Bitloos: ik kom er niet uit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Bitloos: ik kom er niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 11:21

Hallo allemaal.
Ik wilde met mijn paard graag eens bitloos proberen. In het verleden met een ander paardje met regelmaat gedaan op een simpel touwhalster of sidepull.

Kon nu ook een sidepull lenen van een stalgenoot. Dat echt wel een aantal keer de tijd gegeven en ik had het gevoel dat hij zonder bit op zich heel prettig vond alleen had ik echt weinig “stuur” met de sidepull waardoor ik vond dat ik hem er niet vriendelijk mee kon rijden.

Dus weer gewoon het bit erin gehangen maar het bitloos rijden laat me toch nog niet los. Ik heb al van alles opgezocht op bokt over kaakgekruist en kingekruist en weet ik wat. Veel topics zijn al ouder en er worden hoofdstellen in genoemd die vaak niet meer verkocht worden dus vandaar een nieuw topic van mij.

Mijn vraag is dus: hoe nu verder? Welke optoming is het proberen waard. Ik rij ook wedstrijden (dressuur) en als het goed bevalt zou ik dat ook bitloos willen gaan doen.

Ik wil best wat uitgeven aan iets goeds maar liever voor testen nog niet. Jammer als er een hoofdstel van 200.- ligt en het werkloos in de kast hangt.

Kom dus maar door met jullie tips en adviezen!

pluisje88

Re: Bitloos: ik kom er niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:26

Ik zweer bij scrawbrig. Dat lijkt qua gevoel voor het paard best wel gelijk aan een bit. Ik heb echt vanalles geprobeerd maar ben hier blijven hangen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:33

Ik heb Lis van Vliet laten komen en die heeft me enorm goed geholpen. Daardoor kon ik in één sessie verschillende optomingen testen en werd duidelijk waarvan mijn paard het vrolijkst werd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:33

Waarom wil je bitloos? Is dat iets wat in jouw hoofd zit? Of geeft je paard aanleiding om voor iets bitloos te zoeken?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:34

Ik vond de Cavesal van Jossy Reynvoet erg fijn. Wellicht zijn daar nu ook remakes op. De kaptoom werking is erg fijn omdat je het hoofd fijner kan laten mee bewegen. Plus er zitten kin ringen aan waardoor je met dubbele teugel kan gaan rijden.

Ik weet alleen niet hoe het met de ringen zit met een dressuur wedstrijd.

Daarnaast kan het ook een eye opener zijn dat er mogelijk teveel vanuit de mond gestuurd wordt ipv met het lichaam. Ga gerust dus ook lekker oefenen met sturen op zit en "druk" tegen de hals. Dat maakt de overgang van bit naar bitloos een stuk makkelijker.

Kaak gekruist vind ik zelf verschrikkelijk, de hoofdstellen die ik ken hadden een slechte release.

Ik zou voor een Cavesal, Micklem, of gewoon een echt mooie kaptoom met ringen aan de zijkant van de neus voor je teugels gaan. Waarbij er geen extra druk ontstaat als je aan je teugels zit, de release laat soms namelijk wel eens wat te wensen over.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:37

Mijn favoriete bitloze optoming, en die naar mijn ervaring bij bijna ieder paard goed werkt is de originele bosal hackamore. Vergr een beetje oefening en training.
Eenmaak gewend is deze :
- duidelijk
- eerlijk
- vriendelijk
- directe release op pressure.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:40

pluisje88 schreef:
Ik zweer bij scrawbrig. Dat lijkt qua gevoel voor het paard best wel gelijk aan een bit. Ik heb echt vanalles geprobeerd maar ben hier blijven hangen.

wat is hier anders aan dan kin gekruist?

Ik ben bij mijn merrie ook aan het kijken.

Kaak gekruist vind ik de release ook te traag.
Sidepul vind ik haar net wat te weinig op reageren.
Ze loopt braaf haar rondje, maar ik mis toch wat.
Ik heb een brede zachte hack met korte muziek scharen, daar loopt ze prima op, maar vind dat teveel van het goede.
En zat te denken is kaak gekruist wat.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:46

Paardje02 schreef:
Mijn favoriete bitloze optoming, en die naar mijn ervaring bij bijna ieder paard goed werkt is de originele bosal hackamore. Vergr een beetje oefening en training.
Eenmaak gewend is deze :
- duidelijk
- eerlijk
- vriendelijk

Mag je alleen niet mee starten helaas!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:13

mar_fay schreef:
Ik heb Lis van Vliet laten komen en die heeft me enorm goed geholpen. Daardoor kon ik in één sessie verschillende optomingen testen en werd duidelijk waarvan mijn paard het vrolijkst werd.

Dit! Ik heb Lis ook laten komen, was heel verhelderend.

Maar kijk ook goed naar wat je paard prettig vind. Bitloos is niet per se vriendelijker.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:18

DuoPenotti schreef:
pluisje88 schreef:

wat is hier anders aan dan kin gekruist?

Ik ben bij mijn merrie ook aan het kijken.

Kaak gekruist vind ik de release ook te traag.
Sidepul vind ik haar net wat te weinig op reageren.
Ze loopt braaf haar rondje, maar ik mis toch wat.
Ik heb een brede zachte hack met korte muziek scharen, daar loopt ze prima op, maar vind dat teveel van het goede.
En zat te denken is kaak gekruist wat.

Er is niks gekruist dus hij heeft geen knijp werking. Aannemen is meer druk en zodra je loslaat is de druk ook meteen weg. Lijkt een beetje op een sidepull maar de druk zit meer op de kaak en minder op de neus. Juis die druk op de neus worden veel paarden niet zo heel blij van.

Maar als ze goed loopt op de hackamore wat is het probleem dan? Het gaat er toch om wat je paard prettig vindt en niet wat jij te veel of te weinig vindt? Als mijn paard het oke vindt dan vind ik het prima hoor..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:24

Ah oké. Dankjewel voor de uitleg. :)

Ja ze loopt er goed op.
Maar als iets met minder hefboom net zo fijn gaat lijkt me dat fijner.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:02

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:32

BoktVerlaten schreef:
Paardje02 schreef:
Eenmaak gewend is deze :
- duidelijk
- eerlijk
- vriendelijk

Mag je alleen niet mee starten helaas!

Oeps sorry! Helemaal over dat stukje heen gelezen!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 14:53

Oh wat een fijne reacties al en zelfs ook een pb nog van iemand.

@koper, ik wilde graag eens bitloos proberen eerst puur omdat ik vanuit mijn gevoel dacht dat hij het misschien wel fijn zou vinden. Ik doe veel dingen op gevoel en zit daar vaak goed mee. Met de sidepull leek hij het zonder bit wel prettig te vinden. Wat ik merkte dat hij heeeeel snel lekker ging briesen en hij wil met bit nog wel eens met regelmaat met het hoofd schudden vlak voor het opstijgen. Dat deed hij nu helemaal niet. Dat vond ik wel opvallend.

En wat het stuur betreft. Ik krijg hem wel met mijn zit gestuurd maar hij heeft vooral rechtsom nog wel de neiging om dan zijn neus wel naar links te steken. Met de binnenhand even “wijzen” waar die neus wel moet en dan weer los daar leek hij met de sidepull niets van te snappen en dan was ik zo hard aan dat hoofd aan het trekken voor mijn gevoel. Dat leek me ook niet de bedoeling ervan.

Omdat ik dus toch wel de indruk kreeg dat hij het verder prettig vond wil ik het nog een kans geven. Hoewel ik nu dus de hele tijd alweer met bit rij omdat ik er dus niet goed uit kwam wat dan wel te proberen.

Ik krijg hier fijne tips en ga weer eens even kijken naar wat hier allemaal genoemd wordt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 14:56

pluisje88 schreef:

Van welk merk heb jij zoiets Pluisje?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:07

Nou snap ik dat het niet je bedoeling is om rijtechnisch advies in te winnen. Maar ik denk dat je het me zal vergeven als ik met je meedenk over de stuurbekrachtiging van je kromme paard :P
Dan ga ik natuurlijk af op wat ik lees, geen idee of je al geprobeerd had om kneepjes in de rechterteugel te geven ipv te trekken/sleuren? En dan denk ik het handigst in combinatie met je zweepje halverwege zijn hals. Uiteraard niet slaan. Gewoon even aanraken/kriebelen met het kwastje zo van: hier je hals buigen.

Ik snap nu beter waarom je bitloos wil proberen als hij er op lijkt te ontspannen. Dat briesen lijkt me een goed teken.

Misschien is het handig als je kijkt naar met welke bitloze optomingen je wel mag starten, zodat je zeg maar een soort externe voorselectie hebt. Dan wordt het bos met bomen al wat overzichtelijker en kun je van de optomingen die je dan over hebt gaan bekijken welke je nu al weet dat ze niet bij jullie passen. En dan daarna hier een lijstje neerzetten met wat er nog over blijft ofzo.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:09

Melzazu schreef:
pluisje88 schreef:

Van welk merk heb jij zoiets Pluisje?

https://agradi.nl/products/waldhausen-b ... 2sEALw_wcB

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 15:19

Koper schreef:
Maar ik denk dat je het me zal vergeven als ik met je meedenk over de stuurbekrachtiging van je kromme paard :P

Ik snap nu beter waarom je bitloos wil proberen als hij er op lijkt te ontspannen. Dat briesen lijkt me een goed teken.

Misschien is het handig als je kijkt naar met welke bitloze optomingen je wel mag starten, zodat je zeg maar een soort externe voorselectie hebt. En dan daarna hier een lijstje neerzetten met wat er nog over blijft ofzo.

Heb even wat dingen uit je tekst gehaald.

Whahahaa dat eerste stukje. Mijn kromme paard. Daar moest ik vreselijk om lachen. En ja uiteraard kneepjes geprobeerd. En ja “trekken” is ook niet het goede woord misschien maar ik vind dat soort dingen altijd zo moeilijk met woorden te omschrijven. Het is ook niet dat ik 1x ermee gereden had hoor, ik heb het echt wel een kans gegeven. Wel een keer ook aan het einde toch even het bit weer erin omdat ik graag nog even fijn wou rijden en dat ging dan wel weer goed dus ik had echt het gevoel dat hij dat zonder bit toch niet zo goed begreep of zo.

Ja hè ik vond dat opvallend en ook dat het schudden er dus totaal niet meer was.

Dat is wel een goed idee ook om het zo uit te ziften. Ook die tip van Lis is wel iets dat ik overweeg. Met de Bitfitter was hij ook heeeel duidelijk in wat er wel en niet fijn was dus over het algemeen geeft hij het goed aan.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:19

Ik heb mijn paard zadelmak gemaakt bitloos. Omdat zij vrij duidelijk aan gaf dat ze een hekel aan welke vorm van druk ook heeft. Merrie :+

Inmiddels enorm blij met de trust falsterbo. Dit is een super fijn stabiel sidepull systeem. Eventueel nog een optie tot kaakgekruist.

Maar grote voordeel in mijn geval is dat ik kan rijden op zowel sidepull als bit. Dus met dubbele teugel om zo geleidelijk mogelijk haar te laten accepteren aan hand contact. Want rijden op druk is niet het juiste woord, maar enige verbinding/contact is wel nodig.

Maar als sidepull alleen ligt hij ook mooi stabiel, anatomisch en ik ben enorm blij dat het geen aansnoersysteem is.

Afbeelding
Afbeelding

Even een screenshot. De ring/teugel hoort officieel onder t bakstuk.

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:29

Ik herken het hoor. Dat het net lijkt alsof de signalen die je met je handen geeft vertraagd of niet doorkomen. Of dat nou gewenning is of dat het gewoon echt minder doorkomt, dat heb ik dan weer niet uitgezocht, net als jij heb ik het bit er weer in gehangen en het toen zo gelaten.

Dus ik snap hoe vervelend dat is. Denk je net dat je kunt rijden en dan gooit je bitloos-ambitie roet in het eten. Maar ik zou dus wel bij je selectie je daar op richten. En dan denk ik bij voorbeeld aan een hackamore met kleine schaartjes of een glücksrad, iets waar je links en rechts onafhankelijk van elkaar en duidelijk kunt inwerken.

Hou er ook rekening mee dat mogelijk je paard weliswaar lekker gaat briesen van bitloos maar de druk op zijn neus die ervoor in de plek komt dan weer niet zo kan waarderen. Is je paard van het type dat zijn neus "op slot" zou zetten, dus die zich zeg maar wat afsluit voor hulpen via de neus? Dus zeg maar het wat intelligentere, eigengereide type paard?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 15:36

Nou ik had wel ooit iemand die grondwerk les gaf aan mijn paard waar hij echt niet vrolijk van werd. Hij kon de druk op de neus van de kaptoom die zij gebruikte absoluut niet waarderen.

Daarom dacht ik dus eventueel aan kin- of kaakgekruist.

Die scrawbrig die pluisje noemt lijkt me wel een idee, die lami die office noemt spreekt me wel aan en via pb kreeg ik ook nog een light rider neusriem door

Die 3 lijken allemaal wel wat weg te hebben van elkaar

Oh ja en ooit zei iemand in een ander bitloos topic. Don’t fix what isn’t broken.
Met bit gaat het best prima dus als het niet lukt ook oké hoor maar ik wilde het graag volledig hebben onderzocht en dat heb ik voor mijn gevoel nu nog niet gedaan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:51

Kan natuurlijk ook aan diegene liggen. Dat hij haar niet aardig vond ofzo. Maar als je tot nu toe alleen bitloze optomingen hebt geprobeerd die inwerken op de neus, of die een andere druk geven op de neus, dan zou je daar nog mee aan de slag kunnen. Hoewel ik niet zou weten welke hoofdstellen dat dan zijn, behalve een kaakgekruisd ding.

Wat doet hij wanneer je een overgang naar een langzamere gang of naar halt rijdt? Aannemende dat je daar de teugels bij gebruikt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 15:55

Met de sidepull bedoel je? Dat ging allemaal wel prima. Het was meer echt fatsoenlijk de bocht door komen (om het maar weer even heel knullig te zeggen) waar ik niet goed mee uit de voeten kwam maar gaan waar ik heen wilde deed hij ook wel hoor.

Whaha snap je het nog? :evaw:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:13

Ja, ik snap wat ik lees :)

Dan zou je dus gaan denken dat het om eenzijdige druk op zijn hoofd gaat. Ik kan me niet voorstellen dat die hulpen niet doorkomen terwijl die voor ho/langzamer wel bij 'm aankomen. Dus zal er een andere reden moeten zijn dat hij er niet op reageert zoals je verwacht, of zoals hij doet met een bit.

Ik snap dat het niet heel concreet is dat ik nu niet kan zeggen van: gebruik dan deze optoming, die lost het voor je op. Want ik weet ook niet welke dat is. Maar ik zou wel nog even goed nadenken waar dat verschil dan aan kan liggen, en hoe je dat kunt ondervangen met een bitloos hoofdstel. Dat je uiteindelijk een stuur hebt waar je ook mee sturen kan.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:04

Misschien helpt het je ook om nog eens goed naar de hulpen te kijken. Inmiddels weet je paard goed wat je bedoelt als je een hulp geeft met bit in, maar als ik je verhaal zo lees, weet ie dat denk ik nog niet met een bitloze optoming. Dus misschien is het moeite waard die hulpen opnieuw aan je paard uit te leggen.

Ben je bekend met het leerkwadrant? Je kunt ervoor kiezen om met beloning te werken of met druk. Of een combi. En dan (ik zou eerst vanaf de grond doen) de hulp geven en loslaten/belonen als ie het doet. En dat rustig opbouwen naar in het zadel. Als je timing goed is, kun je echt een super fijn paard krijgen als je even investeert in het 'opnieuw' afspreken van de hulpen. Kost even wat tijd maar naar mijn ervaring echt de moeite waard!