Hoofdstel met alleen een bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleim

Hoofdstel met alleen een bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 22:41

Hey iedereen,

Ik vroeg me af of er mensen waren die de tijd willen nemen om hun ervaringen te vertellen over dit “hoofdstel”. Naja, eigenlijk bit :j

Afbeelding

Lijkt me interessant om eens uit te proberen maar voordat ik erin investeer ben ik benieuwd hoe jullie het ervaren. Ieder paard reageert er anders op maar dan heb ik toch eenbeetje een beeld.
Ik hoor het graag!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoofdstel met alleen een bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:45

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:53

M'n draver reed er best fijn op, gebruikte het wel maar af en toe eens, maar m'n tinkerkruising vond het uiteindelijk helemaal niks dus heb ik het bitje verkocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:13

Ik heb er een tijdje mee gereden en dat ging best goed.
Persoonlijk vond ik de leren bitjes van FRA nogal scherp aan de hoeken, de originele Meroth vond ik mooier.
Je paard moet wel een duidelijke kin hebben anders moet je óf te strak aansnoeren óf hij valt uit :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:43

De gebruiksaanwijzing zegt ook dat je het hoofdstel pas af kunt laten als het bitje echt helemaal naar de mond van je paard staat. Een 'vers' leren bitje kun je dus (nog) niet zonder hoofdstel gebruiken. En je kunt een leren bitje dus - volgens de fabrikant iig - niet voor meerdere paarden afwisselend gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-02-25 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:53

Dat heb ik nooit gedaan, gewoon een nachtje in de olie gelegd om het leer wat zachter te maken en daarna gewoon mee gaan rijden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:02

Ik heb er ook mee gereden.
Idd nachtje in de olie en dan gebruiken.

Mando werd er niet warm of koud van en liep hier ook prima op.
Vond het zelf alleen raar om mee te rijden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:18

Afbeelding

Ik gebruik zo'n bitje en werkt prima voor die van mij. :D

Laat hem er ook mee grazen, gebruik voer beloning etc. Dat is allemaal geen probleem. Tong kan nog ruim zat bewegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:19

Die leren bitjes heb je niet in bustrens of wel?

Mijn paard heeft bustrens 14,5 cm.
Watertrens 15,5. En die maat zie ik ook niet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:30

Mijn paard deed het er prima op, echter durfde ik er gevoelsmatig niet mee op buitenrit te gaan. Daarom ben ik weer een normaal hoofdstel gaan gebruiken. :)
Afbeelding

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:06

Ik heb het liggen maar nog niet gebruikt. Paard reageerde een beetje raar toen ik het voor het eerst aandeed, niet op ren slechte manner natuurlijk.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:12

Sentir schreef:
Ik heb het liggen maar nog niet gebruikt. Paard reageerde een beetje raar toen ik het voor het eerst aandeed, niet op ren slechte manner natuurlijk.

Logisch, het ligt op een andere positie dan een regulier bit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:27

Ik gebruikte die van Emiel Voest

Paard liep er prima op in de bak.
Buiten deed ik voor alle zekerheid wel een kopstuk eraan. Het lag dan eerlijk gezegd ook iets mooier, dus in de bak uiteindelijk ook met kopstuk en frontriem (behalve als ik een keer mensen wou verbazen, want de reacties kunnen grappig zijn :') )

Voor buiten ben ik wel uiteindelijk terug gegaan naar gewoon metaal bit.
Mijn veiligheid (en die van anderen) op straat en in het drukke verkeer vond ik belangrijker dan de wens om met leer te rijden.
En to be fair, met mijn kimblewick had ik écht wel wat meer te vertellen dan met een leerbit.
(En ik had een fantastisch paard onder mijn kont, maar wél een gruwelijke heetkop met eigen ideeen soms. Werklijn Lusitano. Voor de duvel niet bang, wél héét)

Maar voor bakwerk heb ik het dus veel gebruikt, en ook longeren en lange teugelwerk bijvoorbeeld ging er heel prima mee.

Juist met zijdelingse hulpen (zoals longeren) heeft dit bit het grote voordeel dat je het niet door de mond kunt trekken, maar dat het dan aan de tegenoverliggende kant het hoofd eigenlijk in de gewenste richting duwt.

Het werkt mede om die reden ook echt wat anders in. Op een manier die ik (en paard) prettig vonden

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 07:26

Ik heb dat ook getest, maar hij had zo’n klein mondje dat ie hem er continu uit werkte. Dus uiteindelijk reden we door het bos met dat ding om zn nek :')
Afbeelding
Afbeelding

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 09:42

Dank jullie wel! Ik denk dat ik het toch maar ga aanschaffen om eens uit te proberen, tweedehands kopen lijkt me dus niet slim ivm dat het gaat vormen naar de mond van het paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:47

Ik ken dit niet, zat eerst te kijken of zo'n bit er niet uit valt maar er zit dus een kin bandje aan. Werkt dit bit dan niet heel erg in op de tong en lagen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:03

@elisa: dat doet toch elk bit ?

@kleim: dat naar de mond vormen stelt niet veel voor hoor. Zodra het in gebruik is wordt het soepel en vormt zich dus naar nieuwe vormen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:08

Ja, ik verwoord het niet goed denk ik..een bit aan een kopstuk "hangt" in de mond en werkt in op tong en lagen (afhankelijk van de vorm van het bit) zodra er aan de teugel gezeten wordt.

Ik vroeg me af of dit niet continu op de tong en lagen inwerkt vanwege de bevestiging onder de kin.

Maar dat zijn gewoon mijn gedachten, heb er verder geen oordeel over of ervaring mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:11

"Inwerken' doet iets alleen als je 'kracht' uitoefent, dit bit ligt door de kinriem erg stil in de mond wat veel paarden ook prettig vinden. Anderen zijn er juist veel mee bezig vanwege evt. olie-smaak.

Wat je met dit bit mist vanwege geen hoofdstel is evt druk achter de oren, maar ook dat krijg je pas met een shank/hefboomwerking.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:13

Uit interesse: wat is het voordeel van deze optoming ten opzichte van 'traditionele' hoofdstellen en bitten? Ik kan me voorstellen dat het comfortabeler voelt voor het paard in de mond en ik lees hierboven dat het stiller/stabieler ligt. Maar waarom niet toch een kopstuk oid?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:26

Ik heb hiermee gereden maar dan wel met kopstuk, vond dat de kinriem anders niet comfortabel zat. Ik ben ermee gestopt toen ik merkte dat mijn pony hoestte tijdens rijden, net of ze speeksel niet goed weg geslikt kreeg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:31

DuoPenotti schreef:
Die leren bitjes heb je niet in bustrens of wel?

Mijn paard heeft bustrens 14,5 cm.
Watertrens 15,5. En die maat zie ik ook niet.

What? 14 en 15? OMG. Brix heeft 11,5 :D
Maar die heeft dan ook echt een pony mondje. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:37

Eelmo schreef:
Uit interesse: wat is het voordeel van deze optoming ten opzichte van 'traditionele' hoofdstellen en bitten? Ik kan me voorstellen dat het comfortabeler voelt voor het paard in de mond en ik lees hierboven dat het stiller/stabieler ligt. Maar waarom niet toch een kopstuk oid?

Ik weet niet of er echt een voordeel is.
Soms kun je vanwege bijv. een wond/gevoelige plek aan het hoofd niet met hoofdstel rijden en kan dit een oplossing zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:14

Eelmo schreef:

Ik gebruikte het omdat ik dacht dat het hoofdschudden van mijn paard kwam door druk achter de oren. Dit bleek uiteindelijk een totaal andere oorzaak te hebben. :)

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:03

Jaren geleden heb ik ermee gereden met mijn vorige paard, een merrie van toen 18 jaar. Zij werd er onzeker van ook omdat zij al jaren gewend was aan een trenshoofdstel.