Rijden in de regen (tuig dat nat wordt)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Rijden in de regen (tuig dat nat wordt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 19:05

Hoi allemaal!

Wat is jullie mening over tuig (hoofdstel, zadel, singel) dat nat wordt door de regen?

Kan dit gewoon? Of toch maar niet...

Ik rijd op een pony, en ik kan alleen maar buiten rijden. Nu ga ik zelf niet rijden in de regen, is niets aan. Maar stel het miezert. Of je wordt overvallen door een stort bui. Kan je tuig daar wel tegen?
En hoe maak je het dan weer zo goed mogelijk schoon?

Rex_Rolfo

Re: Rijden in de regen (tuig dat nat wordt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:08

Na het rijden met een oude handdoek het tuig droog maken en klaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:12

Natuurlijk kan je tuig daar tegen.
Mits je het wel goed onderhoud.

Als het nat is even nadrogen met een handdoek.
Eventueel met zadel zeep en nadrogen.

Als tuig droog is schoonmaken met zadel zeep. Laten drogen en dan oliën of invetten.

Daardoor verzorg je het leer en is het meteen waterafstotend voor de regen.

Ook na het rijden zweet even met zadel zeep weg poetsen. Gaat alles veel langer mee en blijft het mooi.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 19:20

Dus elke keer dat het nat wordt, een heel onderhouds ritueel? Of is alleen nadrogen met handdoek ook prima?

Als ik zondag namelijk nog wil rijden, vind ik het zonde om het dan morgen helemaal te poetsen. Aangezien ik op vrijdagen en zondagen rijden. Kan ik jey beter zondag poetsen. Blijft het langer schoon :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:28

Nee dan is drogen genoeg. Sorry voor de verwarring.

Onderhoud gewoon zo eens tussendoor als je tijd hebt.
Zodat als het regent je leer al fijn is verzorgt en er daarom dan goed tegen kan.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-12-24 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:29

Hier altijd even wat drogen met een oude handdoek (zadel en mentuig, hoofdstel doe ik eigen nooit) en dat is het.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:29

Wat valt er schoon te maken aan iets dat zeiknat is geregend tijdens een stortbui? :+

Of, zoals iemand anders ooit postte: een koe krimpt ook niet in de regen, en leer komt van een koe :))

Maar alle gekheid op een stokje: leren zadels, hoofdstellen en mentuigen worden sinds mensenheugenis gebruikt. Professioneel gebruikt, door boeren, die 6 dagen per week door de bagger en de klei aan het ploegen waren en door koetsiers, die met mensen vervoeren de kost moesten verdienen. 14 uur per dag, 6 dagen in de week, in de tijd van Black Beauty.

Oftewel, daar kan leer tegen. En zo fanatiek werd er door die boeren en koetsiers niet gepoetst, die waren allang blij dat ze thuis aan de stamppot konden na een lange dag werken.

Dus dat uurtje dat jij in de regen rijdt, is geen probleem.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:32

Om je zadel droog te houden kun je ook met een rijrok over je rijbroek rijden.
ELT heeft hele fijne van een goede waterdichte stof.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 19:35

Oke dankjewel! :)

Ik heb nu leder doekjes gekocht, om elke keer na het rijden overal overheen te halen. En eens in de maand dan te reinigen met zadelzeep en in te vetten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:39

Die doekjes zijn waardeloos. Zit vaak alcohol in. Koop liever een potje glycerine (van stubben is het fijnst). Zit een sponsje in. Sponsje licht vochtig maken, zadel poetsen, sponsje schoonmaken en terug in het potje. Net zoveel werk als die doekjes maar veel beter voor je leer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:05

996981 schreef:
Die doekjes zijn waardeloos. Zit vaak alcohol in. Koop liever een potje glycerine (van stubben is het fijnst). Zit een sponsje in. Sponsje licht vochtig maken, zadel poetsen, sponsje schoonmaken en terug in het potje. Net zoveel werk als die doekjes maar veel beter voor je leer.

eens :j

Of als je het nog handiger wilt maken een zadelzeep spray
https://www.welkoop.nl/rapide-zadelzeep ... 13EALw_wcB

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:15

Ons tuig is geen leer. Beetje regen er op is fijn dan handdoek er over en als nieuw. Zadel, hoofdstellen en werktuigen zijn leer. Elk voorjaar en nahaar vet ik dat in. Heerlijk relaxt karweitje. We hebben tuigen van 10tallen jaren oud die nog als nieuw zijn. De kwaliteit van vroeger is niet de kwaliteit van vandaag dus eigenlijk niet te vergelijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:30

Ik heb biothane hoofdstel en borsttuig, dus daar zet ik na elke rit de tuinslang op en dan is het weer schoon.

Zadel idd goed onderhouden, met een goede zadelzeep of spray en een goede lederbalsem.
Die doekjes zijn niet alleen snel te droog, maar ook enorm vervuilend. Ik heb gewoon een paar oude handdoeken die ik voor het poetsen van mijn zadel gebruik en een grote pot balsem en zeep en 2 flesjes reinigings spray en verzorgingsspray, voor tussendoor.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:39

Ik rij altijd buiten, in weer en wind. Immers enkel een buitenbak. En als het midden in mijn training gaat regenen, rij ik gewoon door. Nog nooit problemen mee gehad en ik maak het echt niet na elke regenbui schoon/droog. Als je regelmatig je tuig schoonmaakt en invet, zou het waterafstotend moeten zijn ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:51

Je moet ook zeker niet te veel invetten, daar worden je stiksels zwak van. Bij een goed onderhouden zadel dat al een paar jaar oud is, is ook iedere keer zadelzeep echt niet nodig. Afdrogen, en liefst op een droge koele plek bewaren (dus niet in een vochtige onverwarmde zadelkamer) is bijna altijd meer dan voldoende.

Een kwaliteitszadel wordt nieuw ook al goed geolied afgeleverd, dus ook de eerste jaren hoef je echt niet maandelijks in te vetten - ieder kwartaal in het eerste jaar is voor een nieuw zadel voldoende. En daarna is 2x per jaar zo'n beetje de max, met hooguit tussendoor een keer met zadelzeep als het echt vies is geworden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 20:58

Daarom ben ik ook zoekende in hoe vaak poetsen idd. Te vaak is ook niet goed.

Ik heb van mijn eigen merk zadel zeep spray en vet.

In die doekjes zit geen alcohol. En sorry maar vervuilend heb ik lak aan :o

Gabbergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:00

Een koe wordt ook regelmatig nat.

Gewoon goed verzorgen daarna.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 21:00

Ik deed eerst na elke twee keer gebruiken reinigen met zadelzeep... Maar te veel lijkt me ook niet goed idd

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:03

Ik maak nooit wat schoon. Of droog. Gooi het weer in de zadelkamer en ik zie het de volgende keer wel weer. Dan borstel ik de modder en het zand eraf en gooi het er weer op. Nog nooit wat kapot gegaan doordat ik het niet droog heb gemaakt.

Ik vet het denk ik 2x per jaar in. Als het niet 1x is. Leer kan echt wel wat hebben.
Daarbij maak ik het, als ik het schoonmaak, gewoon schoon met warm water en afwasmiddel. Dan wat vet erop en het is weer prachtig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:05

Geloof me, je gaat blijer worden van een potje zeep. Als je 1 zadel en 1 hoofdstel te onderhouden hebt doe je daar járen mee. Maargoed je kan natuurlijk ook klooien met doekjes die niets goeds doen voor het milieu en ook niks voor je leer :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:13

Dat van die stiksels was vroeger. Niet meer nu ze van synthetisch garen zijn.
Is mij tenminste verteld.

Zadel zeep gebruiken na het rijden kan ook echt geen kwaad.
Het zadel pak ik niet elke keer. Wat ik al zei als je eens tijd hebt.
Of idd als het toch al nat is. Om dan na te drogen is het meteen schoon. 2 vliegen in 1 klap.

Hoofdstel doe dat niet elke keer enkel als er gezweet is.
Maar de leren singel doe ik wel weer elke keer. Puur voor het zout in het zweet.
En heb nog nooit barstjes in singels gehad terwijl ik daar genoeg mensen over hoor.

Net zoals ik het bit na gebruik afspoel.
Zand ff uit de stijgbeugel blokjes borstel. Voordat ik ze opsteek en zo alles vies maak.

En ook even met de zadel zeep over mijn laarzen. Die zijn alweer 15 jaar oud. En nog netjes. Hebben wel al 2x een nieuwe rits gehad..

Binnen 5 minuten Allemaal gedaan.

Vind het ook een fijn idee naar het paard toe. Geen harde vies geworden spullen

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 21:46

Singel lijdt natuurlijk wel meer. Dus die deed ik eerst op zondag (dus na 2x gebruiken). Dat kan geen kwaad dus?
Deze zeep droogt niet uit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 06:24

Zertab schreef:
Singel lijdt natuurlijk wel meer. Dus die deed ik eerst op zondag (dus na 2x gebruiken). Dat kan geen kwaad dus?
Deze zeep droogt niet uit.

Singel wordt hier altijd goed afgespoeld en nat weg gehangen. Ze gaan 4 a 5x per jaar de wasmachine in.
Maarrrr hier wordt ontzettend veel in de zee gereden en op het slik bij laag water. Dat zoute zeewater vergt weer andere verzorging qua spullen en onderhoud. Afgelopen zomer is mijn paard over de kop gegaan in galop op het slik en dan wordt wel nadat alles opgedroogd en zand vrij gemaakt is alles opnieuw in de olie gezet enz

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 07:18

prugelpiet schreef:
Ik maak nooit wat schoon. Of droog. Gooi het weer in de zadelkamer en ik zie het de volgende keer wel weer. Dan borstel ik de modder en het zand eraf en gooi het er weer op. Nog nooit wat kapot gegaan doordat ik het niet droog heb gemaakt.

Ik vet het denk ik 2x per jaar in. Als het niet 1x is. Leer kan echt wel wat hebben.
Daarbij maak ik het, als ik het schoonmaak, gewoon schoon met warm water en afwasmiddel. Dan wat vet erop en het is weer prachtig.

Hier ook. En alleen een buitenbak, dus rij ook regelmatig in de regen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:11

Ik vet in de winter na rijden in de regen niet in, ik haal er eventueel een handdoek over na het rijden, maar dan is het natuurlijk al wel nat. Als ik het leer mee naar huis zou nemen, dan voelt het in de woonkamer wel heel droog aan. Dus daarom moet je dan in het voorjaar wel weer extra invetten.

Verder zijn er helaas zadels die echt lelijk worden van rijden in de regen. Ik had ooit een Zaldi New Kent, bijna nieuw nog, en ik moest een dressuurproef in de stortregen rijden. Daarna bleek dat er een coating over het zadel zat en die liet dus geheel los. Het leer bleef verder goed, maar het was niet heel mooi meer op de zweetbladen. De winkel deed moeilijk met garantie, en dat klopt natuurlijk niet, want het zadel moet wel tegen regen kunnen en het was geen slecht onderhoud van mijn kant. Uiteindelijk zijn ze me financieel iets tegemoet gekomen. Een half jaar later was het zadel ingereden en toen viel die loslatende coating eigenlijk niet meer op, toen was alles weer gewoon egaal geworden, je zag natuurlijk wel waar de beugelriemen over het zweetblad liepen, maar dat gebladder van de coating daar was nu gewoon weg (coating was er zeg maar geheel af).

Zadelzeep gebruik ik eigenlijk niet, is het leer echt vies, dan lauw water met een spons om het vuil te verwijderen, dan daarna vet er over.
En zo gaan zelfs hoofdstellen van 15 euro zo 10-15 jaar mee, de enige keren dat ik barsten in het leer gehad heb is nadat ik hoofdstellen in de aanbieding kocht die al enige jaren in opslag in een winkel hadden gelegen. Niet bij goedkope hoofdstellen waar ik na aanschaf direct zelf het onderhoud van ging doen.

Ik heb nu wel bij een goedkoop westernhoofdstel dat er een coating op het leer zit en dat hoofdstel dus altiijd in een vochtige stal hangt dat de coating er af gaat. DAn komt het natuurlijke leer naar boven en dat zie je wel, maar is niet lelijk. Het wordt alleen dan wat donkerder.