Zadel gestolen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder84

Zadel gestolen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 00:34

Ik heb even een dringende vraag.
Mijn haflinger heb ik verkocht aan mijn bijrijdster.
Het zadel zat niet bij de koop in.
Ze staan nog op de stal waar ik nog sta met mijn Shetlander.
Ik wil weg van deze stal, maar dat is een ander verhaal.
Nu is het zo dat ik in eerste instantie de haflinger nog 1 keer per week kon rijden.
Nu kan dat opeens niet meer.
Ik gaf toen dus aan dat ze mijn zadel niet meer kunnen gebruiken.
Nu is mijn zadel verdwenen en heeft ze m dus meegenomen naar huis om m elke keer weer mee terug te nemen na t rijden.
Ik wil mijn zadel terug en anders een vergoeding ervoor waar ze niet voor open staat.

Hoe kan ik dit oplossen?

Graag jullie mening

Moderatoropmerking:
Wij hebben veel berichten moeten verwijderen. Het topic gaat weer open met de mededeling dat het niet de bedoeling is om er allerlei randzaken bij te halen. Graag alleen reageren als je advies hebt voor de topicstarter

Moderatoropmerking:
Ook hier het verzoek om te stoppen met speculeren

Moderatoropmerking:
Dit topic wordt weer geopend. Graag ontopic blijven, niet op de man spelen en persoonlijke vetes buiten Bokt uitvechten

Hutcherson

Re: Zadel gestolen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 00:37

Politie bellen en aangifte doen van diefstal.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 00:38

Dat ben ik ook van plan. Thanx!

Maar ik denk dat de politie niet veel doet, of wel?
Ik heb namelijk geen bewijs van de verkoop.
Hoe kan ik de politie daarin overtuigen?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 01:16

Vragen of een stalgenoot je inseind als ze op stal is met het zadel? Dan erheen rijden en meenemen. Is ze het er niet mee eens mag zij de politie bellen, zonder succes, is jouw eigendom.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 01:17

Misschien een rare optie, maar heb je al geprobeerd om met haar te gaan praten?

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 01:31

Eef_Bam schreef:
Vragen of een stalgenoot je inseind als ze op stal is met het zadel? Dan erheen rijden en meenemen. Is ze het er niet mee eens mag zij de politie bellen, zonder succes, is jouw eigendom.

Het probleem is, dat iedereen tegen me is op deze stal. Dus niemand zal dat tegen me zeggen helaas.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 01:32

Cayenne schreef:
Misschien een rare optie, maar heb je al geprobeerd om met haar te gaan praten?

Zeker, via WhatsApp. Maar ze gaat het zadel niet teruggeven en ze wil er ook niet voor betalen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:16

Hoe is dit zo uit de hand gelopen allemaal? Van nog kunnen rijden (dus leuk verlopen verkoop) naar grote ruzie. Is het miscommunicatie geweest?
Weet niet of het aan de orde is maar kijk ook even kritisch naar je eigen rol in het verhaal.

Whatsapp is niet altijd de beste methode dingen uit te spreken, dus hoppa erheen.

Misschien is het in het grote totaalplaatje wel goed om met hangende schouders naar stal te gaan en met alle betrokkenen even aan tafel te gaan zitten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:18

Vlinder84 schreef:
Eef_Bam schreef:

Het probleem is, dat iedereen tegen me is op deze stal. Dus niemand zal dat tegen me zeggen helaas.

Dit vind ik een beetje een bijzondere reactie. Iedereen? Hoeveel mensen staan er op stal? En kiest de stalhouder ook partij?
Dan is er meestal meer voorgevallen, sorry dat ik het zeg. Moet je misschien weg en is het geen eigen keuze?

Maar het is wel zo dat de stalhouder wel een prima aanspreekpunt kan zijn voor het zadel. Heb je daar al mee gesproken en het uitgelegd? Als die ook tegen je is, wat is er dan gebeurd? Want dan missen we dat ook in het verhaal.

Een andere optie is toch een paar hele dagen op stal gaan zijn, echt van 8 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds. Dan zul je je 'vriendin' treffen, want de haflinger moet wel verzorgd worden lijkt mij. En als dat niet dagelijks hoeft, dan zijn de dagen in het weekend vaak goede dagen. En anders weet je vaak ook wel wanneer ze werkt, want het was immers een vriendin en is het gewoon zaak om na haar werk op stal te zijn tot sluitingstijd. In principe kost je dit max een week aan vervelende tijd, maar dan heb je je zadel wel terug. Niemand kan je verbieden om de hele dag op stal rond te hangen met je shetlander immers. En als je daar zelf tegenop ziet: neem een plastic zak mee, ga netjes bij de wei van je shet zitten, camera er bij en als dan iemand vraagt waarom je er zo lang bent, dan is het simpel: 'ik wacht op HET moment' voor een perfecte foto. En dan ga je na een uurtje weer even borstelen, enz.

En verder ben ik wel benieuwd wat voor zadel het is. Natuurlijk hoort dit allemaal niet, maar als het een zadel van 300 euro is qua huidige waarde, tja, als iedereen dan tegen je is, is het je het dan allemaal waard? Of ben je net als ik wel iemand die voor het recht gaat en uit principe zelfs iets van 10 euro terug zou willen hebben? Dat is ook een correct antwoord natuurlijk. Maar dan moet je in het ergste geval gaan buurten daar voor een paar dagen. En als je daar nog bang voor bent, dan moet je de oprit van zo'n stal in de gaten houden en wachten totdat je haar daar ziet verschijnen. Saai? Ja. Effectief? ook, maar je moet er dan wel moeite voor doen natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:06

Je hebt zeker geen koopcontract gemaakt voor de verkoop waarin staat wat er wel en niet bij het paard hoort?

Anyway, ik zou naar haar huis gaan en daar het zadel terug vragen en anders zeggen dat je aangifte gaat doen. Aan haar de keuze dan..

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 10:18

Thanx voor de tips. Volgens mij komt ze dinsdag weer. Dus dan zorg ik dat ik er ben;)

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 10:19

Elisa2 schreef:
Je hebt zeker geen koopcontract gemaakt voor de verkoop waarin staat wat er wel en niet bij het paard hoort?

Anyway, ik zou naar haar huis gaan en daar het zadel terug vragen en anders zeggen dat je aangifte gaat doen. Aan haar de keuze dan..

Nee, geen koopcontract inderdaad

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 10:20

Dahlia85 schreef:
Hoe is dit zo uit de hand gelopen allemaal? Van nog kunnen rijden (dus leuk verlopen verkoop) naar grote ruzie. Is het miscommunicatie geweest?
Weet niet of het aan de orde is maar kijk ook even kritisch naar je eigen rol in het verhaal.

Whatsapp is niet altijd de beste methode dingen uit te spreken, dus hoppa erheen.

Misschien is het in het grote totaalplaatje wel goed om met hangende schouders naar stal te gaan en met alle betrokkenen even aan tafel te gaan zitten

Daar staan ze dus niet voor open.
Geprobeerd om daar over te praten met de stalhouder, maar werd gelijk geblokkeerd op de app.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 10:23

Die bijrijdster was eerst heel aardig. Maar word nu dus onder druk gezet door de staleigenaar.

Ik heb in de tussentijd geen contact met haar gehad, dus met haar geen woorden gehad of iets dergelijks.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:24

Als het jouw zadel is dan haal je die op. Desnoods met iemand erbij. Maar gok dat hier nog wat meer speelt dan wat hier staat

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:26

Als je wel in whatsapp afspraken gemaakt hebt is dat in ieder geval iets.
Je zou de politie kunnen proberen maar misschien ook juridisch loket.
Ik denk/hoop dat op het punt dat je iets serieuzere stappen zet ze eieren voor dr geld zal kiezen.

Ansich is het handiger juridisch gezien als je een contract etc hebt. Echter wanneer iemand zich daar niet aan houdt zal je alsnog vervolgstappen moeten zetten.

Ik zou alles even op een rijtje zetten wat je in de app hebt afgesproken en hiermee eens informeren bij juridisch loket.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:28

Ik krijg de indruk dat er veel meer is voorgevallen dan dat je hier verteld. Vergeet alle tips van sterke mannen, sloten forceren, gewoon komen wanneer jij wil en kopieën van paspoorten want daarmee werk je jezelf in de nesten.
- Geef zolang je daar staat dat paspoort af, dat is hoe het werkt. Een kopie is onvoldoende.
- Verschaf jezelf geen toegang, dat is inbraak en redelijk strafbaar.
- Neem geen intimiderende grote klerenkasten mee, dat zou nog wel eens als bedreigend over kunnen komen.
- Als je dat zadel terug wil, neem iemand mee die als mediator zou kunnen fungeren want tussen jullie zit de boel op slot. Jij gaat er met haar niet meer uitkomen, dus als jij dat zadel perse terug wilt hebben dan zorg je voor een onafhankelijk persoon die de boel weer in beweging kan krijgen.
- Zoek een nieuwe plek voor je pony want deze situatie lijkt mij reddeloos verloren. Tot je die plek gevonden hebt zou ik me gedeisd houden op stal, de paardenwereld is klein en er wordt gelult.
- Ik zou ook niet al te veel topics hier aanmaken, mensen lezen mee en van eenzijdige verhalen wordt zo'n situatie ook niet beter.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 10:56

Even de 2e zin: verschaf jezelf geen toegang, dat is inbraak en redelijk strafbaar.

Ik betaal er toch voor?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:20

Volgens mij is dat in je beide topics gezegd dat dat niet zo werkt.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 11:27

Dan neem ik 1 dezer dagen mijn pony mee en dan loop ik wel ergens heen.
Leg ik de situatie uit.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 11:28

Dan moet zij maar met hem gaan praten. Hier heb ik geen zin meer in.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:29

Ik mis ook hier weer: communicatie.
Zet je ego aan de kant en ga in gesprek. Misschien is er sprake van een miscommunicatie, los het op een volwassen manier op.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:30

Hoe zijn de afspraken destijds gemaakt. Ben jij bijvoorbeeld boos omdat de nieuwe eigenaar toch liever niet meer heeft dat jij rijd en is daardoor dit zadelgedoe ontstaan?
Is het zadel het waard om strijd over te hebben? Is hij goed passend op t paard en is het voor het paard het best als je je daarom over je hart strijkt en hem erbij geeft? Tweedehands zadels zijn vaak nauwelijks wat waard, dus de strijd misschien ook niet

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:32

Vlinder84 schreef:
Dan moet zij maar met hem gaan praten. Hier heb ik geen zin meer in.

Van wat ik begrijp is het je pony niet meer, dus is dat strafbaar.

Meid, even rustig worden en bekijk even goed wie welke rol speelt in dit verhaal. Ook of je zelf het anders moet aanpakken. Zo eindigt dit vijandig en houd het heel lang een zure nasmaak

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 11:40

Ik bedoel de Shetlander;)