Midnight schreef:

Hoe werkt dat dan precies? Het lijkt mij (als ik het 'zadel' zo zie), bijna onmogelijk. Het lijkt me voor de ruiter wel aangenaam, maar voor het paard niet.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:29

Bijzondere verhalen, het lijkt mij ook dat dit niet goed is voor de rug op lange termijn, maar veel dingen in de dierenwereld zijn later achterhaald dus wie weet zoiets ook.
Vraag me dan wel af, kun je hiermee opstappen vanaf de grond? Want het lijkt mij niet zo stevig liggen als een boomzadel? Tenzij het heel strak zit, maar dat wil je het paard ook niet aandoen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:51

Ligt aan het paard en de padding die je eronder doet hoeveel het schuift. Met de boomloze pad die ik getest had schoof het nagenoeg niet. Stap eigenlijk met elk zadel altijd op met een krukje of hoge opstap, bij voorkeur zelfs zonder in de beugels te staan (kleinere pony dus dat scheelt), maar tijdens buitenritten komt het wel eens een enkele keer voor dat ik vanaf de grond opstap. Toen de TCS dus zo stabiel lag na mijn eerste test rondje vroeg ik of mijn vriend voor de zekerheid de andere stijgbeugel wilde vasthouden, maar hij heeft er zo goed als geen druk op gezet. Kon zo vanaf de grond omhoog. Maar van wat ik heb gelezen kan het inderdaad lastiger opstappen zijn dan een goed boomzadel. Zeker met een groot paard.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:46

Evercreek schreef:
Bijzondere verhalen, het lijkt mij ook dat dit niet goed is voor de rug op lange termijn, maar veel dingen in de dierenwereld zijn later achterhaald dus wie weet zoiets ook.
Vraag me dan wel af, kun je hiermee opstappen vanaf de grond? Want het lijkt mij niet zo stevig liggen als een boomzadel? Tenzij het heel strak zit, maar dat wil je het paard ook niet aandoen?

Bij elk boomloos zadel word geadviseerd om niet van de grond op te stappen omdat het makkelijker schuift.
Maar, het kan dus wel:

https://www.facebook.com/10008303597198 ... 269848500/

Het filmpje over de drukverdeling kan ik zo snel helaas niet terug vinden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:47

Hier is wel wat meer info te vinden.
https://total-contact.co.uk/blogs/total ... f-movement
Ik moet nog steeds een keer met een vriendin afspreken om het te proberen. Het spreekt me niet aan maar ik vind dat ik er alleen echt een mening over kan hebben als ik het zelf ervaren heb...