Extra houvast op buitenrit, hackamore,slofteugel of iets anders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mini_horses

Extra houvast op buitenrit, hackamore,slofteugel of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 02:08

Hoihoi ik heb een super lieve Spaanse Arabier, nu is het een schat van een paard in de bak:netjes op achterhand, goede rem en heel fijn te sturen zowel met bit als bitloos. Nu rijd ik de laatste tijd vaker buiten hier kan hij heel braaf zijn en dan kan hij ineens omslaan en proberen om te keren en te rennen of ineens heel heet worden en naar voren denderen dit doet hij eigenlijk iedere rit! Aan de hand is er 0 problemen en grondwerk etc in het duin doet hij ook braaf ik denk zelf dat het een kwestie is van kilometers maken. Alleen merk ik aan mezelf dat ik het lastig vind hem er door heen te zetten omdat hij erg sterk is, ik heb een tijdje een pelham omgehad buiten en dat deed hij heel erg braaf nu is die pelham iets te klein en daarom mijn vraag: is er iets wat mij een stukje hou vast geeft mocht hij wild worden ik zat zelf te denken aan een hackamore (mechanisch) ik heb een stille hand en zal vooral met ontspannen teugel rijden of denken jullie dat een slofteugel/hackamore beter is?

senna21

Re: Extra houvast op buitenrit, hackamore,slofteugel of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 02:11

Martigaal.

Mini_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 02:11

Afbeelding
Dit is wat ik bedoel! Ik wil graag met losse teugel kunnen rijden en niet steeds me zorgen maken over of ik hem wel kan houden, hij is altijd op een Spaanse stang met lange scharen gereden in Spanje. Dus misschien iets met hefboom?

Mini_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 02:13

senna21 schreef:
Martigaal.

Ja nu is het met een martingaal dat hij ze hoofd naar voren trekt of juist te laag gaat lopen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 02:43

Havckamore is precies iets wat je niet kunt gebruiken als noodrem. Als die pelham werkte waarom niet gewoon die weer gebruiken? Maar dan in de goede maat

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:02

Ik heb slechte ervaringen met zo een hackamore.
Ik deed hem aan bij een volbloedmerrie. Op een bepaald moment schrok ze. Toen deed die hackamore haar echt pijn en werd ze écht boos. Toen rukte ze "buigt het niet, dan barst het." Gelukkig brak de ketting en niet haar neusbeen.
Ik had veel zachter moeten zijn met mijn handen, maar het ging in een ruk van losse teugel naar alles kapot.

Nee, dan liever een pelham.
( behalve in vrije stap, rijd ik ook met teugelcontact, indien pelham met twee teugels)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:05

Gewoon een pelham in de goede maat, met een dubbele teugel eventueel :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:11

Ik zou ook kijken naar een pelham of een ander wat sterker bit in de juiste maat

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:12

Hackamore en bitten/bitloze opties met lange scharen zijn om op lichte druk te rijden. Als noodrem zijn ze echt veel te scherp en kunnen ze veel schade maken bij je paard.

Zelf zou ik, als ik al voor zoiets zou kiezen, een slof verbonden aan de zijkanten van je zadel dus niet naar beneden maar recht opzij mijn keuze zijn.

Of als je iets in de mond zoekt een pelham met dubbele teugel. Deze scharen zijn niet heel extreem en kan je met de teugel op de gewone ring rijden. En de tweede er eventueel bij pakken als het mis gaat.

Mijn echte voorkeur zou zijn het rijden van oefeningen buiten. Dus bv wat heen en weer wijken, appuyeren, tempo wisselingen zodat zijn aandacht bij jou blijft en je er bij bent voordat hij in race modus schiet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:58

Ik denk eigenlijk vooral aan rijtechnisch oplossen, zelf handiger en sneller worden..hem voor zijn, timen, loslaten aan de voorkant en been geven. En anders gewoon de pelham een maatje groter. Maar bitten en hulpmiddelen gaan jouw rijtechnische problemen niet oplossen maar alleen verdoezelen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:02

Klinkt alsof het misschien toch niet zo handig is om helemaal geen teugel contact te hebben als er 'niets aan de hand' is (pun intended) :-).
Dus ik zou niet zozeer veranderen wat er om de neus of in de mond zit, maar teugel voering.

Maar he, doe wat goed voelt en bij jullie past.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:05

dubbeltopic?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:06

c_alsemgeest schreef:
Hackamore en bitten/bitloze opties met lange scharen zijn om op lichte druk te rijden. Als noodrem zijn ze echt veel te scherp en kunnen ze veel schade maken bij je paard.

Zelf zou ik, als ik al voor zoiets zou kiezen, een slof verbonden aan de zijkanten van je zadel dus niet naar beneden maar recht opzij mijn keuze zijn.

Of als je iets in de mond zoekt een pelham met dubbele teugel. Deze scharen zijn niet heel extreem en kan je met de teugel op de gewone ring rijden. En de tweede er eventueel bij pakken als het mis gaat.

Mijn echte voorkeur zou zijn het rijden van oefeningen buiten. Dus bv wat heen en weer wijken, appuyeren, tempo wisselingen zodat zijn aandacht bij jou blijft en je er bij bent voordat hij in race modus schiet.

Als je met paard en al onder een vrachtwagen raakt is er wel meer schade dan eens een goede ophouding met een stangbit ...

Met een slof ben je meestal te laat (want zelfs als je snel de boel toe trekt, is het paard meestal al op gang) én eenmaal op snelheid trek je ze met een slof zo overkop.

Een stangbitje komt bij een ophouding direct door, en vaak als ze het in hun hoofd halen om onnozel te doen, is een korte ophouding voldoende om ze terug bij de les te nemen.

Daarnaast, een stangbit met geen strakke kinketting is niet persé scherper dan een trensbit. Bij een trens komt iedere hulp direct in de mond door. Bij een stang heb je de beweging van de stang die kan bewegen zonder dat het paard dit in de mond voelt (die voelt op dat moment nog geen druk, enkel het bewegen van de stang.). Pas op het moment dat de kinketting gaat aansluiten komt er echt druk in de mond. Hoe strakker de kinketting, hoe scherper het bit dus is.
Als je een pelham neemt met een relatief losse kinketting, zijn de zachte hulpen ook gewoon zacht, en komt het bit pas met meer druk in als je zo ver trekt dat de kinketting in werking gaat.
Als je natuurlijk die kinketting aansnoert dan is élke hulp erg scherp.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:21

niks mis met een scharenbit mits je niet constant contact houd. je kan je paard best wel leren dat wanneer hij meer snelheid maakt buiten er consequenties aan hangen voor hem. namelijk een ophouding tot hij weer bedaard en dan weer los. Dit moet je echter al vanuit stil staan doen. Als hij 1 stapje naar voor of opzij doet terug zetten en weer los. Dan vanuit stap en zo uitbouwen naar draf en dan galop. Leer het paard ook achterwaarts te gaan denken wanneer je druk geeft op de mond. Dit oefenen kun je allemaal in de bak doen en daarna naar buiten maar je moet ontiegelijk consequent zijn en echt bij de minste ongewenste dribbel of vernelling terug zetten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:57

Denk dat je beter gedragsmatig aan de slag kunt dan te grijpen naar iets “om je paard er doorheen te zetten”.
Dat is enkel gericht op overheersing gebaseerd op voor elkaar te krijgen dmv pijn en kracht. Echt een no go.

Probeer te begrijpen wanneer en waarom je paard het doet en ga daarmee aan de slag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:28

En soms moet je het gewoon niet te ver gaan zoeken. Als het paard van TS op een enkele ophouding op een pelham reageert als die probeert te draaien en dan gewoon lekker relaxed verder gaat, dan is er geen probleem. Als je een pelham gebruikt om een paard die compleet in de stress en over de flos is op rit te houden, dan is er uiteraard wel een probleem.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:49

Duhelo schreef:
c_alsemgeest schreef:

Als je met paard en al onder een vrachtwagen raakt is er wel meer schade dan eens een goede ophouding met een stangbit ...

Met een slof ben je meestal te laat (want zelfs als je snel de boel toe trekt, is het paard meestal al op gang) én eenmaal op snelheid trek je ze met een slof zo overkop.

Een stangbitje komt bij een ophouding direct door, en vaak als ze het in hun hoofd halen om onnozel te doen, is een korte ophouding voldoende om ze terug bij de les te nemen.

Daarnaast, een stangbit met geen strakke kinketting is niet persé scherper dan een trensbit. Bij een trens komt iedere hulp direct in de mond door. Bij een stang heb je de beweging van de stang die kan bewegen zonder dat het paard dit in de mond voelt (die voelt op dat moment nog geen druk, enkel het bewegen van de stang.). Pas op het moment dat de kinketting gaat aansluiten komt er echt druk in de mond. Hoe strakker de kinketting, hoe scherper het bit dus is.
Als je een pelham neemt met een relatief losse kinketting, zijn de zachte hulpen ook gewoon zacht, en komt het bit pas met meer druk in als je zo ver trekt dat de kinketting in werking gaat.
Als je natuurlijk die kinketting aansnoert dan is élke hulp erg scherp.

Ja onder een vrachtwagen rennen geeft meer schade, dat is nogal een open deur. :')

Ik zei ook dat een pelham een optie was, maar die uit de andere bitten/hackamore foto's die de TS er bij zetten zijn een hele andere gradatie qua scherpte. Dat verongelukken erger is, betekend niet dat je naar een middel moet grijpen die makkelijk schade maakt als je hem wil gebruiken als noodrem.
Maar dat ging dus niet over de pelham.

Met de slof aan de zijkant trek je een paard niet op de kop trouwens. Tussen de voorbenen door wel.

Als het paard al echt gaat rennen ben je sowieso al te laat, vandaar ook mijn tip om te kijken hoe je hem bij jou kan houden qua concentratie.

Maar een goed passende pelham zou ik geen groot probleem mee hebben, als dat werkt.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 15-01-25 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:50

Manadeluca schreef:
Vertrouwen

Goed verhaal, lekker kort.

Het grote voordeel van een Pelham is dat wanneer je hem niet nodig hebt, hij "niets" doet. Dus je kunt met een heel ontspannen teugelvoering rijden, totdat je meer dan dat nodig hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:12

c_alsemgeest schreef:
Ja onder een vrachtwagen rennen geeft meer schade, dat is nogal een open deur. :')

Ik zei ook dat een pelham een optie was, maar die uit de andere bitten/hackamore foto's die de TS er bij zetten zijn een hele andere gradatie qua scherpte. Dat verongelukken erger is, betekend niet dat je naar een middel moet grijpen die makkelijk schade maakt als je hem wil gebruiken als noodrem.
Maar dat ging dus niet over de pelham.

Met de slof aan de zijkant trek je een paard niet op de kop trouwens. Tussen de voorbenen door wel.

Als het paard al echt gaat rennen ben je sowieso al te laat, vandaar ook mijn tip om te kijken hoe je hem bij jou kan houden qua concentratie.

Maar een goed passende pelham zou ik geen groot probleem mee hebben, als dat werkt.

aha, dat had ik niet goed begrepen! ik dacht dat je doelde op elk "scherper" bit.
Ik persoonlijk heb geen voorkeur voor een slof, maar dat is vooral omdat ik zelf nogal onhandig ben, soms wel eens mijn teugels spontaan laat floepen, etc, en ik zie dan de doemscenarios als benen die in die slof terecht komen etc... :+

Maar idd, het rennen voor zijn is key. Bij een "ongehoorzaam" paard kan dat prima door net op tijd een fellere ophouding te kunnen geven. Bij eentje die in paniek schiet of de rit over de flos is, moet je idd een andere weg op gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:51

Correcte maat pelham en ga ook op buitenrit dressuurrijden. Netjes aan de hulpen moet overal kunnen, niet enkel in de bak of buiten er naast.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:00

Kijk eerst eens waarom je paard gaat rennen. Is dat omdat hij iets eng vind of omdat hij nog weinig op jouw vertrouwt.

Hier ervaring met een paard wat gaat rennen op buitenrit. En dan vooral het omdraaien en dan gaan rennen. Dit heb ik om kunnen buigen door mijn paard te laten weten, dat als ze iets eng vind. Ze er gerust even naar mag kijken en dan ook mag stil gaan staan.

Mini_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 19:37

Hoi allemaal vandaag buitenrit gehad! Ging heel erg goed had hem eerst moe gereden in de bak en elke keer als ie schrok gewoon in een rondje getrokken met een Side pull en dit ging eigenlijk heel erg goed al gaat hij wel nog te hard ik denk dat ik een hackamore wil proberen omdat hij daar geen last van heeft als ie niks doet of een kimblewick (meningen daarover mogen uiteraard gedeeld worden graag zelfs)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:50

Ga voor een pelhalm, je had er al goeie ervaringen mee. Dus waarom wat anders proberen? Voordeel hiervan is dat je er 2 teugels aan kan maken, en dus het onderste deel er altijd bij kan pakken als het echt nodig is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:04

Mini_horses schreef:
Hoi allemaal vandaag buitenrit gehad! Ging heel erg goed had hem eerst moe gereden in de bak en elke keer als ie schrok gewoon in een rondje getrokken met een Side pull en dit ging eigenlijk heel erg goed al gaat hij wel nog te hard ik denk dat ik een hackamore wil proberen omdat hij daar geen last van heeft als ie niks doet of een kimblewick (meningen daarover mogen uiteraard gedeeld worden graag zelfs)

Nogmaals een hackamore is NIET geschikt als noodrem, is echt mishandeling. Ook is het niet geschikt voor grof stuurwerk. Het is echt een heel slecht plan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:30

Mini_horses schreef:

Het blijft natuurlijk een eigen keuze, maar als je nog vaak op de rem moet trekken of een volte op moet trekken is de hackamore echt geen goede keuze. De schade die het aan de neus en zenuwen kan veroorzaken is groot bij grof gebruik. Harder moeten remmen is imo grof gebruik.

Ik zou dan eerder voor de Pelham of kimblewick gaan met niet al te lange scharen idd, zeker met goed afgestelde kinketting is dit veel minder risico vol.

En met alles is, als je het echt alleen in de nood momenten gebruikt is het goed, moet je het veel gebruiken tijdens een rit raken ze daar ook aan gewend en zal het ook geen extra effect meer hebben omdat ze daar dan ook op door gaan lopen.