Zadel voor een (kleine) volwassene op pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SilU2

Zadel voor een (kleine) volwassene op pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 21:34

Ik zelf ben klein (160) van stuk en smal. Nu rijd ik sinds kort op een D pony (net een D pony).

Ik zie door de zadels het juiste zadel niet meer. Ik ben een beetje op zoek naar een allround/trail/WE/endurance achtig zadel. Maar ik zie veelal grote inch’es en grote zware zadels.

Het is niet mijn eigen pony dus mijn budget gaat niet mega zijn (€900 incl Zadelpasser).

Iemand ideeën of ervaringen in welk merk hoek ik het beste kan zoeken?

Bedankt alvast allen!!

Kidde

Re: Zadel voor een (kleine) volwassene op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:42

Met dit budget zal het denk ik niet meevallen... Het hangt ook erg van de rug af wat er past natuurlijk. Vanwege het budget zou ik op zoek gaan naar een zadelmaker met veel tweedehands zadels

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 21:55

Hoi Kidde,
Bedankt voor je reactie!
Nee dat klopt. Ik ben mij er van bewust dat het budget zeer laag is, maar niet onmogelijk. Ik heb daarom ook tweedehands in gedachte. Maar ik was vooral benieuwd of er iemand ervaring heeft icm een ponyzadel die ook passend voor een volwassene is.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:58

Ik ben zelf ook klein en mijn pony ook. Ik zou aanraden een goede zadelpasser met je mee te denken voor welk zadel geschikt is voor jou en je pony.
In welke regio zoek je een zadelpasser?
Ik heb nu (nog) zelf een Kent & Masters maat 15 inch met verwisselbare boom.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:09

Misschien niet je eerste keus, maar je zou kunnen kijken bij een wintec 2000 veelzijdigheids zadel. Lichtgewicht, vaste zit (vond deze zelf heel prettig bij lange buitenritten) en volgens mij ook in jouw prijsklasse. Deze heb je wel vanaf 16,5 inch of voor een flinke d pony/kleine volwassene kom je waarschijnlijk ook weg met 17 inch. Of zo'n zadel ook goed op de pony ligt zul je natuurlijk zelf nog naar moeten laten kijken. :)

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:09

Wat voor merk ligt nu op het paard? Heb je zelf een beetje zicht op wat wel en niet past?

Voor dit budget kom je op bij een standaard kunststofzadel uit of je moet online voor een tweedehandszadel zoeken en als die lijkt te passen de zadelpasser erbij vragen. Online vallen de prijzen voor tweedehandszadels mee, maar je koopt altijd op de gok.

Edit: Voor tweedehands heb je een prima budget hoor! Ik heb deze zomer een 16,5 inch eric thomas veelzijdigheidszadel voor nog geen 300 euro op de kop getikt en heel veel plezier van gehad. Helaas moet ik tot de conclusie komen dat deze 16,5 inch voor mij te klein is, dus er komt een 17 inch over 2 weken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:13

Kent en Masters S-line en MSFC (17,5 inch) pastten goed op mijn (grote) D-pony, waar zadels van andere merken te lang waren. Als je een inch maat kleiner gaat zitten, lijkt me de kans groot dat het past. Mijn billen konden alleen geen kleinere maat hebben.

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:35

Suziiiie schreef:
Ik ben zelf ook klein en mijn pony ook. Ik zou aanraden een goede zadelpasser met je mee te denken voor welk zadel geschikt is voor jou en je pony.
In welke regio zoek je een zadelpasser?
Ik heb nu (nog) zelf een Kent & Masters maat 15 inch met verwisselbare boom.

Oké dit is m’n eerste bericht op Bokt haha dus ik hoop dat ik nu antwoord op jou Suzie.
Bedankt voor je reactie.
Ik zoek in de regio Arnhem Nijmegen.
Kent en masters zijn fijne betaalbare zadels, goeie.
Is 15 inch niet heel klein??

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:38

Freyr schreef:
Wat voor merk ligt nu op het paard? Heb je zelf een beetje zicht op wat wel en niet past?

Voor dit budget kom je op bij een standaard kunststofzadel uit of je moet online voor een tweedehandszadel zoeken en als die lijkt te passen de zadelpasser erbij vragen. Online vallen de prijzen voor tweedehandszadels mee, maar je koopt altijd op de gok.

Edit: Voor tweedehands heb je een prima budget hoor! Ik heb deze zomer een 16,5 inch eric thomas veelzijdigheidszadel voor nog geen 300 euro op de kop getikt en heel veel plezier van gehad. Helaas moet ik tot de conclusie komen dat deze 16,5 inch voor mij te klein is, dus er komt een 17 inch over 2 weken.

Er ligt nu een héle slechte oude wintec op. Toentertijd bij die pony aangeschaft. Dus wordt tijd voor wat nieuws. Op zich heeft de pony geen aparte bouw (normaal postuur en normale schoft, Mja wat is normaal).

Het is idd een gok, maar met verwisselbare boom durf ik dat wel aan. Het hoeft ook geen hoogstaand duur merk te zijn/ als het maar goed op de pony ligt en voor mij goed zit.
Eric Thomas ken ik nog niet. Dank je!! Ik ga meteen zoeken.

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:39

Ladyson schreef:
Kent en Masters S-line en MSFC (17,5 inch) pastten goed op mijn (grote) D-pony, waar zadels van andere merken te lang waren. Als je een inch maat kleiner gaat zitten, lijkt me de kans groot dat het past. Mijn billen konden alleen geen kleinere maat hebben.

Goede tip! Ga op zoek. Dank je wel!

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:40

journee schreef:
Misschien niet je eerste keus, maar je zou kunnen kijken bij een wintec 2000 veelzijdigheids zadel. Lichtgewicht, vaste zit (vond deze zelf heel prettig bij lange buitenritten) en volgens mij ook in jouw prijsklasse. Deze heb je wel vanaf 16,5 inch of voor een flinke d pony/kleine volwassene kom je waarschijnlijk ook weg met 17 inch. Of zo'n zadel ook goed op de pony ligt zul je natuurlijk zelf nog naar moeten laten kijken. :)

Ja ik denk idd dat ik op zoiets uit ga komen.

Zadelpasser komt er sowieso bij. Vind ik heel belangrijk.
Ik denk dat ik dan toch meer aan 16/16,5 inch moet denken. Dank je wel!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:41

Ik heb voor jouw budget een thorowgood t4 via een zadelmaker gekocht. Op mijn pony ligt een 16 inch geloof ik. Mijn pony is een grote c met korte rug en brede schouders en rondgeribt. De ponyversie gaat tot en met 16.5 inch

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:52

Ik had een 16,5" veelzijdigheidszadel van wintec met cair op mijn kleine D. Ze zijn niet zwaar en je kan eventueel zelf ze wrongen aanpassen. Ik vind het een fijn zadel en heb er ook mee gesprongen gecrosst en buiten gereden.(Je kan me pb sturen als je meer over dit zadel wilt weten, het is beschikbaar en niet ver bij je weg).

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:00

SilU2 schreef:
Freyr schreef:

Er ligt nu een héle slechte oude wintec op. Toentertijd bij die pony aangeschaft. Dus wordt tijd voor wat nieuws. Op zich heeft de pony geen aparte bouw (normaal postuur en normale schoft, Mja wat is normaal).

Het is idd een gok, maar met verwisselbare boom durf ik dat wel aan. Het hoeft ook geen hoogstaand duur merk te zijn/ als het maar goed op de pony ligt en voor mij goed zit.
Eric Thomas ken ik nog niet. Dank je!! Ik ga meteen zoeken.

Ligt die wintec naar jouw idee ook goed? Dan zou ik via marktplaats eventueel een wintecje op de kop tikken en laten checken door een zadelpasser.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 06:44

Ik denk dat Ghost nog heel interessant voor je kan zijn. Die vind je zowel nieuw als 2e hands binnen jouw prijsklasse. Is wel boomloos, maar wordt gebruikt door endurance rijders. Veel soorten zittingen. Paula van Free Horse Passervice kan ik aanbevelen. Ze heeft een uitgebreid 2e hands aanbod ook. Zit vast wat voor je tussen.
Ik heb ook een Ghost en ben 1.60m. Wel een grotere Haflinger. Zit heerlijk erop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:41

Als ik jou was zou ik kijken voor een tweedehands IJslanderzadel. Er is genoeg keus in zowel boomzadels als boomloos. De bekendere zadelpassers zijn Hans van Dijk uit de buurt van Utrecht (bedrijf heet Atorka) en Thomas van IJslandersport, uit het westen des lands. Volgens mij heeft hij regelmatig routes naar verschillende regio's in Nederland. Ze hebben beide zadels van verschillende merken, ook tweedehands, die ze bij jou op stal kunnen komen passen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:10

Ik heb voor mijn B pony toen een Ghost gehad, en een Tekna. Beide nieuw gehaald net onder je budget.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:21

Je lijkt te neigen naar de fout die veel mensen maken als ze beginnen met zoeken: zomaar iets kopen wat iemand heeft aangeraden die denkt dezelfde pony en misschien wel hetzelfde lichaam te hebben als jij.
Zo werkt het natuurlijk niet. Dan heb je vrijwel gegarandeerd een miskoop.
Stap 1 is een zadelmaker erbij, die jou en je paard meet en bekijkt en kan adviseren wat het beste bij het lijf van jouw paard, en jouw lijf, past.
Het mooiste is natuurlijk dat die zadelmaker veel 2e hands heeft, want je hebt echt geen onmogelijk budget voor een goed passend 2e hands zadel. Maar mocht je die niet op korte termijn kunnen vinden: een zadelpasser kan je ook een goed advies geven na die metingen wat er evt wel zou kunnen passen in welke maten, en waar je dan vervolgens gericht naar kunt gaan zoeken op de 2e hands markt.
Vervolgens moet je dan nog steeds mazzel hebben dat het zadel wat je koopt nog in goede staat is, en daarmee bedoel ik met name de boom, een zadelmaker checkt zijn 2e hands voorraad eerst op breuken en scheefheden, geeft de zadels waar nodig een nieuwe vulling alvorens ze weer te verkopen. De garantie dat je iets goeds koopt is dan vele malen groter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:24

Ze heeft al gezegd dat ze een zadelmaker laat komen. Dan kan ze er een laten komen die merken verkoopt die bewezen hebben op bepaalde pony's te passen en die in haar budget vallen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:28

Thorowgood T4 endurance cob model had ik, zelf 162, paard 1.58 en relatief korte rug. Ik had hem in 17.5 inch, kleiner kan.

Is een model met kussens met wat breder draagvlak maar wel redelijk kort, waardoor het op de kortere paarden vrij goed ligt.

Ziet er op het eerste oog uit als redelijk normaal kunststof veelzijdigheidszadel.
Heeft veel verstelmogelijkheden.

Is (natuurlijk) minder luxe of chique dan allerlei onbetaalbare topmerken.
Maar voor de prijs vond ik hem erg fijn.
Prijs kwaliteit goed dus.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:34

dianaw33 schreef:
Je lijkt te neigen naar de fout die veel mensen maken als ze beginnen met zoeken: zomaar iets kopen wat iemand heeft aangeraden die denkt dezelfde pony en misschien wel hetzelfde lichaam te hebben als jij.
Zo werkt het natuurlijk niet. Dan heb je vrijwel gegarandeerd een miskoop.
Stap 1 is een zadelmaker erbij, die jou en je paard meet en bekijkt en kan adviseren wat het beste bij het lijf van jouw paard, en jouw lijf, past.
Het mooiste is natuurlijk dat die zadelmaker veel 2e hands heeft, want je hebt echt geen onmogelijk budget voor een goed passend 2e hands zadel. Maar mocht je die niet op korte termijn kunnen vinden: een zadelpasser kan je ook een goed advies geven na die metingen wat er evt wel zou kunnen passen in welke maten, en waar je dan vervolgens gericht naar kunt gaan zoeken op de 2e hands markt.
Vervolgens moet je dan nog steeds mazzel hebben dat het zadel wat je koopt nog in goede staat is, en daarmee bedoel ik met name de boom, een zadelmaker checkt zijn 2e hands voorraad eerst op breuken en scheefheden, geeft de zadels waar nodig een nieuwe vulling alvorens ze weer te verkopen. De garantie dat je iets goeds koopt is dan vele malen groter.

Er staat toch dat ze een zadelpasser laat komen? Maar dan kan het nog wel handig zijn te weten wat er oa passende (korte) zadels kunnen zijn. Ik heb Kitty van Kifrahorse laten komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:37

Je kan ook eeb zadelmaker laten komen met diverse zadels en passen. En dan 2dehands zoeken naar het zadel wat het beste paste. Je bent immers niet verplicht om bij de zadelmaker een zadel te kopen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:39

Mijn eerste zadel voor mijn D-pony was ook een Wintec 2000.
Goed dat je een passer laat komen, er is vast iets binnen je budget te vinden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:57

SilU2 schreef:
Ladyson schreef:

Goede tip! Ga op zoek. Dank je wel!

In aanvulling hierop.. De Wintec wordt ook veel aangehaald in dit topic. Ik had een Wintec (de 500) zadel toen liggen, maar die kregen we niet passend. De Wintec was te gebogen in de kussens tov de te rechte rug (of andersom). De lengte was wel goed (17 inch).

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:21

Marigo schreef:
Ik denk dat Ghost nog heel interessant voor je kan zijn. Die vind je zowel nieuw als 2e hands binnen jouw prijsklasse. Is wel boomloos, maar wordt gebruikt door endurance rijders. Veel soorten zittingen. Paula van Free Horse Passervice kan ik aanbevelen. Ze heeft een uitgebreid 2e hands aanbod ook. Zit vast wat voor je tussen.
Ik heb ook een Ghost en ben 1.60m. Wel een grotere Haflinger. Zit heerlijk erop.

O goede tip! Dank je! Hier neig ik wel naar als ik het zo zie. Ik heb haar een bericht gedaan.