Schuurplek op achterkant bij de kussens van het zadel ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleim

Schuurplek op achterkant bij de kussens van het zadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 10:30

Hey, ik zit met een enorm groot vraagteken…

Mijn paard heeft bij de rug (precies waar de kussens van het zadel stoppen) een ronde schuurplek aan beide kanten. Ze is eind november geschoren en alles is zo goed als teruggegroeid maar die 2 rondjes zie je duidelijk.

Zadelmaker is meerdere keren langsgeweest (verschillende) en het zadel ligt echt goed! Ik heb haar nu 1 jaar en vorige winter had ze dit niet (toen ook niet geschoren) en in de zomer ook geen last van gehad…
Een pad eronder kan een optie zijn maar dat veranderd natuurlijk wel hoe het zadel past dus ik vroeg me af of jullie dit ook eens hebben meegemaakt en hoe ik het kan verhelpen?

(Edit: goed om nog bij te vermelden dat ze geschoren is met een dekje, maar die is te klein geschoren dus het zadel ligt met de achterkant op het geschoren deel)

Jester_

Re: Schuurplek op achterkant bij de kussens van het zadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:33

Je laatste zin verteld al hoe het komt. Volgende keer delje wat groter scheren. Voor nu zal ik er een bontje of iets onder doen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:35

Ik heb het vorige week nog met de zadelpasser besproken. Je ziet het inderdaad wel vaker bij paarden die geschoren zijn. De haren worden aan het eind van de winter wat breekbaar en er is maar weinig voor nodig om dit te krijgen. Zelfs als het zadel goed ligt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:37

Inderdaad die breekbare haren aan het einde van hun groei cyclus net voor het uitvallen. Dat geeft snel plekken.

Maar het is wel ook een teken van wrijving, want zonder wrijving ontstaat het niet.

Ben wel benieuwd, heb je een foto van de plekken en een foto met zadel?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:41

Heb je je paard al eens laten behandelen door een goede osteopaat of fysio?
Ik ben zelf osteopaat en zie het heel vaak. 9 van de 10 keer komt het voort uit een blokkade van de wervels ter hoogte van het gebied van de schuurplek. Als er een blokkade is wordt de doorbloeding in dat gebied minder en wordt de huidlaag minder elastisch. Hierdoor kan de huid dus minder opvangen en ontstaan er schuurplekken.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 10:45

Lauke schreef:
Heb je je paard al eens laten behandelen door een goede osteopaat of fysio?
Ik ben zelf osteopaat en zie het heel vaak. 9 van de 10 keer komt het voort uit een blokkade van de wervels ter hoogte van het gebied van de schuurplek. Als er een blokkade is wordt de doorbloeding in dat gebied minder en wordt de huidlaag minder elastisch. Hierdoor kan de huid dus minder opvangen en ontstaan er schuurplekken.

Zeker! Lieneke gijsbertsen is langsgeweest en heeft idd een blokkade gevonden aan het achterste deel van de ruggenwervel, deze komt voort uit de knieën en stand van de hoeven dus hier wordt hard aan gewerkt. Ik had het ook met haar besproken maar ze gaf niet veel aan over de schuurplekken van het zadel dus wist niet zozeer dat het aan elkaar gebonden was :j

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 10:46

Celebi schreef:
Inderdaad die breekbare haren aan het einde van hun groei cyclus net voor het uitvallen. Dat geeft snel plekken.

Maar het is wel ook een teken van wrijving, want zonder wrijving ontstaat het niet.

Nee helaas niet… Die zal ik morgen wel even maken (als ik het niet vergeet haha)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:37

Heb je toevallig een cal rei dekje onder je zadel? Ik scheer mijn paarden altijd helemaal kaal. Nooit geen gedoe mee. Behalve toen ik een nieuw cal rei dekje had gekocht. Rug kaal op de rand van het dekje en behoorlijk ook...

Dochorse om advies gevraagd. Daar had ik hem gekocht. 500 redenen want m’n zadel paste niet, mn wow pad mocht er niet onder en weet ik veel wat. Dekje op mp gezet en nooit meer kale plekken gehad. Gewoon een katoenen dekje zonder fancy randjes en het probleem kan zomaar opgelost zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:48

pluisje88 schreef:
Nooit geen gedoe mee. Behalve toen ik een nieuw cal rei dekje had gekocht.

Mm, hier een neopreen dekje. Morgen eens een katoenen meenemen.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:13

stalgenoot had dit ook standaard elke winter als ze geschoren had totdat ze overging op een sjabrak met bont/vachtje onder zadelvlak en geen problemen meer

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:18

Rex_Rolfo schreef:
pluisje88 schreef:
Nooit geen gedoe mee. Behalve toen ik een nieuw cal rei dekje had gekocht.

Mm, hier een neopreen dekje. Morgen eens een katoenen meenemen.

Of nog beter, een met een bamboe stof zoals bv een aantal van lemieux, deze zijn nog veel zachter voor paarden waarvan het haar snel af breekt/schuurt.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:21

Mijn paard heeft dit ook standaard wanneer hij geschoren is. Wordt idd ook heel goed bijgehouden in zadelmaker/osteopaat etc. Makkelijkste oplossing vond ik een lemieux dekje met een randje bont langs de rand die kostte het probleem op zonder dat het de ligging van het zadel aanpast. Daar rij ik standaard in de winter mee. En van het voorjaar trekt het gelukkig vanzelf weer weg!

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:24

pluisje88 schreef:
Heb je toevallig een cal rei dekje onder je zadel? Ik scheer mijn paarden altijd helemaal kaal. Nooit geen gedoe mee. Behalve toen ik een nieuw cal rei dekje had gekocht. Rug kaal op de rand van het dekje en behoorlijk ook...

Dochorse om advies gevraagd. Daar had ik hem gekocht. 500 redenen want m’n zadel paste niet, mn wow pad mocht er niet onder en weet ik veel wat. Dekje op mp gezet en nooit meer kale plekken gehad. Gewoon een katoenen dekje zonder fancy randjes en het probleem kan zomaar opgelost zijn.

Nee dat niet, maar weet iniedergeval welk dekje ik niet ga kopen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:58

Mijn paard heeft dat ook snel als hij is geschoren, vorig jaar had ik ook het dekje te klein geschoren en zag je het heel duidelijk.
Ik gebruik in de winter zoveel mogelijk dekjes met een zachte rand die goed schoon zijn. Wat het beste werkt is dekjes met een bontrandje rondom, zoals bijv Lemieux sensitive.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:07

kleim schreef:
pluisje88 schreef:

Nee dat niet, maar weet iniedergeval welk dekje ik niet ga kopen!

Nou.. erger nog: ik heb een hele oude. Super fijn dekje waar ik helemaal weg van ben maar hij ziet er niet meer uit. Die rand helemaal vergaan ect. Dus ik dacht ik gun mezelf een mooie nieuwe. Mooier, luxer, zachter gevoerd ect. Maar die nieuwe gaf hele erge schuurplekken terwijl ik die oude al bijna drie jaar in gebruik had. Heel vreemd..

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:21

Hier ook als ze geschoren is dat voor de vachtwissel een kaal plekje komt op achterrand van dekje, ik spuit het in met antiklit, dat maakt de haren glad waardoor ze niet breken

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 15:27

Ik hoor veel over de rand van het dekje, het gaat bij mij echt om twee rondjes waar het zadel zit. Van de rand van het dekje heb ik nooit last… Ik zal binnenkort een schapenwol bontje proberen kijken of dat helpt, maar dan ben ik bang dat het zadel niet meer correct past…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:32

kleim schreef:
Ik hoor veel over de rand van het dekje, het gaat bij mij echt om twee rondjes waar het zadel zit. Van de rand van het dekje heb ik nooit last… Ik zal binnenkort een schapenwol bontje proberen kijken of dat helpt, maar dan ben ik bang dat het zadel niet meer correct past…

Als je zadel goed past, zou ik er geen bontje onder doen, die maken de boel echt wat krapper.
Of je moet echt een hele dunne kunnen vinden.
Maar ik zou dan eerder gaan voor een dekje met zachte stof aan de onderkant, zoals de lemieux voorbeelden hier boven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:48

Ja daarom vroeg ik ook om die foto. Dat het twee rondjes zijn klinkt wat gek. En ik zie wel vaker duidelijk niet passende zadels die door zadelmakers als passend bevonden worden dus je weet nooit..

Want tussen die rondjes en het ongeschoren stuk vacht, zit daar nog onaangetast geschoren vacht? Of lopen die schuurplekken meteen over in de ongeschoren vacht?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:51

Die rondjes komen denk ik wel door de wrijving van het dekje.

Mijn paard heeft het ook.
En ook aan de voorkant onderkant van het dekje bij het voorbeen.

Ik zorg dat mn dekjes goed schoon zijn dat scheelt wel iets.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:05

Celebi schreef:

Klopt en het kan ook helpen om een dekje te gebruiken van een ander materiaal.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:27

Zonder wrijving geen kale plekken.
Ik zou toch kritisch naar je zadel laten kijken, én naar je paard. Eventuele bewegingsrestrictie ergens in z’n lijf kan extra beweging in de lendenen veroorzaken. Of eventuele bolling van de rugspier en/of lendenen door compensatie kan het zadel daar meer druk laten geven. Het is iets om wel te gaan zoeken totdat deze plekken niet meer ontstaan.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 17:59

Celebi schreef:
Ja daarom vroeg ik ook om die foto. Dat het twee rondjes zijn klinkt wat gek. En ik zie wel vaker duidelijk niet passende zadels die door zadelmakers als passend bevonden worden dus je weet nooit..

Want tussen die rondjes en het ongeschoren stuk vacht, zit daar nog onaangetast geschoren vacht? Of lopen die schuurplekken meteen over in de ongeschoren vacht?

Echt alleen de rondjes zijn aangetast, de rest ziet er allemaal normaal uit..

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 18:00

Hannanas schreef:
Zonder wrijving geen kale plekken.
Ik zou toch kritisch naar je zadel laten kijken, én naar je paard. Eventuele bewegingsrestrictie ergens in z’n lijf kan extra beweging in de lendenen veroorzaken. Of eventuele bolling van de rugspier en/of lendenen door compensatie kan het zadel daar meer druk laten geven. Het is iets om wel te gaan zoeken totdat deze plekken niet meer ontstaan.

Klopt, heb ik ook zeker gedaan 3 onafhankelijke zadelpassers, dierenarts EN osteopaat. Meer/vaker laten checken kan bijna niet :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:49

Wat voor paard is het?
Een warmbloed zoals kwpn
Of een koudbloed zoals tinker?

Koudbloeden hebben vaak een dikkere bilpartij. Misschien dat het daarom sneller schuurt onder je dekje.