Ik ben al een tijdje een stille meelezer op Bokt en vind het altijd fijn om door de forums te bladeren om meer kennis op te doen. Ik heb lang overwogen om dit topic aan te maken, maar na een val van mijn paard waarbij ik mijn sleutelbeen heb gebroken, besluit ik om het toch te doen. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.
Even terug naar het begin: drie jaar geleden kocht ik een leuke Welsh pony genaamd Bell, toen ze 3,5 jaar oud was. Ze werd een half jaar zadelmak gemaakt voordat ze bij mij op stal kwam, en toen begon het gedoe met het vinden van een passend zadel. Als 17-jarige met geen enkele ervaring op het gebied van zadels, heb ik destijds een zadelmaker laten komen. Helaas kreeg ik een zadel dat totaal niet paste. Sindsdien heb ik verschillende zadels en zadelmakers geprobeerd, zowel nieuwe als tweedehands, van A-merken tot B-merken. denk hierbij aan merken zoals, seabis, Tekna, harry dabs, passier, wintec, kentaur. Op dit moment ligt er een minder dan een jaar oude Kingsley zadel op, aangemeten door country mill.
Het probleem is dat mijn pony heel weinig schouder en schoft heeft, waardoor geen enkel zadel blijft liggen als zij haar rug bolt of bokt. Bovendien is ze blessuregevoelig en ook op dit moment geblesseerd waardoor ze momenteel alleen mag stappen onder het zadel. Hierdoor kan ze nogal 'af' gaan en ben ik gisteren van haar afgevallen. Ik voel me op dit moment niet meer veilig met dit zadel op haar rug (uiteraard ga ik er de komende 6 weken toch niet op), maar ik wil wel graag tips vragen voor zadelmakers of merken, of ervaringen delen met mensen die ook pony's hebben met zo'n lastige rug.
Ik heb eens een custom zadel van iemand geleend dat redelijk bleef zitten, dus ik overweeg om een custom zadelfitter langs te laten komen. ( toen ik een het Kingsley zadel kocht toch voor een fitter gegaan die meerdere merken verkocht omdat ik bang was dat custom mischief niet genoeg keuzemogelijkheden had) Het enige punt is dat ik niet onbeperkt geld heb. Als student aan de universiteit heb ik recent veel dierenartskosten gehad en al veel geld uitgegeven aan dure zadels en zadelmakers. Ik kan bijvoorbeeld geen zadel op maat laten maken van 6000 euro. Alvast bedankt voor het meedenken!

Foto's van mijn