Hoe om hoort een anatomische singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lauriegeenen

Hoe om hoort een anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 11:20

Hoi allemaal,

Gister bestelde ik een extra singel met een ring aan omdat dit handig is met een hulpteugel. Toen ik vandaag nog eens naar de singel keek vroeg ik me eigenlijk af hoe om deze vastgemaakt hoort te worden.

Moet de bolle kant naar voor of naar achter? :o?

https://agradi.nl/products/covalliero-s ... a-slider-1
Laatst bijgewerkt door lauriegeenen op 21-03-25 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Re: Hoe om hoort een anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:22

Bolle kant moet naar voren. Op de singel die ik gebruik staat heel handig 'FRONT' aan een kant :D
Naar mijn weten zijn de enige singels waarbij de bolle kant naar achteren moet, speciale springsingels.

lauriegeenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 11:23

Marjo schreef:
Bolle kant moet naar voren. Op de singel die ik gebruik staat heel handig 'FRONT' aan een kant :D
Naar mijn weten zijn de enige singels waarbij de bolle kant naar achteren moet, speciale springsingels.

Het lijkt me dan dat ze zo weinig ruimte aan de oksel overhouden. Ben benieuwd naar de andere reacties!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:24

Bolle kant moet inderdaad naar voren :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:26

Waar op je foto het ringetje naar voren wijst is de voorkant.

Ik gok dat de andere mensen die hebben gereageerd, niet naar de foto hebben gekeken.

Vaak heeft een anatomische singel een kleinere bolling aan de voorkant maar dat heeft de jouwe niet
Laatst bijgewerkt door Sintara op 21-03-25 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:26

Is het hele ide van een anatomische singel niet dat je hem zo om doet afhankelijk van waar de ideale singelplek van je paard is?

lauriegeenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 11:28

Sintara schreef:

Ik gok dat de andere mensen die hebben gereageerd, niet naar de foto hebben gekeken.

Vaak heeft een anatomische singel een kleinere bolling aan de voorkant maar dat heeft de jouwe niet

Dat veroorzaakt net de verwarring bij mij, dan zou het toch betekenen dat de holle kant naar voor hoort. Zo is het mij inderdaad ook uitgelegd, het ringetje moet naar voor wijzen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:29

Ayasha schreef:
Is het hele ide van een anatomische singel niet dat je hem zo om doet afhankelijk van waar de ideale singelplek van je paard is?

Dat lijkt mij meer te maken hebben met de soort singel, dan hoe je hem omdoet. De singels zijn op een bepaalde manier ontworpen en als je ze dan anders gebruikt lijkt me dat niet ideaal.

Als de singel zelf niet goed zit voor het paard, zou ik eerder kijken naar een andere maat/soort dan de singel anders bevestigen. Je kan daar de werking mee benadelen, en uiteindelijk je paard ook.

Veel mensen denken te simpel over de singel ben ik bang, kan nooit kwaad om een zadelpasser ook een goede singel te laten adviseren :j

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:29

Dit model singel wordt ook wel een banaan-, maan- of C-singel genoemd. Deze wordt gebruikt voor buikige paarden die de singelgroeve ver naar voren hebben liggen. Dan wordt de 'bolle' kant, of zeg maar de 'lange' kant van de banaan, naar achteren gebruikt. Deze singel is dus niet geschikt voor elk model paard.

Er zijn veel verschillen tussen de soorten verkrijgbare anatomische singels. Neem eens een kijkje in het singeltopic hier op bokt, daar is ontzettend veel info te vinden over verschillende modellen en de pasvorm ervan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:30

lauriegeenen schreef:
Sintara schreef:

Dat veroorzaakt net de verwarring bij mij, dan zou het toch betekenen dat de holle kant naar voor hoort. Zo is het mij inderdaad ook uitgelegd, het ringetje moet naar voor wijzen.

Op de foto lijkt het ringetje anders los te liggen en vrij te bewegen zijn; buig hem om naar de andere kant et voilà.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:30

Ayasha schreef:

Klopt, stel dat je een buikig paard hebt, dan wil je in feite dat de achterste singelstoten een langer stuk singel ertussen krijgen dan de voorste.

Als je een heel atletisch gebouwd paard hebt waarbij de buik juist oploopt richting het kruis, dan wil je het stuk singel tussen de achterste singelstoten korter hebben dan dat tussen de voorste singelstoten

lauriegeenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 11:33

Wel interessant, dank voor jullie antwoorden allemaal!

Niet verder bij nagedacht dan gewoon een extra singel te bestellen maar mét lus, hier zit dus wel nog meer theorie achter.

Overigens ook een afspraak met een zadelpasser op de planning, dan vraag ik meteen wat meer info over singels
Laatst bijgewerkt door lauriegeenen op 21-03-25 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:39

De foto is mijns inziens een Crescent model, ook wel banaanvorm genoemd en die hoort met de bolle kant naar achteren.

Een anatomische singel heeft uitsparingen voor de ellebogen en dan zit er een "kleine" bolling die dan wel naar voren moet wijzen, maar de singel op de foto is een lange bolling van gesp tot gesp en die hoort echt naar achteren.

lauriegeenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 11:47

Marije_jiplover schreef:
De foto is mijns inziens een Crescent model, ook wel banaanvorm genoemd en die hoort met de bolle kant naar achteren.

Een anatomische singel heeft uitsparingen voor de ellebogen en dan zit er een "kleine" bolling die dan wel naar voren moet wijzen, maar de singel op de foto is een lange bolling van gesp tot gesp en die hoort echt naar achteren.

En dan klopt de richting van het ringetje ook weer...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:06

BabiiVeeraa schreef:

Klopt.
Bij een springsingel naar achteren, bij een anatomische singel naar voren.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:12

Zo’n singel heb ik ook gehad en de bolling hoort inderdaad naar achteren. Is vooral bedoeld voor “vierkante” paarden. Afbeelding
Afbeelding

Na een tijdje werd het bont vuil en kreeg mijn paard er singelwondjes van :o

Singels met zo’n zelfde model als prolite zijn inderdaad bedoeld voor ronde paarden die dus de singelplek ver naar voren hebben liggen. Hierbij hoort de bolling naar voren. Dit paard heeft bv de singelplek erg naar voren zitten :)
Afbeelding

lauriegeenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 12:13

Lieser schreef:
BabiiVeeraa schreef:

Klopt.
Bij een springsingel naar achteren, bij een anatomische singel naar voren.

Volgens de meeste meningen hier is het geen anatomische singel maar een banaanvormige en dan moet de bolling net weer naar achter :?

Ik dacht dat ik een domme vraag stelde maar toch interessant om hier alle meningen/ervaringen te lezen! :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:21

Singels zijn veel gecompliceerder dan veel mensen denken. Dus ik vind dit echt geen domme vraag hoor TS. :(:)

Een banaanvormige singel is ook een anatomische singel.

Wat is de bouw van je paard TS? Misschien helpt dat.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-03-25 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:22

Ayasha schreef:
Singels zijn veel gecompliceerder dan veel mensen denken. Dus ik vind dit echt geen domme vraag hoor TS. :(:)

Dit. Liever dat je het vraagt, dan dat je iets doet omdat je denkt dat het goed gaat en het uiteindelijk totaal verkeerd blijkt te zijn :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:26

Het heeft niet zo zeer met de vorm van de singel te maken maar met hoe de gespen tegenover de singel staan. Bij een echte banaan vormige singel staat de gespen schuin met de singel mee.
Je hebt ook singels die banaan vorm achtig zijn maar waarbij de gespen wel recht naar boven staan. Anatomische singels hebben ook rechte gespen

Een singel met gespen die schuin staan zijn speciaal voor paarden waarbij normale rechte gespen het zadel verkeerd trekken.

Ik heb deze singel ook voor mijn pony met een ronde buik waarbij de singel plek erg naar voren ligt. Ik leg de singel dus zo neer dat de gespen naar achteren wijzen en zo niet mijn zadel naar voren trekken

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:26

Duidelijkere foto gevonden :D. Als ik deze singel met de bolling naar voren zou doen, zou hij in stilstand al tegen de schouder aan zitten.
Afbeelding

lauriegeenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 13:22

Ayasha schreef:

Een banaanvormige singel is ook een anatomische singel.

Wat is de bouw van je paard TS? Misschien helpt dat.

Hier te bewonderen :)

Afbeelding

Afbeelding

lauriegeenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 13:24

Amber_anne schreef:
Het heeft niet zo zeer met de vorm van de singel te maken maar met hoe de gespen tegenover de singel staan. Bij een echte banaan vormige singel staat de gespen schuin met de singel mee.
Je hebt ook singels die banaan vorm achtig zijn maar waarbij de gespen wel recht naar boven staan. Anatomische singels hebben ook rechte gespen

Een singel met gespen die schuin staan zijn speciaal voor paarden waarbij normale rechte gespen het zadel verkeerd trekken.

Ik heb deze singel ook voor mijn pony met een ronde buik waarbij de singel plek erg naar voren ligt. Ik leg de singel dus zo neer dat de gespen naar achteren wijzen en zo niet mijn zadel naar voren trekken

Mijn zadel blijft altijd netjes liggen, maar de singel zit naar mijn gevoel ook altijd best wel naar voor. Ze krijgt dan ook wel eens schuurplekjes in haar oksel. Wellicht zou deze singel dan voor haar wel een mooie oplossing bieden zonder dat ik het zelf besefte toen ik de bestelling plaatste! Proberen waard lijkt me dan wel

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:40

Op de tweede foto lijkt jouw paard niet per se zo'n bol buikje te hebben en is het dier ook vrij lang? Deze singel is juist geschikt voor korte dieren waarvan de bolling van de buik al ver naar voren begint. De singel in de link is aan de voorkant (dus tussen de voorste 2 gespen) korter dan achter (dus tussen de achterste 2 gespen) en het lijkt me dat deze singel bij jouw paard dus alleen aan de voorkant druk zal geven en aan de achterkant niet. En dat is niet wenselijk.
Maar misschien vertekent de foto? De eerste foto is lastig vanwege de hoek.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:04

Ik heb een anatomische banaan, daar moet de bolling wel naar voren. Heb ook een goedkoopie voor aan m'n longeersingel en die heeft zo'n zelfde model, ook bol naar voren.
Afbeelding

Jouw singel vind ik ook verwarrend :') misschien zitten die uitsparingen er niet (en moet je die er dus wel bij denken) omdat het een goedkoop model is en is het daarom zo dubieus? :+