Welk zadel werkt goed voor mijn paard en min?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAurea

Welk zadel werkt goed voor mijn paard en min?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 18:30

Ik zie de bomen door het bos niet meer,
Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn haflinger, ik heb zoveel geprobeerd maar nog niks gevonden..

Ik heb een 17,5 of 18 inch zadel nodig, met veel wrong omdat ik door mijn chronische ziekte minder spierkracht en stabiliteit heb.
Helaas is bijna alles met wrong gemaakt voor dunne benen of dunne paarden lijkt het, overal komt mijn bovenbeen overheen waardoor het niet lekker zit.

Met minder wrong is het passend naar mijn paard, maar niet passend bij mij.
Met veel wrong is het niet passend op mijn paard maar wel bij mij, en dat is ook niet de bedoeling.

Nog een grote eis is dat het zadel bruin moet zijn.

Ik weet niet meer wat ik moet doen, er lijkt wel als of er niks is dat past

Heeft iemand hier DE tip? Mijn budget gaat tot 6500,- dus daar moet het toch niet aan liggen

alysha92

Re: Welk zadel werkt goed voor mijn paard en min?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:35

Ik ben net in het bezit van een nieuwe kieffer garmisch (heb ook een haflinger).
Deze heeft best aardige wrongen en zijn verplaatsbaar dus aan te passen, misschien is dat wel wat voor je?
En tevens heeft deze ook achterwrongen, die kom je tegen als je je been te ver naar achteren legt.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 18:55

alysha92 schreef:
Ik ben net in het bezit van een nieuwe kieffer garmisch (heb ook een haflinger).
Deze heeft best aardige wrongen en zijn verplaatsbaar dus aan te passen, misschien is dat wel wat voor je?
En tevens heeft deze ook achterwrongen, die kom je tegen als je je been te ver naar achteren legt.

Ben echt op zoek naar een dressuurzadel helaas

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:07

Ik heb laatst op mijn new forest een anatomica octant gehad en was er erg tevreden mee

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:29

Ik heb een frank baines Encore.
Hierbij worden de wrongen met passen met klittenband op hun plaats gezet, je kunt ook uit verschillende soorten wrongen kiezen. Zo zitten ze altijd op maat.
Er zijn meer zadelmerken die zo werken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:36

Sella? De modellen die ik heb geprobeerd vond ik best grote wrongen hebben. Te groot voor mij in ieder geval. En met het oog op een haflinger; ze zijn ook vrij kort.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:42

Schutte en anders idd Sella.

Kingsley zijn ook soortvan model badkuip. Moet je van houden.

Esra de Ruiter heeft ook een maatwerk zadel ivm verminderde functies, even checken wel merk zij heeft?

Edit Gevonden: Custom.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 13-07-24 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:42

xAurea schreef:
alysha92 schreef:

Ben echt op zoek naar een dressuurzadel helaas

Ah oke! Over heen gelezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:15

xAurea schreef:
Heeft iemand hier DE tip? Mijn budget gaat tot 6500,- dus daar moet het toch niet aan liggen

Dat is een hele sloot geld, TS...

Helaas is het lastig om met een flink stevig onderstel ook stevige wrongen te vinden, want bij stevige wrongen, verwacht het zadelmerk ook een poppenkontje, en in die combi gaat het lijf wel passen. Want anders heb je een zitting in maat 20" :D

Ik snap dat je op zoek bent naar dressuur, maar ik zou een spring, of VZH zadel niet afslaan, vaak meer ruimte in de zit, en, niet geheel onbelangrijk, kortere boomtakken, wat op een haf wel een vereiste is.

Custom zou ik heel ver vanaf blijven...

Ik ben en blijf wow-fan. Mijn wow-zadel, (licht)bruin vlakke zit, genoeg wrong qua zweetblad, heeft 10 jaar op mijn haf gelegen, is te koop, maar alleen voor iemand die daar net zo liefdevol mee omgaat als ik heb gedaan O:)

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:17

Je zou toch denken dat je voor dat geld wel echt een compleet op maat gemaakt zadel moet kunnen vinden voor jullie beide.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 20:45

Waarom van custom afblijven nielojram?

En ja aan het budget moet het niet liggen, maar door al mijn eisen is een zadel van 2000,- gewoonweg niet haalbaar.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 20:46

Amber_anne schreef:
Ik heb laatst op mijn new forest een anatomica octant gehad en was er erg tevreden mee

Boom van de anatomica past niet op mijn paard helaas

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 20:46

prugelpiet schreef:
Sella? De modellen die ik heb geprobeerd vond ik best grote wrongen hebben. Te groot voor mij in ieder geval. En met het oog op een haflinger; ze zijn ook vrij kort.

Sella heb ik alleen nog maar slechte verhalen over gehoord, dus dat vind ik een beetje eng.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 20:47

Saaams schreef:
Schutte en anders idd Sella.

Kingsley zijn ook soortvan model badkuip. Moet je van houden.

Esra de Ruiter heeft ook een maatwerk zadel ivm verminderde functies, even checken wel merk zij heeft?

Edit Gevonden: Custom.

Ben idd ook naar custom aan het kijken vanwege de vele mogelijkheden qwa maatwerk.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:51

Anatomica Welfare....
En dan het pony model die Marjolein van stoeterij Dubois mee ontwikkeld heeft.

Ik heb hem ook voor mijn onmogelijk rondgeribte ton en het zit super fijn en blijft als enige zadel op hem liggen.

Custom is niet gemaakt voor rondgeribte pony's.
Die had ik er ook bij gehad maar die durfden er zelf niet eens een te beginnen....

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 00:31

Sky_As schreef:
Anatomica Welfare....

Ik heb hem ook voor mijn onmogelijk rondgeribte ton en het zit super fijn en blijft als enige zadel op hem liggen.

Die had ik er ook bij gehad maar die durfden er zelf niet eens een te beginnen....

De boom van anatomica is te smal voor mijn haflinger, dus dat word m niet. Heb vandaag toevallig een ‘losse’ boom van anatomica er op gehad (zonder zadel, dus alleen het boomgedeelte).

Maar is duidelijk te smal in het ‘midden’ van de boom. Ik zou het graag met een foto uitleggen maar ik weet niet hoe ik dat moet toevoegen. Hierdoor is die eigenlijk niet geschikt voor ronde paarden omdat dat dus never nooit aansluit op een rondgeribt paard, vaak merk je dit alleen niet door de kussens die opgevuld worden waardoor de druk minder word.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 07:08

xAurea schreef:
Sky_As schreef:
Anatomica Welfare....

De boom van anatomica is te smal voor mijn haflinger, dus dat word m niet. Heb vandaag toevallig een ‘losse’ boom van anatomica er op gehad (zonder zadel, dus alleen het boomgedeelte).

Maar is duidelijk te smal in het ‘midden’ van de boom. Ik zou het graag met een foto uitleggen maar ik weet niet hoe ik dat moet toevoegen. Hierdoor is die eigenlijk niet geschikt voor ronde paarden omdat dat dus never nooit aansluit op een rondgeribt paard, vaak merk je dit alleen niet door de kussens die opgevuld worden waardoor de druk minder word.

Sluit de Anatomica Welfare niet uit, dat is een nieuw model.... Die hebben ze laten maken met een speciale ponyboom/kussens.

Mijn pony is echt heel erg breed, ik was al 2 jaar op zoek naar een zadel. Niks paste. En toen ben ik bij het Ruiter huis geweest en heb mijn verhaal uitgelegd en toen zei hij dat er een nieuw model aan kwam.
Dus ik weet niet wie je er bij hebt gehad en wanneer, maar dit zou best kunnen passen hoor.

In welke omgeving zit je?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 07:11

Onderkant van mijn oude zadel
Afbeelding

Onderkant van mijn nieuwe Anatomica
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 07:18

xAurea schreef:
prugelpiet schreef:

Sella heb ik alleen nog maar slechte verhalen over gehoord, dus dat vind ik een beetje eng.

Oh, ikzelf nog nooit. Ik wilde namelijk ook net “ Sella of Schutte” typen. :o

Schutte heb ik jarenlang naar volle tevredenheid gehad.
Nu 2 Sella’s en ik ben er erg blij mee.
Er zijn diverse modellen qua kniewrong en zit.
Er is ook een model waarbij je de kniewrong heel snel zelf kunt verplaatsen door een schroef (die je van de buitenkant niet ziet).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 07:34

Rond geribt en ruiter met volle benen dan ga ik ook voor schutte of wow

Beide heel anders maar met beide heel goede dingen gezien in jou zoek combinatie.

Schutte heeft voor ons al eens volledig op maat gemaakt zweetbladen gemaakt met passende wrongen etc dat was echt een uitkomst (dat heeft ninon toen zelf gedaan)

En wow mooie open zit, aanpasbare zweetbladen in zowel hoek als lengte als wrongen.

Veel van de genoemde zadels zijn gewoon niet gedoeld voor vollere benen en hebben het zweetblad te ver terug liggen of de wrongen in een verkeerde hoek waardoor je en niet fijn kan zitten en juist uit balans wordt gebracht zeker met een voller ronder bovenbeen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:17

Ik zou voor Schutte gaan :j

Ninon kan het zadel zowel passend maken voor jouw paard als voor jouzelf.

Ik heb echt een paard met een lastige rug, kort en verzonken, daarbij heeft ze een hoge schoft en is ze
ook nog eens rongeribt maar het is haar toch gelukt om een passend zadel voor ons te maken.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:24

Hier ook WOW op een ronde pony met weinig ruimte. Voor jezelf zittingen en zweetbladen los van elkaar te proberen, samen te stellen.

Ik zou eerst contact met Nielojram opnemen. Zij heeft zoveel kennis van WoW (en zadels passen), dat als haar bruine zadel niet past, zij wel kan aangeven wat de opties binnen dat merk zijn.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:25

Schutte. Daar kan je ook kniewrongen met klittenband op krijgen. Ik heb diverse wrongen gekregen om te testen en degene die het beste pasten zijn gemaakt in de kleur van mijn zadel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:53

Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkel zadel in welke prijsklasse niet lekker zit en past. Maar je moet maar net het zadel vinden natuurlijk..

Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt? De eerste zadels die bij mij in me opkomen zijn de Ikonics omdat een deel daarvan wat meer uitgesneden is naar voren waardoor je meer ruimte hebt bij je bovenbenen. Dat schijnt voor mijn korte beentjes fijn te werken, omdat ik korter zit, maar dus ook voor bredere benen. Verder misschien een zadel met alleen dij wrongen? Zodat je verder alle ruimte hebt, maar wel heel veel stabiliteit. Dan denk ik nu als eerste aan de Wintec Endurance. Beide niet eens vreselijke dure merken en ruim onder het budget en zo zijn er denk ik nog wel meerdere.

Oh en misschien ook wat ruimer kijken in inch maat? 17,5 en 18 zijn vrij standaard, maar per zadel en merk verschrilt het hoeveel ruimte je hebt. Wellicht dat je in het ene merk net beter uitkomt in 18,5 inch bijvoorbeeld. Ik weet niet of je ook wat langer bent, maar dan zou dat helemaal niet gek zijn.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 11:33

Celebi schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkel zadel in welke prijsklasse niet lekker zit en past. Maar je moet maar net het zadel vinden natuurlijk..

Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt? De eerste zadels die bij mij in me opkomen zijn de Ikonics omdat een deel daarvan wat meer uitgesneden is naar voren waardoor je meer ruimte hebt bij je bovenbenen. Dat schijnt voor mijn korte beentjes fijn te werken, omdat ik korter zit, maar dus ook voor bredere benen. Verder misschien een zadel met alleen dij wrongen? Zodat je verder alle ruimte hebt, maar wel heel veel stabiliteit. Dan denk ik nu als eerste aan de Wintec Endurance. Beide niet eens vreselijke dure merken en ruim onder het budget en zo zijn er denk ik nog wel meerdere.

Oh en misschien ook wat ruimer kijken in inch maat? 17,5 en 18 zijn vrij standaard, maar per zadel en merk verschrilt het hoeveel ruimte je hebt. Wellicht dat je in het ene merk net beter uitkomt in 18,5 inch bijvoorbeeld. Ik weet niet of je ook wat langer bent, maar dan zou dat helemaal niet gek zijn.

Ikonic is te lang helaas
Ik heb geprobeerd
-childeric, gaat nu de voorkeur naar uit maar ben niet zo van de foam kussen omdat daar niks aanpasbaar is
-aviar, mijn been valt over de wrong heen
-anatomica, boom te smal bij de twist
-tekna/wintec, niet genoeg wrong
-frank baines, mijn been valt over de wrong
-gfs, te weinig wrong

En nog wel meer maar daarvan was allemaal de boom niet geschikt voor mijn paard.