Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisje88 schreef:Ik zweer bij scrawbrig. Dat lijkt qua gevoel voor het paard best wel gelijk aan een bit. Ik heb echt vanalles geprobeerd maar ben hier blijven hangen.
Paardje02 schreef:Mijn favoriete bitloze optoming, en die naar mijn ervaring bij bijna ieder paard goed werkt is de originele bosal hackamore. Vergr een beetje oefening en training.
Eenmaak gewend is deze :
- duidelijk
- eerlijk
- vriendelijk
- directe release op pressure.
mar_fay schreef:Ik heb Lis van Vliet laten komen en die heeft me enorm goed geholpen. Daardoor kon ik in één sessie verschillende optomingen testen en werd duidelijk waarvan mijn paard het vrolijkst werd.
DuoPenotti schreef:pluisje88 schreef:Ik zweer bij scrawbrig. Dat lijkt qua gevoel voor het paard best wel gelijk aan een bit. Ik heb echt vanalles geprobeerd maar ben hier blijven hangen.
wat is hier anders aan dan kin gekruist?
Ik ben bij mijn merrie ook aan het kijken.
Kaak gekruist vind ik de release ook te traag.
Sidepul vind ik haar net wat te weinig op reageren.
Ze loopt braaf haar rondje, maar ik mis toch wat.
Ik heb een brede zachte hack met korte muziek scharen, daar loopt ze prima op, maar vind dat teveel van het goede.
En zat te denken is kaak gekruist wat.
BoktVerlaten schreef:Paardje02 schreef:Mijn favoriete bitloze optoming, en die naar mijn ervaring bij bijna ieder paard goed werkt is de originele bosal hackamore. Vergr een beetje oefening en training.
Eenmaak gewend is deze :
- duidelijk
- eerlijk
- vriendelijk
- directe release op pressure.
Mag je alleen niet mee starten helaas!
Melzazu schreef:pluisje88 schreef:Ik zweer bij scrawbrig. Dat lijkt qua gevoel voor het paard best wel gelijk aan een bit. Ik heb echt vanalles geprobeerd maar ben hier blijven hangen.
Van welk merk heb jij zoiets Pluisje?
Koper schreef:Maar ik denk dat je het me zal vergeven als ik met je meedenk over de stuurbekrachtiging van je kromme paard![]()
Ik snap nu beter waarom je bitloos wil proberen als hij er op lijkt te ontspannen. Dat briesen lijkt me een goed teken.
Misschien is het handig als je kijkt naar met welke bitloze optomingen je wel mag starten, zodat je zeg maar een soort externe voorselectie hebt. En dan daarna hier een lijstje neerzetten met wat er nog over blijft ofzo.