Fijn dressuurzadel, wat zoek ik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Fijn dressuurzadel, wat zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 20:49

Willen jullie meedenken?
Ik ben langzaamaan aan het kijken naar een ander zadel. Mijn paard heeft nu een Kentaur Ithaka, maar ik merk dat ik daar toch niet helemaal 100% blij meer mee ben nu we richting het Z2 aan het trainen zijn.

Wat ik belangrijk vind:
- Veel schoudervrijheid (wat ik nu een beetje mis)
- Ik ben zelf erg lang, dus het moet een zadel zijn wat voor lange mensen mooi past
- Niet een te hoge/gedwongen/diepe zit of giga lange 'blokkerige' kniewrongen, maar ook weer niet dat je er helemaal 'los' in zit, ik wil wel wat steun krijgen van het zadel
- Beetje alternatief houd ik wel van :+ Ik vind bijv. die Gaston Mercier zadels erg interessant.

Deze van Devoucoux vind ik er bijvoorbeeld ook ontzettend fijn uit zien, maar die prijs... |(
https://eu.devoucoux.com/fr/selles/dres ... onie.html#

Hebben jullie nog suggesties voor merken/soorten waar ik naar moet zoeken? Of een bepaalde zadelpasser die dit soort zadels verkoopt?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:04

Ik heb wel 20 jaar op een Passier gereden, misschien wel langer en onlangs een nieuw zadel gekocht. Ben uitgekomen bij een Anatomica (helaas ook niet goedkoop), wat een fijn zadel is dat!!
Ben er nog elke dag blij mee en de pijn van de aankoop is al (bijna) vergeten.
Paard (een PRE) is er ook er blij mee, tenminste dat denk ik haha. Ze laat het wel merken als iets niet lekker zit.

DromenLies

Re: Fijn dressuurzadel, wat zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:09

Probeer eens een Erreplus (connect). Wel echt ad prijs maar daarna wil je nooit meer iets anders.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:10

Graziozo! Past het zadel aan zowel op jouw paard als op de ruiter, is dus 100% maatwerk. Maar kan ondanks dat nog vermaakt (boom breder/smaller, andere kussens) worden indien dat nodig zou zijn in de toekomst.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:13

Ik zou zeker eens kijken bij Vivary! Heel veel schoudervrijheid, echt een mooi concept, hun nieuwe model heeft wel wat van het Devoucoux zadel dat je linkt. Mijn paarden zijn er echt heel veel fijner door gaan lopen, mijn ene paard rijd ik ermee in de Lichte Tour, wil nooit meer anders!

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:19

Afgelopen week ben ik met enigszins vergelijkbare wensen (ik ben minder minder lang) bij het Drunens Ruiterhuis en het Gareel langs geweest om een voorselectie te maken.
Voor mij waren, naast de Kentaur ithaka, de volgende zadels passend: Equipe olympia, Prestige monza, K&m competition, Fairfax classic. Bij beide winkels ben ik fijn geholpen, voor komende week staat de zadelpasafspraak gepland om te zien wat mijn paard er van vindt.

Ninalotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:25

Ik zou je Fairfax aanraden. Ik rij zelf met het model Stella en ben nog nooit zo blij geweest met een dressuurzadel. Ze hebben het panelensysteem ook wetenschappelijk getest om zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te creëeren voor het paard. Hij geeft veel steun voor de ruiter zonder in een houding gedwongen te worden (dat vind ik bij Custom of Anatomica namelijk heel erg).

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:34

PDS Carl Hester. Heeft losse kopijzers, monozweetblad, anatomisch gevormde wrongen tot aan knie en geen gesloten zit.
Ik heb de mijne te koop, omdat ik toch liever wel wat opgesloten zit :D

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 21:37

Grappig dat jullie allemaal wat anders noemen :D

Erreplus en Anatomica: vind ik niet fijn ogen, veel te gedwongen naar mijn smaak.
Graziozo: ik gruwel een beetje van de hoge lepel
Vivary: ziet er interessant uit, gaat op mijn lijstje!
Equipe olympia: interessant, alleen ik vraag me af of het bij mijn lange benen past
Prestige: heb ik vroeger bij mijn andere paard gehad, ging ik erg van naar voren zitten...
Kent en Masters: heb ik wel eens opgezeten bij de Country Mill, weet niet meer waarom, maar was geen match
Fairfax: ziet er ook niet gek uit, gaat op mijn lijstje!
PDS: nooit van gehoord, maar ga ik naar kijken, want ziet er mooi uit!

Wat zijn jullie ervaringen met Antarės en GFS zadels? Die vind ik er ook niet gek uit zien.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:45

Albion Revelation, mono en geen gedwongen zit, veel schoudervrijheid en ik ben 1,79 en hij is perfect.
Heerlijk zadel! Maar helaas erg prijzig geworden.
Ik heb mijn zadel 2e hands gekocht, en bij Country Mill helemaal pas laten maken op mijn paard vanaf de kale boom.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:46

Er is ook nogal wat om uit te kiezen, ik zag door de bomen het bos niet meer en heb in de winkels een stuk of 20 zadels gezeten om uit te vinden wat passend was.
Ik heb geen ervaring met Antares of GFS, ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:05

Butterfly zadel. Past zich aan aan het paard, geeft voldoende steun en de hoeveelheid steun is ook naar wens aan te passen

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 22:10

Die Albion ziet er mooi uit, maar die prijs is gewoon echt ver boven mijn budget...

Butterfly zadels kan ik niks over vinden op internet?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:24

Ik heb een fairfax Elias. Heb lange benen en kan ik niet veel zadels lekker zitten. Maar deze! Wat ontzettend fijn. Het zijn wel blokkige kniewrongen maar ik vind ze zelf niet te groot en mijn lange bovenbeen valt er echt mooi langs. Veel schoudervrijheid en heeft geen extreem diepe zit. Het is geen badkuipje zeg maar.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:30

Schutte. Alles is naar wens aan te passen, ben er zelf heel tevreden mee!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:30

xLoki schreef:
Die Albion ziet er mooi uit, maar die prijs is gewoon echt ver boven mijn budget...

Butterfly zadels kan ik niks over vinden op internet?

Volgens mij worden ze hier niet meer gemaakt. Maar ze zijn nog wel te vinden. Het is een heel ander concept dan gewone zadels. Ik was er wel erg tevreden over destijds. Heel mooi leer. Het heeft geen vaste boom, maar een beweegbare die zich aanpast aan de schouders van het paard. Als je googlet op butterfly dt saddlery vind je ze nog wel. Ik had de versie Utah Graff

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:54

xLoki schreef:

Erreplus en Anatomica: vind ik niet fijn ogen, veel te gedwongen naar mijn smaak.
knip….

Ik dacht dat ook, al helemaal omdat ik nog op een ouderwets KN zadel rijd, in die tijd bestonden de wrongen van nu nog niet. Maar, ik heb nu 4x bij een vriendin van me op een Erreplus Impuls gereden en daar reed ik prima mee weg. Paarden hebben meer ruimte over de rug dan met het vorige zadel en ik kon er lekker in zitten (ik ben 1.78m, eigen ruiter is 1.85m)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:15

Gfs heb ik. De gfs monarch cob voor mijn haflinger. Heerlijk zadel. Helaas al 2 maanden niet opgezeten ivm peesblessure.
Ik ben 1.78 en houd niet van een gedwongen zit maar heb wel steun.
Afbeelding

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 06:40

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:18

xLoki schreef:
Grappig dat jullie allemaal wat anders noemen :D

Graziozo: ik gruwel een beetje van de hoge lepel

Hoogte van de lepel en diepte van de zit kan worden aangepast :)
Maar goed de enige manier om te ervaren of je de zit van het zadel fijn vindt is testen.
Je woont bij mij in de buurt geloof ik? Ik heb een Graziozo liggen. Je mag komen om het te voelen.

Overigens heb ik op mijn andere paard nog de Albion Revelation liggen. Inderdaad een heel fijn zadel!
Paar jaar geleden nog nieuw gekocht voor €3600. Ik vind persoonlijk dat dat zadel wel een beetje overpriced is nu :o

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:54

Ik heb sinds mei een GFS Monarch.
Lekker zacht soepel leer en wel steun maar geen gedwongen zit. Ik heb een jong paard dus zochtiets wat ook nog goed aanpasbaar is.

Ik ben erg blij met het zadel.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:58

Lys_PPA schreef:
Schutte. Alles is naar wens aan te passen, ben er zelf heel tevreden mee!

Eens, zadel wordt helemaal passend gemaakt voor zowel paard als ruiter. Ook nog steeds blij met mijn Schutte zadel :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:05

Dat je op 1 prestige naar voren ging zitten zegt verder niks over andere zadels. Kan zelfs nog aan de zadelmaker gelegen hebben. Ik heb diverse modellen prestige gehad en allemaal anders qua zit en hetzelfde zadel op andere paarden weer compleet anders.
Zadels waar ik op paarden van vriendinnen op kon zitten waren de hel op de mijne en andersom.

Ik ben bij een maatzadel uitgekomen, zodat het zowel voor paard als voor mij goed was en aangepast kon worden. Nadat paard uit zoveelste prestige was gegroeid en ik een andere zadelmaker wilde hebben.

Let trouwens wel goed op, er zijn wat zadels op de markt waar je nooit wat op kan laten vullen aan de kussens of boom. Die zijn populair door sponsor ruiters, maar daar zou ik ver vandaan blijven voor het welzijn van het paard. Ik zie al voorbeeld hier voorbij komen waar je dus een flinke smak geld betaald voor iets wat niet eens meer aangepast kan worden...

Zulke tips zeggen dus gewoon niks eigenlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:10

Ik heb een heel fijn Reactor Panel dressuurzadel, afkomstig van Countrymill.

Hierin kan ook heel veel individueel worden aangepast en heel veel aan het paard worden aangepast.

Een panelen zadel ipv met kussens, aangezien je ook meldde in je OP dat je wel van wat aparts houdt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:18

[HAR] PDS zadels, wie heeft daar ervaring mee?

ervaringen van bokkers mbt PDS zadel, met mooie foto's

gewoon een goed zadel prijs/kwaliteit ( was ) oke,

'n no nonsens zadel, heel fijn als je zelf een onafhakelijke zit heb en het paard los en soepel ( a la CH en Fame, of Ingrid Klimke met Franziskus)