Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suziiiie schreef:Ik ben zelf ook klein en mijn pony ook. Ik zou aanraden een goede zadelpasser met je mee te denken voor welk zadel geschikt is voor jou en je pony.
In welke regio zoek je een zadelpasser?
Ik heb nu (nog) zelf een Kent & Masters maat 15 inch met verwisselbare boom.
Freyr schreef:Wat voor merk ligt nu op het paard? Heb je zelf een beetje zicht op wat wel en niet past?
Voor dit budget kom je op bij een standaard kunststofzadel uit of je moet online voor een tweedehandszadel zoeken en als die lijkt te passen de zadelpasser erbij vragen. Online vallen de prijzen voor tweedehandszadels mee, maar je koopt altijd op de gok.
Edit: Voor tweedehands heb je een prima budget hoor! Ik heb deze zomer een 16,5 inch eric thomas veelzijdigheidszadel voor nog geen 300 euro op de kop getikt en heel veel plezier van gehad. Helaas moet ik tot de conclusie komen dat deze 16,5 inch voor mij te klein is, dus er komt een 17 inch over 2 weken.
Ladyson schreef:Kent en Masters S-line en MSFC (17,5 inch) pastten goed op mijn (grote) D-pony, waar zadels van andere merken te lang waren. Als je een inch maat kleiner gaat zitten, lijkt me de kans groot dat het past. Mijn billen konden alleen geen kleinere maat hebben.
journee schreef:Misschien niet je eerste keus, maar je zou kunnen kijken bij een wintec 2000 veelzijdigheids zadel. Lichtgewicht, vaste zit (vond deze zelf heel prettig bij lange buitenritten) en volgens mij ook in jouw prijsklasse. Deze heb je wel vanaf 16,5 inch of voor een flinke d pony/kleine volwassene kom je waarschijnlijk ook weg met 17 inch. Of zo'n zadel ook goed op de pony ligt zul je natuurlijk zelf nog naar moeten laten kijken.
SilU2 schreef:Freyr schreef:Wat voor merk ligt nu op het paard? Heb je zelf een beetje zicht op wat wel en niet past?
Voor dit budget kom je op bij een standaard kunststofzadel uit of je moet online voor een tweedehandszadel zoeken en als die lijkt te passen de zadelpasser erbij vragen. Online vallen de prijzen voor tweedehandszadels mee, maar je koopt altijd op de gok.
Edit: Voor tweedehands heb je een prima budget hoor! Ik heb deze zomer een 16,5 inch eric thomas veelzijdigheidszadel voor nog geen 300 euro op de kop getikt en heel veel plezier van gehad. Helaas moet ik tot de conclusie komen dat deze 16,5 inch voor mij te klein is, dus er komt een 17 inch over 2 weken.
Er ligt nu een héle slechte oude wintec op. Toentertijd bij die pony aangeschaft. Dus wordt tijd voor wat nieuws. Op zich heeft de pony geen aparte bouw (normaal postuur en normale schoft, Mja wat is normaal).
Het is idd een gok, maar met verwisselbare boom durf ik dat wel aan. Het hoeft ook geen hoogstaand duur merk te zijn/ als het maar goed op de pony ligt en voor mij goed zit.
Eric Thomas ken ik nog niet. Dank je!! Ik ga meteen zoeken.
dianaw33 schreef:Je lijkt te neigen naar de fout die veel mensen maken als ze beginnen met zoeken: zomaar iets kopen wat iemand heeft aangeraden die denkt dezelfde pony en misschien wel hetzelfde lichaam te hebben als jij.
Zo werkt het natuurlijk niet. Dan heb je vrijwel gegarandeerd een miskoop.
Stap 1 is een zadelmaker erbij, die jou en je paard meet en bekijkt en kan adviseren wat het beste bij het lijf van jouw paard, en jouw lijf, past.
Het mooiste is natuurlijk dat die zadelmaker veel 2e hands heeft, want je hebt echt geen onmogelijk budget voor een goed passend 2e hands zadel. Maar mocht je die niet op korte termijn kunnen vinden: een zadelpasser kan je ook een goed advies geven na die metingen wat er evt wel zou kunnen passen in welke maten, en waar je dan vervolgens gericht naar kunt gaan zoeken op de 2e hands markt.
Vervolgens moet je dan nog steeds mazzel hebben dat het zadel wat je koopt nog in goede staat is, en daarmee bedoel ik met name de boom, een zadelmaker checkt zijn 2e hands voorraad eerst op breuken en scheefheden, geeft de zadels waar nodig een nieuwe vulling alvorens ze weer te verkopen. De garantie dat je iets goeds koopt is dan vele malen groter.
SilU2 schreef:Ladyson schreef:Kent en Masters S-line en MSFC (17,5 inch) pastten goed op mijn (grote) D-pony, waar zadels van andere merken te lang waren. Als je een inch maat kleiner gaat zitten, lijkt me de kans groot dat het past. Mijn billen konden alleen geen kleinere maat hebben.
Goede tip! Ga op zoek. Dank je wel!
Marigo schreef:Ik denk dat Ghost nog heel interessant voor je kan zijn. Die vind je zowel nieuw als 2e hands binnen jouw prijsklasse. Is wel boomloos, maar wordt gebruikt door endurance rijders. Veel soorten zittingen. Paula van Free Horse Passervice kan ik aanbevelen. Ze heeft een uitgebreid 2e hands aanbod ook. Zit vast wat voor je tussen.
Ik heb ook een Ghost en ben 1.60m. Wel een grotere Haflinger. Zit heerlijk erop.