Welke maat mono beugelriemen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Welke maat mono beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 13:32

Hoi allemaal,

Ik wil graag mono beugelriemen proberen en ik twijfel enorm welke maat mij past. Veel merken hebben geen maattabel, dus daar wordt ik nog niet veel wijzer uit.

Bates webbers hebben wel een maattabel en na het lezen van veel goede recenties denk ik dat ik voor deze ga kiezen, maar welke maat?

Citaat:
Maat 0: 60 cm. = kortste gat 38 cm. tot langste gat 53 cm. Traditionele beugelriemen van 120 cm.

Maat 1: 70 cm. = kortste gat 48 cm. tot langste gat 63 cm. Traditionele beugelriemen van 140 cm.

Maat 2: 80 cm. = kortste gat 58 cm. tot langste gat 73 cm. Traditionele beugelriemen van 160 cm.

Mijn beugels zitten nu ongeveer op 51/52 centimeter, dus ik heb vrij korte beentjes. Ik heb normale beugelriemen van 145 centimeter en gebruik daar de laatste paar gaatjes van (dressuur iets langer, buiten een gaatje korter en springen deed ik nog een gaatje korter).

Kom ik dan uit op die van 60cm of moet ik toch 70 overwegen? Ik heb sowieso niet zoveel ruimte onder het zadel vanwege korte beugellengte dus ik ben huiverig dat de gesp op het zweet blad terecht komt (zie onderstaande foto). Is dat heel onhandig of oncomfortabel?

En zijn er misschien andere merken die een aanrader zijn?

Enorm bedankt alvast voor het meedenken. Nooit eerder mono beugelriemen gehad. :+

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:35

Ik ben zelf 1.65cm. Ik gebruik van bates de 70cm voor zowel dressuur als springzadel.

In het springzadel heb ik vanaf boven gaatje 2 enof 3.
Voor dressuur altijd gaatje 6

Oh en mono beugelriemen; noooit meer andere.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 15:59

Dankjewel! Ben zelf maar 1.59 met korte benen en kan zo te zien beide maten hebben. De kortste lijkt bijna op z'n langst te zitten en de maat 70 komt richting het korste uit. Aan de ene kant denk ik dan 60 vanwege dat de haak zo laag mogelijk komt, maar als er dan een ruiter met iets langere benen zou opstappen gaat dat niet. Maar goed dat komt eigenlijk nauwelijks voor.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:34

Ik ben ongeveer net zo groot als jij en heb beide maten gehad. De korte waren voor dressuur heel onhandig omdat ik dan ongeveer het langste gat nodig had, dus weinig speling. Waren wel prima voor springen. Dus toen toch de 70cm erbij gehaald en die zijn perfect voor mij. Heb nog wat gaatjes over om ze korter te maken en iemand met langere benen kan ook nog gebruik maken van de beugelriemen!

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:39

Ik heb de Lemieux mono riemen maat 70cm, ben zelf 1.70. Ik denk dat je die van 60 prima past maar ligt er ook natuurlijk aan hoe lang je ze meestal hebt en comfortabel vindt. :)

Celebi

Re: Welke maat mono beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 19:36

Ik hobbel voornamelijk nog een beetje recreatief rond nu dus ik denk inderdaad dat ik met 60 net uitkom en hoop dan dat het gespje zo ver mogelijk aan de onderkant zit ipv in het midden van het zweetblad. Maar niemand anders zal er meer mee kunnen rijden inderdaad haha.

Weet je toevallig hoe lang en kort die van LeMieux kunnen? Kan nergens een duidelijke maattabel vinden.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:50

Ik heb ook een vraag wat betreft mono beugelriemen. Kun je deze opsteken en hoe? Ik moet een keer nieuwe en zit wel aan mono te denken, maar als ze niet opgestoken kunnen worden ga ik wel weer voor de gewone denk ik. Ik heb overigens ook altijd de korte beugelriemen, ik koop altijd maatje pony/kind _O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:04

TS, ik zou toch de 70 doen. Het is fijn wat speling te hebben en ook handig als er toch een keer iemand anders op je paard moet.
Er zitten leren "hulsjes" om de riem die je over de gesp schuift.

Sowieso hebben de webbers een T-stuk die in de riem valt.
Ik zou me geen zorgen maken over beschadigen van je zadel.

@Texas, bij veel/mijn mono beugelriemen zit er helemaal bovenaan nog een gat.
Je schuift de beugel omhoog tot boven dit gat* en steekt dan het T-stuk in dat bovenste gat.
Je moet er in het begin misschien wel even handig mee worden.

* Net zoals je bij gewoon opsteken doet.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:14

Ghostattack schreef:
Ik ben ongeveer net zo groot als jij en heb beide maten gehad. De korte waren voor dressuur heel onhandig omdat ik dan ongeveer het langste gat nodig had, dus weinig speling. Waren wel prima voor springen. Dus toen toch de 70cm erbij gehaald en die zijn perfect voor mij. Heb nog wat gaatjes over om ze korter te maken en iemand met langere benen kan ook nog gebruik maken van de beugelriemen!

Ik heb precies dezelfde ervaring, ik gebruik nu de 70 van Wintec met 1,63m lichaamslengte. Met de 60 cm had ik ze op het een na langste gaatje en dat was niet handig. Die zitten nu aan mijn dochters springzadel :j
Bovenaan zit een opsteek-gat. Omdat het metaal als het ware in de beugelriem zit, kan je zadel niet beschadigen.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:19

Ik heb de Norton confort recent gekocht. Die werken met S-M-L (43-48-59cm).
Ik had beugelriemen maat 145 en de M is voor mijn springzadel top. Daar zit ik op het langste gat voor normaal of buitenrit en met springen/eventing 2-3 gaten korter. Voor dressuur zijn ze te kort.
Ik ben 1.74m voor het idee.
Ben er heel blij mee trouwens. Ze vallen mooi, rijden fijn en mn beenligging lijkt beter.

Op basis van jou verhaal zou ik dan voor de 70 gaan

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:32

Ah, dankjewel! Maar dat betekent dan dat je ze elke keer moet verstellen, of niet? Ik denk dat ik weer voor gewone beugelriemen ga :D Goed om te weten!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:39

Gebruik voor springen ook de norton confort. Ben 1.70 en heb maat m. Gezien je verhaal denk ik net als Cookie dat de m voor jou ook zal werken. Moet wel bekennen dat ik ze eigenlijk verkeerd om aan het zadel zit, anders maken ze herrie, maar verder bevallen ze echt goed. Opsteken doe ik nooit, ook niet bij de andere beugelriemen, rol ze naar binnen op.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 22:38

Kun je ze rollen ja? Vind ze vrij stevig haha

Ik leg ze over het zadel heen met op het paard leggen en heb ze verder gewoon los hangen

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 22:53

Cookie2222 schreef:
Kun je ze rollen ja? Vind ze vrij stevig haha

Ik leg ze over het zadel heen met op het paard leggen en heb ze verder gewoon los hangen

Heb ook mono's.
Beugelhoesjes om de beugels, en dan de beugel naar het zadel toe omhoog slaan, en dan doorrollen. Alleen bij kortere beugelriemen werkt dat misschien niet

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 23:10

Met beugels op springmaat rol ik ze ook, gaat prima. Wil morgen anders wel een foto maken. Als je de beugels over het zadel doet, vind ik dat dat flapje wat over het ophangsysteem zo af gaat staan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 12:05

Maar 1,70 zijn en dan op springmaat uitkomen met maatje 70 dan haal ik dat toch nooit met 1.59 én korte beentjes. :+

Ik had juist de kortste paar gaatjes van de 145 riemen. Ik moet met normale beugelriemen sowieso eigenlijk nog korter.

Blijf toch nog twijfelen. Het beschadigen van mijn zadel ben ik inderdaad niet perse bang voor, maar wel dat die gesp dan nog steeds onder je been zit inclusief de verdikking. Dan gaat het effect van die mono riemen toch een beetje weg? Want bij maat 70 zit ik juist vrij hoog in de gaatjes, in maat 60 denk ik heel laag in de gaatjes.

Ik gooi trouwens al jaren mijn beugels gewoon met hoesjes over het zadel dus daarvoor hoef ik niks te laten. :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:13

Liever iets te lang dan te kort. Een gat bij maken kan altijd. Als je ze net te kort vindt ( bijvoorbeeld als je een keer op een ander paard gaat, is iemand anders gaat op jouw paard) kun je niks ...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 12:58

Gaatjes bijmaken lijkt me lastig als de gaatjes niet helemaal door zijn zoals bij Bates. En dat haalt toch het hele idee van mono riemen weg als ze heel hoog komen te zitten? Dan zit ik alsnog met dubbele riemen onder mijn benen. Dan kan ik net zo goed mijn huidige normale riemen behouden. Misschien zijn mono riemen gewoon niet geschikt voor mijn beenlengte omdat ik overal tussen val..?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:21

Het grootste verschil tussen gewone en mono beugelriemen is dat er aan de bovenkant van de riem een lus zit. Ipv 2 riemen en een gesp heb je alleen die lus onder het rokje van het zadel.

Aan de onderkant ontkom je niet aan een stukje dubbele riem. Het ding zal toch vast moeten aan je beugel.
Maar op jouw foto kan je ook al zien dat daar meer ruimte is.

Ik ben 1.63 en heb de Wintec webbers. Als ik eraan denk maak ik vanmiddag wel even een foto. En ik zal mijn riemen even opmeten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:27

Ik heb geen monoriemen meer, binnen te korte tijd (<1,5 jaar) scheurden de gaatjes uit en schoot mijn beugel los terwijl ik gelukkig in de bak aan het rijden was.
Blij dat ik niet lekker in verlichte zit een heerlijke galop in het bos aan het rijden was.

Ik heb sindsdien geen mono riemen meer, maar gewone beugelriemen die ik met de gesp beneden gebruik en een hoesje net boven de riem.
Ik heb daar gezocht naar zo kort als mogelijk voor mijn beenlengte, dat het overblijvende leer netjes weggewerkt zit in dat hoesje boven de beugel.
Het is heel iets dikker onder het rokje dan zo'n monoriem, maar ik vind ze fijner in de bediening met verstellen en wisselen van mijn buitenrijbeugels naar mijn dressuurbeugels en ik merk echt geen noemenswaardige dikte, omdat de gesp en het overblijvende leer na de gesp niet onder mijn dijbeen zit, maar onderaan de beugelriem.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 13:48

Ik doe het niet voor de gesp onder mijn zadel, daar heb ik bij dit zadel echt 0,0 last van. Het flapje daarboven is duidelijk dik genoeg dat ik het niet voel en de twist is heel smal dus het voelt ook niet heel dik ofzo. Maar het zijn hele dikke beugelriemen en ze erop en eraf doen is echt een hels karwei. Wil al tijden nieuwe en toen dacht ik, gezien ik veel zonder chaps rij, dat een mono riem dan wel veel comfortabeler zou kunnen zijn dan dubbele riemen. Maar als ik lange neem (maat 70) dan zit ik op bijna het korste gaatje denk ik en heb ik nog bijna de hele riemlengte dubbele riemen dus dan is er niks mono aan voor mijn doel. Bij de korte zou het vrij laag zitten dus hopelijk meer op het stuk waar mijn been geen contact meer maak. Maar zelfs dat is krap omdat ik helemaal niet zo ver onder het zadel uitkom. Heb echt korte beentjes. :')

Dat losschieten baart me ook wel zorgen nu eigenlijk.. Met buitenrijden pak ik veel verlichte zit dus het moet wel echt stabiel en betrouwbaar zijn..

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:38

Ik ben 178 en heb maat 70 uit mijn hoofd, heb ze al vrij lang en nooit uitgelubberde gaatjes gehad.
Maar dat zal per merk dan misschien verschillen.

Ik zit op gaatje 4 van onderen volgens mij, dus in jouw geval zou ik maat 60 nemen denk ik.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 14:43

Heb jij ook Bates of een ander merk?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:03

Van gewoon naar mono ga je echt wel merken in de twist. Losschieten? Echt nog niet gehad en heb best wat rare draaien en sprongen gehad.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:08

Ik heb de 70 cm op het vierde gat van boven.
Ik zit relatief kort, het 5e gat zou ook kunnen.

Afbeelding