Dressuurzadel korte rug en korte zweetbladen, welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Dressuurzadel korte rug en korte zweetbladen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 15:18

Ik ben me aan het orienteren naar een dressuur zadel voor mijn kleine halflinger van 1.37m met een korte rug en ik als ruiter met korte pootjes.

Voordat ik begin met zadelpasconsulten wil ik me eerst verdiepen in welke zadels eventueel een optie zijn. Ik zoek dus een zadel met korte/ franse kussen en niet te lange zweetbladen. De korte lengte zweetbladen is omdat ik zelf niet groot ben 1.61m en mijn kleine haflinger dus ook in die maat niet heel veel ruimte heeft als ik er ook nog een fatsoenlijke maat singel aan wil hebben, wat voor haar sws al een uitdaging is. Ik heb broekmaat 38, dus eigenlijk geen idee welke inch maat ik in de hele combinatie dan beste kan nemen. Ik rij nu met een Massimo trail met hele korte Franse kussen, 17,5inch maar heb me laten vertellen dat 17 of zelfs 16,5inch bij sommige zadels ook prima zou kunnen.

Wie heeft goede opties welke merken/ modellen geschikt zouden kunnen zijn??

Foto dus met de Massimo met een cob maat dekje eronder.
Afbeelding

Annash
Blogger

Re: Dressuurzadel korte rug en korte zweetbladen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:24

Ik heb de Prestige Inspire, 16 inch. Misschien iets om te bekijken en te passen. Juniorzadel dus kortere zweetbladen, en speciaal voor pony's dus het is ook geen lang zadel. Uiteraard moet het voor beide passen. :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:33

Ikonic heeft tegenwoordig een optie voor korte zweetbladen. Als ik daar toentertijd de optie voor had, had ik dat ook zeker gedaan met mijn pony van 1.39. :j

Dit is mijn 17 inch zadel en ik heb ook korte beentjes en maat 38. Dit is dus wel de normale lengte zweetblad.

Afbeelding

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 15:37

Celebi schreef:
Ikonic heeft tegenwoordig een optie voor korte zweetbladen. Als ik daar toentertijd de optie voor had, had ik dat ook zeker gedaan met mijn pony van 1.39. :j

Dit is mijn 17 inch zadel en ik heb ook korte beentjes en maat 38. Dit is dus wel de normale lengte zweetblad.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb jij er cob of full size dekjes onderliggen? En wat voor maat singel past er bij jou nog aan?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:04

Dit zijn maat full dekjes, maar cob had zeker ook gepast. Misschien zelfs iets beter. Maar zolang ik alles goed de kamer in trek gaat het precies. Ik heb er een 65cm singel aanhangen.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 06-10-24 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 16:27

Celebi schreef:
Dit zijn maat full doekjes, maar cob had zeker ook gepast. Misschien zelfs iets beter. Maar zolang ik alles goed de kamer in trek gaat het precies. Ik heb er een 65cm singel aanhangen

Dan idd heel vergelijkbaar met mijn haffie, heb ik ook 65 singel aan hangen. Alleen met een full dekje komt die daar overheen. Maar voor het beeld nu heel duidelijk. _/-\o_

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:48

Tolt Saga Star heeft een zeer kort draagvlak en korte zweetbladen. De lengte van de bomen bij iedere inchmaat staan hier www.ijslanderzadel.nl

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 16:51

Kitty_ schreef:
Tolt Saga Star heeft een zeer kort draagvlak en korte zweetbladen. De lengte van de bomen bij iedere inchmaat staan hier https://www.ijslanderzadel.nl

Oh ja goeie IJslander zadels zijn natuurlijk ook lekker kort. :j

SummerJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:22

SandraWierda schreef:
Ik ben me aan het orienteren naar een dressuur zadel voor mijn kleine halflinger van 1.37m met een korte rug en ik als ruiter met korte pootjes.

Voordat ik begin met zadelpasconsulten wil ik me eerst verdiepen in welke zadels eventueel een optie zijn. Ik zoek dus een zadel met korte/ franse kussen en niet te lange zweetbladen. De korte lengte zweetbladen is omdat ik zelf niet groot ben 1.61m en mijn kleine haflinger dus ook in die maat niet heel veel ruimte heeft als ik er ook nog een fatsoenlijke maat singel aan wil hebben, wat voor haar sws al een uitdaging is. Ik heb broekmaat 38, dus eigenlijk geen idee welke inch maat ik in de hele combinatie dan beste kan nemen. Ik rij nu met een Massimo trail met hele korte Franse kussen, 17,5inch maar heb me laten vertellen dat 17 of zelfs 16,5inch bij sommige zadels ook prima zou kunnen.

Wie heeft goede opties welke merken/ modellen geschikt zouden kunnen zijn??

Foto dus met de Massimo met een cob maat dekje eronder.
[ Afbeelding ]

Het feit dat dit huidige zadel veels te smal is voor je blonde knapperd speelt ook mee, neem ik aan?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:24

Connect saddles :j

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:30

Ik heb een 17 inch Prydi Switch op Lilly liggen. Voor het idee, dekje is maatje pony. Mijn zadelvormige dekjes zijn 50x50cm. Je mag best eens langs komen om te passen (en er een ritje aan te plakken :) )

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 13:31

Mariekeje95 schreef:
Het feit dat dit huidige zadel veels te smal is voor je blonde knapperd speelt ook mee, neem ik aan?

Ik weet niet of je nu mijn Massimo bedoeld, want die past prima hoor :j

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:34

Ik heb een prestige monza zadel gehad op mijn spaanse ruin met korte rug.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:44

Op mijn welsh van 136 ligt een thorowgood t4. Dit is een veelzijdigheidszadel, maar de t8 is er in dressuur te krijgen. Pony heeft een korte rug, maar mega rondgeribt met brede schouders. En de ruiter heeft wel 16.5 inch nodig.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:45

Afhankelijk van je budget zou je ook voor volledig maatwerk kunnen gaan, dus dan hoef je je niet teveel te beperken tot eventuele merken die nu genoemd worden.

Ik heb een Kentaur zadel met hele korte kussens. Op mijn merrie past maximaal 17 inch, en daar past iemand met een broekmaat 42 nog prima in. Let wel, het hangt natuurlijk ook heel erg van de rest van je lichaamsbouw af of je wel of niet in een zadel past.

Iberosattel, Kent & Masters, Custom hebben allemaal mogelijkheden om zadels passend te maken voor een kortere rug. Ik denk dat in jouw geval het heel belangrijk is dat je een goede zadelpasser hebt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:48

Ik heb op mijn pony van 145 een 17,5 anatomica liggen maar hij valt als een 17. Het beste liggen ook cob dekjes, de full dressuur is eigenlijk net te lang voor de singel

De anatomica is wel perfect voor korte benen. Ik ben 1,58 en de wrong zit precies goed. Hoorde laatst van iemand met lange benen dat ze de anatomica heeft weggedaan om deze reden

Edit: ik las laatst ook over kortere zadels die dan juist de druk achterop het zadel verhogen tegenover een iets langer zadel die de druk beter verdeelt

SummerJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:19

SummerJulia schreef:

SandraWierda schreef:

Als ik het verkeerd zie moet je het zeggen, maar ik zie een foto van een hele mooie ouderwetse haflinger, naast een trailer, waarvan de voorkant van het zadel bóvenop de rug ligt.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:22

Ik heb een gfs zadel voor mijn ronde Quarter met een korte rug. Misschien is dat een optie

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:25

Gfs monarch cob? Heb ik voor mijn ronde haflinger met korte rug.

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 21:40

SummerJulia schreef:
SummerJulia schreef:

SandraWierda schreef:

Als ik het verkeerd zie moet je het zeggen, maar ik zie een foto van een hele mooie ouderwetse haflinger, naast een trailer, waarvan de voorkant van het zadel bóvenop de rug ligt.

Rij al jaren met dit zadel, endurance en dressuur en van tijd tot tijd een sprongetje en is laatst net weer aangepast door de zadelmaker.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:29

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een bates sinds vorig jaar.
Zelf ben ik 1.64 maar heb in verhouding korte benen.
Zadel is 16.5 inch. Pony is 1.51 en heeft wel meer ruimte, maar die had ik zelf niet nodig.
Zweetblad is daarmee ook meer passend bij mijn been lengte.

Dekjes zijn maat full maar trek ik w hoog in de kamer.
Singel is 60 of 65 cm.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 23:04

Ik vind je huidige zadel ook niet zo mooi liggen, maar dat is een andere discussie.

Misschien is de Edix Tudor iets voor jou en je paard. Ik heb er ook een op mijn korte paard, de zweetbladen zijn wat korter dan bij andere merken. Het is een zadel met een lederen boom en valt dus onder de (semi) boomloze zadels. Mijn paard is erg blij met het zadel, ze loopt er veel fijner onder dan onder een traditioneel boomzadel.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:49

Mijn eerste fjord (1,37m) reed ik met een Barefoot Cheyenne. Jij zult in een maat 1 passen denk ik, die zal je pony ook passen.
Ik reed wat dressuur (L) maar vooral veel endurance (tot klasse 3), en oefencrossen, en springen tot 1m.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:54

Ik zou ook zeggen een Edix Tudor :j Ontzettend fijne zadels.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:58

Baloun zadel.
Past perfect op mijn kort, rond getint paard.