Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Annelies_VG schreef:Welke gebruik je? Misschien kun je een iets hardere proberen. Of inderdaad iets met een (kleine) hefboom.
Dorine92 schreef:Beter hem niet zo hard laten gaan dat je de controle kwijtraakt. Als dat betekent dat galop te hard is, dan moet je in draf blijven werken aan de controle tot je wel toe bent aan galop
Bulbasaus schreef:Dorine92 schreef:Beter hem niet zo hard laten gaan dat je de controle kwijtraakt. Als dat betekent dat galop te hard is, dan moet je in draf blijven werken aan de controle tot je wel toe bent aan galop
Is ook de bedoeling, maar heb zo weinig te zeggen dat ik hem oprecht niet in draf kan houden..
Dressuur loopt hij top, reageert super op de hulpen (apart van nu dus het hangen) dus het is echt uit enthousiasme met het springen
LiannePuthzy schreef:Heb je springles? Zo ja wat zegt je instructeur?
Ik heb zelf van verschillende springinstructeurs geleerd om als paard enthousiast word of hard gaat om zo snel mogelijk te gaan halthouden na de hindernis en pas weer te gaan stappen als paard ontspant
Bulbasaus schreef:Annelies_VG schreef:Welke gebruik je? Misschien kun je een iets hardere proberen. Of inderdaad iets met een (kleine) hefboom.
Ik gebruik de Bustrens Trust Inno Sense Flexi Soft. Nu merk ik dat hij met dressuur er ook echt in begint te hangen.. Dat was hiervoor niet zo. Duidelijk verzet tegen het bitje dus
pol013 schreef:Als je deze vraag nou zou stellen terwijl je nu al met een flink bit rijdt zou ik misschien ook zeggen: Kijk echt eerst eens naar je rijden.
Maar vanaf het zachtste bit wat ik ken (jouw flexisoft) vind ik het niet zo'n gekke gedachte om (ook) eens naar een ander bit te kijken. Gewoon een 'gemiddeld' bit is dan al een upgrade in scherpte. Wie weet ik het net genoeg om dan vervolgens de rest van je hulpen ook weer beter te laten doorkomen.
(mijn redenatie is dan: is is moeilijker terug zitten en uit ademen als je paard aan je gaat hangen, uiteindelijk wil je dus wel blijven vertrouwen op AL je hulpen en niet alleen op het bit)
Een heleboel dure bitten hebben ook een goedkopere look a like. Zo ben ik bij mijn paarden gaan testen hoe ze op welk bit reageerden. Bitfitter kan natuurlijk ook.
Dan ben je ongeveer even duur uit.
Ik rij één van mijn paarden bewust juist met dit bit in het springen. Omdat het zo zacht is. Dat is een heel onzeker paard en die moet je zo min mogelijk willen storen in de mond. Want die remt dan toch al te graag. En het is wel een aardig verschil tussen dit zachte bit en een normaal bit. Bij dressuurwerk heeft hij een ander bit in en dat merk ik echt.
Want die keren dat hij jolig is met die flexi soft in.......![]()
Dus gezien de context denk ik dat het niet perse waar hoeft te zijn wat je zegt mce.
(overigens: de toevoeging dat hij nu in het normale werk ook hangt maakt het wel een tikkie anders. Maar dan nog kom je nu van -5 af. En rijd de gemiddelde ruiter rond met 0 tot +5.)
DuoPenotti schreef:Hangen op het bit is meestal niet voldoende aan het been.
Hoe goed is hij daarmee met dressuur?
Gaat hij direct actief naar voren bij een kleine beenhulp? Zowel verruimen als naar een andere gang?
Hoe vraag je hem weer terug? Met de teugels of met je zit?
Dat dubbelgebroken bit, wat voor merk was het?
Hoe dik?
Er zit een wereld van verschil tussen merken, maar voornamelijk ook tussen de middenstukjes.
Bij veel merken zijn die veel te dik en te breed.
Dus kan best zijn als je bijvoorbeeld een simpele sprenger K&K koopt dubbelgebroken dat hij niet zo heftig reageert.
Wij hebben hier geen beeld, dus je moet daarin gewoon heel scherp naar je eigen rijden kijken.
Hoe is die dressuur, hoe goed is hij dan werkelijk aan de hulpen, hoe onzichtbaar zijn ze.
Wat doet hij in galop tussen 2 balken en daarin verruimen maar ook de passen verkleinen.
Dat moet al fijn gaan voordat je aan sprongen denkt.
Vaak kom je dan al dichterbij je antwoord.
Ik ben zeker niet tegen het kijken naar een gewoon ander bit, want ja paarden hebben nu eenmaal voorkeur.
Maar ook naar het heel kritisch zijn op jezelf.
Bulbasaus schreef:Hij is in de dressuur super apart van het hangen. Alles gaat op kleine hulpen en handen zitten stil en kan alles op mijn zit doen. Verruimen en verkleinen gaat met de galop ook op mijn zit tot we dus gaan springen
Dorine92 schreef:.Bulbasaus schreef:Hij is in de dressuur super apart van het hangen. Alles gaat op kleine hulpen en handen zitten stil en kan alles op mijn zit doen. Verruimen en verkleinen gaat met de galop ook op mijn zit tot we dus gaan springen
Nou dan zit er in het springen dus nog werk. Een zwaarder bit gaat echt je problemen niet oplossen, hij negeert je blijkbaar gewoon en jij laat hem dan springen. Beter los je het probleem op. Dus de volte op en niet springen. Eerst maar eens voltes rijden met stukjes op hindernissen af en dan de volte doordraaien tot hij normaal op tempo blijft. En van daaruit doorwerken naar een paard die gewoon onder controle is. Want blijkbaar is hij dressuurmatig toch niet zo onder controle als je denkt. Hij luistert alleen als hij daar zin in heeft, en anders niet. Dat oplossen lijkt me beter dan een bit uitzoeken die genoeg pijn doet dat zelfs tong uitsteken niet helpt
Bulbasaus schreef:Dorine92 schreef:.Nou dan zit er in het springen dus nog werk. Een zwaarder bit gaat echt je problemen niet oplossen, hij negeert je blijkbaar gewoon en jij laat hem dan springen. Beter los je het probleem op. Dus de volte op en niet springen. Eerst maar eens voltes rijden met stukjes op hindernissen af en dan de volte doordraaien tot hij normaal op tempo blijft. En van daaruit doorwerken naar een paard die gewoon onder controle is. Want blijkbaar is hij dressuurmatig toch niet zo onder controle als je denkt. Hij luistert alleen als hij daar zin in heeft, en anders niet. Dat oplossen lijkt me beter dan een bit uitzoeken die genoeg pijn doet dat zelfs tong uitsteken niet helpt
Ik snap echt niet waar mensen vandaan halen dat ik een bit wil wat pijn doet. Ik wil een bitje waar hij niet in gaat hangen en waar ik hem wel mee een volte op krijg. Met dit bit moet ik super hard zijn (met letterlijk het ZACHTSTE bit wat je kan krijgen) waardoor het bit toch niet meer zo vriendelijk is en krijg ik hem alsnog geen volte op. Al zou het aan de dressuur liggen had ik daar verder op getraind en was ik inderdaad niet gaan springen of had ik het bij balkjes gehouden maar daar ligt het dus NIET aan. De basis zit er prima op, zelfs meer dan de basis dus dat is het probleem oprecht niet. Ik ben zelf ook niet achterlijk en weet best dat dat eerst onder controle moet zijn voor je uberhaupt een sprong probeert. Hij luistert met SPRINGEN inderdaad niet, omdat hij zo op de sprong af trekt en wilt gaan en daardoor totaal niet gefocust is op mij of alles wat ik met mijn zit probeer te doen qua terug rijden en sturen. Hoop dat dit zo duidelijk is.