Ik zie zo onderhand door de zadelbomen het bos niet meer dus misschien dat bokt me een handje opweg kan helpen

Voor mijn 8 jarige Gelderse merrie (Koss x Lorton) moet ik opzoek naar een nieuw zadel.
Op dit moment ligt er een 18 inch seabis Carina Pro op welke 1,5 jaar geleden aangeschaft is. Toen ik haar net had en dit zadel kocht was ze enorm scheef en een heel stuk minder bespierd. In het rijden zijn we flink aan de slag gegaan met rechtrichten, van achter naar voor op eigen benen en goed over de rug.
Het resultaat is dat ze een heel stuk sterker, rechter en leniger geworden is, super positief natuurlijk maar nu het volgende:
Op stand ligt het huidige zadel perfect. Netjes binnen de lengte van de ribben, mooi recht, met voldoende ruimte rond de schoft en schouder. Echter zodra ze gaat bewegen verminderd de ruimte rond de schoft en gaat hij hier wat knijpen. Daarbij gaat het zadel zodra ze draaft direct klapperen aan de achterkant. De afgelopen 3 maanden heb ik veel vanaf de grond getraind en met barebackpad gereden omdat ze steeds meer in de staak ging op het zadel. Hierbij loopt ze heel fijn ontspannen over de rug en aan de longe zie je duidelijk de rug mee deinen met de beweging. Om eea uit te sluiten komt aanstaande maandag sowieso de osteopaat/chiropractor om zeker te zijn dat ze geen pijn heeft.
Vandaag is er iemand langsgeweest voor een zadel evaluatie die de opleiding volgt bij saddlefit4life. Die gaf ook aan dat het een heel lenig paard is met bijna extreme bewegelijkheid in de rug. Waar het zadel op stand perfect leek bleek hij na het rijden(waarbij ze weer heel licht staak gedrag vertoonde) toch echt niet meer te passen. Zij gaf aan dat er wat aanpassingen gedaan kunnen worden voor korte termijn maar dat het beter is om opzoek te gaan naar iets anders. Ook voor mezelf is dit zadel niet helemaal passend meer, ik zou beter weg komen op een 17,5 inch met een wat meer vrouwelijke zit, of in iedergeval de beugelriemhaken wat meer naar achter.
Dus nu mijn vraag, wat is aan te raden bij paarden met een heel bewegelijke rug? Ik neig zelf naar edix doordat deze mogelijk meer mee kunnen veren dan een boomzadel. Maar twijfel ook of dit niet juist onstabiel wordt. Het makkelijkste gaat het worden om zadels te passen maar voor nu ben ik vooral opzoek naar soortgelijke ervaringen en ideeën welke merken geschikt kunnen zijn. Ook tips voor een goede zadelmaker omgeving Zuid-Holland zijn welkom!