Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lauke schreef:Heb je je paard al eens laten behandelen door een goede osteopaat of fysio?
Ik ben zelf osteopaat en zie het heel vaak. 9 van de 10 keer komt het voort uit een blokkade van de wervels ter hoogte van het gebied van de schuurplek. Als er een blokkade is wordt de doorbloeding in dat gebied minder en wordt de huidlaag minder elastisch. Hierdoor kan de huid dus minder opvangen en ontstaan er schuurplekken.
Celebi schreef:Inderdaad die breekbare haren aan het einde van hun groei cyclus net voor het uitvallen. Dat geeft snel plekken.
Maar het is wel ook een teken van wrijving, want zonder wrijving ontstaat het niet.
Ben wel benieuwd, heb je een foto van de plekken en een foto met zadel?
Rex_Rolfo schreef:pluisje88 schreef:Nooit geen gedoe mee. Behalve toen ik een nieuw cal rei dekje had gekocht.
Mm, hier een neopreen dekje. Morgen eens een katoenen meenemen.
pluisje88 schreef:Heb je toevallig een cal rei dekje onder je zadel? Ik scheer mijn paarden altijd helemaal kaal. Nooit geen gedoe mee. Behalve toen ik een nieuw cal rei dekje had gekocht. Rug kaal op de rand van het dekje en behoorlijk ook...
Dochorse om advies gevraagd. Daar had ik hem gekocht. 500 redenen want m’n zadel paste niet, mn wow pad mocht er niet onder en weet ik veel wat. Dekje op mp gezet en nooit meer kale plekken gehad. Gewoon een katoenen dekje zonder fancy randjes en het probleem kan zomaar opgelost zijn.
kleim schreef:pluisje88 schreef:Heb je toevallig een cal rei dekje onder je zadel? Ik scheer mijn paarden altijd helemaal kaal. Nooit geen gedoe mee. Behalve toen ik een nieuw cal rei dekje had gekocht. Rug kaal op de rand van het dekje en behoorlijk ook...
Dochorse om advies gevraagd. Daar had ik hem gekocht. 500 redenen want m’n zadel paste niet, mn wow pad mocht er niet onder en weet ik veel wat. Dekje op mp gezet en nooit meer kale plekken gehad. Gewoon een katoenen dekje zonder fancy randjes en het probleem kan zomaar opgelost zijn.
Nee dat niet, maar weet iniedergeval welk dekje ik niet ga kopen!
kleim schreef:Ik hoor veel over de rand van het dekje, het gaat bij mij echt om twee rondjes waar het zadel zit. Van de rand van het dekje heb ik nooit last… Ik zal binnenkort een schapenwol bontje proberen kijken of dat helpt, maar dan ben ik bang dat het zadel niet meer correct past…
Celebi schreef:Inderdaad die breekbare haren aan het einde van hun groei cyclus net voor het uitvallen. Dat geeft snel plekken.
Maar het is wel ook een teken van wrijving, want zonder wrijving ontstaat het niet.
Ben wel benieuwd, heb je een foto van de plekken en een foto met zadel?
Celebi schreef:Ja daarom vroeg ik ook om die foto. Dat het twee rondjes zijn klinkt wat gek. En ik zie wel vaker duidelijk niet passende zadels die door zadelmakers als passend bevonden worden dus je weet nooit..
Want tussen die rondjes en het ongeschoren stuk vacht, zit daar nog onaangetast geschoren vacht? Of lopen die schuurplekken meteen over in de ongeschoren vacht?
Hannanas schreef:Zonder wrijving geen kale plekken.
Ik zou toch kritisch naar je zadel laten kijken, én naar je paard. Eventuele bewegingsrestrictie ergens in z’n lijf kan extra beweging in de lendenen veroorzaken. Of eventuele bolling van de rugspier en/of lendenen door compensatie kan het zadel daar meer druk laten geven. Het is iets om wel te gaan zoeken totdat deze plekken niet meer ontstaan.