Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:Hackamore en bitten/bitloze opties met lange scharen zijn om op lichte druk te rijden. Als noodrem zijn ze echt veel te scherp en kunnen ze veel schade maken bij je paard.
Zelf zou ik, als ik al voor zoiets zou kiezen, een slof verbonden aan de zijkanten van je zadel dus niet naar beneden maar recht opzij mijn keuze zijn.
Of als je iets in de mond zoekt een pelham met dubbele teugel. Deze scharen zijn niet heel extreem en kan je met de teugel op de gewone ring rijden. En de tweede er eventueel bij pakken als het mis gaat.
Mijn echte voorkeur zou zijn het rijden van oefeningen buiten. Dus bv wat heen en weer wijken, appuyeren, tempo wisselingen zodat zijn aandacht bij jou blijft en je er bij bent voordat hij in race modus schiet.
Duhelo schreef:c_alsemgeest schreef:Hackamore en bitten/bitloze opties met lange scharen zijn om op lichte druk te rijden. Als noodrem zijn ze echt veel te scherp en kunnen ze veel schade maken bij je paard.
Zelf zou ik, als ik al voor zoiets zou kiezen, een slof verbonden aan de zijkanten van je zadel dus niet naar beneden maar recht opzij mijn keuze zijn.
Of als je iets in de mond zoekt een pelham met dubbele teugel. Deze scharen zijn niet heel extreem en kan je met de teugel op de gewone ring rijden. En de tweede er eventueel bij pakken als het mis gaat.
Mijn echte voorkeur zou zijn het rijden van oefeningen buiten. Dus bv wat heen en weer wijken, appuyeren, tempo wisselingen zodat zijn aandacht bij jou blijft en je er bij bent voordat hij in race modus schiet.
Als je met paard en al onder een vrachtwagen raakt is er wel meer schade dan eens een goede ophouding met een stangbit ...
Met een slof ben je meestal te laat (want zelfs als je snel de boel toe trekt, is het paard meestal al op gang) én eenmaal op snelheid trek je ze met een slof zo overkop.
Een stangbitje komt bij een ophouding direct door, en vaak als ze het in hun hoofd halen om onnozel te doen, is een korte ophouding voldoende om ze terug bij de les te nemen.
Daarnaast, een stangbit met geen strakke kinketting is niet persé scherper dan een trensbit. Bij een trens komt iedere hulp direct in de mond door. Bij een stang heb je de beweging van de stang die kan bewegen zonder dat het paard dit in de mond voelt (die voelt op dat moment nog geen druk, enkel het bewegen van de stang.). Pas op het moment dat de kinketting gaat aansluiten komt er echt druk in de mond. Hoe strakker de kinketting, hoe scherper het bit dus is.
Als je een pelham neemt met een relatief losse kinketting, zijn de zachte hulpen ook gewoon zacht, en komt het bit pas met meer druk in als je zo ver trekt dat de kinketting in werking gaat.
Als je natuurlijk die kinketting aansnoert dan is élke hulp erg scherp.
c_alsemgeest schreef:Ja onder een vrachtwagen rennen geeft meer schade, dat is nogal een open deur.
Ik zei ook dat een pelham een optie was, maar die uit de andere bitten/hackamore foto's die de TS er bij zetten zijn een hele andere gradatie qua scherpte. Dat verongelukken erger is, betekend niet dat je naar een middel moet grijpen die makkelijk schade maakt als je hem wil gebruiken als noodrem.
Maar dat ging dus niet over de pelham.
Met de slof aan de zijkant trek je een paard niet op de kop trouwens. Tussen de voorbenen door wel.
Als het paard al echt gaat rennen ben je sowieso al te laat, vandaar ook mijn tip om te kijken hoe je hem bij jou kan houden qua concentratie.
Maar een goed passende pelham zou ik geen groot probleem mee hebben, als dat werkt.
Mini_horses schreef:Hoi allemaal vandaag buitenrit gehad! Ging heel erg goed had hem eerst moe gereden in de bak en elke keer als ie schrok gewoon in een rondje getrokken met een Side pull en dit ging eigenlijk heel erg goed al gaat hij wel nog te hard ik denk dat ik een hackamore wil proberen omdat hij daar geen last van heeft als ie niks doet of een kimblewick (meningen daarover mogen uiteraard gedeeld worden graag zelfs)
Mini_horses schreef:Hoi allemaal vandaag buitenrit gehad! Ging heel erg goed had hem eerst moe gereden in de bak en elke keer als ie schrok gewoon in een rondje getrokken met een Side pull en dit ging eigenlijk heel erg goed al gaat hij wel nog te hard ik denk dat ik een hackamore wil proberen omdat hij daar geen last van heeft als ie niks doet of een kimblewick (meningen daarover mogen uiteraard gedeeld worden graag zelfs)