Bit erbij kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bulbasaus

Bit erbij kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 23:01

Mijn pony loopt sinds kort op een trust flexi soft bit.
Hij doet het daar met dressuur super op maar merk dat als ik buiten rij of ga springen ik echt niks te zeggen heb als hij er vandoor gaat (uit enthousiasme, buiten alleen met de galop).. hij reageerde altijd al heftig op een bit.
Zijn vorige bit was een D trens dubbel gebroken en daarmee doet hij bij de kleinste druk of kneepjes al zijn mond bij open en zijn tong er uit… super gevoelige mond dus. Ik rij met een hele zachte hand dus daar ligt het ook niet aan.

Iemand aanraders voor een bitje?
Bedankt!

Horseloverl

Re: Bit erbij kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 00:21

Je hebt die ook in baby pelham vgm. Ik zou als hij fijn loopt op de flexisoft zoiets proberen. Net een kleine hefboom dus net iets meer te vertellen

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:13

Welke gebruik je? Misschien kun je een iets hardere proberen. Of inderdaad iets met een (kleine) hefboom.

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 08:33

Annelies_VG schreef:
Welke gebruik je? Misschien kun je een iets hardere proberen. Of inderdaad iets met een (kleine) hefboom.

Ik gebruik de Bustrens Trust Inno Sense Flexi Soft. Nu merk ik dat hij met dressuur er ook echt in begint te hangen.. Dat was hiervoor niet zo. Duidelijk verzet tegen het bitje dus

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:35

Beter hem niet zo hard laten gaan dat je de controle kwijtraakt. Als dat betekent dat galop te hard is, dan moet je in draf blijven werken aan de controle tot je wel toe bent aan galop

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 08:49

Dorine92 schreef:
Beter hem niet zo hard laten gaan dat je de controle kwijtraakt. Als dat betekent dat galop te hard is, dan moet je in draf blijven werken aan de controle tot je wel toe bent aan galop

Is ook de bedoeling, maar heb zo weinig te zeggen dat ik hem oprecht niet in draf kan houden..

Dressuur loopt hij top, reageert super op de hulpen (apart van nu dus het hangen) dus het is echt uit enthousiasme met het springen

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:04

Pony zou wel iets kunnen mankeren waar hij met dressuur geen of minder last van heeft en compenseert en met springen wel last heeft. Dus zou daar eerst eens naar laten kijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:07

Bulbasaus schreef:
Dorine92 schreef:

Is ook de bedoeling, maar heb zo weinig te zeggen dat ik hem oprecht niet in draf kan houden..

Dressuur loopt hij top, reageert super op de hulpen (apart van nu dus het hangen) dus het is echt uit enthousiasme met het springen

Dan laat je hem niet springen. Elke keer dat je controle kwijtraakt voltes 10 meter rijden. Je moet jouw eigen gebreken niet willen oplossen met een scherper bit in zijn mond. Je bent gewoon of niet snel genoeg, of niet duidelijk genoeg, of niet handig genoeg, of niet consequent genoeg. Beter daaraan werken

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:55

Heb je springles? Zo ja wat zegt je instructeur?
Ik heb zelf van verschillende springinstructeurs geleerd om als paard enthousiast word of hard gaat om zo snel mogelijk te gaan halthouden na de hindernis en pas weer te gaan stappen als paard ontspant

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:28

Je kan altijd een bitfitter om advies vragen :)

Ik ben zelf erg fan van Neue Schule en Myler... onze Fries en halve Fries lopen perfect op een Myler snaffle level 1 (watertrens), en de NRPS'ers (pony's) doen het heel erg goed op de Neue Schule Turtletop (watertrens) :)

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 12:12

LiannePuthzy schreef:
Heb je springles? Zo ja wat zegt je instructeur?
Ik heb zelf van verschillende springinstructeurs geleerd om als paard enthousiast word of hard gaat om zo snel mogelijk te gaan halthouden na de hindernis en pas weer te gaan stappen als paard ontspant

Mijn instructeur laat me idd voltes draaien of stil zetten. Maar omdat ik met het trust flexi soft bitje zo hard moet zijn om dat voor elkaar te krijgen denk ik toch dat het slim is om naar een ander bit te kijken.. Wil echt geen scherper bit om dit op te lossen maar met een zacht bit kan het uiteindelijk ook te hard worden en dit is voor ons niet meer heel veilig

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:17

Bulbasaus schreef:
Annelies_VG schreef:

Ik gebruik de Bustrens Trust Inno Sense Flexi Soft. Nu merk ik dat hij met dressuur er ook echt in begint te hangen.. Dat was hiervoor niet zo. Duidelijk verzet tegen het bitje dus

simpel het probleem oplossen!!!
communicatie/hulpen in orde maken!!

wat je nu aan het doen bent is symptoombestrijden en daar los je niets mee op, sterker nog je creëert steeds meer problemen.

Paarden/pony's kunnen geweldig compenceren, tot het echt niet meer kan, laat je door goede instructie helpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:19

Dus:
-hij hangt op het bot.
-gaat er vandoor in galop
-gaat er vandoor bij het springen

Maar buiten dat is ie super licht op het bit?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:23

Als je deze vraag nou zou stellen terwijl je nu al met een flink bit rijdt zou ik misschien ook zeggen: Kijk echt eerst eens naar je rijden.

Maar vanaf het zachtste bit wat ik ken (jouw flexisoft) vind ik het niet zo'n gekke gedachte om (ook) eens naar een ander bit te kijken. Gewoon een 'gemiddeld' bit is dan al een upgrade in scherpte. Wie weet ik het net genoeg om dan vervolgens de rest van je hulpen ook weer beter te laten doorkomen.
(mijn redenatie is dan: is is moeilijker terug zitten en uit ademen als je paard aan je gaat hangen, uiteindelijk wil je dus wel blijven vertrouwen op AL je hulpen en niet alleen op het bit)

Een heleboel dure bitten hebben ook een goedkopere look a like. Zo ben ik bij mijn paarden gaan testen hoe ze op welk bit reageerden. Bitfitter kan natuurlijk ook.
Dan ben je ongeveer even duur uit.

Ik rij één van mijn paarden bewust juist met dit bit in het springen. Omdat het zo zacht is. Dat is een heel onzeker paard en die moet je zo min mogelijk willen storen in de mond. Want die remt dan toch al te graag. En het is wel een aardig verschil tussen dit zachte bit en een normaal bit. Bij dressuurwerk heeft hij een ander bit in en dat merk ik echt.
Want die keren dat hij jolig is met die flexi soft in....... :Y)

Dus gezien de context denk ik dat het niet perse waar hoeft te zijn wat je zegt mce.

(overigens: de toevoeging dat hij nu in het normale werk ook hangt maakt het wel een tikkie anders. Maar dan nog kom je nu van -5 af. En rijd de gemiddelde ruiter rond met 0 tot +5.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:39

pol013 schreef:
Als je deze vraag nou zou stellen terwijl je nu al met een flink bit rijdt zou ik misschien ook zeggen: Kijk echt eerst eens naar je rijden.

Maar vanaf het zachtste bit wat ik ken (jouw flexisoft) vind ik het niet zo'n gekke gedachte om (ook) eens naar een ander bit te kijken. Gewoon een 'gemiddeld' bit is dan al een upgrade in scherpte. Wie weet ik het net genoeg om dan vervolgens de rest van je hulpen ook weer beter te laten doorkomen.
(mijn redenatie is dan: is is moeilijker terug zitten en uit ademen als je paard aan je gaat hangen, uiteindelijk wil je dus wel blijven vertrouwen op AL je hulpen en niet alleen op het bit)

Een heleboel dure bitten hebben ook een goedkopere look a like. Zo ben ik bij mijn paarden gaan testen hoe ze op welk bit reageerden. Bitfitter kan natuurlijk ook.
Dan ben je ongeveer even duur uit.

Ik rij één van mijn paarden bewust juist met dit bit in het springen. Omdat het zo zacht is. Dat is een heel onzeker paard en die moet je zo min mogelijk willen storen in de mond. Want die remt dan toch al te graag. En het is wel een aardig verschil tussen dit zachte bit en een normaal bit. Bij dressuurwerk heeft hij een ander bit in en dat merk ik echt.
Want die keren dat hij jolig is met die flexi soft in....... :Y)

Dus gezien de context denk ik dat het niet perse waar hoeft te zijn wat je zegt mce.

(overigens: de toevoeging dat hij nu in het normale werk ook hangt maakt het wel een tikkie anders. Maar dan nog kom je nu van -5 af. En rijd de gemiddelde ruiter rond met 0 tot +5.)

Klopt helemaal, met uw kennis, kunde en ervaring
maar TS heeft dat niet denk ik??
Laatst bijgewerkt door mce op 13-03-25 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:40

Hangen op het bit is meestal niet voldoende aan het been.
Hoe goed is hij daarmee met dressuur?
Gaat hij direct actief naar voren bij een kleine beenhulp? Zowel verruimen als naar een andere gang?
Hoe vraag je hem weer terug? Met de teugels of met je zit?

Dat dubbelgebroken bit, wat voor merk was het?
Hoe dik?
Er zit een wereld van verschil tussen merken, maar voornamelijk ook tussen de middenstukjes.
Bij veel merken zijn die veel te dik en te breed.
Dus kan best zijn als je bijvoorbeeld een simpele sprenger K&K koopt dubbelgebroken dat hij niet zo heftig reageert.

Wij hebben hier geen beeld, dus je moet daarin gewoon heel scherp naar je eigen rijden kijken.
Hoe is die dressuur, hoe goed is hij dan werkelijk aan de hulpen, hoe onzichtbaar zijn ze.
Wat doet hij in galop tussen 2 balken en daarin verruimen maar ook de passen verkleinen.
Dat moet al fijn gaan voordat je aan sprongen denkt.

Vaak kom je dan al dichterbij je antwoord.

Ik ben zeker niet tegen het kijken naar een gewoon ander bit, want ja paarden hebben nu eenmaal voorkeur.
Maar ook naar het heel kritisch zijn op jezelf.

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 13:53

DuoPenotti schreef:
Hangen op het bit is meestal niet voldoende aan het been.
Hoe goed is hij daarmee met dressuur?
Gaat hij direct actief naar voren bij een kleine beenhulp? Zowel verruimen als naar een andere gang?
Hoe vraag je hem weer terug? Met de teugels of met je zit?

Dat dubbelgebroken bit, wat voor merk was het?
Hoe dik?
Er zit een wereld van verschil tussen merken, maar voornamelijk ook tussen de middenstukjes.
Bij veel merken zijn die veel te dik en te breed.
Dus kan best zijn als je bijvoorbeeld een simpele sprenger K&K koopt dubbelgebroken dat hij niet zo heftig reageert.

Wij hebben hier geen beeld, dus je moet daarin gewoon heel scherp naar je eigen rijden kijken.
Hoe is die dressuur, hoe goed is hij dan werkelijk aan de hulpen, hoe onzichtbaar zijn ze.
Wat doet hij in galop tussen 2 balken en daarin verruimen maar ook de passen verkleinen.
Dat moet al fijn gaan voordat je aan sprongen denkt.

Vaak kom je dan al dichterbij je antwoord.

Ik ben zeker niet tegen het kijken naar een gewoon ander bit, want ja paarden hebben nu eenmaal voorkeur.
Maar ook naar het heel kritisch zijn op jezelf.

Hij is in de dressuur super apart van het hangen. Alles gaat op kleine hulpen en handen zitten stil en kan alles op mijn zit doen. Verruimen en verkleinen gaat met de galop ook op mijn zit tot we dus gaan springen Over de vorige bitjes kan ik niet veel info geven. Het was zoizo geen duur merk maar de verdere afmetingen weet ik niet meer! Hij is ook super naar voren te rijden. Echt een pony die op de kleinste hulpen overgangen maakt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:15

Deze bitten staan erom bekend dat paarden erop gaan hangen. Mijn paard is super fijn in de mond maar tijdens een bitfit sessie die geprobeerd en daar hing ze op als een betonblok. Mijn paard loopt heel fijn op de Harry’s horse R-rol watertrens. Zacht en licht en toch stabiel. Ze vindt het een heerlijk bit. Mijn ervaring is dat ze niet alleen willen gaan hangen op een te zacht bit maar als iets te hard of onprettig is kan dit ook hangen veroorzaken. Dan gaan ze er doorheen trekken ipv wijken voor de druk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:51

Bulbasaus schreef:
Hij is in de dressuur super apart van het hangen. Alles gaat op kleine hulpen en handen zitten stil en kan alles op mijn zit doen. Verruimen en verkleinen gaat met de galop ook op mijn zit tot we dus gaan springen

Nou dan zit er in het springen dus nog werk. Een zwaarder bit gaat echt je problemen niet oplossen, hij negeert je blijkbaar gewoon en jij laat hem dan springen. Beter los je het probleem op. Dus de volte op en niet springen. Eerst maar eens voltes rijden met stukjes op hindernissen af en dan de volte doordraaien tot hij normaal op tempo blijft. En van daaruit doorwerken naar een paard die gewoon onder controle is. Want blijkbaar is hij dressuurmatig toch niet zo onder controle als je denkt. Hij luistert alleen als hij daar zin in heeft, en anders niet. Dat oplossen lijkt me beter dan een bit uitzoeken die genoeg pijn doet dat zelfs tong uitsteken niet helpt

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 16:12

Dorine92 schreef:
Bulbasaus schreef:
Hij is in de dressuur super apart van het hangen. Alles gaat op kleine hulpen en handen zitten stil en kan alles op mijn zit doen. Verruimen en verkleinen gaat met de galop ook op mijn zit tot we dus gaan springen

Nou dan zit er in het springen dus nog werk. Een zwaarder bit gaat echt je problemen niet oplossen, hij negeert je blijkbaar gewoon en jij laat hem dan springen. Beter los je het probleem op. Dus de volte op en niet springen. Eerst maar eens voltes rijden met stukjes op hindernissen af en dan de volte doordraaien tot hij normaal op tempo blijft. En van daaruit doorwerken naar een paard die gewoon onder controle is. Want blijkbaar is hij dressuurmatig toch niet zo onder controle als je denkt. Hij luistert alleen als hij daar zin in heeft, en anders niet. Dat oplossen lijkt me beter dan een bit uitzoeken die genoeg pijn doet dat zelfs tong uitsteken niet helpt
.

Ik snap echt niet waar mensen vandaan halen dat ik een bit wil wat pijn doet. Ik wil een bitje waar hij niet in gaat hangen en waar ik hem wel mee een volte op krijg. Met dit bit moet ik super hard zijn (met letterlijk het ZACHTSTE bit wat je kan krijgen) waardoor het bit toch niet meer zo vriendelijk is en krijg ik hem alsnog geen volte op. Al zou het aan de dressuur liggen had ik daar verder op getraind en was ik inderdaad niet gaan springen of had ik het bij balkjes gehouden maar daar ligt het dus NIET aan. De basis zit er prima op, zelfs meer dan de basis dus dat is het probleem oprecht niet. Ik ben zelf ook niet achterlijk en weet best dat dat eerst onder controle moet zijn voor je uberhaupt een sprong probeert. Hij luistert met SPRINGEN inderdaad niet, omdat hij zo op de sprong af trekt en wilt gaan en daardoor totaal niet gefocust is op mij of alles wat ik met mijn zit probeer te doen qua terug rijden en sturen. Hoop dat dit zo duidelijk is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:21

Toch werkt dressuur rijden tussen de hindernissen dan wel goed.

Dus word hij heet ga je dressuur rijden tot hij weer rustig is.
En dan neem je weer een sprongetje, word hij weer heet ga je weer dresuur rijden en laat de spanning afvloeien.

kan best zijn dat als je rijd in een parcours dat je in het begin aan geen enkel sprongetje toekomt, met geluk enkel wat balkjes rijden.
En later word het 1 sprongetje, nog weer later 3 enz.
Maar steeds terug naar de rust.
Zodat hij leert dat ook bij hindernissen er niets is om druk over te maken, op jou te letten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:22

Bulbasaus schreef:
Dorine92 schreef:
.

Ik snap echt niet waar mensen vandaan halen dat ik een bit wil wat pijn doet. Ik wil een bitje waar hij niet in gaat hangen en waar ik hem wel mee een volte op krijg. Met dit bit moet ik super hard zijn (met letterlijk het ZACHTSTE bit wat je kan krijgen) waardoor het bit toch niet meer zo vriendelijk is en krijg ik hem alsnog geen volte op. Al zou het aan de dressuur liggen had ik daar verder op getraind en was ik inderdaad niet gaan springen of had ik het bij balkjes gehouden maar daar ligt het dus NIET aan. De basis zit er prima op, zelfs meer dan de basis dus dat is het probleem oprecht niet. Ik ben zelf ook niet achterlijk en weet best dat dat eerst onder controle moet zijn voor je uberhaupt een sprong probeert. Hij luistert met SPRINGEN inderdaad niet, omdat hij zo op de sprong af trekt en wilt gaan en daardoor totaal niet gefocust is op mij of alles wat ik met mijn zit probeer te doen qua terug rijden en sturen. Hoop dat dit zo duidelijk is.

Je bent al de hele tijd duidelijk maar ik (en met mij een aantal anderen) ben het gewoon niet met je eens dat je het met een bit moet oplossen. Het is rijtechnisch. Een paard kan alleen in een bit hangen als de ruiter daar tegenin hangt, anders heeft hij niks om aan te hangen. Een bit dat voorkomt dat een paard gaat hangen bij een ruiter die blijkbaar niet snel genoeg kan loslaten, is per definitie pijnlijk. Tegenhangen bij een ruiter die hangen toestaat/voedt is namelijk een natuurlijke reactie van een paard

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:31

Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn pony (al loopt die voor de wagen). Na jaren zoeken blijkt het bij hem vooral het materiaal te zijn wat hem ‘dwars’ zit en hij z’n mond opent en achter z’n leidsel kruipt. Door om een regulier bitje zeemleer heen te doen lijkt het issue hier opgelost. Accepteert het bit net zo als de flexi soft, maar is net even wat minder flexibel waardoor hij minder de neiging heeft om er door te lopen om spannende of enthousiaste momenten, waardoor ik ‘m net even wat makkelijker kan bereiken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:20

Ik zou veranderen van bit geen dom idee vinden, daqr het blijkbaar nauw komt bij jouw pony zou een goede bitfitter wel nuttig zijn. Daarmee moet het hangen in dressuur verbeteren en moet je een rem hebben bij het springen.

MAAR
Ik denk dat dit slechts een tussenoplossing zal zijn.
Veel paarden stormen naar de sprong en nemen de leiding over omdat ze bang zijn. Bang dat hun ruiter de verkeerde afstand ziet, bang dat hun ruiter hen in een springhouding forceert waarin ze eigenlijk niet kunnen springen...
Volgens mij moet je, ja eventueel met een ander bit, vooral goede springles nemen: lijntjes, combinaties etc met heel lage hoogte tot het zonder stress gaat.

Specifiek bij een iets oudere pony heb je wel regelmatig dat de vorige ruiter te groot en sterk was en de pony in parcours over zijn limieten joeg. Dan zit de volgende ruiter met de zware taak van echt weer van 0 te herbeginnen.

Paarden van beroeps gaan op wedstrijd over huizenhoge parcours en als ze thuis komen ... is het weer super veel controle en vertrouwen opbouwen over hindernisjes van 50 cm.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:26

Bang.. Kan...
Ken er meer die gewoon giga enthousiast worden.
En gewoon moeten leren wachten. Leren hun enthousiasme tot een veilig level te houden.