Paard doet deken af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bulbasaus

Paard doet deken af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 13:08

Hoi!
Mijn pony staat 24/7 buiten en draagt een 100 grams deken. Ik heb de bucas turnout, en dekens met 2 van die clipjes onder elkaar op de borst.

Hij gooit AL zijn dekens af. Ik vind ze elke dag opnieuw in het weiland met alle clipjes er nog aan vast. Geen idee hoe hij het doet. Het enige wat hij op houd is zijn 0 grams regendeken, maar daar staat hij al snel onder te trillen na een klein buitje en in de nacht.

Hij moet dus echt die 100 grams op maar hij trekt ze allemaal uit.. Ben echt radeloos met hoe ik dit kan oplossen en vind het ook echt zonde van de dekens.. Iemand die hier raad op weet??

Polar

Re: Paard doet deken af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:10

Regendeken over de Bucas?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:14

Die van mij trok alles af met een gladde binnenvoering (met alles nog dicht, snap ik ook niet) en trekt niet eens aan de Bucas met stay dry voering. Die wil dus gewoon geen gladde voering op hebben. Misschien is het ook zoiets?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:36

Zitten er aan de achterkant geen beenelastieken? Ik heb alleen dekens met ook aan de achterzijde ogen voor de elastieken, en die gaan dan gekruist achter het ene been, en voor het andere acherbeen langs naar de andere kant. Anders zakt de boel scheef.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:53

Sommige paarden hebben er echt een gloeiende hekel aan. Als het half kan, zou ik de deken helemaal aflaten. Een paard heeft geen andere taal dan deze.
Je zou ook meer ruwvoer kunnen bijvoeren. Dat wil ook wel eens helpen om meer energie te krijgen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 07-12-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:53

Er zijn paarden die geen dekens opwillen. Ik heb er vaak genoeg gezien met half afgezakte dekens of die bleven proberen hun deken af te krijgen. In sommige gevallen doen weidegenoten dat. Heeft hij een adequate schuilstal?

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 14:13

Als antwoord op de bovenstaande comments:
Hij heeft een grote schuilstal en krijgt de hele dag door ruwvoer! Bilkoorden heeft hij ook al.
Ik zat inderdaad te denken aan zonder deken staan maar met dat hij zo gaat trillen zie ik dat ook niet zitten..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:29

Het is r*tweer voor paarden vanwege de aanhoudende nattigheid. Droge kou kunnen ze meestal goed tegen maar dit weer niet.

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 14:47

precies, de regen trekt hij niet zo goed. Gelukkig blijft ons land wel grotendeels droog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:50

Wat is het verschil tussen de 0 grams regendeken en die andere dekens?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:53

Lindsey_99 schreef:
Zitten er aan de achterkant geen beenelastieken? Ik heb alleen dekens met ook aan de achterzijde ogen voor de elastieken, en die gaan dan gekruist achter het ene been, en voor het andere acherbeen langs naar de andere kant. Anders zakt de boel scheef.

Deze werkt hiergoed.

Zodra er geen bilkoorden aan zitten trekken ze gewoon de deken naar voren, hoofd naar beneden en dam stappen ze er met de voorbenen uit op den duur

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 16:17

Geen verschil tussen de dekens (behalve dan die van bucas natuurlijk)… en het aantal gram

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:20

Je zou nog een buiksingel kunnen proberen die om de hele buik gaat over de deken heen. Net als een longeersingel zeg maar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:13

Echt bizar knap, die paarden die telkens dekens af weten te krijgen! Maar als je paard ze nodig heeft is het wel heel erg vervelend en een paard wat staat te rillen zou ik ook zeker een deken op doen.

Die 0-grams regendeken, is dat de bucas turnout? En zodra je daar vulling in doet trekt ie de deken uit? Misschien eens proberen om de regendeken op te doen en daar óverheen een gevoerde deken? Dan zou je denken dat het aan het huidgevoel van de vulling ligt, als ie het dan om laat. En een 50 grams vulling proberen, misschien vindt ie 100 grams te warm?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:03

regendeken met een staldeken eronder?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:18

Bulbasaus schreef:
Geen verschil tussen de dekens (behalve dan die van bucas natuurlijk)… en het aantal gram

Zelfde merk en zelfde model? Want als hij wel die 0 gram ophoudt en 100 gram niet, dan is of die 100 gram te warm naar zijn zin of het is qua structuur een andere deken wat hem niet prettig zit.
Je zou kunnen kijken of hij een onderdeken of fleece (zweetdeken) onder de regendeken wel ophoudt.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:19

Mijn jonkie doet het helaas ook.
Heb nu de dekens van eppeljack en die blijven wel zitten. Hij sloopt ze wel maar krijgt ze niet uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:01

singeltje eromheen proberen. Eventueel met staartriem.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:44

Mijn pony heeft haar zilverkleurige bucas (met stay dry voering) ook meteen in de nacht uitgetrokken, terwijl ze haar horseware dekens altijd aan houdt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:56

Ik heb ook zo een exemplaar! Zelfs met gekruiste bilkoorden kreeg ze haar deken uit als ze het te warm vond.
Ik ben dus vaak aan het wisselen op basis van de temperatuur.
Soms overdag bloot en in de nacht om etc.

De tip voor een 50 gram lijkt mij het proberen waard!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:15

Bulbasaus schreef:

Of je doet de 0 grams deken op (die dus wel op blijft) en daar overeen andere dunne waterdichte deken, voor de warmte.

Als die 0 grams deken fijn voelt voor hem, dan zou dit kunnen werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:38

Ik zou ook een dekensingeltje proberen en zorgen dat deken goed "aan" zit.

Het kan inderdaad aan de voering liggen, sommige dekens zijn glad van binnen en andere gevoerd met fleece. Daar zou je nog mee kunnen experimenteren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:05

Ik denk dat je pony overduidelijk is dat hij geen deken om wil, TS. Rillen is een natuurlijke manier om zichzelf weer op te warmen, want daarmee kan hij zijn haren omhoog zetten. Als hij echt zou trillen als een drilpudding, dan is het een ander verhaal, maar licht rillen is helemaal niet zo erg. Hij gaat zich vanzelf weer warm bewegen, mits hij natuurlijk voldoende bewegingsruimte heeft om een stukje te rennen. Staat hij op een postzegel annex staloppervlakte zonder dak, dan is dat een te kleine oppervlakte om zichzelf warm te bewegen. Kijk in dat geval naar een grotere buitenruimte. Ook veel ruwvoer kan bijdragen aan een goede bloedsomloop, waardoor hij zichzelf warm kan eten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:20

Ooit waren er dekens met grote buikflap die dit probleem grotendeels voorkwam, al heb je knutselaars die alles afkrijgen, qhp heeft er 1 met buikflap weet ik -

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:54

Ik zou ook proberen te zoeken naar andere dekens en vullingen welke wel op blijven om erachter te komen wat hij fijn vindt. Ipv voorkomen dat het kan. Een eigen mening en keuzevrijheid is belangrijk.