Ik was altijd al jaloers op die mooie schapenvachten over westernzadels, maar voor dressuurzadels is er bar weinig te koop. De reguliere seat savers waren me net te braaf, dus toen mijn huidige seatsaver versleten en wel was ben ik gaan knutselen. En gezien dit op Instagram zo in de smaak viel dacht ik: ik deel het proces hier ook op Bokt.

Wie heeft er ook wel eens zelf een zadelbontje gemaakt? Hoe verliep het bij jou? Vond je het ingewikkeld? Hoe heb je het bevestigd? Maar bovenal: ben je er net zo trots op als ik?

Anyhow, hier de foto's van mijn proces voor ieder die dat leuk vindt om te lezen en te bekijken:
1. Het uitzoeken van het schapenvachtje was een werkelijke hel. Zoveel keus in kleur, formaat, vorm en haarlengte..

2. Bij het passen werd wel duidelijk dat ik een veel te lang velletje heb gekocht. Aldoende leert men.. Al was ik wel blij met de breedte want die klopte eigenlijk best aardig!

3. De derde stap was misschien nog het lastigste: De hond overtuigen dat dit echt echt echt niet zijn nieuwe kleedje was..

4. Nog 100 keer alles op het zadel opmeten en aftekenen en mezelf klaar maken om de eerste schaar erin te zetten. Dat deed wel even pijn!

5. Maar goed als je dan eenmaal aan het knippen bent gaat het makkelijker en heb je opeens een werkelijk 'slachtveld'. Oeps!

6. Gelukkig heb ik wat honden trim ervaring en de nodige spullen dus kon ik flink bezig met modelleren en scheren van de vacht. Poedel, schaap.. Bijna hetzelfde toch?

7. De achterzijde heb ik aan twee kanten in moeten knippen om het vachtje strak om de lepel te vormen. Het naaien was een klus wat bloed, zweet en tranen heeft gekost. Tip: of een goed scherpe leer naald of, als je die niet hebt net als ik omdat de leernaald onwijs bot was, een hele dunne naald en heel veel geduld.

8. Aan de onderzijde heb ik klittenband bevestigd en de flappen bij de wrongen heb ik met leertouwtjes vast gezet aan de singelstoten voor wat extra stabiliteit.

9. En toen was het toch echt zover: het eindresultaat! Het staat zo stoer!

10. En zeker niet onbelangrijk: het zit ook vreselijk lekker! Alsof je op een troon zit! Ik heb ermee gereden en het ligt onwijs stabiel en het is fijn warm nu met deze kou. Ik ben helemaal happy.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! En ik ben ook heel benieuwd of er nog veel meer creatievelingen met schapenvachtjes zijn geweest.